Honda Civic 1.5 GL (1985)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 217.500 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
De eerste kilometers
- 217.500 km
Sinds 2 weken een oud maar redelijk net Civicje 1,5 in bezit. Hiervoor twee Volvo's (244 en 245) gehad. Dus een vergelijking met de vorige auto's (slagschepen )is onzin. Maar ik wilde graag iets kleins, zuinigs en betrouwbaar terug. 20 jaar geleden reed ik ook ooit Civic (model 4) zowel op de weg als in de autocross. Ervaring toen was, betrouwbaar, zeer strakke wegligging en pittig.
Deze kenmerken vind ik na de eerste weken gelukkig terug. Roest is inmiddels hier en daar aanwezig maar met hammerite en gekookte lijnolie probeer ik de auto te beschermen voor verdere corrosie. In de winter (pekel)mag hij in de garage staan.
Distributie, olie en filters wacht ik nog even mee tot de zomer als de Civic zich wat meer bewezen heeft. Uitlaat is iets lek tussen spruitstuk en 1e demper. Dit ga ik zelf binnenkort verhelpen, hoop ik.
Er zit trouwens ook nog een trekhaak op, maar hier zal slechts een fietsdrager op komen. Korte stukjes rijd ik er niet mee en naar t werk is 40 km. Wat nu opvalt is dat de (koelvloeistof) temperatuur heel erg langzaam oploopt. Pas na 15 km staat de naald op 2/3 bedrijfstemperatuur en na 20 km op normale temperatuur. Het lijkt wel ofdat de olie temperatuur gemeten wordt!
Geen slijtage!
- 219.000 km
De afgelopen 3 maanden slechts 1500 km gereden. Maar elke kilometer is wel een prettige. Auto start altijd makkelijk, rijdt heel soepel licht en vlot. Ook merk je dat dit type auto niet veel meer in t straatbeeld verschijnt, dat merk je dan aan andere mensen die dat dan laten merken, zeg maar.....dus
Aan de achterzijde, achter de verlichting had ik het vermoeden dat vocht daar wat moeilijk weg zou kunnen komen met uiteraard allerlei nare gevolgen van dien.
Even de boel loshalen en inderdaad.
Er zitten wat kale plekken, roest en zelfs wat gaatjes. Hier de boel weer netjes gemaakt, anti roest erop, verf en weer terug plaatsen. Alles klikt en schroeft logisch aan deze auto.
Wat ik ook geniaal vind is dat de achterbankleuning recht of chill (en natuurlijk plat) gezet kan worden waardoor je de kleine achterbak goed kan aanpassen naar gebruik.
Mijn dochters zijn nog jong, 6 en 8 en passen daar nu nog prima op de achterbank.
Ook kunnen ze gelukkig zelf door de voorportieren hun weg naar achteren vinden want ik moet er niet aan denken om een maxicosi naar de achterbank te wurmen.
Ik vertelde al eerder dat de auto lekker pittig en vlot aanvoelt. Ook stuurt en schakelt hij nog strak. Eenmaal op een lege snelweg heb ik eens gekeken hoe ver dit kleine monstertje doortrekt.
Nu rijd ik meestal als een bejaarde, dus begon ik het wel weer welletjes te vinden toen ik redelijk vlot op 170 zat (gps)
De komende tijd mag de Civic even in de opslag want zo beperk ik de slijtage aan dit juweeltje ;-)
APK!
- 223.000 km
Jawel! De Civic is met gemak door de APK gekomen, geen opmerkingen.
Ben er nog altijd erg mee in mijn nopjes, vooral omdat hij zo ontzettend betrouwbaar is en geen olieverbruik heeft. Ook moet ik bekennen dat ik de trekhaak niet alleen maar voor de fietsendrager gebruik. Soms hangt er een lege kantelbare tandemasser achter. Maar dankzij de bijna 90 pk is er aardig mee vooruit te komen.
Nu even wat kritische dingen.
Verbruik normaal gesproken is bijna 1:14. Euro 95. Eigenlijk had ik wel ietsje zuiniger verwacht maar de brede bandjes zullen er ook wel iets te maken mee hebben.
Tweede puntje is dat windgeruis en rijgeluid best aanwezig zijn.
Derde punt is dat de stoelen wel echt minimaal zijn, vooral na 40 jaar is dat goed merkbaar. Maar en dat vind ik wel kwaliteit, de stof is nog steeds intact.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.