Hyundai Ioniq 6 77.4kWh Lounge (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 6 77.4kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 73.500 km |
Voor het eerst een Koreaan
- 8.000 km
Met een heleboel zonnepanelen op het dak wordt het aantrekkelijk om, behalve voor een hybride- verwarming in huis met warmtepomp, ook voor een elektrische auto te gaan. We konden terug van twee auto's naar een enkele. Dat bezegelde helaas het lot van mijn klassieke atmosferische 6 cilinder-BMW. Maar ook de i3 van het zelfde merk moest dan wel weg, hoe fijn en mooi die ook is. Het is een skippybal op wielen, maar de i3 rijdt erg lekker. Als we in de stad zouden wonen, dan ging hij nooit weg. Maar zorgeloos er ver mee op reis, nee, dat gaat niet, laat staan dat de kampeeruitrusting en fietsen mee zouden kunnen.
Vandaar dat ik de introductie van de Ioniq 6 met belangstelling volgde. Wow, eindelijk eens geen SUV. Hoe goed is dat vloeiende ontwerp wel niet, zonder poeha. De Europeanen van dit moment leggen het hier duidelijk tegen af. En dan de techniek van de Ioniq 6 die vloeiend en snel rijden belooft, ook onderweg snel kunnen laden, met een actieradius die genoeg is. Een proefrit bevestigde het aanvankelijke idee. Even wennen aan de andere zitpositie, het stuur kan minder dicht naar me, als lange man, toe getrokken dan in de BMW's, maar het ging. Bij voorkeur heb ik een schuifdak, maar dat bleek hier geen goed idee, omdat ik dan het dak raak. Dan maar een licht interieur besteld. De meeste van de leverbare kleuren neigen naar het grijs of zwart. We kozen voor digital green, en toen de eenmaal voor ons klaar stond bij de dealer bleek dat een goed idee geweest: net een museumstuk.
We zijn inmiddels 8000 kilometer onderweg. We weten langzamerhand hoe de irritante pieperij uitgezet kan worden. Ik begrijp nog niet alles van de hulpsystemen, maar de meeste zijn behulpzaam. Vooral de interactieve cruise control is een gemak. Wanneer de voorganger van rijstrook wisselt, moet je even opletten en dat is alles. Op reis door Zuid-Frankrijk merkte ik ook dat de cruise control bij een plotse overgang van sterk dalen naar sterk stijgen even de kluts kwijt is en begint in te houden. Dat de auto je in de rijbaan wil houden is even wennen, maar uiteindelijk gemakkelijk. Het verbruik is schappelijk: ergens om en nabij 14 Kw per 100 kilometer gemiddeld, rijdend in eco-stand. Op de tolweg door Frankrijk, met een vol bepakte auto en ruim 130 km per uur, stijgt het naar omstreeks 20 Kw., met navenante gevolgen voor je actieradius. Het laadpalen-netwerk langs de tolweg is langzamerhand echter voldoende dicht bezet, maar toch werden we soms een stukje terug in de andere richting gestuurd om een snellader te treffen. We hebben de gunstigste ervaringen met Ionity en Fastned: daar komt het met gemak met meer dan 200 Kw binnen en kun je na een half uurtje koffie drinken vol weer verder. Op het Franse platteland is in veel dorpen inmiddels ook wel een laadgelegenheid, maar dan moet je wel apart registeren met credit card, want het Shell recharge-laadpasje werkt daar niet. Je laadt dan met 22 Kw, dus dan moet je wel even wat langer het dorp verkennen. Heen en weer naar Zuid-Frankrijk kostte ons aan laden € 230 en aan tol € 80. Met een heel zuinige auto met verbrandingsmotor zul je op een soortgelijk bedrag uitkomen, vermoed ik, dus elektrisch rijden is op dit moment bovenal interessant voor huishoudens met eigen zonnepanelen.
Het is een grote, dat wil zeggen: lange, auto, maar door de camerahulpen en de wendbaarheid is de overgang van i3 naar Ioniq 6 toch probleemloos. Dit is een auto om snel en stil overal naar toe te rijden. Omdat het een nieuw ontwerp is, zijn ontwerpfouten kennelijk niet te vermijden. Ik heb er één gevonden die hinderlijk is: als je de achterbank neer klapt voor lang transport, blijft de middelste veiligheidsgordel van de achterbank in de weg zitten. De dealer verbaasde zich met mij. Wij luisteren hoogst zelden naar muziek in de auto, maar de installatie van Bose in deze duurste Ioniq 6-uitvoering is niet best. Minpuntje. En nu maar hopen dat we vanaf 2025 niet de volle mep wegenbelasting hoeven te betalen.
Voortschrijdend inzicht
- 17.000 km
We hebben inmiddels duizenden kilometers meer ervaring opgedaan met onze Koreaan. Het bevalt, dat soepele rijden een precieze sturen. Door de zich accuraat aan voorgangers aanpassende cruise control en de stuurhulp rijd ik beslist veiliger dan voorheen. Ik kan me overigens voorstellen dat andere bestuurders zich storen aan de mate waarin de auto zich met je bemoeit. Bij mij beperkt de ergernis zich vooral tot de oproepen, met piepjes en al, dat ik moet gaan koffiedrinken. Stop met me beloeren - of doe het alleen dan wanneer het gepast is. Als het toch ooit mogelijk zou zijn dat een software-update een eind maakt aan overdreven pieperij, houd ik me aanbevolen.
Er zijn een paar andere ergernissen die minder gemakkelijk oplosbaar lijken. Zo heb ik gemerkt dat de cruise control en i-pedal niet werken wanneer een fietsdager op de trekhaak gemonteerd is. Dat is des te vervelender nu we die fietsdrager alleen gebruiken op lange reizen waarop je juist veel plezier hebt van rijhulpen. De dealer wist ervan, maar wat de reden was kon hij zich niet meer herinneren. De zin hiervan ontgaat me. Ook heb ik nu zelf eens achterin gezeten bij een lange rit en dat beviel me als lange man maar weinig, want ik kan niet overweg met mijn benen op de achterbank. Het zit eenvoudig niet comfortabel. Achter het stuur is er niks aan de hand en kan ik honderden kilometers aan zonder zeurende rug of zeer been.
Waarschijnlijk typisch Aziatisch is dat het interieur hard is afgewerkt. Het kunststof is best solide, maar het is zo knalhard dat alles wat je neer legt, een sleutelbos of iets anders, herrie maakt onder het rijden. Dat hindert bij stille autos als deze. We zijn daarom van plan om de vakken in het interieur met vilt te bekleden.
Wat verder? Ik geloof niet dat ik ergens kan zien hoeveel ik verbruikt heb over alle 17000 kilometers samen, maar de laatste tijd zit het ergens tussen de 15 en 18 kWu, bij permanente eco-stand. dat geldt voor inmiddels gemonteerde winterwielen van 18 inch, met Bridgestone banden. Die banden overigens, die hoor je op het asfalt, veel meer dan ik de 20 inch zomerbanden hoorde.
Ten slotte: ik zoek nog wel eens wat op in het instructieboek, maar ik heb wel eens beter georganiseerde exemplaren van dit soort boekjes gehad, met preciezere illustraties. Ook de vertaling is hier en daar komisch kreupel. Proefondervindelijk uitvinden is het enige wat er op zit - en dan kom ik er trouwens meestal wel uit.
33000 kilometer
- 33.000 km
Omdat rijden van eigen dak 'gratis' is, rijden we veel met de Ioniq 6. In een jaar tijd meer dan 30000 kilometer hebben we nooit eerder bereikt. Inmiddels heeft de auto een eerste beurt gehad. Dat betreft alleen actualisering van software en een nieuw interieurfilter; inclusief vervangende auto kost dat 235 euro. Dat zijn lage onderhoudskosten, lijkt me zo.
De auto houdt zich goed. Opvallend blijven de stilte en de moeiteloze aandrijving. Verbruik is in de zomermaanden gemiddeld iets meer dan 13 kWh, bij netjes rijden. Bij beladen fietsdrager is goed te merken dat er dan van de stroomlijn niks over blijft: het verbruik verdubbelt dan bijna. Dat vind ik geen opsteker. Je zou bijna naar een SUV gaan verlangen, die immers sowieso geen stroomlijn heeft.
In de loop van het jaar is een nadeel van deze auto me sterker gaan opvallen: de grote lengte, in combinatie met een lange wielbasis, terwijl de Ioniq geen 4-wielbesturing heeft. Niet alleen parkeren in korte vakken is is soms ongemakkelijk, ook het manoeuvreren kan problematisch zijn, vooral in krap bemeten parkeergarages. Ik spreek in dit verband liever niet van nog krappere parkeerkelders. Het is mij gelukt om zo'n kelder in te rijden, die beneden vol bleek te zijn, en bij het achterwaarts terugrijden een muurtje over het hoofd te zien. Ai, dat was de linker achterkant; bumper en achterlicht gehavend. Ik kan schade rijden met een auto, die voor en achter bomvol met techniek hangt, niet aanbevelen: mijn eerste serieuze schade sinds bijna een halve eeuw rijbewijs vergde 5000 euro. Door de vriendelijke hulp van Paribas kon mijn eigen bankrekening dit maal gespaard blijven.
Het tweede jaar
- 73.500 km
Ook in het tweede jaar zijn we weer veel met de Ioniq 6 op pad geweest, ook op routes die we eerder wel met de trein aflegden, omdat elektrisch rijden veelal goedkoper, sneller en gemakkelijker is. De auto gedraagt zich onveranderd goed. Ik ben met de rijhulpen inmiddels goed vertrouwd, zodat ik rustig file durf te rijden met de adaptieve cruise control aan en met de stuurhulp aan soms de handen even van het stuur neem. Het verbruik is steeds laag en beweegt zich ergens tussen de 13 en 16 kWh.
Afgelopen winter onderweg van Italië naar Zwitserland, vlak voor de Gotthard-tunnel, werden we plots overvallen door een sneeuwbui. Hoewel ik meteen kalm snelheid verminderde op de goeddeels verlaten snelweg belandde ik toch in een slip en was hem een meter of honderd lang echt 'kwijt'. Het zal de tractiecontrole zijn geweest die een spin voorkwam, zodat we niet in de vangrail eindigden en geen andere auto raakten. Wat een geluk. Vermoedelijk is het slim om bij kans op gladheid de rijstand van 'eco' op 'snow' te zetten; dat is nu in ieder geval mijn voornemen. Hopelijk blijf ik er aan denken. Ik probeer ook voorzichtig te zijn met de remmen. Ze blokkeren me te snel, bijvoorbeeld wanneer ik bij een snelheid van 30, 40 kilometer ineens voor een opduikende fietser moet remmen. In een recente test van Auto Motor Und Sport trof ik pas geleden inderdaad een negatief oordeel aan over de remmen van de Ioniq 6, die onder de maat zouden presteren. Ik kan me daar dus iets bij voorstellen. Auto's hoeven niet perfect te zijn, zo lang je maar weet waar je rekening mee moet houden.
Wat het onderhoud betreft: de beurt bij 60.000 kilometer kostte 1100 euro, waarvan meer dan de helft voor twee nieuwe Pirelli's. Dure banden, maar ze zijn wel erg stil.
Deze auto gaat voorlopig niet weg bij ons. Dat ligt niet eens zozeer aan de gruwelijk hoge afschrijving van elektrische auto's. We zijn aan hem gehecht. Hij verkoopt zo weinig in Nederland dat je er maar zelden een tegen komt en dan in de verleiding bent om te zwaaien, wat ik inderdaad soms doe, net als andere gelukkige bezitters. Er komt een facelift aan van het model en dat lijkt een een typisch voorbeeld van 'verschlimmbesserung'; des te meer reden om die van ons te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.