Honda Civic 2.0 Type R GT (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.0 Type R GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Honda Civic Type R
- 1.100 km
Aankoop
Ik was een tijdje alles aan het lezen over de CTR, reviews, testen, YouTube, etc. Het gevolg was toch dat het meer en meer begon te kriebelen. Maar dan lees je ook dat de opvolger al in het vizier komt. En dat doet weer nadenken natuurlijk. Maar inmiddels ben ik de 63 gepasseerd en de nieuwe is misschien leverbaar binnen 2 jaar, dus dan ben ik al 65 jaar.
Mezelf wijsgemaakt dat wachten toch intussen geen rijplezier oplevert. Dus na een proefrit was ik helemaal verloren en heb ik toch maar besteld, de GT versie omdat die alle denkbare opties heeft en toch maar 15 kg meer weegt.
Eerste indruk
De eerste kilometers heb ik de toerenteller in het oog gehouden en ben niet boven de 4000 opm geweest, maar zelfs dan is de krachtontplooiing enorm. Is dit slechts 310 PK? Het voelt beestig aan.
Wat me direct opvalt is dat van een turbolag, zoals ik in enkele reviews las en zag, geen sprake is. Praten autojournalisten elkaar na of waren de preproductiemodellen anders afgesteld? In elk geval ik merk er niets van; de auto versnelt zonder aarzeling en onophoudelijk. Mijn Opel 2.0 GT heeft wel een turbolag, maar ja die techniek is inmiddels wel al 9 jaar oud. Ik weet van mijn dealer dat de lancering met 4 weken uitgesteld werd; misschien heeft dat met de fijntuning te maken. Andere bronnen vermelden dan weer dat het te maken heeft met het feit dat er eentje zijn motor had opgeblazen door bij zeer hoge toerentallen terug te schakelen naar 2e versnelling.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed, maar haalt niet het niveau van mijn Accord. Dan bedoel ik dat de sommige carrosseriedelen toch wel een grotere naad hebben dan verwacht. Met name de achterklep toont een grotere naad dan je van Honda zou verwachten; dit geldt voor elke Civic, ook de Tourer heeft daar grote naden. De rest van de auto zit dan weer wel nauwsluitend in mekaar. De afwerking binnenin is best goed, geen naden, geen kraakjes en piepjes, wat opmerkelijk is gezien de harde demping (zie verder onder comfort).
Comfort
Het is een echt circuitbeest, is ervoor gebouwd en dat merk je. De R-stand is voor de openbare weg enkel te gebruiken indien er een zeer goed wegdek ter beschikking is. De gewone stand is eigenlijk best comfortabel, beter dan verwacht, zonder de wegligging te schaden.
De stoelen zitten als gegoten, maar ik had toch liever een aanpasbare steun gewild onderaan in de rug. Het zal zeker met mijn leeftijd te maken hebben :-)
De automatische klimaatregeling werkt goed, maar toch iets minder verfijnd dan in mijn Accord, waar ze werkelijk de perfectie benadert. De mogelijkheden van de keyless entry zijn goed bestudeerd, kan hier geen foutjes vaststellen of minder goed gekozen combinaties. Afsluiten van buitenaf met twee kleine knopjes is zeer praktisch, alsook het inklappen van de spiegels mits deze knopjes. Wegwandelen van de auto zonder sluiten geeft een piepje aan de buitenkant, goed hoorbaar en een goed geheugensteuntje als je even onoplettend bent.
Even vermelden dat de CTR, althans in België, slechts gehomologeerd is voor 4 personen!!
Kofferruimte
Het is dezelfde Civic, dus ook dezelfde ruimte, bijna 500 liter doordat de brandstoftank onder de voorstoelen zit. Goed gezien van Honda. Een afdekvak, zeer groot, in de koffervloer is zeer praktisch voor meer waardevolle spullen te verbergen. De zetelruggen gaan plat en er ontstaat een perfect vlakke vloer. De laadruimte is dan groot en praktisch.
Je leest dat de magic seats niet in de CTR aanwezig zijn. Dat klopt ook wel, MAAR... het scharniermechanisme is er wel degelijk, enkel het lockmechanisme om de zittingen op te klappen ontbreekt. Even voor € 1,5 twee elastische binders gehaald die je dan vanaf de opgeklapte steunpoot achter de kopsteunen door legt, en klaar is deze zaak. Werkt perfect!!!
Motor, bak en wegligging
Zoals al gezegd, de krachtontplooiing is enorm en "normaal" rijden vergt grote discipline (mijn eerste bekeuring is onderweg). De motor is minstens even soepel als mijn 2.2 dtec diesel!! In 6e versnelling aan 1500 opm, geen probleem meneer, doet hij zonder horten of stoten. Het lichte gebrom bij vertrek is best leuk. Aan normale constante snelheden is het geluid best accepteerbaar, een langere rit is doenbaar volgens mijn ervaring. Bij hard optrekken is het gebrul enorm, zeker boven de 5000 opm.
Het acceleratievermogen, bvb bij het inhalen, is verpletterend gewoon. De banden kunnen die grip aan en ik heb ze nog niet op doorspinnen of hard trekken aan het stuur kunnen betrappen. Gewoon prima voor mekaar van Honda. In een flits voorbijsteken is kinderspel, maar opgelet, je hebt meteen een veel te hoge snelheid na het maneuver.
Geregeld zat ik zo aan 160 tot 180 km/uur. Dat is echt opvallend hoe traag de auto lijkt te rijden bij bvb 90 km/uur. Gevoelsmatig denk je 60/70 te rijden. Constant oppassen geblazen of de broeders van liefde hebben je zo te pakken.
De versnellingsbak is bij koude motor wat hakeriger dan mijn Accord, van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Eens de motor op temperatuur, is dat weg. Nu na 1000 kms gaat het al veel beter, dus ik zal wat geduld moeten hebben totdat de zaak wat is ingereden. In elk geval, samen met de dealer hou ik dit in de gaten. Als de motor warm is is het een waar schakelplezier. Doet me erg denken aan mijn S2000 destijds, dat was ook zo een schakelpretmachine!
De verhoudingen zijn goed gekozen, lekker oppakken en altijd voldoende kracht, ook bij normale rijomstandigheden. Ik kan de auto rijden gelijk mijn 2.2 diesel, koppel alom.
Dus de auto heeft een dubbele smoel, nl. bij erg lage toerentallen te rijden, rustig en zuinig maar bij hogere toerentallen een beest, werkelijk indrukwekkend. De combinatie van Vtec (enkel op de uitlaat) en turbo is perfect dus. Voor de twijfelaars en aanhangers van het Vtec-systeem, niet ongerust zijn, dit zit hier heel goed in mekaar!
Honda heeft zijn tijd genomen en meteen een perfect product afgeleverd, zoals we dat ook gewoon zijn van Honda!
De wegligging, daar heb ik maar één woord voor, fenomenaal. Ik heb mijn klassieke Ardense kronkelwegjes met een verbluffende snelheid kunnen nemen, zo snel als ik met geen andere wagen ooit heb gedurfd, ook niet met de S2000. Als op rails, zo rijdt de CTR. Ook bij de normale demping, geen overhellen in de bochten. De overbrenging van de kracht op de voorwielen wordt geholpen door de torque vectoring, die via de remmen schijnt te werken bovenop het sperdifferentieel. Dit is voorwaar een bochtenauto eerste klasse, tot spijt van de Caymandriver die me probeerde te volgen.
Het remvermogen is ruim voorhanden en perfect doseerbaar. Ik zal nooit de limieten kunnen opzoeken denk ik, tenzij ik een noodstop zou moeten maken. Bij licht stoppen, de laatste meters zeg maar, kan er wel wat gepiep optreden, is normaal bij deze Brembo's, en wordt als zodanig ook vermeld in de handleiding.
Verbruik
Ook hier tweezijdig. Eerste tankbeurt gaf 8.1 l/100 km, boordcomputer gaf 8.3 aan, teveel dus. Heb de werkelijke cijfers ingevoerd in de de database. Honda belooft hiermee rekening te houden om de verbruiksmeter te fijntunen, rekening houdend met rijstijl, optrekken, afremmen. Weet nog niet of dit waar is, moet ik nog afwachten tot een volgende tankbeurt.
Elke rit wordt opgeslagen en kan geraadpleegd worden, mooie software. Ook rondetijden en optreksprintjes kunnen automatisch worden bijgehouden. Niet aan mij besteed, maar het zit erop.
Veiligheidssystemen
Alles werkt echt goed. De rijbaanassistentie, dodehoekassistentie, achteruitrijcamera, botswaarschuwing, botspreventie, etc. alles werkt zeer goed, niet te bemoeierig m.i. Heb situaties moeten uitlokken om alles te testen, met succes. Dus ik vertrouw erop dat dit alles werkt zoals bedoeld.
De ledlampen geven erg vergelijkbaar licht met de bixenons van de Accord, zeer goed. Actieve bochtenverlichting heeft de Accord, de CTR niet. Maar zowel bij de Accord als de CTR is de lichtbundel zodanig breed dat de actieve bochtenverlichting voor mij zinloos is.
Samenvattend kan ik zeggen dat ik heel veel rijplezier ga beleven met deze auto!! Het rare is dat ik al recent, twee dagen na mekaar, gevolgd ben door de politie, met zwaailichten op. Maar ze deden me niet stoppen. Nummerplaatcontrole denk ik maar. Dan zien ze mijn leeftijd en grijze haren en rijden ze verder, haha.
Onopvallend ergens voorbij rijden is er echt niet bij!!! ;-)
Update 9 maart 2016
- 1.500 km
Mijn verdere bevindingen :
het gemiddelde verbruik is reeds gezakt tot 7,3 l/100 km, ondanks het sportieve rijden; gewoon meerijden met het verkeer vraagt veel discipline. Het verbruik gaat ongetwijfeld naar beneden gaan indien de motor los komt.
De versnellingsbak schakelt inmiddels perfect. Dit is de beste bak waarmee ik ooit heb geschakeld, nog beter dan de bak van de S2000 destijds, al een pareltje op zich. Dit schakelgedrag maakt echt wezenlijk deel uit van het immense rijplezier dat deze CTR verschaft.
Nieuwe foto's
14-03-2016
Ik heb wat betere foto's toegevoegd.
update 20-06-2016
- 4.000 km
Intussen staat de teller op 4000 km en kan ik wat meer ervaringen toevoegen.
De CTR heeft inmiddels drie updates gehad, eentje voor het motormanagement, eentje voor het infotainementsysteem en reeds twee kaartupdates voor het Garmin-navigatiesysteem.
De kaartupdates kan je als klant zelf downloaden van internet (Garmin) en updaten; de andere updates heb ik samen met de Honda-technieker uitgevoerd (ben altijd geïnteresseerd hoe en wat er precies gebeurt).
Mijn eerste bevindingen na de updates:
* de auto voelt precies comfortabeler aan in normal suspension mode. Zelfs op de soms slechte Belgische wegen is de auto zeker niet stuiterig of oncomfortabel. Kan ook aan het natte wegdek gelegen hebben. Dat geeft mij altijd al een iets comfortabeler indruk. Rammeltjes of kraakjes zijn er niet en dat draagt ook bij tot het subjectieve comfortgevoel. De +R-stand is m.i. onveranderd gebleven en is enkel toepasselijk op goed wegdek.
* het aanraakscherm reageert sneller op commando's; er zijn wat menu-uitbreidingen hier en daar en wat meer logische keuzes gemaakt, niets wereldschokkend.
* al tijdens de eerste rit na de update viel me op dat het rijbereik wel 100 km meer aanduidde dan voorheen. Dus een testrit gemaakt op kronkelende Ardense wegen van 250 km en het gemiddeld verbruik van deze rit was 6,6 l/100 km. Kijk, daar wordt een mens blij van. Uit vorige narekening bleek al dat de boordcomputer iets teveel (!!!!) verbruik aangaf, dus dat belooft bij narekenen aan de pomp. Een zeer sportieve rit levert een verbruik op van rond de 8 l/100 km.
Honda heeft dus eens te meer met deze eerste versie van de Earth Dream Technology motor een pareltje van een motor op de wereld gezet. Als ik lees dat andere hothatches bij sportieve ritten rond de 11 tot 13 liter verbruiken, dan kan ik niet anders dan concluderen dat hier een topmotor is afgeleverd.
Nu nog hopen dat de betrouwbaarheid even goed is als bij hun atmosferische motoren. Maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan.
Minder goede punten:
De bandenslijtage is niet mis. Zegt waarschijnlijk ook iets over mijn rijstijl natuurlijk. Ik schat dat ik met het voorste stel tot zo een 10.000 km ga geraken. De Continentals zijn dus zeer slijtgevoelig. Met mijn S2000 kon ik nog 17.000 km (Bridgestone Potenza) doen voor ze aan vervanging toe waren.
De ACC werkt niet echt verfijnd genoeg, ofwel te koud ofwel te warm. Misschien is er ergens iets fout bij een sensor of zo; zal ik in elk geval opvolgen en is reeds gemeld aan de dealer. Mijn Honda Accord is op dat vlak werkelijk perfect. Ik kom nooit nog aan het systeem eens het is ingesteld.
Als ik de klimaatregeling van de CTR in manual mode zet, blijft de temperatuur wel nagenoeg constant. Is dus voor verbetering vatbaar. Hebben andere Civicgebruikers hier ook last van?
De hulpsystemen werken allemaal zoals ze bedoeld zijn en zijn niet te opdringerig. Iets wat zeer nuttig is bij het achteruitrijden, is de waarschuwing voor aankomend verkeer of voetgangers. Werkt bijzonder goed en is een meerwaarde op veiligheidsvlak.
Het premium audiosysteem dat in het GT-pack zit, is van zeer goede kwaliteit met voldoende bas. Het is misschien iets minder goed dan het systeem in de Accord, maar dat systeem is werkelijk subliem in kwaliteit.
Over de wegligging heb ik reeds geschreven, die is onveranderd spectaculair. Ik durf/wil lang niet de limieten opzoeken (63 jaar weetjewel).
De souplesse van de motor verdient toch een aparte vermelding. De 2.2 dieselmotor in mijn Accord wordt hier toch nog overtroffen en dat voor een benzinemotor!!!
Aan 1000 tpm in zesde versnelling rijden en de motor geeft geen krimp! Uiteraard rij ik zo niet, maar de motor doet het wel gewoon. Rond 1500 tpm rondtoeren gaat zonder meer en pakt nog steeds vlot op. De schakelindicator stelt ook voor om zeer vroeg op te schakelen (rond 1500 tpm), vroeger dan bij mijn Accord diesel!!!
Vroeger reeds geschreven dat de krachtontplooiing spectaculair is, in die mate dat ik me afvraag of dit niet stiekem meer is dan 310 PK. Honda heeft er een handje van weg om het vermogen steeds minimalistisch voor te stellen, blijkt steeds uit rollenbanktesten.
Van een storende brom bij constante snelheden merk ik in het geheel niets, integendeel de auto is behoorlijk stil dan.
De in testen en reviews aangehaalde minimale turbolag bij het versnellen... ik merk er niets van.
Samenvattend kan ik stellen dat dit toch een ultieme rijmachine is die verduiveld goed in mekaar zit en die me ontzettend veel rijplezier geeft. De zuinigheid is de kers op de taart zeg maar.
precies een jaar in mijn bezit.
- 8.000 km
De CTR is precies een jaar in mijn bezit. Ik heb er ongeveer 8.000 km mee afgelegd. Als derde auto kan dat tellen. Bij mijn vorige Opel GT was dat 2.000 km per jaar. Dit geeft al aan hoeveel rijplezier deze auto verschaft, immens veel. Heb niet zo veel toe te voegen. Kan alleen bevestigen wat ik vroeger neergeschreven heb. Ik moet op mijn tanden bijten om niet met de auto te gaan rijden, puur voor het plezier.
Het verbruik over de 8.000 km is uitgerekend op 7.3 l/100 km blijven hangen. Het kan met minder, zelfs 6.5 maar de motor hangt zo goed aan het gas dat het zeer veel discipline vraagt om gewoon met de rest van het verkeer mee te rijden. Geregeld leg ik er de pees op, zoals wij in België zeggen, en ja, het kleine jongetje in mij komt dan helemaal naar boven.
Klachten heb ik niet tenzij de misschien de bandenslijtage. Ik ken een eigenaar die ze elke 4 à 5000 km moet vervangen; maar ik ken ook een dame die er dagelijks mee rijdt en die heeft er 18.000 km mee gedaan. Ik ga ergens stranden rond de 11.000 km schat ik zo.
Binnenkort komt het eerste onderhoud eraan. Oliepeil staat nog steeds op het maximum, toch zeer netjes voor een ultradunne 0W20 olie. Zegt me veel over de fijne techniek van het motorblok.
Round-up na twee jaar
- 15.000 km
Update 23-01-2018
De CTR is inmiddels exact twee jaar in mijn bezit. Het is mijn derde auto, dus heel veel kilometers rij ik er niet mee, ongeveer 7.000 per jaar. Maar dat zijn uitermate plezierige kilometers. Het is en blijft een geweldige rijmachine. Het gemiddelde verbruik is inmiddels wel wat hoger met name 7,7 l/100 km maar dat is volledig te wijten aan mijn meer gedreven rijstijl. De banden heb ik vervangen na 11.000 km. De CTR verslindt banden maar dat is de prijs die je betaalt voor een uitermate kleverig weggedrag zeg maar. Er is nog een tweede software-update geweest voor het motormanagement en/of het infotainmentsysteem maar de dealer wist geen details hierover. Ik zie of voel geen verschil met de vorige software.
De navigatie-update (Garmin) doe ik zelf via internet en verloopt probleemloos en is gratis de eerste vijf jaren.
Wat ik mis is Android Auto. Sinds ik dat gebruik in mijn Civic Sport Plus opteer ik hiervoor met Waze als mijn favoriete navigatiesoftware.
Verder functioneert alles zoals het hoort, geen storingen of defecten gehad. Wat mij steeds verbaast is het rammelvrij interieur met een dergelijke stevige ophanging.
Het rijplezier blijft en het gevoel dat je onderweg bent met een toch bijzondere auto is zelfs bij een trage stadsrit telkens aanwezig. Rijplezier troef dus, voor zolang het nog kan want de tijden veranderen snel nu en in de nabije toekomst denk ik.
Ben dus nog steeds uitermate tevreden over mijn Littlezilla zoals ik hem noem ☺️.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus|220PK|PANO|Carplay|Pearl grey
- 2017
- 119.141 km

Honda Civic Tourer 1.6D Comfort VOLLEDIG ONDERHOUDEN CIVIC TOURER///TREKHAAK // INCL AFLEVERING //NAVIGATIE //CRUISE//AIRCO
- 2016
- 179.714 km

Honda Civic Tourer 1.8 Sport Bns Ed. 3 MND GAR | NAVI | CLIMA | CRUISE CONTROL | SP
- 2016
- 81.168 km