Hyundai Atos Spirit 1.0i LX (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Atos Spirit 1.0i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 56.300 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Eerste ervaringen
- 58.000 km
Leuke lilliputter.
We zijn deze auto gaan rijden puur uit economische redenen. Gewoon erg goedkoop rijden.
De eerste ervaringen.
1. Comfort: geen, iedere oneffenheid in de weg is voelbaar. Stoelen zijn redelijk, weinig zijdelingse steun.
2. Wegligging: verrassend, tot ca. 120 km/uur gaat alles prima, helt niet te veel over in bochten, maar wil wel graag rechtuit (onderstuurd).
3. Prestaties: Goed tegen bekeuringen!
4. Betrouwbaarheid: nu nog geen problemen, maar dan kan zo kort ook nog niet. De reputatie van het merk is goed, we wachten af. Maar met de huidige km-stand mag er ook nog weinig aan mankeren.
5. Kosten: benzine 1 op 17-18, daar gaan we dus voor.
6. Ruimte: door de hoge zit meer dan wat je zou verwachten. In de kofferbak passen nog 3 kratten frisdrank/bier/etc!
Antwoord op verbruik, eerste maanden
- 60.000 km
We hebben de eerste maanden met dit karretje erop zitten.
Het comfort en de ruimte van een grote auto missen we. Maar het is zeker een hele goedkope manier om toch auto te rijden.
Met een gemiddeld gezinnetje van 4 personen is er trouwens echt ruimte genoeg.
We zijn in onze vakantie kris-kras door Nederland gereden. Gemiddeld benzinegebruik tot nu toe 1 op 17,25 met een piek op een rustige zondagmorgen over 300 km: 1 op 18,75.
Aan het begin een klein rammeltje onder de auto, is onder garantie verholpen. Er zijn dus (nog) geen extra kosten geweest.
Toch nog lang volgehouden
- 220.000 km
We hebben deze Atos toch nog lang gereden. Destijds gekocht omdat we een heel goedkope auto wilden hebben. Daar zijn we ruimschoots in geslaagd.
Naast de normale beurtjes zijn er echter wel enige opvallende zaken te noemen.
In 2015 is de hele versnellingsbak vervangen omdat (en dat is volgens de garage bekend) de bak en het differentieel in één blok zitten en dit laatste onderdeel zwak is. Veel bijgeluiden geven dit aan.
Kosten gereviseerde bak op de sloop € 250,- inbouw garage incl. nieuwe koppeling € 400,-. Gelukkig hield deze bak het verder wel vol.
Banden: de kleine bandjes zijn elk jaar wel vervangen, na ca. 30.000 km zijn ze helemaal op, gecupt, versleten!
Schokbrekers: gaan maar ca. 120.000 km mee, daarna voor de veiligheid echt vervangen.
Benzinegebruik: prima (1 op 20 ruim) als je rustig rijdt. Je wilt ook niet hard vanwege het geluid en de wegligging, maar doe je dat wel ga je zo naar 1 op 14.
Oliegebruik: vanaf 200.000 km ging dit toenemen, ca 1 liter op 1000 km. Dit moet je dan ook echt in de gaten houden omdat er al zo weinig olie in het carter gaat.
Aan het einde was hij echt op, is naar het buitenland gegaan waar ze mogelijk minder zware eisen stellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.