Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.480 km |
De eerste weken en indrukken
- 600 km
INTRO
Na veel (software-)ellende met een verder wel fijn rijdende Kuga PHEV hebben we de auto aan de dealer terug kunnen geven. De problemen waern helaas niet op te lossen. We konden voor een nieuwe Kuga gaan maar de juiste uitvoering was op korte termijn niet leverbaar. Tijdens de vele malen dat de dealer z'n stinkende beste heeft gedaan om de problemen op te lossen (hulde!) heb ik een aantal weken in een Puma gereden. En dat vond ik zo'n fijne auto dat we voor een Puma zijn gegaan. Wel wat kleiner maar aangezien we niet vaak meer met z'n allen in de auto lange afstanden rijden (we hebben een camper voor de vakantie's) en ik sowieso veel minder kilometers ben gaan rijden omdat ik vanuit huis werk, is 't het proberen waard. En mocht het nodig zijn dan hebben we nog een auto. En ik kan ook evt nog op de motor en de rest in 1 auto.
UITVOERING
We hebben een handgeschakelde MHEV ST-Line X uitvoering dus de auto is voorzien van het Bose speakersysteem (klinkt lekker), half lederen bekleding, 12,3" digitaal dashboard, 18" velgen, een lekker dik lederen stuur met afgeplatte onderzijde en een sportief onderstel. Verder hebben we er een Winterpack op dus de stoelen, het stuur en de voorruit kunnen verwarmd worden. Momenteel is het 28 graden maar in de vorige auto's beviel dit heel goed.
De kleur is Solar Silver. De Kuga was ook in deze kleur maar het kleurnummer is anders en op de Puma lijkt ie iets lichter. We waren nog niet op deze kleur uitgekeken dus wederom voor gekozen.
De Kuga was een automaat en eigenlijk wilde ik niet anders meer. Maar de Puma rijdt met de handbak gewoon veel leuker. Dus ik mag weer aan de bak.
1e (of eigenlijk 2e) INDRUK
Ik zit met een Big Smile in de Puma. Wát een feestje om in te rijden. En dat met slechts 125pk. De Puma weegt echter ruim 500kg lichter dan de Kuga en voelt daardoor veel rapper aan. En veel agieler!
De stoelen zitten goed, het is een sportiever model dan in de Kuga en de rugleuning is zelfs hoger! Het stuur kan lekker ver naar beneden en ver naar me toe getrokken worden.
De kofferbak is voor deze klasse gewoon groot. Zeker met die 80 liter grote 'MegaBox' onder de laadvloer. In liters is ie zelfs groter dan die van de Kuga. Wéér een PLUS!
Afgelopen week gingen we uit eten en hebben er met 5 personen in gezeten. Ikzelf ben 2 mtr. lang en onze 2 zonen zijn rond de 1.95. De 2 dames aan board zijn wat kleiner dus met de stoelen iets naar voren konden we op pad. Vooral de breedte op de achterbank zorgt ervoor dat je zo niet naar Zuid Frankrijk wilt rijden. Dat gaat kramp en ruzie opleveren :-) Maar voor een ritje in de buurt is het te doen.
Na de eerste 600km. kan ik niet anders zeggen dan dat ik blij ben met deze keuze. We gaan ervan uit dat dit zo blijft maar uiteraard zal ik over een paar duizend km. een update geven.
Ik heb voor nu alle onderdelen 4 sterren gegeven maar dat zal bij meer ervaring aangepast worden. Hopelijk naar boven!
Garagebezoek binnen 1000 km
- 894 km
Helaas hebben we op 1 juli al een vroegtijdig garagebezoek moeten doen. We hebben de eerste 1000 km's nog niet eens gemaakt!
Sinds 11 juni kan de app geen contact meer maken met de Puma. Daarnaast krijg ik bij elke rit een foutmelding van het SOS systeem (zie foto). Dat werkt dan ook niet meer. Daarnaast kraakt het stuur sinds een paar dagen.
De dealer gaf aan dat er voor de melding van het SOS systeem (en de app-issue) een software-update komt. Die is helaas nog niet beschikbaar. Voor het krakende geluid uit het stuur moet de gehele stuurkolom vervangen worden. Ik wilde dat laten doen zodra de software-update beschikbaar is maar de dealer gaf aan dat het vervangen toch wel zo snel mogelijk moet gebeuren. Men gaf aan dat de stuurkolom niet zal loslaten ofzo maar lang blijven rijden is niet aan te raden. Komende week heb ik een afspraak staan om de stuurkolom te laten vervangen. Het kraken lijkt ondertussen wel erger te worden. Geluk bij een ongeluk rijd ik momenteel niet veel.
Met mijn vorige Ford had ik helaas veel issues (zie review van de Kuga PHEH)....het zal toch niet weer....? Nee, ik ga er vooralsnog vanuit dat dit gewoon pech is. De Puma rijdt fantastisch dus voor nu vergeef ik het 'm maar :-)
Geen gekraak meer
- 1.650 km
Het kraken is gestopt! Want de stuurkolom is door Ford vervangen. Ze hadden de Puma er een dagje voor nodig, als leenauto kreeg ik een nieuwe Ecosport mee. Niet mijn ding qua uiterlijk. En rijdt niet zo leuk als een Puma. Maar als je dan de Puma weer mag ophalen waardeer je je eigen auto extra!
De issue met het niet werkende SOS systeem (en niet werkende Ford App) is nog niet opgelost. Ford werkt er wel aan, het schijnt een wereldwijd probleem te zijn bij de Puma, Fiesta en de Kuga.
Ford en software....ik heb er slechte ervaringen mee.
Ik heb het aantal sterren voor betrouwbaarheid met 1 verlaagd.
Gekraak is weer terug!
- 2.600 km
Even een korte update:
Het is ondertussen 6 weken na het vervangen van de stuurkolom. Helaas is het gekraak weer terug. En zelfs nog erger dan vóór het vervangen. Er is alweer een afspraak met de dealer gemaakt voor over anderhalve week.
Helaas gaf de dealer aan dat er ook nog geen oplossing vanuit Ford is voor het SOS systeem dat in storing gaat bij iedere rit (en daaraan gekoppeld dat de Ford App geen contact kan maken met de auto).
Wordt vervolgd!
Update
- 8.500 km
Even een update na 8500 km. Puma rijden. 2 weken geleden is het modem vervangen zodat nu eindelijk het SOS systeem geen storing meer geeft. En de Ford App heeft weer contact met de auto, wel zo fijn.
Het gekraak van het stuur kwam voor de 3e keer terug dus daar zouden ze 2 weken geleden nogmaals naar kijken. Maar het gekraak verdween spontaan. Misschien door het koude weer? Anyway, het is nog steeds weg, hopeljk blijft dat zo.
De Puma is verder nog steeds een superfijne auto. Hij stuurt en rijdt heerlijk. De ruimte is OK, achterin uiteraard wat krap. De kofferruimte is verbazingwekkend ruim, vooral ook door de box onder de bodem in de kofferruimte. Daar gaat 80 liter in en in ons geval past er precies een rolkoffertje in met nog wat los grut. We zijn met het gezin een weekend weggeweest en alles paste ruim in de kofferbak. Wel kreeg ik klachten van de achterbank...en ik moest een stuk naar voren. Niet ideaal met mijn 2 meter lengte. Voor korte ritten is de ruimte dus prima maar voor wat langere ritten met het gezin is het te krap (maar langere vakantie doen we met onze camper dus geen grote issue).
We wisten dat we maar een jaar met deze Puma zouden rijden. Op zich jammer want hij bevalt gewoon goed. We hebben echter een compleet ander soort auto besteld die hopelijk over een maand of 5-6 klaarstaat: Een EV! Een full-options Citroën Ë-C4 Shine in de kleur Elixer Red. Comfort met een grote C. Ik heb al heel veel Citroën's gereden en ben vooral gek op het (oude) hydropneumatische veersysteem. De Ë-C4 heeft het veercomfort dat heel erg lijkt op dit systeem.
Al met al heeft de Puma de ellende die we met de Kuga hebben gehad goedgemaakt. Rijden als een Ford! Dynamiek & Fun! De issue met het modem en de krakende stuurkolom vergeven we 'm. Dat is uiteindelijk opgelost.
De laatste week
- 12.480 km
De laatste week met de Puma. Ik zal 'm missen want het is gewoon een erg fijne auto die ik iedereen zal aanraden. Hij rijdt voortreffelijk en leuk. Is ruim genoeg (de kofferbak is zelfs heel ruim voor deze klasse, zeker de al eerder genoemde bak onder de vloer is ideaal).
De stoelen vind ik erg fijn zitten en ook fijn is de iets hogere zit dan gemiddeld (en nee, dat vind ik niet fijn vanwege mijn leeftijd, ik rijd ook nog bijna dagelijks in een BMW Z4 waarin je bijna op de grond zit). Ik heb het comfort daarom naar 5 sterren gezet.
Kosten overigens ook op 5 sterren want de Puma weegt niet veel en is behoorlijk zuinig.
Betrouwbaarheid heb ik 4 sterren gegeven omdat we toch wel een paar keer bij de dealer zijn geweest en dat hoort niet bij een nieuwe auto.
Prestaties zijn echt heel goed voor die kleine 3-pitter. Ik heb getwijfeld om hier ook 5 sterren voor te geven maar toen ik vanuit de BMW Z4 overstapte in de Puma vond ik 4 sterren toch wel genoeg ;-)
Op naar de Citroën ë-C4!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.