Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 27.500 km |
Eerste ervaringen Ford Puma Titanium (Hybride)
- 21.000 km
Onlangs een tweedehands Ford Puma uit 2021 aangeschaft met zo’n 21.000 km op de teller.
Op zoek naar wat meer comfort, stap ik over van een Suzuki Swift (2013), omdat ik de laatste jaren steeds meer lange ritten en snelwegkilometers maak.
Mijn eerste indrukken.
De Puma rijdt comfortabel. De 1.0 125pk trekt snel op. De elektromotor helpt mee bij acceleratie, maar de Puma rijdt nooit volledig elektrisch. Zowel binnen de bebouwde kom als op de de snelweg kom je goed met het verkeer mee. Inhaalacties zijn comfortabel en makkelijk en je hebt ruim genoeg power. Dit is mijn eerste hybride en ik moet wel zeggen de motor klinkt bij het optrekken anders dan bij mijn ouderwetse benzineauto’s. De auto heeft een goede ‘feel’. Heerlijk om in de auto te stappen.
Het sturen gaat soepel en de draaicirkel is verrassend klein. Dat vind ik zelf erg prettig. Ik had in het verleden eens een oude citroen xsara hatchback en die had een grotere draaicirkel. Bij zeer lage snelheden (bv als je scherp afslaat naar rechts of links, voorwaarts een parkeerplaats in) heb ik wel soms het gevoel dat de stuurbekrachtiging even hapert of wat minder is. Maar verder stuurt de Puma heerlijk.
Het schakelen met de 6 versnellingen gaat ook soepel. Waarbij je in lagere versnellingen best ver door kunt. In zn 1 kun je soepel stapvoets rijden, en ook in de tweede, derde en vierde versnelling kan ik veel verder door dan in mijn Swift die een 1.2 liter 90 pk had. In zn drie is het niet vervelend om 50/60 te rijden. En in zn 4 kom je opzich vrij makkelijk op 100 uit.
De Puma zal je dan overigens ter verantwoording roepen: de boordcomputer vraagt heel snel om op te schakelen (te snel zelfs) om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo komt het voor dat ik 80 km/u rijdt op
Cruise control en dat de auto aanbeveelt om naar zijn 6 te schakelen. Als je dat dan doet is het resultaat ondertoeren (onder de 2000). Hoewel de elektromotor dan zal meehelpen rijdt dat toch niet echt lekker richting de 1500 toeren. Je kan de opschakel adviezen trouwens makkelijk negeren of uit beeld zetten.
Interieur
De stoelen zitten vrij goed. Maar er zijn betere. Ik reed onlangs in een nieuwe Suzuki Vitara en daar zit je echt wel wat hoger en comfortabeler in. De rechter armleuning is te kort en niet verstelbaar bij de Titanium versie uit 2021. Bij de ST/line en nieuwere versies is de armsteun volgens mij wel beter. Ook aan de linkerkant heb je niet echt geweldige armsteun in de deur. De ruimte voorin is wel ruim. De stoelen zijn verstelbaar. En dankzij de cruise control kun je op langere stukken toch een relaxere houding aannemen. Wat me opviel, als je de bestuurdersstoel helemaal
omhoog zet, dan zit het dak vooraan vrij laag boven je hoofd. Dat is niet echt een probleem: als je ietsje naar achteren zit heb je snel meer hoofdruimte. Al met al toch een ruime voldoende voor het zitcomfort. De kofferbak heeft echt absurd veel ruimte.
In de deur is er opbergingsruimte. Tussen bestuurder en bijrijder kun je twee drankjes kwijt met flexibele houders. Onder de knoppen voor airco/ verwarming is een opbergingsbakje waar je je telefoon in kwijt kunt. Onder de armsteun is ook veel ruimte.
Radio/infotainment
Het 4.2 inch schermpje is ruim groot genoeg voor navigatie en muziek. De fm en dab radio werken perfect. Ik raad aan om je iphone of GSM aan te sluiten op het systeem en Carplay te activeren. Het schermpje van de Puma reageert dan veel sneller. En de spraakbesturing werkt ook top als je je telefoon aansluit. Op het stuur zit een knopje om spraakcommandos te geven: en met iphone/carplay werkt dat echt prima. Als je gebruik maakt van het Ford-systeem zonder gsm aangesloten dan reageert het schermpje vrij traag en is de spraakbesturing niet echt innovatief. Op het stuur overigens ook knoppen voor zachter/harder/mute en om tracks te skippen. Handig wel!
Het geluid in de Puma is ook ruim voldoende. Ik heb zelf niet de versie met b&o speakers, maar toch gewoon goed geluid. Heb de bass wat hoger gezet , midden ietsje lager en de hoge tonen daar tussenin.
Je hebt 2 usb aansluitingen voorin: eentje onder de radio en eentje verborgen onder de armsteun. Beide aansluitingen kun je gebruiken om je telefoon op te laden en te koppelen aan het Fordsysteem. Fijn dat er twee usb-poorten zijn, mocht er ooit een poort het begeven. Tja alleen mijn goede oude cd-speler is er niet meer..
Snufjes
De Titanium heeft verschillende technische snufjes:
- cruise control: heel fijn en makkelijk te bedienen. Als je even bij moet gassen voor een inhaalactie, zal hij het daarna weer oppakken bij je laatst ingestelde snelheid, totdat je remt.
Wel heb ik al een keer gehad dat de cruise control niet meer werkte tijdens het rijden.
Ik drukte toen op het cruise control knopje. Op je dashboard wordt dan gevraagd om een snelheid in te stellen met het schuifje, maar het schuifje reageeerde opeens geheel niet meer. Dacht heel even dat het schuifknopje wellicht kapot was. Maar ben toen even gestopt. Motor herstart en toen deed ie t weer. Even in de gaten houden. Hebben andere bezitters dit wel eens gehad?
Verder ook al een keer collusion melding gehad terwijl ik een stijle helling opreed. En een keer de melding ‘automatische noodoproepen niet beschikbaar’. Ik reed toen wel in een tunnel. Ik hoop niet dat dit soort glitches blijven opdoemen. Laatste week geen meldingen meer gehad. Ook niet tijdens langere ritten.
Het lane assist systeem werkt goed. Op de snelweg. Bij lagere snelheden is het niet actief. Ook als je je knipperlicht aanzet om van baan te verwisselen zal de puma niet ongewenst bijsturen. Wil je helemaal geen assistentie, dan is lane assist ook makkelijk uit te zetten.
Parkeersensor achter
Ik heb op mijn Titanium geen achteruitkijkcamera, wel een parkeersensor achter, die is standaard en werkt goed.
Het lukt me om de Puma vrij moeiteloos in te parkeren, ondanks dat de buitenspiegels wat klein zijn. Luxere versies hebben trouwens wel een camera en sommige zelfs automatisch inparkeren.
Mijn vaste monteur vond nog iets op internet over groot belang van juiste Ford-compatibele olie bijvullen, ivm een kwetsbare natte riem bij de oliepomp. Dat is goed voor bezitters om te weten.
Ik heb nu zelf ongeveer 1000km erop zitten. Over paar maanden meer! En benieuwd of andere bezitters soortgelijke ervaringen hebben!
Minder (elektro) power
- 23.319 km
De laatste week valt het me op dat de elektro-aanndrijving erg vaak op ‘niet beschikbaar’ staat. Daardoor trekt de Puma veel minder goed op, bijvoorbeeld bij stoplichten. Na een tijdje rijden/opladen door remacties helpt de elektromotor af en toe wel weer mee bij ‘makkelijke’ acceleraties bij hogere snelheid, maar vrijwel niet bij stoplichtmomenten. Het verbruik stijgt hiefdoor natuurlijk. Boordcomputer was 5.4l/100km en kruipt nu omhoog naar 5.5l/100km.
Lekker rijden
- 27.500 km
Inmiddels een aantal lange ritten gehad. Super comfortabel, ook in gebergte (Elzas, Ardennen). Lekker cruise control aan en gaan. Nog geen problemen gehad. Ook geen valse precollusion melding meer. Bestuurdersraam piept wel als je m open of dicht doet. Verbruik op dit moment gestegen tot 5,6L/100km maar dat is nog altijd goed voor auto van dit formaat. Heb inmiddels ook meerdere Puma-eigenaren gesproken en het gedrag van de electro-motor is herkenbaar. De electro support komt dus vooral bij intensere acceleraties, zoals bij opritten of op snelwegen. Maar niet direct vanaf 0 als je wegrijdt bij een stoplicht (tenzij je plankgast). Het electrosysteem werkt als een soort gratis turbo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Puma
Had je deze auto's al gezien?

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line 125PK | Winter pack | Driver ass pack 2 | Comfort pack
- 2022
- 32.287 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line , Adap. cruise, Keyless entry,
- 2024
- 13.887 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium 155PK | NL-AUTO! | DEALER OH! | WINTERPACK | NAVI | PARK SENS V+A | LED | CRUISE CONTROL | PRACHTIGE STAAT!
- 2022
- 71.479 km