Hyundai Atos Spirit 1.0i LX (2003)

autoreview

Hyundai Atos Spirit 1.0i LX (2003)

Signalement

UitvoeringAtos Spirit 1.0i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf56.300 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 58.000 km

Leuke lilliputter.

We zijn deze auto gaan rijden puur uit economische redenen. Gewoon erg goedkoop rijden.

De eerste ervaringen.
1. Comfort: geen, iedere oneffenheid in de weg is voelbaar. Stoelen zijn redelijk, weinig zijdelingse steun.
2. Wegligging: verrassend, tot ca. 120 km/uur gaat alles prima, helt niet te veel over in bochten, maar wil wel graag rechtuit (onderstuurd).
3. Prestaties: Goed tegen bekeuringen!
4. Betrouwbaarheid: nu nog geen problemen, maar dan kan zo kort ook nog niet. De reputatie van het merk is goed, we wachten af. Maar met de huidige km-stand mag er ook nog weinig aan mankeren.
5. Kosten: benzine 1 op 17-18, daar gaan we dus voor.
6. Ruimte: door de hoge zit meer dan wat je zou verwachten. In de kofferbak passen nog 3 kratten frisdrank/bier/etc!

Antwoord op verbruik, eerste maanden

  • 60.000 km

We hebben de eerste maanden met dit karretje erop zitten.
Het comfort en de ruimte van een grote auto missen we. Maar het is zeker een hele goedkope manier om toch auto te rijden.
Met een gemiddeld gezinnetje van 4 personen is er trouwens echt ruimte genoeg.

We zijn in onze vakantie kris-kras door Nederland gereden. Gemiddeld benzinegebruik tot nu toe 1 op 17,25 met een piek op een rustige zondagmorgen over 300 km: 1 op 18,75.

Aan het begin een klein rammeltje onder de auto, is onder garantie verholpen. Er zijn dus (nog) geen extra kosten geweest.

Toch nog lang volgehouden

  • 220.000 km

We hebben deze Atos toch nog lang gereden. Destijds gekocht omdat we een heel goedkope auto wilden hebben. Daar zijn we ruimschoots in geslaagd.
Naast de normale beurtjes zijn er echter wel enige opvallende zaken te noemen.
In 2015 is de hele versnellingsbak vervangen omdat (en dat is volgens de garage bekend) de bak en het differentieel in één blok zitten en dit laatste onderdeel zwak is. Veel bijgeluiden geven dit aan.
Kosten gereviseerde bak op de sloop € 250,- inbouw garage incl. nieuwe koppeling € 400,-. Gelukkig hield deze bak het verder wel vol.
Banden: de kleine bandjes zijn elk jaar wel vervangen, na ca. 30.000 km zijn ze helemaal op, gecupt, versleten!
Schokbrekers: gaan maar ca. 120.000 km mee, daarna voor de veiligheid echt vervangen.
Benzinegebruik: prima (1 op 20 ruim) als je rustig rijdt. Je wilt ook niet hard vanwege het geluid en de wegligging, maar doe je dat wel ga je zo naar 1 op 14.
Oliegebruik: vanaf 200.000 km ging dit toenemen, ca 1 liter op 1000 km. Dit moet je dan ook echt in de gaten houden omdat er al zo weinig olie in het carter gaat.
Aan het einde was hij echt op, is naar het buitenland gegaan waar ze mogelijk minder zware eisen stellen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.