Hyundai Atos Spirit 1.0i SLX (2000)

autoreview

Hyundai Atos Spirit

Signalement

UitvoeringAtos Spirit 1.0i SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst191.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 165.000 km

En nu dan een Hyundai Atos.

Eigenlijk een auto die gekocht wordt uit kosten overweging maar in ons geval ook vanwege de hoge instap en het lage gewicht.

De auto hebben we in 2005 aangeschaft met 119.000 km op de teller ( dit was niet mogelijk om aan te geven in bovenstaande gegevens )

Het Exterieur ziet er allemaal verzorgd uit, in alles kan je zien dat er zo klein en licht mogelijk gewerkt diende te worden, de deuren maken een blikkerig geluid als je ze dichtdoet en ook de motorkap doet aardig iel aan.

Het sluit allemaal wel mooi aan maar het geeft je zeker geen veilig gevoel als je de deur dichtslaat.

Onze Atos is wel uitgevoerd in de 'duurste' uitvoering, de SLX en verder voorzien van zo'n beetje alle opties die er verder te krijgen waren, we noemen:

Elektrische ramen voor
Centrale vergrendeling met AB
ABS
Airco
Stuurbekrachtiging
Dubbele airbag
Doorlopende middenconsole
in kleur gespoten bumpers en spiegels, voorzien van chroom accenten op grille en achterklep
Mistlampen voor
LM wielen met veel bredere banden dan standaard( 195 breed ipv 155 )

Ondanks dit alles ziet de auto er niet echt rijk uitgerust uit, dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het banaangeel waarin de de auto is gespoten.

Het Interieur geeft je het idee in een wat grotere auto te zitten dan je in werkelijkheid doet, de stoelen zijn redelijk groot en geven ook op langere stukken goede steun aan benen en rug (zijn overigens dezelfde als je in een Excel vindt )

Het dashboard heeft veel vakjes en bakjes waar je losse spullen in kwijt kan, en ook in de deuren zitten aardige portiervakken.
Achterin zit je tot een lengte van 1.85 prima, daarboven moet je wijdbeens een een beetje onderuit gezakt zitten, dan past het ook nog wel prima.
De kofferruimte is groot voor dit type auto, er gaat bijv meer mee als bij een Civic, Micra, Starlet of andere boodschappenwagen, voordeel is ook dat hij best hoog is dus hoog doorladen behoort ook tot de mogelijkheden.

Het Rijden is een beetje een vreemde gewaarwording, je merkt dat je niet serieus wordt genomen en mensen denken meteen dat er een oud iemand achter het stuur zit dus ze laten je nergens tussen en snijden je ook regelmatig af.
Merken ze echter dat je toch wel stevig doorrijdt, dan reageren ze redelijk aggressief en gaan allemaal gekke toeren uithalen om toch nog voor je te komen.
De auto trekt in de eerste 2 versnellingen redelijk lekker door, daarboven gaat het allemaal wat moeizamer.

0-100 gaat in ongeveer 14,5 seconden, en de top ligt op 160 km/h op de teller, dit zijn 149 echte km/h op de gps.
boven de 110 merk je dat je vermogen tekort komt en even een langzamere auto inhalen op een buitenweg dient goed gepland te worden en er dient tijdig te worden terug geschakeld.

Natuurlijk worden deze dingen vaak alleen in de stad gereden en daar doet deze auto het prima, hij verbruikt ongeveer 1 op 17 en daarbij maakt het niet uit of je in de stad rijdt of op de snelweg, aangezien het motortje daar hard moet werken verbruikt hij hetzelfde bij snelwegsnelheden.

Het sturen gaat redelijk licht, maar wel zonder al te veel gevoel, echt iets voor makkelijk inparkeren en niet voor het boenderen op een bochtige landweg.
Dit gaat overigens wel prima, door de brede banden en de korte wielbasis is de auto erg wendbaar en kan je hem hard een bocht ingooien, tot het de auto teveel wordt en de neus naar buiten begint te duwen.

Kortom, de auto is prima geschikt voor het stadswerk en en en toe een weggetje buitenaf, maar lange snelwegritten zijn aan deze wagen niet besteed, daarvoor heb je te weinig vermogen, gewicht en is de auto erg zijwindgevoelig.

Problemen:

Die heb ik tot op heden alleen gehad met een paar defecte gasveren van de achterklep, waardoor die steeds weer naar benede viel, na aftikken van 142 euro had ik weer 2 gloednieuwe en kan ie er weer tegen.

Verder gewoon op tijd het normale onderhoud uitgevoerd en dat houdt tot nu toe in:

2X kleine beurt (dealer 119 euro
2X grote beurt Dealer 229 euro
1x nieuwe riemen (incl distibutie) en waterpomp 315 euro
1x nieuwe accu 95 euro
1x 4 nieuwe banden 310 euro
1x midden en eindstuk uitlaat vervangen 285 euro

Een harde klap

  • 191.000 km

Toch maar eens een beetje updaten.
De auto houdt zich prima, er is de laatste tijd best veel mee gereden maar tot op heden nog geen grote ellende gehad.

Tijdens de APK in December kwamen de volgende dingen aan het licht:
Lichtbeeld slecht (Koplamp verweerd), gewoon met een polijstmachine weer helder gemaakt.
Remleiding aangetast door roest (Nieuwe koperleidingen laten buigen door bevriend metaalbewerker)
Fuseekogel met teveel speling
Stuurkogel met teveel speling
2 lampjes stuk

Uiteindelijk kostte de APK 158 euro, dus we kunnen er weer een jaartje tegenaan.

2 weken na de keuring een 1 keer een harde klap en de motor maakt een herrie als nooit te voren.
Kijk onder de auto en zie dat het voorste stuk uitlaat is afgebroken.
Jammer genoeg is dit 1 stuk samen met de katalysator, en dus peperduur.
Koppelstukje gehaald bij de automaterialenzaak, ertussen gezet en voor 14 euro kunnen we weer kachelen.

Ondertussen de olie weer eens laten vervangen bij Mr Wash in Krefeld.
Kosten 24,95 incl Mann filter en 4,1 liter Shell Helix 10W40.
Voor dat geld ga ik niet zelf onder de auto liggen klooien.

Verder geen problemen gehad met de auto, het verbruik stabiliseert zich al tijden op ongeveer 1 op 16 met 90 % stadsverkeer en af en toe een stukje autobahn waar ie stukjes volgas wordt gereden om alles schoon te houden.
De topsnelheid ligt nog steeds op 157 km/h op de teller, in werkelijkheid zijn dit 149 km/h.

Olie hoeft er tussen de beurten nooit worden bijgevuld, het olieverbruik ligt zo op 0,4 liter op 10.000 km.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.