Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)

autoreview

Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)
Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2016)

Signalement

UitvoeringF-type Coupé 3.0 V6 S/C
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf100.299 km
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 33%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3 maanden

  • 104.125 km

Ten eerste, mijn excuses voor de eerste post met '...'. Ten tweede voor alle reageerders... RUSTAAAGGGHHH.

Goed, laat ik beginnen bij... het begin. Ik hield echt van mijn 2007 Cayman 3.4S. Mijn eerste Porsche. En wat heb ik genoten van mijn auto. Ik deed hier en daar onderhoud, oliewissel, interieurfilter, etc. en rijden was iedere keer een feest. Maar wat ik na 3 jaar begon te ervaren was, dat het allemaal wel erg Spartaans begon te worden. Het motorgeluid van de geweldige 6-boxer was iedere keer weer een feest en met de 1000 toeren ging ie sneller en luider. Maar, uiteindelijk toch besloten om naar iets anders uit te kijken. Ik begon wat kleine irritaties te hebben omdat he mijn daily driver was. (bijv. geen automatiche verlichting, achterste schokbrekers hoorde ik, accu liep soms leeg). Ik houd van auto's maar uiteindelijk wilde ik ook weer graag eens iets anders uitproberen.

Zoektocht gestart. Ik dacht laat ik een 2010-2012 911 zoeken. Maar heel eerlijk, die prijzen zijn (op dit moment) nog erg hoog. En toch dan weer een Porsche?
Wat dan? Heb gekeken naar M2, M4, C-klasse 43, 63 AMG maar die zie je toch wel vaak. Dan misschien een Toyota Supra 3.0, zoeken zoeken zoeken. Tot ik mijn oog liet vallen op een XK cabrio, die me toevallig op de A12 inhaalde. Die avond meteen gaan zoeken op Jaguar. Ik wil sowieso geen cabrio maar, goede XKs zijn wel erg zeldzaam, wat ouder en toch niet helemaal mijn ding. Maar de F-type... ja, dit is hem. Prijzen zeer schappelijk, reviews goed op gebied van 'fun' maar ook van onderhoudskosten en betrouwbaarheid... OK dus we gaan er een zoeken.

Budget tot EUR 50K dat is inclusief de inruil van de Cayman S. En ik wilde initieel graag een V6 S. Verschillende gereden, gezien maar ze hadden allemaal wel wat. Of in gerookt, of beschadigde velgen, putjes en wat vele hebben zijn de 'sticky buttons'. Of te wel het geen de oudere Italiaanse autos hebben (Ferrari, Maserati). Alle knopjes plakken, zijn goor/vies,D daarnaast hebben erg veel ook het alom bekende probleem met het ventielatierooster boven de multimedia systeem. Die niet opengaat, of juist niet dicht gaat. etc. Tot ik er eentje vond voor ongeveer EUR 40K met 103.000km in Deil bij Meerautos. Auto volledig onderhouden door The Adventure in Den Bosch. Nederlandse auto. Fantastische donker grijze kleur met 20' carbon (nieuw!) velgen.

Eerste 'pitstop' was om de auto te bezichtigen. En om in ieder geval de Cayman te laten zien. Zeer netjes ontvangen door Rens, de eigenaar. Auto stond klaar in zijn garage. Meerautos doet voornamelijk jonge VAG gerelateerde autos. Kreeg netjes de ruimte om de auto te zien. Auto was in echt waar perfecte toestand. 4x 20' carbon velgen gloednieuw, binnen niet gerookt, geen sticky buttons, geen beschadigingen enkel en alleen voorbanden versleten en rondom remblokken en schijven. Plus het gebruikelijke probleem met het ventilatierooster boven de multimedia. Na 20-30 min. vertrokken met de afspraak dat Rens met een voorstel zou komen voor de inruil.

Wat me zeer veel plezier deed, was dat Meerautos snel communiceert via Whatsapp. Dan kun je ook snel schakelen, vragen stellen, onderhandelen. Uiteindelijk de inruilgekregen voor mijn Porsche. Viel precies in het te verwachten aanbod van ongeveer EUR 28K.

Dus nu nogmaals naar Deil om met de auto te rijden. Auto reed heerlijk. Wonderschoon geluid, met zowel het actieve uitlaatsysteem aan als uit. Totaal andere auto natuurlijk als de Cayman, maar veel luxer en meer body, zeker ook van binnen.

Met goed gevoel naar huis gegaan. Over en weer besproken wat er nog moest worden gedaan. Uiteindelijk afgesproken en tot een deal gekomen. Cayman S inruilen, rondom remschijven en remblokken vervangen, 2 nieuwe PZero banden voor, en natuurlijk het fixen van het ventilatierooster voor.

23 December net voor kerst de auto opgehaald. Lekker luchtige afhandeling de auto opgehaald. Ritje naar huis was fantastisch. En nog steeds als ik naar de auto loop vind ik dit zo een mooie auto. Je ziet ze weinig maar ik ben er gek op.

Anyway. In het volgende verhaal, review zal ik iets meer stil staan bij de aankoopkeuring, die ik gedaan heb bij EAF auto's in Voorschoten, mijn garage.

Aankoopkeuring

  • 103.200 km

Zoals hierboven al aangegeven, ga ik door met de aankoopkeuring. Rond de kerst hier en wat rond gereden met de Jag, maar gezien de periode, is het toch wel veel borrelen, eten, samenzijn. Dus niet echt kilometers gemaakt. Wel blijft het geluid fenomenaal.

Een ding dat me stoorde in deze periode is een piep en ijzer op ijzer geluid, komende van de uitlaat. Deze auto heeft een active exhaust system, wat volgens mij enkel betekent dat als je op een knopje in de auto drukt (midden console) je uitlaat een klep(je) openzet en harder klinkt. Maar steeds bij het gasgeven of gasloslaten hoorde ik dit geluid. Zeker, omdat ik parkeer in een parkeergarage op werk, hoor je dit behoorlijk.

Anyway, op 8 januari aankoopkeuring laten doen bij mij vaste garage. EAF Auto's in Voorschoten. Auto komt er zeer keuring vanaf. 2 Opvallende zaken. 1) de uitlaatkleppen. Het mechanisme is inderdaad pieperig maar, blijkt dat dit een welbekend probleem is bij dit type auto. Kleppen ingesmeerd, wat kan helpen maar de Jaguar dealer adviseert totale vervanging van de pot met uitlaatstuk. EUR 2,700 totaal. 2) Auto lekt wat olie bij de ketting.

Vanuit daar contact opgenomen met de verkoper. Olieprobleem aangepakt. De verkoper heeft netjes de auto opgehaald, gemaakt, volgetankt met 98 en teruggezet toen ik op wintersportvakantie was. Daarnaast uitlaat weer ingespoten.

*Voor iedereen die een F-type coupe heeft. Kleine tip / hit. Als de auto wordt gekoppeld aan uitleesapparatuur, moet je het programma wel goed afsluiten. Enkel de stekker er uithalen werkt niet. De auto loopt dan nog (dat denkt ie althans) in zijn uitleesmodus. En wat ie dan doet, dat vreet hij stroom van je accu. Na een nachtje in deze modus, krijg je de waarschuwing op het dashboard, accu laag. Start auto. Manuele manier om dit op te lossen, is om de accu los te koppelen voor 10-15 min. Je kunt het ook zien (of ie in deze modus zit) als het gevarendriehoek lampje op de middenconsole blijft branden als de auto op slot is. Als dit niet het geval is (als je de auto op slot doet en na 10 min even checked) dan zit je goed.

Het is echt een heerlijke auto. De uitlaat piepjes hoor ik zeker minder. Maar nog wel aanwezig. Mijn volgende oplossing ga ik zelf doen. Dat is het insmeren van de ijzeren (buiten)delen met kopervet. Als dat niet werkt, ga ik het vervangen. Valt ook niet onder de garantie die ik additioneel heb aangekocht maar, dat was te verwachten.

Pluspunten, snel, heerlijk geluid, comfortabel. Minpunten tot nu toe is de audio. Meridian boxen zitten erin, maar die zijn in mijn optiek wel een stuk minder dan in vergelijkbare (qua prijs van de auto) autos.

Foto's toegevoegd

  • 104.500 km

Update, ik heb de foto's van de auto nu geupload. Langzaam maar zeker komt er een echte review.

Eerste beurt

  • 104.756 km

Toen ik de auto kocht, heb ik uiteraard de historie van de auto gechecked en goed doorgenomen. Zoals ik eerder vermeldde in mijn review, is de auto volledig dealer onderhouden (The Adventure te 's Hertogenbosch). Laatste beurt was op 30/05/2023 bij 100750 kilometers. Dus 4000 km geleden. Maar gezien ik nog garantie heb op de auto, de auto voor een aankoopkeuring bij mijn eigen garage is geweest, wilde ik ook een ander perspectief horen. Dus heb ik een onderhoudsbeurt volgens boekje ingepland bij de Jaguar Land Rover dealer in Hillegom (Kimman). Telefonisch zeer net te woord gestaan en Karel (receptie-werkplaats) heeft me uitstekend te woord gestaan. Auto is volledig nagekeken en heeft een beurt gehad.

Oliefilter, 7.25l olie, olie aftap plug, Interieurfilter, element luchtreiniging/luchtfilter motor, catalyst cleaner, en wat klein materiaal. Totale kosten iets meer dan EUR 1000,-
Ondanks ANWB ledenservice, vanuit Kimman/Jaguar Roadside assistance gekregen. Uiteraard te hopen dat ik dit niet hoef te gebruiken maar, desalnietemin goed dat hierin is meegedacht en is aangeleverd (service).

Maar met de vakantie in het vooruitzicht en het einde van de aangekochte garantietermijn toch een goed gevoel. Nu door met het genieten van deze F-type.

Uitlaat gemaakt

  • 107.000 km

Dank aan het forum. Hulde.

Ik heb inmiddels de uitlaat laten maken voor EUR 650,- bij JMTuning in Schagen.
Reparatie bij algemene garage en Jaguar dealer tussen EUR 2,700 en EUR 3,000.

Onwijs leuk bedrijf en wat een kennis. Netjes afspraak gemaakt per telefoon. Daar aangekomen, mezelf aangemeld. Mocht ik door een hek rijden en vervolgens de auto op een brug gezet.
Koffen/thee gekregen in de wachtruimte. En de monteur ging meteen aan de slag. Je bent vrij om mee te kijken en ik ben onder de indruk. Pure specifieke kennis. Wat ze daar maken is bijna kunst.
Reparatie duurde ongeveer 3 tot 3,5 uur. Totale prijs inclusief materiaal EUr 650,-.
Uitlaat klinkt nu echt fantastisch. Geen gepiep meer van de kleppen, plofjes en pufjes zoals het hoort en de active uitlaat werkt helemaal naar behoren.

Dankjewel JMTuning en dankjewel voor het forum / reacties op autoweek.

De auto heeft zijn volgende beurt en APK in 30 dagen nodig. Dan schrijf ik weer een stukje.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.