Ford Ka 1.2 Titanium X (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 4.200 km |
Ford KA 1.2 Titanium X Individual
- 800 km
Na bijna 5 maanden wachten hebben we in het nieuwe jaar de nieuwe auto van mijn vrouw op kunnen halen. Erg spannend moment (maar dat is een nieuwe/andere auto kopen volgens mij altijd) omdat de auto uniek (Individual) is en we moesten afwachten of het resultaat is geworden zoals wij hoopten. En of die dat is! Ook de dealer vindt het een zeer geslaagd “project”.
Vooraf:
Na bijna 5 jaar was mijn vrouw uitgekeken op haar Lupo. Prima auto alleen was die vrij basic (handmatige airco en stuurbekrachtiging). De opvolger moest hetzelfde formaat zijn en minimaal voorzien zijn van automatische airco, elektrische ramen en elektrisch verwarmde buitenspiegels. Daardoor vielen er al een hoop merken af. Uiteindelijk bleven de Fiat 500, de Chevrolet Spark, de Renault Twingo en de Ford KA over. De 500 en de Spark spraken mijn vrouw niet aan, en na kort in de Twingo te hebben gezeten viel ook deze af. De KA was op de online foto’s al aardig maar in het echt beviel die nog beter. Ook kregen we een goede inruilprijs voor de Lupo.
De auto:
We praten hier over de laatste serie van de nieuwe Ford KA. Met de laatste serie bedoel ik de versie die de verbeterde tankdop heeft, een knop op de achterklep zelf heeft om deze zonder afstandsbediening te kunnen openen, standaard de aero wissers (flexibele wissers) en het start/stop systeem.
Wij hebben gekozen voor de Titanium X versie in de kleur Midnight. Deze versie is al aardig compleet, maar wij hebben alle beschikbare fabrieksopties toegevoegd. Echt full options dus. We hebben de auto toch nog verder aangekleed met de volgende accessoires:
• Ford Eibach verlagingsset,
• Armsteun voor (niet van Ford zelf!),
• Vol lederen bekleding (niet affabriek)
• Sport einddemper (niet van Ford zelf)
• Sport luchtfilter (niet van Ford zelf)
• Individual gril
• Individual lederen pookknop
• Xenon groot- en dimlicht (geen HID-kit waar koplampsproeiers voor nodig zijn!)
• Xenon mistlampen
• Klasse 3 alarm
• 16” winterbanden (zie foto’s)
• 17” velgen en zomerbanden
Resultaat is een super complete en unieke auto. Wij zijn ook erg blij met de dealer. Ik weet uit ervaring dat niet elke dealer accessoires die niet uit hun eigen toko komen wil monteren of überhaupt mee wil denken als je een auto besteld.
Voor de mensen die zich afvragen waarom het MS Design pakket er niet op zit… mijn vrouw vindt het geen mooi pakket. Tja smaken verschillen!
De opties:
Elke keer als we instappen worden we verwelkomd door de mooie lederen stoelen. De stoelen zitten goed en zijn goed verstelbaar. De armsteun zit ideaal en geeft wat extra comfort en ontspanning. De fabrikant heeft goed werk geleverd want qua hoogte komt die perfect uit met de pook. Ook kan de leuning naar voren worden geschoven voor mensen die wat korter zijn. Hij is weg te klappen en heeft ook een opbergvak. Ideaal ding.
Vanaf de eerste meters is het rijden met een smile. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het mede vind komen door het geluid van de uitlaat en deels het filter. Het klinkt echt erg sportief, maar daar moet je van houden. Het sportfilter op zich zelf zal weinig extra sound geven, maar laat de auto wel optimaal ademen. Hij gaat bovendien langer mee dan de auto zelf. Wat mij betreft een aanrader. De einddemper maakt overigens een heel beschaafd sportief geluid. Je hoort de KA niet van kilometers ver aankomen. Wij hebben voor deze demper gekozen omdat wij de glimmende standaard rvs pot niet mooi vonden staan onder een zwarte KA. De sportdemper heeft een mooie zwarte pot en 2 ronde toeters!
Door de verlagingsset is de auto van stugger dan de demo die wij tijdens de proefrit hadden. Het is zeker geen stuiterbak geworden, maar wij vinden het beide wel fijner rijden. Verwacht niet dat je met deze set haaks de bocht om gaat. De communicatie (de feedback) tussen auto en bestuurder is scherper. Dit merk je in bochten, want de auto helt minder snel, maar ook tijdens het optrekken en remmen. Ook ziet het er nu met de 16” wielen veel sportiever uit. De 17” set past hier overigens ook moeiteloos onder.
Het start/stop systeem doet ook zijn werk maar ik vind het persoonlijk erg irritant (sorry, heb geen groen hart). Gelukkig kan die met een druk op de knop uit. Stil staan en de koppeling ingetrapt houden werkt ook. Al met al een goed systeem. Alleen jammer dat de uitstoot ‘m nog steeds niet wegenbelasting vrij maakt.
In het ESP systeem zit een extraatje. Los van tractie controle en het esp systeem zelf zit er ook Hill Start Assist in verwerkt. Leuk foefje want het zorgt ervoor dat het optrekken vanaf hellingen (op en af) veilig verloopt. Het systeem houdt de auto ongeveer 2 seconde lang op z’n plek, zodat de bestuurder alle tijd heeft om op te trekken. De kans dat je de auto voor je (heuvel af) of achter je (heuvel op) raakt is dus minimaal. Leuke in de auto zelf is dat er nu geen functieloze knoppen zijn.
Ik heb het al vaker voorbij zien komen maar het Connectivity Pack is echt en aanrader. Los van de stuurbediening, wat een goed werkend alternatief is voor de kleine knopjes op de radio zelf, zit er ook spraakherkenning in. Wel even de commando’s uit je hoofd leren maar het werkt heel goed. Ook herkent het bluetooth handsfree systeem veel meer toestellen dan nu op de lijst staan. Er wordt per toestel een profiel gemaakt waarin alle nummers worden opgeslagen. De usb aansluiting werkt ook ideaal. Geen cd’s meer wisselen maar gewoon een usb stick (zelfs een 8gb stick pakt die!) volgooien met mp3’s. Het geluid in de KA is goed en vol, maar aangezien mijn vrouw een muziekliefhebster is, is de kans is groot dat het speakersysteem alsnog vervangen gaat worden door een professioneel systeem.
Het Summer Pack is ook een genot. Dit was voor ons een must want we wilde geen handmatige airco. De automatische airco doet z’n werk goed. Tot nu toe geen last van beslagen ramen gehad wat ik vaker voorbij heb zien komen, maar sinds wij de auto hebben is het ook minder koud. Door het panoramadak voelt de auto ruimer aan. We hebben ook het zonnescherm voor het dak mee besteld wat tot nu toe weinig nut heeft aangezien er bijna geen zon is. Maar van de zomer zal dit hopelijk anders zijn.
Het Winterpack was voor ons ook een must omdat we sowieso voor leder zouden gaan. En leer zonder stoelverwarming is in de winter niet handig. Alleen jammer dat er maar 1 stand (aan/uit) op zit. De voorruitverwarming is ideaal. Nooit meer krabben. Hij werkt echt heel snel. Tot nu toe 1x echt moeten gebruiken ’s ochtends en de voorruit was al ontdooit voordat ik alle zijruiten had gedaan! Opvallend vind ik wel dat het niet de volledige voorruit in de breedte pakt maar links en rechts een strook van een cm of 5 over laat. In de hoogte dekt hij wel voor de volle 100%.
De parkeersensoren doen hun werk goed. De KA heeft kleine achterzijruiten en brede achterstijlen waardoor je zicht naar achteren niet royaal is. De sensoren geven je meer zekerheid. Uiteraard moet je zelf wel blijven opletten want de sensoren pakken nooit alles (bij geen enkel merk!).
De vervangende xenonlampen geven merkbaar meer licht dan de standaard lampen. Het schijnt niet heel veel verder maar je ziet wel veel meer. Borden lichten goed op en ook dieren zijn goed zichtbaar. Ook is het niet verblindend voor tegenliggers. Het is wit (dag)licht maar als je in de koplampunits kijkt zie je een blauwe gloed. Het blijkt ook nog eens rustgevend te zijn voor je ogen.
De eerste 800Kms:
De grote vraag voor ons bleef of het merkbaar zou zijn om “terug te vallen” van een 1.4 naar een 1.2. Tijdens de proefrit hadden beide niet het gevoel dat de KA heel veel trager was dan de Lupo. Daar kwam bij dat deze demo maar 900km op de teller had staan dus ook nog niet echt was ingereden. In onze eigen KA lijkt het verschil echt minimaal! Het is met name de toeren die je moet maken in de KA om vergelijkbaar vlot vooruit te komen. Daar komt wel bij dat we de KA nog moeten inrijden dus wieweet wordt het verschil nog kleiner.
De KA is opvallend stil. Veel stiller dan de Lupo. Wat dat aan gaat een grote stap vooruit. Wel hebben wij een sportieve brom in de auto die je vooral hoort bij vol gas, maar dit komt uiteraard door de sportdemper. Bij halfgas of stationair draaien hoor je ‘m bijna niet. Wij vinden het beide mooi klinken maar dat zal per persoon verschillen.
Voorlopig wordt de auto door mij ingereden. Ik rij 90% snelweg en een klein stukje door het centrum. Mijn vrouw rijdt meer in de stad en zelden op de snelweg. Vandaar dat ik de eerste km in de KA zal doorbrengen. In de stad kom je goed mee met het verkeer. Het optrekken gaat aardig ondanks dat je “maar” 70 paardjes hebt. De auto weegt ook niet zoveel dus dat scheelt. Het uitlaatgeluid bij het optrekken geeft soms een leuk effect (draaiende hoofdjes).
Op de snelweg merk je wat beter dat je een 1.2 rijdt. Het is zeker geen slak maar je moet ‘m wel op toeren houden om enigszins mee te komen. Inhalen is geen probleem zolang je het goed inschat. Ook heb ik even wat meer gasgegeven en de 150 aangetikt. Het lijkt alsof in de KA in z’n 5e versnelling makkelijker accelereert van 100 naar 140 dan van 80 naar 120. Komt waarschijnlijk door het aantal toeren wat die dan maakt. Al met al rijdt die ook op de snelweg erg prettig.
Ook de langere ritten zijn goed te doen. De stoelen zitten goed en geven voldoende steun. Ook heb ik geen rugklachten na een lange rit. Ik sta dagelijks in de file dus zit soms wel 1 tot 1,5 uur in de auto. Het start/stop systeem spring wel constant in wat ik nog steeds erg irritant vind. Dus ik schakel ‘m soms ook uit in de file. Er zit overigens wel een intelligentie in het start/stop systeem, want tijdens inparkeren schakelt het systeem zichzelf automatisch tijdelijk uit. Waarschijnlijk zit dit gekoppeld aan de achteruitversnelling.
Het verbruik is momenteel zo’n 1:15. Daar moet ik eerlijk bij melden dat ik wel goed doorrij. Ook trek ik ‘m verder door als die eenmaal warm is om te zorgen dat de auto niet lui gaat worden. Het verbruik zal ongetwijfeld nog zakken, maar voorlopig vind ik het geen slechte score. Tot op heden hebben we geen problemen of minpunten.
Wordt vervolgd….
De 4000km gepasseerd
- 4.200 km
Inmiddels rijdt mijn vrouw fulltime in de KA en rij ik weer in mijn eigen auto. Nu dat er wat kilometers zijn gemaakt volgt hier een korte update (en nieuwe foto's):
De KA is inmiddels aardig ingereden. De auto is merkbaar feller en voelt ook sneller aan. Hij trekt lekker op en ook het inhalen gaat vlotter dan voorheen. De sportuitlaat klinkt nog steeds erg lekker en is verder niet luider of harder gaan brommen. Dat wil nog wel eens wil gebeuren bij sommige merken na het inrijden/inbranden van de uitlaat. Verder lijkt de auto ietsjes lager dan in het begin. Geen idee of de veren een “inzak periode” hebben maar wij hebben het idee, als we de foto’s van de aflevering en nu naast elkaar leggen, de auto lager lijkt.
Een van de meest besproken punten van de KA, is volgens mij het verbruik. Ook wij halen de 1 op 20 (of meer!) niet. Op de snelweg bij 100km/u geeft de verbruiksmeter tussen de 5 en 7 liter per 100km aan. Bij 80km/u duikt die af en toe wel eens onder de 5 maar blijft merendeels schommelen tussen de 5 en 6 liter per 100km. Bij 120 (of harder) komt de meter bij ons niet onder de 7 liter. Misschien als er volgens de shift indicator wordt geschakeld een iets hogere score haalbaar is, maar om vanaf 60km/u in z’n 5 te gaan rijden is niet aan ons besteed. Al met al geen slechte score maar ook wij komen dus niet in buurt van de fabrieksopgave van 1 op 23. Misschien dat chiptuning i.c.m. cruisecontrol een beter verbruik geeft…
Afgelopen week heeft de auto een dag bij de dealer gestaan omdat we wat geluidjes hoorde. Als we door een straat met klinkers reden hoorde we regelmatig een lichte rammel en gepiep achter in de auto. Dit bleek de handremkabel te zijn. Blijkbaar een bekent issue want ik heb al bij meerdere KA rijders gelezen dat ze de kabel “verleggen??” zodat de bijgeluiden verdwijnen. En ook bij ons was dat het geval. De auto maakt nu alleen nog de geluiden die je wilt horen.
Tijdens het aanpassen van de handremkabel hebben we een vervangende auto gehad. Er stond een eerste serie KA (model zonder start/stop, zonder de knop op de achterklep, zonder de aero wissers en met een tankdop voor gevorderde!) Titanium versie met ongeveer 7000km op de teller. Mooi moment voor ons om eens te vergelijken. Los van de extra fabrieksopties, maken vooral de verlagingset, het sportfilter en de sportdemper een merkbaar verschil. De vervangende auto voelt ondanks dat die meer km’s achter z’n kiezen heeft minder fel aan en reageert ook minder direct op het gas. Ook qua wegligging compleet anders. De vervangende auto helt meer in bochten en hobbelt na als je over drempels en heuvels heen rijdt. Op zich wel leuk om te weten dat sommige opties ook echt wat extra’s toevoegen.
Binnenkort worden de winterbanden gestald en gaan we de 17 inches eens uittesten. Ben benieuwd of dat nog iets met de rijeigenschappen gaat doen…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.