Hyundai Ioniq 6 77.4kWh Lounge (2023)

autoreview

Hyundai Ioniq 6 77.4kWh Lounge (2023)

Signalement

UitvoeringIoniq 6 77.4kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst een Koreaan

  • 8.000 km

Met een heleboel zonnepanelen op het dak wordt het aantrekkelijk om, behalve voor een hybride- verwarming in huis met warmtepomp, ook voor een elektrische auto te gaan. We konden terug van twee auto's naar een enkele. Dat bezegelde helaas het lot van mijn klassieke atmosferische 6 cilinder-BMW. Maar ook de i3 van het zelfde merk moest dan wel weg, hoe fijn en mooi die ook is. Het is een skippybal op wielen, maar de i3 rijdt erg lekker. Als we in de stad zouden wonen, dan ging hij nooit weg. Maar zorgeloos er ver mee op reis, nee, dat gaat niet, laat staan dat de kampeeruitrusting en fietsen mee zouden kunnen.
Vandaar dat ik de introductie van de Ioniq 6 met belangstelling volgde. Wow, eindelijk eens geen SUV. Hoe goed is dat vloeiende ontwerp wel niet, zonder poeha. De Europeanen van dit moment leggen het hier duidelijk tegen af. En dan de techniek van de Ioniq 6 die vloeiend en snel rijden belooft, ook onderweg snel kunnen laden, met een actieradius die genoeg is. Een proefrit bevestigde het aanvankelijke idee. Even wennen aan de andere zitpositie, het stuur kan minder dicht naar me, als lange man, toe getrokken dan in de BMW's, maar het ging. Bij voorkeur heb ik een schuifdak, maar dat bleek hier geen goed idee, omdat ik dan het dak raak. Dan maar een licht interieur besteld. De meeste van de leverbare kleuren neigen naar het grijs of zwart. We kozen voor digital green, en toen de eenmaal voor ons klaar stond bij de dealer bleek dat een goed idee geweest: net een museumstuk.

We zijn inmiddels 8000 kilometer onderweg. We weten langzamerhand hoe de irritante pieperij uitgezet kan worden. Ik begrijp nog niet alles van de hulpsystemen, maar de meeste zijn behulpzaam. Vooral de interactieve cruise control is een gemak. Wanneer de voorganger van rijstrook wisselt, moet je even opletten en dat is alles. Op reis door Zuid-Frankrijk merkte ik ook dat de cruise control bij een plotse overgang van sterk dalen naar sterk stijgen even de kluts kwijt is en begint in te houden. Dat de auto je in de rijbaan wil houden is even wennen, maar uiteindelijk gemakkelijk. Het verbruik is schappelijk: ergens om en nabij 14 Kw per 100 kilometer gemiddeld, rijdend in eco-stand. Op de tolweg door Frankrijk, met een vol bepakte auto en ruim 130 km per uur, stijgt het naar omstreeks 20 Kw., met navenante gevolgen voor je actieradius. Het laadpalen-netwerk langs de tolweg is langzamerhand echter voldoende dicht bezet, maar toch werden we soms een stukje terug in de andere richting gestuurd om een snellader te treffen. We hebben de gunstigste ervaringen met Ionity en Fastned: daar komt het met gemak met meer dan 200 Kw binnen en kun je na een half uurtje koffie drinken vol weer verder. Op het Franse platteland is in veel dorpen inmiddels ook wel een laadgelegenheid, maar dan moet je wel apart registeren met credit card, want het Shell recharge-laadpasje werkt daar niet. Je laadt dan met 22 Kw, dus dan moet je wel even wat langer het dorp verkennen. Heen en weer naar Zuid-Frankrijk kostte ons aan laden € 230 en aan tol € 80. Met een heel zuinige auto met verbrandingsmotor zul je op een soortgelijk bedrag uitkomen, vermoed ik, dus elektrisch rijden is op dit moment bovenal interessant voor huishoudens met eigen zonnepanelen.

Het is een grote, dat wil zeggen: lange, auto, maar door de camerahulpen en de wendbaarheid is de overgang van i3 naar Ioniq 6 toch probleemloos. Dit is een auto om snel en stil overal naar toe te rijden. Omdat het een nieuw ontwerp is, zijn ontwerpfouten kennelijk niet te vermijden. Ik heb er één gevonden die hinderlijk is: als je de achterbank neer klapt voor lang transport, blijft de middelste veiligheidsgordel van de achterbank in de weg zitten. De dealer verbaasde zich met mij. Wij luisteren hoogst zelden naar muziek in de auto, maar de installatie van Bose in deze duurste Ioniq 6-uitvoering is niet best. Minpuntje. En nu maar hopen dat we vanaf 2025 niet de volle mep wegenbelasting hoeven te betalen.


Voortschrijdend inzicht

  • 17.000 km

We hebben inmiddels duizenden kilometers meer ervaring opgedaan met onze Koreaan. Het bevalt, dat soepele rijden een precieze sturen. Door de zich accuraat aan voorgangers aanpassende cruise control en de stuurhulp rijd ik beslist veiliger dan voorheen. Ik kan me overigens voorstellen dat andere bestuurders zich storen aan de mate waarin de auto zich met je bemoeit. Bij mij beperkt de ergernis zich vooral tot de oproepen, met piepjes en al, dat ik moet gaan koffiedrinken. Stop met me beloeren - of doe het alleen dan wanneer het gepast is. Als het toch ooit mogelijk zou zijn dat een software-update een eind maakt aan overdreven pieperij, houd ik me aanbevolen.
Er zijn een paar andere ergernissen die minder gemakkelijk oplosbaar lijken. Zo heb ik gemerkt dat de cruise control en i-pedal niet werken wanneer een fietsdager op de trekhaak gemonteerd is. Dat is des te vervelender nu we die fietsdrager alleen gebruiken op lange reizen waarop je juist veel plezier hebt van rijhulpen. De dealer wist ervan, maar wat de reden was kon hij zich niet meer herinneren. De zin hiervan ontgaat me. Ook heb ik nu zelf eens achterin gezeten bij een lange rit en dat beviel me als lange man maar weinig, want ik kan niet overweg met mijn benen op de achterbank. Het zit eenvoudig niet comfortabel. Achter het stuur is er niks aan de hand en kan ik honderden kilometers aan zonder zeurende rug of zeer been.
Waarschijnlijk typisch Aziatisch is dat het interieur hard is afgewerkt. Het kunststof is best solide, maar het is zo knalhard dat alles wat je neer legt, een sleutelbos of iets anders, herrie maakt onder het rijden. Dat hindert bij stille autos als deze. We zijn daarom van plan om de vakken in het interieur met vilt te bekleden.
Wat verder? Ik geloof niet dat ik ergens kan zien hoeveel ik verbruikt heb over alle 17000 kilometers samen, maar de laatste tijd zit het ergens tussen de 15 en 18 kWu, bij permanente eco-stand. dat geldt voor inmiddels gemonteerde winterwielen van 18 inch, met Bridgestone banden. Die banden overigens, die hoor je op het asfalt, veel meer dan ik de 20 inch zomerbanden hoorde.
Ten slotte: ik zoek nog wel eens wat op in het instructieboek, maar ik heb wel eens beter georganiseerde exemplaren van dit soort boekjes gehad, met preciezere illustraties. Ook de vertaling is hier en daar komisch kreupel. Proefondervindelijk uitvinden is het enige wat er op zit - en dan kom ik er trouwens meestal wel uit.

33000 kilometer

  • 33.000 km

Omdat rijden van eigen dak 'gratis' is, rijden we veel met de Ioniq 6. In een jaar tijd meer dan 30000 kilometer hebben we nooit eerder bereikt. Inmiddels heeft de auto een eerste beurt gehad. Dat betreft alleen actualisering van software en een nieuw interieurfilter; inclusief vervangende auto kost dat 235 euro. Dat zijn lage onderhoudskosten, lijkt me zo.
De auto houdt zich goed. Opvallend blijven de stilte en de moeiteloze aandrijving. Verbruik is in de zomermaanden gemiddeld iets meer dan 13 kWh, bij netjes rijden. Bij beladen fietsdrager is goed te merken dat er dan van de stroomlijn niks over blijft: het verbruik verdubbelt dan bijna. Dat vind ik geen opsteker. Je zou bijna naar een SUV gaan verlangen, die immers sowieso geen stroomlijn heeft.
In de loop van het jaar is een nadeel van deze auto me sterker gaan opvallen: de grote lengte, in combinatie met een lange wielbasis, terwijl de Ioniq geen 4-wielbesturing heeft. Niet alleen parkeren in korte vakken is is soms ongemakkelijk, ook het manoeuvreren kan problematisch zijn, vooral in krap bemeten parkeergarages. Ik spreek in dit verband liever niet van nog krappere parkeerkelders. Het is mij gelukt om zo'n kelder in te rijden, die beneden vol bleek te zijn, en bij het achterwaarts terugrijden een muurtje over het hoofd te zien. Ai, dat was de linker achterkant; bumper en achterlicht gehavend. Ik kan schade rijden met een auto, die voor en achter bomvol met techniek hangt, niet aanbevelen: mijn eerste serieuze schade sinds bijna een halve eeuw rijbewijs vergde 5000 euro. Door de vriendelijke hulp van Paribas kon mijn eigen bankrekening dit maal gespaard blijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.