Honda Jazz 1.2i Cool (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.2i Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 2.200 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Ervaringen
- 120.000 km
Waarom de Jazz
In 2006 heb ik een Honda Jazz 1.2 Cool gekocht. Ik was op zoek naar een gezinsauto met 5 deuren en ruimte voor 4 personen en wat bagage. De Jazz bood de bagageruimte van auto's in een klasse hoger (380 liter), maar zette daar voordelen van een kleinere auto tegenover: handzaam, wendbaar, lager gewicht (belasting), lager verbruik, lagere aanschafprijs (verzekering), lagere afschrijving. Ik rijd iets meer dan 20.000 km per jaar.
Prijs en uitrusting
De prijs wordt vaak als nadeel van deze auto genoemd. Maar er waren destijds nauwelijks concurrenten voor zo'n 15.000 euro met vergelijkbare uitrusting (5 deuren, airco, bruikbare bagageruimte, centrale vergrendeling, verwarmde spiegels, radio/CD). Wel vreemd dat een afdekzeil voor de bagageruimte (140 euro) en speakers in de achterportieren niet standaard zijn.
De wat suffe uitstraling van het model vind ik een plus. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Het rijden
De Jazz heeft een goede wegligging, alleen laten de standaard (Yokohama) banden het nogal afweten op nat wegdek. De besturing is wat vaag en onnatuurlijk en het zelfcentrerend effect is minimaal. De auto is nogal stoterig, maar ook dit wordt voor een deel door de standaard banden veroorzaakt. De auto voelt comfortabeler en veiliger aan op Michelin Energy Saver banden. Een old school Fransoos zal het echter nooit worden.
Schakelen gaat perfect en met korte slagen.
De auto is niet heel stil. Het geluid van de motor valt wel mee, maar windgeruis en geluid van banden en opspattend water zijn goed hoorbaar.
Prestaties en verbruik
De prestaties kunnen ermee door. Om echt op te schieten moet de motor boven de 2500 toeren gehouden worden. Maar het is dan ook een kleine motor en het lage verbruik maakt het meer dan goed: over heel 2008 (21.892 km) 1 op 22.9. De truc is alle borrelpraat vergeten, resetten van de verbruiksmeter voor elke rit en je vorige rit proberen te verbeteren. (En dan rijd je niet als een slak.) Ik tank de allergoedkoopste Euro 95.
Interieur
Het interieur is opgetrokken uit hard plastic, maar het ziet er netjes uit. Alleen de airco en achterruit-/spiegelverwarmingsknoppen zijn nogal lomp vormgegeven. Het dashboard spiegelt in de voorruit. Rammels kent de Jazz (vrijwel) niet. De stoelen zijn prettig stevig, maar de rugleuning is niet traploos verstelbaar. Ik kan de ideale zitpositie niet vinden. Het materiaal waar het stuur mee is overtrokken vind ik erg onprettig aanvoelend. Verder vind ik het jammer dat er geen voetensteuntje naast het koppelingspedaal zit. De meters zijn prima afleesbaar en de ergonomie is in orde. Ook de radio/cd speler is prettig in gebruik en het geluid is goed. Een watertemperatuurmeter heeft de Jazz niet, maar er blijft een blauw lampje branden tot het koelwater 54 graden heeft bereikt. Irritant is de pieptoon die je eraan herinnert de gordel om te doen, ook als de motor nog niet aan is.
De kofferruimte is (voor deze klasse) groot en ook de trucjes met de achterbank zijn handig, hoewel ik het opklappen van de zitting nauwelijks gebruik. Voor de rest is de ruimte wat minder, vooral op de achterbank: de zitting hiervan is kort en je zit nogal rechtop. Ook jammer is dat er achterin geen portiervakken zijn.
Onderhoud
Onderhoudsprijzen (en klantvriendelijkheid) kunnen behoorlijk verschillen tussen de ene en de andere Honda dealer. Na wat zoeken heb ik een dealer gevonden die in elk opzicht echt zijn best doet.
Positief vind ik de distributieketting. Negatief: De koplampen zitten in het spatbord en zelf vervangen is daardoor lastig. (Mijn dealer is erg behulpzaam en rekent hiervoor geen arbeidsloon.) Bij de beurten moeten kleppen worden gesteld en de auto heeft 8 bougies, deze zaken verhogen onderhoudskosten. Een ander nadeel: de auto heeft geen volwaardig reservewiel (thuiskomertje). En de velgen steken nogal ver naar buiten uit, waardoor de wieldoppen snel beschadigen.
Let op: als er iets defect raakt aan een Honda Jazz ben je aan de beurt. Onderdeelprijzen zijn erg hoog.
Problemen
Hoewel niets ernstigs, toch (veel) meer problemen met deze Honda dan ik had verwacht. Zie hoofdstukje "Problemen".
En hij is weg
Ik heb de Jazz met een km. stand van iets meer dan 120.000 km ingeruild op een Jazz 1.2 Cool van 2011.
Opvallend was de kwaliteit van de stoelbekleding (na 120k als nieuw), en de staat van de Michelin Energy Savers (na 70k nog lang niet op), maar op het stuur waren een aantal flinke slijtplekken zichtbaar.
Al met al voldeed de auto aan mijn verwachtingen. Alleen het aantal problemen en de bijbehorende kosten van sommige daarvan zijn mij tegengevallen.
Problemen
- 120.000 km
Windgeruis (opgelost door portieren opnieuw te laten afstellen).
Aantal plastic afdekplaatjes in interieur lieten los (opgelost door dealer).
Piepende remmen: afgeslepen en opnieuw afgesteld, maar is een issue dat blijft terugkomen.
De capaciteit van de verwarming is krap aan. Het duurt lang voordat het interieur op temperatuur is. Bij vochtig weer is de voorruit bijna niet 'schoon' te houden.
Voorbanden bij 54.500 km vervangen door Michelin Energy Savers. T.o.v. de af-fabriek banden een merkbare verbetering qua wegligging en comfort. Rond 70.000 km ook achterbanden vervangen door Energy Savers. Bij 120.000 km zitten deze 4 ES'en er nog om en ze zijn nog lang niet op.
72.000 km: Aanjager vervangen a 450 euro. Duizend ouderwetse guldens voor een aanjager: te idioot voor woorden. Bij m'n vorige auto (ook een Aziaat) kostte dat 45 euro.
112.500 km: EGR klep vervangen (a 300 euro + montage) i.v.m. stotteren bij constante snelheid. Airco opnieuw gevuld: 75 euro. Lampje in dashboard vervangen (1/2 uur arbeidsloon).
117.500 km: Schakelaar interieur vervangen, 50 euro.
120.000 km: Airco verdamper zo goed als aan z'n eind. Niets aan laten doen.
En heel wat koplampjes versleten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.