Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2021)

autoreview

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2021)

Signalement

UitvoeringPuma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf21.600 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Puma rijden is een feestje!

  • 32.500 km

Deze parelwitte Ford Puma XT-Line X van mei 2021, via m’n plaatselijk autobedrijf gekocht in augustus 2022 met 21600 km bij Duitse dealer in Dusseldorf.
M'n inmiddels 5e C-Max uit 2017 op ingeruild. Dit model wordt niet meer gebouwd en we wilden best iets kleinere, maar niet heel lage auto terug. Gekeken naar alternatieven (wil perse geen Renault of Peugeot!) maar Opel Mokka of Toyota zijn net nog wat nieuwe en daarom buiten budget, net als de vergelijkbare VW's. En Ford bevalt me vooral wat 'zit' en interieur-vormgeving goed, dus kwam al snel de Puma in beeld.
Zelf op zoek gegaan en voor een betaalbare, leuk aangeklede versie ben je, zeker vanuit de Achterhoek, al snel in Duitsland aan het shoppen.
De XT heeft ‘n net wat vlottere neus dan de wat bedaagde Titanium uitvoering, en is ook wat sportiever. De unieke kleur, net wat 'chiquer' dan gewoon wit (en niet dat beton-grijs) staat ‘m goed!
Heb er inmiddels 9 maanden en zo'n 12.000 km in gereden en ben nog steeds heel tevreden met deze keus.

Even wat opvallende dingen op een rij: Interieur: Fijne stoelen met veel steun, wel iets te korte zitting, verder goed verstelbaar. Armleuning op deur zit wat te laag om prettig op te steunen, maar de deur-raam rand is daar dan weer te smal voor. Ook middenarmsteun is net te kort en niet verstelbaar.
Fraaie sportieve afwerking, mooie details als afgeplat stuur, digitaal instrumentarium, kunstleer bekleding met rode stiksels, sfeerverlichting.
Natuurlijk weer fijn die voorruit verwarming, handige tankdop, zwevende hoedenplank die nooit in de weg zit, zo simpel- maar zo effectief deze unieke Ford oplossingen!
Snelle stoel- en stuurverwarming.
Geluid: iets meer motor,- wind- en band geruis dan C-Max.
Verbruik: sterk afhankelijk van temperatuur, winter 1:14 zomer 1:18. Hinderlijke brom rond 2000 toeren, 6e versnelling pas boven 90km/u bruikbaar.
Exterieur: sportief gelijnd, stoere neus. Snel en veel vuil onder skirts en spatbord randen, die er beetje 'after market' opgeplakt lijken te zijn.
Auto staat op mooie 17" wielen en 4-Season banden, die moet ik denk ik voor komende winter vervangen bij naar schatting 40.000km.
Mooi ook die originele, afneembare trekhaak.
Rij-standen: Effect Sport- en Normaalstand is goed merkbaar, andere standen vrijwel niet gebruikt. Start-Stop systeem werkt écht geheel onmerkbaar en zonder tijdverlies, super! Automatisch inparkeren had ik op eerdere c-max'en ook al, maar blijft een hilarische gimmick, vooral voor passagiers en voetgangers...
Goed geluid uit B&o systeem, maar ook weer niet heel veel beter dan in c-max. Sync-3 Navigatie- en mediasysteem lijkt inmiddels toch wat gedateerd, het reageert vrij traag, veel info te diep verstopt. Software in c-max kon je zelf nog updaten, nu alleen navigatie nog zelf te doen.
Android-Auto werkt prima- maar helaas niet draadloos. (Daar heeft 'Ali' overigens voor 3 tientjes prima oplossing voor)
Er is veel info uit volledig digitale en grafisch mooi vormgegeven midden-display te halen, maar werkelijke verbruik (afstand : liters = .. ) is toch stuk hoger dan boordcomputer aangeeft.
Prijs van de auto en opties relatief hoog, maar het is wel opvallende verschijning.
In vergelijking met vorige c max gevoelsmatig bijna net zoveel kofferruimte, en die diepe bak is soms best handig, achterbank zit natuurlijk veel krapper.
Ondanks de geclaimde hoge verkoopaantallen, blijft het een exclusief model, rijders groeten elkaar zelfs. Onderweg naar midden- Duitsland kwamen we er maar eentje tegen ..

Update

  • 51.000 km

Alweer 30.000 km verder en nog steeds met een big smile op m'n face. Hij kruipt naar de 1:20 en met de huidige benzineprijs hier net over de grens blijft ie rond de 10 cent/km aan brandstofkosten

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.