Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST-Line X First Edition (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST-Line X First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Ford bevestigd
- 136.000 km
Ik heb al heel wat Fordjes gehad in mijn rijdende leven, dat inmiddels al 41 jaar duurt. De Puma (zakelijke lease) was daarvan wel een van de fijnste kan ik na bijna 4 jaar zeggen. De Puma heeft inmiddels (verplicht) plaatsgemaakt voor een Renault (de nieuwe Rafale). Maar ik had het liefst de overstap gemaakt naar de nieuwe Kuga. De werkgever zag dat helaas anders. Maar terug naar de Puma. Zoals ik al zei een van de fijnste Fords die ik heb gehad. Alleen de Mondeo was fijner, maar simpelweg qua model niet te vergelijken met de Puma.
De Puma is wat mij betreft een echte rijdersauto: om van te genieten! Bijna alles aan de auto klopt. De wegligging is zeer goed, de wendbaarheid uitstekend, het rijcomfort prima. Dat laatste vooral dankzij de zeer goede stoelen. Maar dat is iets waar Ford wat mij betreft sowieso in uitblinkt. Het is een genot om in de Puma te rijden, zowel in het stadsverkeer als op de buitenwegen. Ik ben met de Puma o.a. driemaal naar de Algarve (Portugal) gereden en dat was alles behalve een straf. Nauwelijks enige vermoeidheid na 2 dagen van elk ruim 1200 km.
Het verbruik van de Puma valt niet tegen na die 136000 km's. Gemiddeld kwam ik uit op 5,6 liter/100 km en dat is voor deze mild hybride een mooi cijfer. Ik ben wel van het 'nieuwe rijden' en dat scheelt enorm heb ik gemerkt. Vroeg van het ags afgaan en uitrollen scheelt echt enorm veel. Ook bij de Puma. Aan vermogen met deze 155 pk versie geen gebrek. Die wil graag en vlot van zijn plaats. Het is jammer dat die versie maar kort het leven heeft gezien in NL.
Aan ruimte ook geen gebrek in de Puma. Zeker niet in de achterbak die dankzij de megabox met 80 liter inhoud een surplus aan ruimte biedt in deze klasse. Als ik op reis was, de hond mee had ik de volgende situatie: in de megabox een kleine sleurkoffer van 50 liter plus wat kleinere zaken die ik tijdens de rit van 2 dagen naar Portugal niet nodig had. Onder de vloerplank van de bagageruimte lag de bench van de hond plus zijn kussen en dekens. Dan had ik een hondenmand achterin de auto liggen die 2/3 van de bagageruimte innam. Met enkele Stayhold kofferbak organizers hield ik dan in het andere deel de koelbox en een kleine koffer (die ik nodig had tijden de reisdagen) op hun plek. De achterbank was vrij en in de voetenruimte tussen de achterbank en de voorstoelen stonden enkele bigshoppers met een diversiteit aan bagage, zoals hondenvoer e.d. Alles voor een verblijf van een maand aan de Algarve was mee, inclusief de hond. De hond heb ik ook zelden horen klagen over het comfort. Of het moet die enkele keren zijn geweest dat ik het gaspedaal iets te scherp intrapte ;-)
Tijdens de bijna 4 jaar (om precies te zijn 46 maanden) die ik met de Puma heb gereden, heb ik naast het reguliere onderhoud slecht eenmaal een manco ervaren waarvoor ik naar de dealer ben geweest. En dat betrof een storing aan de sensor aan de voorzijde van de auto waardoor de cruise control en enkele rijhulpsystemen niet meer functioneerden. Een jaar later ging de auto naar schadeherstel voor hetzelfde in combinatie met een kapot gereden voorzijde (parkeerschade met dank aan de trekhaak van de dader). Bij zo'n reparatie en schadeherstel ben je de auto al gauw anderhalve week kwijt. Enfin, dat is allemaal prima opgelost. Overigens niets dan lof voor Ford Broekhuizen in Amersfoort en Nijkerk. Altijd bijzonder fijn om daar te komen en geholpen te worden! Een aandachtspunt van de auto is de sleutel en dan met name de batterij: laat die gewoon vervangen door de dealer en doe het niet zelf. Zij weten welke batterij het beste presteert en het langst meegaat!
Zou ik deze Puma weer opnieuw bestellen en rijden? Ja! Raad ik de auto aan? Ja, zeker bij wie hem past qua formaat, ruimte en budget. Het is een bijzonder fijne auto om te mogen rijden. Ik heb in 2020 tweemaal een uitgebreide proefrit gemaakt met de Puma (eerst in de 125 pk versie en daarna in de - uiteindelijk gekozen - 155 pk versie. Beide keren stapte ik met een grijns van oor tot oor op mijn gezicht uit de auto. Ford bevestigd voor mij zijn goede reputatie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.