Hyundai Ioniq 5 84kWh Connect (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 84kWh Connect |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.400 km |
Ioniq 5 Connect : de ideale EV?
- 2.000 km
Van youngtimer naar EV
Na 4 jaar en ca. 120.000 km probleemloos te hebben gereden in eerst een Volvo 850 20V non-turbo station (LPG) en een V70 Classic 20V non-turbo (LPG) is de overstap naar een EV een vervreemdende ervaring. Geen 5 cylinder roffel, schakelbak, geluid en bezoeken aan een tankstation meer. Van piepjes-loos naar een continu piep omgeving. Genieten is het wel in deze Ioniq 5.
De keuze was reuze, maar toch ook weer niet.
Aangezien ik geen merkvoorkeur had, maar wel een aantal specifieke eisen, ben ik met een ruime blik de EV markt ingestapt. Wat was voor mij van belang? Ten eerste een 1) bereik in de koude maanden van ca. 400 km 2) volwaardige achterbank voor grotere volwassenen, 3) serieus goed onderstel en een 4) ruime bagageruimte en 5) hoge laadsnelheid bij snelladers. Budget ca. 50K.
Na proefritten in heel veel verschillende EV's viel mij op dat er weinigen zijn met een goede achterbank. Daarmee bedoel ik dat je normaal kunt zitten (zonder de knieën op te moeten trekken) en/of beperkte hoofdruimte hebt. Mijn zoon van 1.90m is als paspop opgetreden. Ook vond ik de wegligging (op hobbelige weg en sterke wind) van vele EV ondermaats. Van de Model Y dribbelde de achteras continue weg, uit een ID.4 stapte ik misselijk uit en bij bijna alle SUV modellen had ik het gevoel alsof ik op een slingerende boot zat. Nee, het was een ontnuchterende ervaring. Vooral de EV's uit de VAG-stal vielen mij tegen. Chinese auto's hadden niet mijn interesse.
De laatste auto's waren een Kia EV6 en een Hyundai Ioniq 5. En toen kwam alles samen. Een goed onderstel bleek wel te bestaan. Uiteindelijk werd het een Hyundai Ioniq 5 omdat de hoofdruimte achter en het overall zitcomfort beter bleek. De gekozen uitvoering werd een Connect 84 Kwh met stoffen stoelen. Ik heb niet gekozen voor leren stoelen en dus een duurdere uitvoering omdat ik leer in de zomer niet prettig vind. Je moet dan eigenlijk ook stoelventilatie nemen om de boel plakvrij te houden. Kleur Cyber Grey.
En hoe bevalt het?
Bijzonder goed. De Ioniq 5 is een grote en ruime auto. Breder dan een standaard auto en met een wielbasis van 3 meter. Ik moest mijzelf herprogrammeren vwb het inparkeren. De grote draaicirkel helpt daar niet bij.
Het rijcomfort op elk type wegdek is goed, zeer goed. Het chassis blijft rustig, geen gewaggel en altijd volledig controle. Stoelen bevallen goed, alhoewel rijders met een bredere rug de stoel als smal zullen ervaren. Zelf ben ik 1.80m met een normaal postuur.
De standaard geluidsinstallatie valt niet mee, daarom heb ik bij oplevering ook gekozen voor de JBL speaker optie. Nog altijd is het niet geweldig. vooral niet bij bijv. Spotify.
Helaas was de Bose installatie alleen bij duurdere uitvoeringen aanwezig. Ach, ik leer er wel mee leven.
Verbruik en (snel)laden.
Sinds ik de auto heb (22 nov) is het weer nat, koud en stormachtig geweest. Het verbruik bij een mix van stad en snelweg staat momenteel op 5.4 kwh/100km. Mijn rijstijl is rustig/normaal. De 400 km in de koude maanden is met het 84 kwh accupakket goed te halen. Het snelladen gaat dankzij de 800V en pre-conditionering als de brandweer. Tussen de 150 en 180 kw. Dit zal in de warmere maanden nog iets hoger liggen, verwacht ik.
Conclusie
De Ioniq 5 is na de laatste upgrade de perfect EV voor mij gebleken. Met name het fijne onderstel is een verademing. Er staan mij nog vele aangename kilometers te wachten.
Een fijne reisgenoot
- 10.400 km
Na 10.000 kilometer nu de eerste update. Eigenlijk geen bijzonderheden. De auto doet wat hij moet doen. Zonder een storing of incident. Het laden gaat soepel en snel. Het gemiddelde verbruik over de eerste 10.000 km ligt iets onder de 18 kWh/100 km. Nu de temperaturen stijgen, ligt het woon/werk verbruik rond de 14 kWh. Dit is zonder gebruik van de airco.
Omdat bij de initiële oplevering de optionele luidsprekers (alleen voorin) van JBL nog niet beschikbaar waren, zijn die onlangs ingebouwd. Het verschil tov de standaard luidsprekers van mijn Connect uitvoering is aanzienlijk. Deze upgrade kan ik dan ook van harte aanraden.
Verder valt mij op dat de kwaliteit van de stoelen prima is. Geen Volvo V70 II niveau, maar ik voel mij er op thuis. Lange ritten zijn dan ook geen enkel probleem.
De ruimte in de auto is indrukwekkend. Zowel voor de achterpassagiers als alle lange voorwerpen die zijn meegenomen. Een ideale verhuiswagen. Waar ik nog altijd aan moet wennen, is het fileparkeren. Op de één of andere manier maakt de breedte en vooral de lange wielbasis (3m) het lastig om soepel in te parkeren, ondanks de hulp van de camera. In een recente test van Topgear magazine las ik hierover ook een opmerking.
Een typisch Ioniq 5 dingetje is de achterklep. Die wringt enigszins en laat dat ook horen. Na het uitdraaien van de rubber afstandhouders in de klep staat de klep nu beter op spanning en zijn de geluiden praktisch verdwenen.
Met een zomervakantie in Zweden in het vooruitzicht mag de Ioniq 5 zich gaan bewijzen als vakantieauto. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.