Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.525 km |
KM-stand laatst | 41.673 km |
Introductie en de eerste kilometers
- 15.778 km
Na zowat drie gereden te hebben in mijn fantastische leuke auto, de ford fiesta st-3, heb ik deze toch ingeruild.
De belangrijkste reden hiervoor is het chronische fysieke ongemak wat mij sinds vorig jaar oktober plaagt en waardoor de lage in- en uitstap in de st-3 mij niet meer goed past; de hoge(re) instap in onze andere auto (hyundai tucson) werkt veel beter dus de keuze voor een auto met een wat hogere zitpositie was wat dat betreft snel gemaakt. Echter, ik ben wel verslaafd geraakt aan de sublieme aandrijflijn en wegligging van de st-3 dus er was voor mij eigenlijk maar één logische keus: de ford puma st-x.
Eerst maar eens kijken naar een nieuw exemplaar (rijd eigenlijk meestal nieuw) maar de prijs van een lekker aangeklede versie loopt zomaar op tot zo'n 48-49k en daar had ik geen zin in. Dan maar eens kijken naar een jong gebruikte (voorkeur uit 2021); het aanbod is erg mager + veel grijze en zwarte auto's (wat ik deze keer absoluut niet wilde) en een enkele in de kleur mean green (een soort van kermit de kikker onder de auto's, niet mijn smaak) dus de zoektocht hield eigenlijk al op voordat die begon totdat er één te koop kwam bij een ford dealer in de buurt in de kleur wit en met een zeer aantrekkelijke prijs. Nu vind ik wit op veel auto's niet mooi staan maar bij de puma vond ik het, zeker op de foto's, eigenlijk wel heel fraai.
Dus op een regenachtige zaterdagmiddag de auto eens goed bekeken en natuurlijk de in- en uitstaptest gedaan; dit laatste was echt een verademing (zelfs als ik de stoel in de laagste stand heb staan). De auto zag er verder keurig uit en eerst maar eens kijken of we uit het toe te betalen bedrag zouden komen. Ik had een bedrag in mijn hoofd en daar zijn we na wat onderhandelingen ook op uitgekomen, dit alles onder voorbehoud van een proefrit.
De proefrit bevestigde eigenlijk al van wat ik had gelezen in diverse test, dit is een echte st en ik voelde me naar een paar kilometer rijden helemaal thuis in deze auto. Auto dus gekocht en deze is vrijdag 4 november afgeleverd.
Eerst even nog wat aanvulling op het aankoop- en afleverproces(dit is geen dealerreview maar ik moet het toch even kwijt) namelijk:
- de totale afwezigheid van kennis en de aanwezigheid van desinteresse bij de verkoper van wat die nu eigenlijk verkoopt(wist er niets van te vertellen). Voorbeeld: dit is een duitse import auto en dat wist ie zelfs niet....
- ik zou volgens de verkoper een scherpe offerte van een verzekeringsmaatschappij krijgen voor deze auto; ik heb er helemaal niets meer van gehoord.
- de aflevering was een 100% afknapper; de auto stond onder een doek(waarom?) en trots trekt de verkoper het doek eraf. Daarna volgde een oprechte krachtterm van mij, alle velgen zagen eruit of ze de mazelen hadden. Alles zat onder de vlekken die niet met een beetje spuug waren te verwijderen maar echt in het materiaal waren getrokken(waarschijnlijk resten van velgenreiniger die niet goed zijn weggespoeld en gepoetst); reactie verkoper "heb ik niet gezien". Ja, ja; je hebt nooit gekeken en niks gecontroleerd heb ik gezegd maar los het nu maar op. Ter plekke zijn de velgen gepolijst en weer netjes gemaakt en ik hoop dat de velgcoating niet beschadigd is geraakt want dan eis ik zeker deugdelijk herstel. Hoe je als verkoper een aflevering van een auto volkomen kunt verprutsen......
- dan nog een voordeel van dit ongeïnteresseerde gedrag; bij de aankoop van een ford worden de gegevens gedownload in de fordpass-app. Ik kijk dit eens door en zie dat er verlengde fabrieksgarantie zit op deze auto tot 23 februari 2028 of 100.000 km. Dit was er bij gekocht door de eerste, duitse, eigenaar en ik heb via ford nederland de bevestiging gekregen dat deze garantie overgaat op een nieuwe eigenaar ook als die in een ander land woont. Daarnaast heeft de duitse dealer die deze auto nieuw heeft verkocht mij de originele garantiepapieren (schutzbrief heet dat in duitsland) gemaild. Ik heb dus stom toevallig een gebruikte auto gekocht met nog ruim 5 jaar fabrieksgarantie en beschouw dit als een leuk kado. Zo'n extra garantie lijkt me toch een aardig verkoopargument als dealer maar ja, als je het huiswerk niet doet dan weet je er ook niks vanaf.
Ik heb dus de volgende auto gekocht: Ford Puma ST-X, bouwjaar 23-2-2021, duitse import, kilometerstand 15.500 (gedocumenteerd met volledige onderhoudsgegevens), full options in de kleur wit.
Eerst even een opsomming van wat deze auto allemaal heeft qua uitrusting:
- electrische ramen en spiegels(inklapbaar)
- electrische achterklep met (voet) sensor bediening
- electrisch schuif/kanteldak met een stevige rollo
- digitaal dashboard
- parkeersensoren voor en achter met automatisch parkeren
- performance pakket (sperdifferentieel/launch control en een echte performance spoilerlip voor(ja, ja))
- recaro stoelen
- voorruit/achterruit/spiegel/stuur/stoel en ruitensproeierverwarming
- draadloos laden smartphone(kan mijn telefoon niet, helaas)
- allerlei veiligheidssystemen waaronder wrong way alert waardoor spookrijden wordt tegen gegaan
- led verlichting rondom
- klasse 2 alarm (inbraakdetectie), zit standaard op duitse puma's
- haaievinantenne(voor het eerst dat ik die op een auto heb!)
- st logo die op straat wordt geprojecteerd
- 19 inch wielen met 225/40 michelin pilot sport 4 s banden
Vergeleken met mijn vorige auto mis ik toch een paar zaken zoals de dynamische richtingaanwijzers voor (niet belangrijk), de handige zonnebrilhouder (vind ik wel jammer) en de deurprotectoren (werkten erg goed). Dus full options is nog niet helemaal compleet wat mij betreft.
Hierna benoem ik puntsgewijs de volgende zaken:
Motor en aandrijving
Je zult verwachten dat de puma en de fiesta dezelfde specificaties qua motor zouden hebben maar dat is niet waar; het vermogen is bij beide 200 pk. bij 6.000 toeren maar het koppel verschilt. Heeft de fiesta 290 nm/1.600 t/pm, de puma heeft 320 nm/2.500 tpm en dit merk je echt tijdens het rijden. Is de fiesta heel nerveus op het gas met als gevolg dat je heel veel wielspin hebt en de voorbanden oprookt, de puma voelt anders aan. Hier lijkt het geleidelijker te gaan en komt de kracht er pas later in; wielspin is er veel minder. Vandaar ook misschien dat de origineel gemonteerde voorbanden na ruim 15.000 kilometer nog 5 mm profiel hebben, bij de fiesta waren ze bij deze kilometerstand al volledig versleten. Ik ben er nog niet uit wat mijn voorkeur heeft; dat hitsige gedrag van de fiesta vind ik erg leuk maar de bijkomende kosten wat minder. Zal hier bij komende updates nog wel op terugkomen.
Verder schakelt en koppelt ook deze ford wederom geweldig en is het een genot om deze auto te rijden.
Ik heb wel het idee dat deze auto op euro 95 loopt en ik zal straks weer overgaan op v-power, bij de fiesta werd dat door de toenmalige dealer sterk aanbevolen. Over het verbruik kan ik nog niks zinnigs zeggen.
Exterieur
Een puma is eigenlijk niets anders dan een fiesta met wat obesitas maar ik vind dat ford er een leuk model van heeft gemaakt. Vind ik de normale puma een beetje iel, deze st-x klopt m.i. helemaal. De felwitte kleur (frozen white noemt ford dit), de zwarte accenten(dak/spiegels etc.) en de rode remklauwen; ik vind het een heel fraaie combinatie.
De puma weegt zo'n 80 kg. meer dan de fiesta en dat vertaalt zich in een hogere mrb-klasse(scheelt € 8 per maand); tot mijn verrassing is de verzekeringspremie € 1,55 lager dan die van de fiesta(zelfde verzekering en voorwaarden) dus in totaal zijn de vaste lasten niet veel hoger dan bij de fiesta.
Verder heeft de puma ook nog een drie liter grotere benzinetank dan de fiesta, met 45 liter heb je (kans op) een redelijke actieradius.
Interieur
Het interieur is qua opzet niets anders als die van de fiesta; alleen zijn een paar zaken (deurbekleding en middenarmsteun) van mooiere materialen gemaakt en zien ze er beter uit.
Qua binnenruimte is de puma groter en vooral de kofferbak is en groter en veel praktischer als die in de fiesta; je kunt de bodem verstellen en er zit een heel diepe bak onder. Daarnaast is de electrische achterklep heel handig en werkt de voetbediening erg goed; het electrische schuif/kanteldak zorgt voor een mooie lichtinval en is gelukkig uitgerust met een stevige rollo en niet zo'n rommelding. Daarentegen is de hoedenplank eigenlijk een slap zeiltje maar het klappert gelukkig niet.
Verder heeft de puma de sport en modeknop op het stuur en dat werkt erg goed; ik rijd de auto uitsluitend in de sportstand overigens. Het digitale dashboard vind ik dan weer wat minder en een beetje vorm boven functie; ik vond het dashboard in de fiesta eigenlijk duidelijker. De performance meters vind ik leuk (oliedruk/olietemperatuur/turbodruk) maar waarom een tellerschaal zonder snelheden wordt gebruikt vind ik raar en nutteloos.
Helaas rammelt het tellerhuis in de puma op precies dezelfde plek als die in mijn fiesta; een ford die niet rammelt moet nog uitgevonden worden blijkbaar en ik blijf het jammer vinden. Gelukkig is de rammel alleen hoorbaar bij een koude auto en verdwijnt ze snel.
Onderstel en wegligging
Waar je een ford st voor koopt is natuurlijk de wegligging en ook dat klopt bij deze puma; je voelt eigenlijk nauwelijks dat je met een 80 kg. zwaardere en hogere auto onderweg bent (vergeleken met de fiesta st-3). Het stuurt echt razendsnel en je moet er van houden want voor veel bestuurders zal het te nerveus aan voelen maar ik vind het grandioos. De auto is wel wat gevoeliger voor spoorvorming wat waarschijnlijk zal liggen aan de wat bredere banden, verder voel je iets meer rol in de carrosserie (logisch) maar het totaalpakket klopt nog steeds. Echt een heel fijn en sportief rijdende auto.
Het veercomfort is gelijk aan die van de fiesta en dat vind ik prima. Als er meer kilometers zijn gereden zal ik zeker nog eens terugkomen op de (mogelijke) verschillen tussen de puma en de fiesta.
Zo, dit zijn de eerste indrukken van de puma en ik zal de review zeker blijven updaten.
Is het een echte st?
- 22.355 km
Vandaag heb ik de puma precies een halfjaar dus het leek me weer eens tijd voor een update. En om meteen terug te komen op de titel van deze update; na zo'n 7.000 kilometers te hebben gereden kan ik hier wel antwoord op geven en dat antwoord is: ja en nee. Als referentie geldt hierbij de fiësta st3 (mijn vorige auto) die ik als de pure st beschouw.
Op het gebied van onderstel, besturing en wegligging is het antwoord een volmondig ja. De puma is een 100% kopie van de fiësta als het aankomt op dit gebied; zeer direct sturend, een licht nerveus weggedrag en een opmerkelijk goed comfort. Rotondes lijken niet te bestaan voor de puma, zo ontaard hard kun je hier over heen; bij hard rijden altijd twee handen aan het stuur want de auto wil wel eens een spoortje volgen die je niet wil (spoorvorming van vrachtauto's) en de input zo klein mogelijk houden want je "overstuurt" de auto heel gemakkelijk. Ik vind het echt heel leuk rijden, deze auto is niet voor luie rijders. De michelins pilot sport 4 s banden werken uitstekend onder de puma, ook bij kouder en vochtig weer vind ik de grip en tractie bovengemiddeld iets wat me bij de pilot sport 4 banden die onder de fiësta waren gemonteerd echt tegenviel. De puma rijdt met zijn 225/40-19 wielen/banden op grotere voet als de fiësta die op 205/40-18 wielen/banden reed en wellicht dat dit best wel invloed heeft op vooral tractie en grip; voor mijn gevoel waren de banden van de fiësta te smal.
Daarnaast vind ik het comfort opmerkelijk goed want, naar mijn mening, is het stevige maar niet keiharde onderstel zeer uitgebalanceerd en werken de speciale frequentiedempers bijzonder goed onder deze auto; deze combinatie van sportiviteit en comfort heeft ford bij zowel de fiësta als de puma prima onder de knie. Als ik dit vergelijk met onze andere auto, een hyundai tucson, dan bevalt het weke, deinende en indirecte van deze auto me veel minder.
Wat ook meehelpt bij deze zijn de prima recaro stoelen; je moet er niet te breed voor zijn(ik pas precies) maar dan bieden ze veel ondersteuning en dragen bij aan de algemene welbeleving in de auto.
Kortom; op het gebied van de wegligging etc. is het een echte st wat des te knapper is omdat de puma en hoger en zwaarder (80 kg.+) is dan de fiësta maar dat je daar eigenlijk niets van merkt.
Op het gebied van motor en aandrijving is het antwoord nee, het is geen echte st.
Waar de fiësta echt een heel lekker bijterig karakter heeft en een echte wielspinkoning is (zoals een hot hatch moet zijn), zo lauw voelt de puma aan. Bij de puma is er initieel een heel klein beetje wielspin maar verder niets, pas boven de 100 km/h voel je dat de auto best wel krachtig is.
Laat ik, gezien mijn rijomstandigheden, juist veel bivakkeren in het gebied tot 100 km/h en je begrijpt dan misschien ook dat het me niet helemaal kan bekoren. In de fiësta leek het wel of je (veel) meer dan 200 pk. onder de kap had, bij de puma krijg je het tegenovergestelde gevoel.
Waar het precies aanligt, daar heb ik wel een mening/theorie over; in principe ligt hetzelfde driecilinder blok in de auto (beide 200 pk. bij 6.000 toeren) maar het koppel wijkt af (waarschijnlijk een softwarekwestie). De fiësta had 290 nm bij 1.600 toeren, de puma heeft 320 nm bij 2.500 toeren en daar zit volgens mij de oorzaak; ik ken de koppelkrommes van beide motoren niet maar het voelt aan of de fiësta al vanaf stationair flinke trekkracht heeft en de puma pas veel later bij de les is. Zoals gezegd, bij hogere snelheden/toeren voelt de puma krachtig aan maar dat had de fiësta ook wel (naast het felle bijterige karakter onder in de toeren).
Voordeel van het motorkarakter van de puma is wel dat de voorbanden het een stuk langer volhouden; bij de fiësta waren ze binnen de 15.000 km. totaal versleten; de banden onder de puma zitten er nu zo'n 22.500 km. onder en hebben nog voldoende profiel (ca. 4 mm.).
Daarnaast klinkt de puma bij hogere toeren veel fijner/mooier dan de fiësta; bij de fiësta klonk de motor heel metalig en ratelig en had je soms het gevoel dat je zonder olie reed.
Het olieverbruik is tot op heden niet meetbaar; het brandstofverbruik is iets hoger dan bij de fiësta (scheelt zo'n halve kilometer per liter).
Doordat ik begin april een forse bekeuring heb gehad voor een snelheidsovertreding met mijn motor rijd ik sindsdien een stukje minder hard (maar nog steeds harder dan het gros van de medeweggebruikers) en dan ik haal zowat de wltp norm van de puma; verbruik varieert over de eerste zes maanden tussen de 1:13,1 en 1:14,6.
Kortom; op het gebied van motor en aandrijving mis ik het bijterige en directe karakter van de fiësta en is de puma naar mijn mening geen echte st.
Wat is er verder nog te schrijven over de stx, nou het volgende:
Ik heb een "full options" puma en daar hoort ook het glazen schuif/kanteldak bij; tot midden jaren negentig van de vorige eeuw heb ik veel auto's met een schuifdak gehad maar op de één of andere manier vond ik het na 1995 niet meer belangrijk. Wel heb ik de nodige cabrio's gehad maar een auto met schuifdak niet meer en ik heb het ook niet gemist. Toch moet ik zeggen dat ik het in de puma heel erg waardeer en vooral de kantelfunctie eigenlijk elke rit wel gebruik (ook bij koud en regenachtig weer). Ik ben geen liefhebber van airco (de droge lucht slaat op mijn ogen en luchtwegen) en zo'n schuifdak is toch wel heel lekker voor extra ventilatie en dat zonder buitensporig veel windlawaai. De schuiffunctie heb ik een paar keer gebruikt en daar heb ik veel minder mee; ik vind de opening niet echt groot en daarnaast is het geraas van de wind dermate hoog dat snelheden boven de 80 km/h echt oncomfortabel zijn.
Wat ook een nadeel is dat het zonnebrilvak vervalt; ik heb de laatste maanden nog nooit zo vaak mis gegrepen naar mijn zonnebril als in de puma. Ik mis dit goedkope maar o zo handige ding in het bijzonder.
Had de fiësta heel wat rammels, helaas is de puma ook niet rammelvrij en dat vind ik toch wel afbreuk doen aan de auto. De puma heeft een hardnekkige rammel in de tellerunit die vooral bij koude omstandigheden de kop op steekt, verder knispert er iets in de rechterdeurbekleding en rammelt soms de windvanger van het schuifdak. Het is er gelukkig niet constant maar aangezien ik allergisch ben voor "bijgeluiden" erger ik me er wel aan.
Of het nou aan de naam van de auto ligt of niet, een feit is dat er bepaalde dieren zijn die niet zo veel ophebben met een puma en dat heeft al tot twee schades geleid.
Op de eerste plaats heeft mijn/onze gevreesde vijand de steenmarter de weg naar de puma gevonden; bij het oliepeilen zag ik dat de motorafdekking aan één kant was aangevreten, er een een kabelhouder was aangevreten en dat er een duidelijke pootafdruk op de motorafdekking stond. Gelukkig zijn er geen vitale onderdelen kapot gemaakt want dat hebben we in het verleden (helaas) wel moeten meemaken bij meerdere auto's met als gevolg veel ongemak en kosten. Hopelijk blijft dit beest verder weg.
Daarnaast vond een dikke, vette en lompe duif het nodig om de puma proberen weg te koppen wat resulteerde in een luide klap en veel, heel veel rondvliegende veren. Later bij het verwijderen van nog meer veren uit de grille kwam ik er achter dat er een lamel is afgebroken en dat er een scheur zit in de grille. Als je heel goed kijkt kun je het zien maar om deze reden laat ik het verder zo, het valt toch niet echt op.
Dan nog even wat ditjes en datjes over de puma:
- het is me opgevallen dat de (binnen)dorpels erg schoon blijven (zie je natuurlijk echt goed bij een witte auto); de deurrubbers houden het vuil prima weg en dat heb ik niet veel vaker zo gezien bij mijn vorige auto's.
- de puma heeft me één keer in de steek gelaten en dat natuurlijk net op het moment dat ik een afspraak had; de auto weigerde meer als 1.500 toeren te draaien. Gelukkig kon ik onze andere auto gebruiken; twee uur later de auto weer geprobeerd en geen enkel probleem meer sindsdien. Ook geen foutmeldingen o.i.d. dus we zullen het maar houden op een moment van zwakte.
- het digitale dashboard vind ik eigenlijk overbodig; het enige wat ik iets vind toevoegen zijn de zogenaamde performancemeters waar je o.a. de oliedruk en temperatuur kunt zien (en dan zie je pas hoe lang het duurt voordat olie op temperatuur is). Een snelheidsmeter met alleen 0 en 260 km/h op de schaal is nietszeggend en bijvoorbeeld het tonen van de navigatiekaart op het dashboard zoals volkswagen bijvoorbeeld heeft ontbreekt hier. Nee, geef mij maar gewoon de tellers zoals ik die in de fiësta had.
- de hogere zitpositie, nodig om medische redenen, bevalt me tot op heden erg goed; vooral het veel makkelijkere in- en uitstappen is een groot voordeel ten opzichte van de fiësta.
- heb je voor het eerst zo'n haaievin op het dak is me de dab ontvangst toch een eind beroerd; ik heb met enige regelmaat dat de zender(s) wegvallen.
- daarentegen is het geluid van de audio erg goed, veel beter dan de fiësta; of het een kwestie is van instelling of dat het gewoon een betere installatie is, dat blijft onduidelijk. Nu ben ik toch niet echt een muziek luisteraar (en zeker niet in de auto) dus het maakt me niet veel uit.
- ik kreeg van de duitse dealer (die de auto nieuw heeft geleverd) een mail waarin een software update werd aangekondigd (iets met een onboard diagnosefunctie); in overleg met de nederlandse dealer hebben we niets gedaan omdat over deze update in nederland niets bekend is en ik geen zin heb om naar een duitse dealer te gaan voor dit.
- het uitlaatgeluid is, net zoals bij de fiësta, best wel indringend vooral bij stationair. De glazen rammelen op de tafel bij ons thuis als ik de auto start en eigenlijk vind ik dit, in een tijd dat alles en iedereen klaagt over lawaai, een beetje "overdone". Zelfs mijn motor is een stille sluiper vergeleken met de puma.
Zo, weer genoeg geschreven over de puma stx. Het is zeker een heel fijne auto maar ik mis wel het ontstuimige (motor)karakter van de fiësta st3 en dat gemis knaagt wel een beetje. Ik had eigenlijk het doel om deze auto zo tot ergens in 2025 te rijden maar of ik dat ga halen, we zullen zien.
Veel leesplezier gewenst en tot de volgende update.
Velgenkwestie
- 24.116 km
Even een korte update van deze review.
In mijn eerste verslag schreef ik over de mislukte aflevering van de puma, mede veroorzaakt door de vlekken op de velgen. Deze waren wel weg gepoetst maar ik had toen al gezegd dat als de vlekken terug zouden komen ik me wel weer zou melden bij de dealer. Ik heb de auto opgehaald begin november 2022 en het eerste halfjaar was het slecht weer waardoor het leek alsof de velgen toch wel goed waren echter met het eerste echt zonnige weer bleekt het toch niet goed te zijn. In de zon leek wel of mijn auto de mazelen had; elke velg zal weer onder de vlekken en het werd steeds erger.
Kortom, terug naar de dealer en na een korte bedenktijd kwamen ze met een, voor mij, aanvaardbaar voorstel met als oplossing: 4 nieuwe velgen voor de prijs van 2 met gratis montage en natuurlijk bandenwissel. Deze velgen zijn vanmiddag gemonteerd en ze hebben daarbij de voor- en achterbanden ook omgewisseld. Ik had om dat laatste niet gevraagd maar blijkbaar vonden ze het nodig; achter zitten nu de banden met het minste profiel en voor de nog vrijwel nieuwe banden. Ik had de laatste tijd veel meer bandenlawaai (komende van de achterbanden), vooral op vers aangelegd asfalt; bij mijn in de buurt zijn de nodige wegen voorzien van nieuw asfalt en het viel me op dat de achterbanden een beetje begonnen te "zingen", vooral bij snelheden tot 100 km/h.
Op de terugweg naar huis (over het nieuwe asfalt) bleek eigenlijk meteen dat het zingen een stuk minder is geworden dus wellicht heeft de omwisseling ook meteen dit probleem opgelost. Hoe het straks bij nat wegdek aanvoelt moet ik nog even afwachten.
Verder rijdt de puma nog prima alleen door alle wegwerken, aangepaste snelheidslimieten, inhaalverboden en de nawerking van een forse snelheidsboete rijd ik nu erg behoedzaam (lees: rustig). Dat is niet echt waar ik de puma voor heb, voordeel is wel dat ik nu makkelijk 1: 15 of beter haal qua verbruik. Elk nadeel heeft z'n voordeel dus:-)
We rijden lekker door
- 31.014 km
Ik heb de puma nu ruim een jaar in het bezit dus het is weer eens tijd voor een update. Het afgelopen jaar heb ik, voor het eerst in 40 jaar gezamenlijk auto en motor bezit, meer kilometers met de motor gereden dan met de auto. Over 2023 heb ik (afgerond) 11.500 km's gereden met de puma; mijn zakelijk gereden km's zijn vrijwel hetzelfde gebleven, ik rijd vrijwel geen privé km's meer met de auto en dat heeft een reden.
Bij mij in de (verre) omgeving is er een overkill aan inhaalverboden, snelheidsrestricties(o.a. 80 km/h op autowegen) en andere verkeersbelemmerende maatregelen en daardoor vind ik auto rijden steeds minder leuk (het is vloeken in de kerk op een autosite maar het is nu eenmaal mijn mening). Daardoor gebruik ik veel mijn (electrische) fiets, een scott e-subride en mijn motor, een moto guzzi v85tt. Met de motor is het nog prima te doen op de achteraf "boeren" weggetjes zonder te scheuren.
Gaan mijn vrouw en ik toch met de auto dan rijd ik mee als passagier in de hyundai tucson, ik vind het best zo.
Daarnaast merk ik dat mijn interesse in nieuwe auto's, veelal ev's, totaal is weggezakt; roept een nieuw type motorfiets nog begeerte op, een ev doet me helemaal niets. Ik heb 4 1/2 jaar gereden in een model s en heb ervaren dat een ev het niet voor mij is.
Door bovenstaande zaken en onze planning om medio 2029 ons (werkzaam) leven te veranderen heeft me tot de conclusie doen komen om de puma lekker door te rijden tot genoemd tijdstip, natuurlijk afhankelijk wat het leven ons in de tussentijd brengt. Een (nieuwe) auto heeft geen prioriteit meer bij mij en dat is wel eens heel anders geweest.
Aan de puma ligt het overigens niet; het is en blijft een heerlijk rijdende auto waarbij het ook fijn is dat het een rappe auto is vooral als ik, in een vlaag van burgerlijke ongehoorzaamheid, wel eens een inhaalverbod aan de laars lap en effe snel iemand wil inhalen.
Daarnaast is het super directe stuurgedrag (meestal) een waar genot; deze auto stuurt zo lekker onder de juiste omstandigheden. De fiesta st3 was nog een toefje scherper maar veel scheelt het niet. Echter, de afgelopen weken heb ik ook wat sneeuwrijden moeten doen en dan is het toch wat minder fijn rijden zeker met de "gewone" banden; waar onze tucson onverstoorbaar over besneeuwde wegen rijdt heb ik in de puma wel een paar keer zweethandjes gehad. Vooral op sneeuwrillen reageert de auto best wel heftig en mis je het gevoel van totale controle.
In veel testen wordt altijd gesproken over de harde vering van de stx versie maar daar ben ik het hartgrondig mee oneens; rijdt maar eens in bv. een fiat panda 100hp (heb ik 3/4 jaar gehad), dan weet je wat harde vering is. Ik vind juist dat het onderstel enorm veel souplesse heeft en juist niet (kei)hard is; ook drempels zijn met normale snelheden te nemen en ik heb me daar heel wat drempels op mijn woon-werkrit dus ik kan het weten.
Verder is het erg lekker in de koude maanden dat de voorruit-, stuur- en stoelverwarming erg goed werken, daarnaast warmt de auto snel op en heb je al snel een lekker knus gevoel in de puma. Het schuif/kanteldak gebruik ik zeer regelmatig ook bij koud en regenachtig weer(kantelstand); ik ben geen liefhebber van airco en voor de broodnodige (tochtvrije) ventilatie werkt het dak uitstekend.
In november 2023 heb ik de achterbanden vervangen (waren de oorspronkelijke voorbanden die verwisseld waren bij de vervanging van de velgen) want ze zaten al dicht bij de minimale profieldiepte. Ik heb gekozen voor michelin ps 5 banden i.p.v. de ps 4s banden want er zat wel een aardig prijsverschil tussen beide types en de zeer sportieve 4s banden zijn bij mijn rijstijl niet nodig. De montage ging op zich goed alleen waren de banden opgepompt tot 2.8 bar waarbij de fabrieksopgave 1.8 bar is; nu vind ik de laatste waarde ook wat laag dus ik heb de achterbanden op 2.3 bar staan en dat bevalt goed. De voorbanden staan op 2.5 bar.
Heb je net nieuwe velgen zul je zien dat je voor het eerst in heel lange tijd net weer een stoeprand raakt; de rechter achtervelg heeft gelukkig een vrijwel onzichtbare kras dus ik laat het maar zo.
Tot nu toe heeft de puma 3 (kleine) schades; de kras op de velg, een door een steenmarter aangevreten motorafdekking en een gescheurde grille veroorzaakt door een aanrijding met een duif.
Afgelopen week heeft de puma de tweede (jaar) beurt gehad, kosten € 484 en verder geen op- en aanmerkingen en dat had ik ook niet anders verwacht. Eigenlijk had de auto de tweede beurt in februari 2023 moeten hebben maar aangezien ik de puma in november 2022 heb gekocht (met afleveringsbeurt) vond ik het zonde van het geld om in 2023 een beurt te laten uitvoeren. De auto heeft me het afgelopen jaar nimmer in de steek gelaten en daarom heb ik de betrouwbaarheid op 5 sterren gezet.
Dan nog even wat cijfermateriaal; over 2023 heeft de auto in privé € 0,14 per kilometer gekost; hierbij geen rekening gehouden met afschrijving en de aanschaf van nieuwe velgen en wel met de declaratie van de zakelijk gereden km's aan onze zaak.
Het gemiddelde brandstofverbruik over 2023 was 1:14,3, het olieverbruik was niet meetbaar. Ik tank overigens 99% van de tijd euro 98 want daar rijdt de auto (hoorbaar) beter op.
Met het koude weer steekt ook weer het bekende rammeltje in het dashboard de kop op, in mijn fiesta had ik dezelfde rammel op dezelfde plaats. Blijkbaar past ford en rammelvrij niet bij elkaar en dat vind ik jammer want het is eigenlijk het enige punt aan de auto wat me irriteert, ik ben allergisch voor bijgeluiden in wat voor vorm dan ook.
Tot zover deze update en veel leesplezier gewenst; tot de volgende update.
Weer een jaar verder.
- 41.673 km
Inmiddels heb ik de puma alweer ruim twee jaar in het bezit en de auto bevalt me nog steeds prima. Over 2024 heb ik (weer) minder gereden dan het voorgaande jaar en kom ik uit op slechts 10.687 gereden kilometers. Is wel iets meer dan de gereden motorkilometers maar dat heeft veel te maken met de slecht weersomstandigheden in het najaar van 2024.
Over 2024 heeft de auto me in privé € 0,18 per kilometer gekost; is dus inclusief toegerekende kilometerkosten aan mijn/onze onderneming en exclusief afschrijvingskosten. Het verbruik over 2024 was 1:14,5(is ca. 6,9 liter per 100 km.); in de winter haal ik zo'n 1:14, in de zomer is het 1:15.
In de onderhoudskosten zitten over 2024 de 2e jaarbeurt besloten van € 485 en de vervanging van twee achterbanden voor € 363. De achterbanden (waren ook wel eens tijdelijk voorbanden) hadden opzich nog wel voldoende profiel (ca. 3,0 mm.) maar door een actie van én euromaster én michelin kon ik de pilot sport 5 banden relatief goedkoop aanschaffen en heb dit dus maar gedaan. De auto staat nu rondom op pilot sport 5 banden die me goed bevallen; vooral de neiging tot "zingen" op sommige asfaltwegen is een stuk minder t.o.v. de ps 4s banden(waren de af-fabriek banden).
Afgelopen dinsdag heeft de auto de 3e jaarbeurt + apk ondergaan; met vlag en wimpel geslaagd voor de apk (had niet anders verwacht) en verder wat vervanging van o.a. remvloeistof (na 4 jaar leek me dat wel eens tijd) en o.a. een interieurfilter was ik voor € 457 klaar.
Overigens kreeg ik een (kort) filmpje van de dealer waar ik de werkzaamheden aan de puma kon zien; dit filmpje had een hoog jiskefet gehalte, ik heb er hard om moeten lachen.
In de vorige updates heb ik al genoeg geschreven over het rijden etc. met de puma en de ervaring is tot op heden onveranderd; domweg een hele fijne auto om te rijden en ook heel betrouwbaar.
Ben ook blij dat ik verschoond blijf van al die irritante piepjes/belletjes etc. die de nieuwe auto's teisteren; zelfs vergeleken met onze andere auto, een hyundai tucson van 10-2021, is de puma een oase van rust. Alleen de botswaarschuwing wil nog wel eens joelen (veelal onterecht) maar er volgt geluk zij dank geen remingreep.
Wel ik heb weer wat bijzondere zaken in het afgelopen jaar meegemaakt met de puma; hierbij een opsomming:
- net zoals bij mijn fiesta st3 begon de uitlaat zo rond de 35.000 km. wat luider te worden; waar dit aan ligt weet ik niet maar ik vind het wel toevallig. Vind het wel een leuk, rustgevend brommetje overigens.
- had ik eind 2023 net nieuwe (voor)banden laten monteren zat er al snel een klein spijkertje in één van de banden; gelukkig net naast het profiel en de dealer (annex euromastervestiging) heeft één en ander gratis opgelost. De band verloor overigens geen (lucht)druk.
- ik huur parkeerruimte in een ondergrondse parkeergarage bij ons kantoor en op een goede dag heb ik wat ruzie gekregen met de roldeur van de garage; deze rolde keurig neer precies op het randje van de achterklep wat een paar krassen opleverde. Gelukkig kon de autopoetser deze vrijwel 100% wegpoetsen, als je heel goed kijkt(tuurt) kun je er nog iets van zien maar dat stoort me niet.
Tot zover de update van deze review.
De volgende update zal over een jaar gebeuren tenzij er wat spannends is gebeurd met de puma in de tussentijd; veel leesplezier en tot de volgende update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Puma
Had je deze auto's al gezien?

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk Aut. ST-Line | Nieuw Model ! | Navi | Climate | Adaptive Cruise | Camera | Panoramadak | Elektrische Achterklep | Trekhaak | Winter Pakket
- 2024
- 12.450 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X Automaat | Panoramadak | Adaptieve cruise | 19'' | Winter-Pack
- 2024
- 10.852 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk Aut. ST-Line | Nieuw Model ! | Navi | Climate | Adaptive Cruise | Camera | Panoramadak | Elektrische Achterklep | Trekhaak | Winter Pakket
- 2024
- 12.639 km