Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)

autoreview

Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)
Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)Jaguar F-type Coupé 3.0 V6 S/C (2015)

Signalement

UitvoeringF-type Coupé 3.0 V6 S/C
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf42.300 km
KM-stand laatst53.500 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Britse schoonheid in British Racing Green

  • 53.500 km

Inleiding
We hebben deze heerlijke sportcoupé nu ruim een jaar en er meer dan 10.000km probleemloos mee gereden. Dit is de auto waarnaar we een tijd op zoek zijn geweest met, in onze ogen, de ultieme uitdossing: kleurstelling in British Racing Green, performance seats in camelkleurig leer met uitgebreide verstelmogelijkheden, premium sound systeem, stoel- en stuurverwarming, panoramadak, getuned tot 400pk, sportuitlaat, 20 inch Tornado velgen met Sottozero Pirelli's, enz. Nu in de winter staat onze Jag op 19 inch 10-spaak Aquila velgen met Michelin Pilot Alpine 5 winterbanden.

Werk tot nu toe
Wat we hebben toegevoegd in het begin zijn Apple carplay (een tip, zeker gezien de beperkte standaardmogelijkheden) en een volgsysteem (ten behoeve van de verzekering). Dat laatste is niet goedkoop maar je slaapt er een stuk rustiger door. Verder hebben we de auto voorzien van een originele gevarendriehoek en een EHBO-set van Jaguar. Het gaat om de details nietwaar?

Looks
Onovertroffen, ik heb er geen ander woord voor. Iedere keer als je bij de auto wegloopt kijk je (on)bewust achterom en ben je verrast door de lijnen en proporties van de coupé. Dat heeft de heer Callum toch maar weer mooi voor elkaar gekregen. Schitterend! En onze oudste zoon heeft er afgelopen zomer zo maar de derde prijs mee gewonnen tijdens de Concours d'Elegance op Zandvoort in de klasse Jaguar vanaf 1982. Hoera!

Verbruik
Zoals je kunt zien in de verbruiksmonitor ligt dat iets boven de 10l / 100 km. Niet weinig eerlijk gezegd, terwijl we er doorgaans (...) rustig mee rijden. Maar - om het in perspectief te plaatsen - dat verbruik hadden we vroeger ook met onze 300 pk Saab 9-5 Turbo Aero Sport Estate. Dat levert een kostenplaatje op van ongeveer EUR 23 per 100 km. Niet weinig, maar dan krijgt de Jag - uiteraard - wel premium RON98 brandstof voor. Altijd BP Ultimate of anders Shell V-Power.

Weggedrag
Zeker met de 19 inch winterbanden is er door de iets dikkere bandwang voldoende comfort. De auto stuurt wat zwaarder dan onze andere Jag (een XF Sportbrake) maar dat vind ik juist wel prettig. Het weggedrag is betrouwbaar te noemen. Geen fratsen bij het wat sneller nemen van bochten of inhaalacties en dergelijke.

Rijbeleving
Daarvoor koop je een dergelijk automobiel immers. Dat zit wel snor bij de F-type. Zeg maar wat je wilt: Dr. Jakyll of toch liever Mr. Hyde? In de normale stand reageert de auto heerlijk vlot en is de gasrespons al prima (anders dan bij de XF, maar dat is een ander verhaal). Bij slechte weersomstandigheden kun je de auto in de regenstand zetten en reageert deze dociel. Maar zet je de schakelaar in de sportstand, zeker in combinatie met Dynamic mode, berg je dan maar. De plops & bangs strelen je trommelvliezen. De auto is een monster op wielen. Die versnelling en het geluid uit het vooronder en de einddempers. Bijna barbaars. Je voelt je net een klein stout kind, ook als je - zoals ik - een grijze mid 50-er bent. Heerlijk!

Conclusie voor nu
Qua schoonheid, rijbeleving, kosten gaat er niets boven deze F-type. Ik weet, er zijn betere en snellere alternatieven (denk aan 911, AM V8 enz.), maar met deze F-type met supercharged V6 zit je in mijn ogen in het optimum qua kosten per pretkilometer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.