Ford Ka 1.2 Titanium X (2010)

autoreview

Ford Ka 1.2 Titanium X (2010)

Signalement

UitvoeringKa 1.2 Titanium X
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst60.780 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 650 km

Aanschaf en eerste kilometers. ( 650 km).


Op zoek naar een nieuwe auto.
De keus viel op Toyota Aygo, Citroen C1, Fiat Panda, Chevrolet Spark, Peugeot 107 of een Ford Ka.
De een na de ander viel af, ik wilde geen driecilinder meer, de dealer zat te ver weg, en zo waren er nog wat hobbels en obstakels.
Vervolgens zag ik op internet bij een Opel dealer in de buurt een VW Polo staan van twee jaar oud, dus maar eens gaan kijken.
Nette wagen, maar erg kaal qua accessoires, toch maar onderhandelen over de inruilprijs. Verkoper loopt diverse keren langs de auto, duurt erg lang, dat vind ik altijd een slecht teken. En dat blijkt te kloppen, hij biedt me een slechte inruilprijs, de kleur is niet goed ( geel), en dat minuscule deukje op de achterklep doet ook al niet goed, kortom, afkraken geblazen, dus dat feest gaat niet door.
Doorgereden naar de Ford dealer, worden daar erg aardig ontvangen, daar staat in de showroom een Ford Ka 1.2 Titanium. Mooie wagen, veel accessoires en snel te leveren. Verkoper loopt om mijn auto heen, belt waar ik bij ben een handelaar, en biedt me een prijs waar ik wel mee akkoord kan gaan, geen gezeur over verkeerde kleuren of weet ik het wat, de deal is dus snel gesloten.

Zeven werkdagen later kan ik hem al gaan halen, word wederom bijzonder aardig ontvangen, krijg uitgebreid uitleg over alle knopjes en mogelijkheden, en rijd dan na het instellen van de stoel ( ook in hoogte verstelbaar), en de spiegels ( elektrisch verstelbaar), voor het eerst weg.
Boordcomputer is erg uitgebreid, twee dagtellers, twee verbruiksmeters, twee afstandenmeters, radio, actieradius, twee gemiddelde snelheid, twee tijdsduur.
Portierbakken vind ik aan de kleine kant, een landkaart past er niet in, maar echt nodig is dat tegenwoordig niet meer, met de TomTom .
Asbak zit erg laag, ( ja, ik ben een roker), even wennen dus.
Voorin zeker op de passagiersstoel veel plaats, komt ook doordat het dashboard daar inloopt, zodat als je mensen op de achterbank hebt, de passagiersstoel verder naar voren kan, zonder dat deze dan met zijn benen klem zit.
Sleutel met afstandbediening, bedient portieren, voor de achterklep zit er een apart knopje op, wat je twee keer moet indrukken.
Als je de auto open maakt, dan gaan achterlichten, kentekenverlichting en stadslicht branden, evenals binnenverlichting, die zachtjes weer dimt.
Daarnaast kan je als je wil, bij afsluiten, de koplampen nog een poosje laten branden ( de zogeheten Follows me home verlichting).
Radio met subwoofer, goed geluid, met cd speler en aansluiting voor mp3.
Las in andere revieuw/ testen dat de knopjes erg klein waren, ze zijn inderdaad niet overdreven groot, maar vind het wel meevallen.
Ruitenwissers voor, zijn zoals inderdaad in testen word aangegeven niet geweldig, maken een slepend geluid, dus maar snel vervangen.
Prettig is dat er een motortemperatuur meter in zit, vorige auto had dat niet, vond ik toch een gemis, toch prettig om te weten wanneer motor goed op temperatuur is, en je wat meer gas kan geven.
Prettig ook is dat de richtingaanwijzer bij kort aanraken, drie keer knippert.
De versnellingspook zit hoog, makkelijk reiken dus, daarboven zit de bediening voor de elektrische ramen links en rechts. ( met comfortsluiting en opening).
Daarboven zit dan de verwarming en airco.
Op de achterbank zitten twee driepuntsgordels met isofix aansluitingen voor kinderstoeltjes.
Achterbak valt niet tegen, past aardig wat in, daaronder zit een ruimte voor gereedschap, en een “ mobile kit”, voor het geval van een lekke band.
Ford heeft een eigen service, dus in principe is een wegenwacht abonnement niet meer nodig.
Even wennen is de stuurbekrachtiging, stuurt erg licht, en draait makkelijk, niet te snel indraaien dus bij bochten, want dan zit je zo tegen een stoeprandje aan, als je niet oppast.
Geluidsniveau bij 120 op de teller is keurig, het enige wat je echt hoort zijn de banden ( van Michelin).



Motor maakt een prettig geluid, doortrekken tot boven de drieduizend toeren zorgt dat je redelijk snel op snelheid bent. Echt flink doorgetrokken nog niet gedaan, even kort de 140 aangetikt, eerst maar goed inrijden.
Bij de eerste rit, gaat na 405 km het benzinelampje branden, dus tanken, 1: 13,5. Echt zuinig is dat niet, maar de motor is nog lang niet ingereden.
Boordcomputer geeft aan dat hij een verbruik heeft gehad van 1:14,2, zit er dus maar 0.7 ltr naast.
Snelheidsmeter is redelijk accuraat, scheelt niet veel met de gps.
100 op de teller is 97 op de gps, 120 op de teller is 116 op de gps.
Kortom: tot op heden ben ik bijzonder tevreden.
Het enige wat ik “ mis” is cruise-control, is volgens de ford site ook niet leverbaar op de Ka, de dealer zou navraag gaan doen, tot op heden nog niks van gehoord.
Iemand tips, en wat dat dan ongeveer gaat kosten?

Zal met regelmaat de revieuw vernieuwen.

nu een stuk zuiniger

  • 950 km

Vandaag van Zoetermeer naar Kapelle ( Zeeland) gereden, rit van 275 heen en terug. Vooraf helemaal volgetankt, en thuis komend weer.
Er rolt nu een verbruik uit van 1 : 16,5.
Een stuk beter dan de eerste tank van 1 :13
Ik heb vandaag dan ook het nieuwe rijden toegepast en heb me keurig aan de maximale snelheid gehouden (80, 100, 120 )
Je merkt dat onder de drieduizend toeren er weinig trekkracht is, maar juist voor de 3000 schakelen, zorgt voor een beter verbruik, maar dan word hij erg traag.....in vijf vanaf 80 naar 120, duurt dan best een poos voordat hij 120 rijd.
In honderd rij je 2700 toeren ongeveer, en dat is net niet het maximale koppel, want dat bereikt ie bij 3000. Eenmaal boven de 3000 gekomen, trekt ie goed door.

1500 km

  • 1.500 km

Zaterdag een rit naar Groningen heen en weer gemaakt, dagje winkelen, maar ook gelijk de auto inrijden.
Vooraf volgetankt, bij terugkomst wederom getankt, 502 km, lampje ging branden, ging totaal 33.1 ltr in, dus een verbruik van 1:15,1.
Vind het niet overdreven zuinig, heb rustig gereden, op tijd opgeschakeld etc.
Ga de auto wel steeds meer waarderen, ook op lange ritten is het zitcomfort prima, goede zijdelingse steun van de stoelen, en je stapt ook niet met een " eikenhouten" kont uit.
Airco werkt prima, het wordt snel koel in de auto.
De gespen van de veiligheidsriem zitten vast aan de stoelen in een bakje, het is al een paar keer gebeurd, dat je hem er net naast klikt, en vervolgens losschiet, kwestie van opletten dus.
Van de week de klok gelijk gezet, gaat via het menu, moest echt in het instruktieboekje kijken, omdat het in eerste instantie niet lukte.
Daarnaast kan je een " piep " instellen, als je een bepaalde snelheid overtreedt ( zelf in te stellen), en zodra je die snelheid overtreedt, klinkt er 1 keer een piep.
Bij aflevering had ik aan de dealer gevraagd of er cruise-control kon worden ingebouwd, dat zou hij me laten weten. Inmiddels zijn we drie weken verder , nog niets vernomen.
Handig is dat er onder de passagiersstoel een bak zit, waar je spullen in kan doen, kwestie van de zitting optillen aan de voorkant en dan naar boven trekken.

stadsverkeer en "lossere" motor

  • 1.870 km

Met de huidige tank benzine alleen maar stadskilometers gereden, en daarbij regelmatig de airco gebruikt.
Volgens de boordcomputer een verbruik van 7.5 ltr/100 km.
Getankt en aantal liters gedeeld door dagtellerstand, kom ik op een verbruik van 1:14.2
Valt me niet tegen.
Merk daarnaast dat de motor " losser" wordt, hij trekt beter, schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren zorgt ervoor dat hij in alle versnellingen redelijk oppakt.
Airco werkt prima, het wordt lekker koel.
Achterklep word snel vuil.

beter verbruik en nog wat aanvullingen

  • 2.850 km

Inmiddels zitten we bijna op de 3000 kilometer.
Pas een rit naar Groningen gemaakt, me voor het merendeel aan de legale snelheden gehouden en af en toe, even flink doorgetrapt, en een poos 140 gereden. Verbruik na tanken: 1:16.5, keurig dus....boordcomputer is erg accuraat!.
Bij 95 constant verbruikt ie 1:19, maar ja, wie doet dat nou?
Van de week bij toeval erachter gekomen dat als de ruitenwissers voor aan staan, en je de versnelling in zijn achteruit zet, de achterwisser automatisch gaat wissen, totdat je hem weer uit zijn achteruitversnelling haalt.
Van de week ook eindelijk gebeld door de dealer ( zou ie begin mei al doen), over inbouw cruise-control: dat is inderdaad mogelijk, en kost 799 euro.
Is geen orginele van ford zelf maar van Gold-cruise, heb op internet gekeken, kost 399 euro, vragen ze dus 400 euro voor inbouw !! Dat doen we dus mooi niet.

Tevreden, verbruik en airco

  • 3.000 km

Nog steeds erg tevreden over de Ford Ka, nu ik inmiddels op 3000 km zit, merk ik dat de motor losser en losser word.
Gemiddeld verbruik over de eerste 3000 km:
6.8/ltr/100 km. = 1 op 14,7.
Niet overdreven zuinig, maar ik ben er tevreden mee.
De afgelopen week erg warm geweest, de airco werkt prima, het word snel koel in de auto, heb mechanische airco, moet op een gegeven moment zelf de airco wat minder koud zetten, dus erg tevreden.

Nog steeds zeer tevreden

  • 6.150 km

De Ford is nu goed ingereden, klinkt lekker sportief, zit een mooie motorbrom in. Helemaal tevreden. Verbruik is de afgelopen 3000 km gezakt.
0000-30000: gemiddeld: 6.8 ltr/100 km = 1 op 14.7
3000-6000: gemiddeld: 6.4 ltr/100 km = 1 op 15.6

En we blijven tevreden

  • 9.100 km

Ik blijf tevreden. In de herfstvakantie met zijn tweeen, bagage voor 1 week, en een grote hond op vakantie geweest. Ging perfect, ruimte genoeg. Dagje naar Dusseldorf geweest, en op de Duitse Autobahn even flink doorgereden ( topsnelheid 160 km).
Verbruik is nog verder gezakt, nu gemiddeld 6.1/100 km = 1 op 16,3.
Benieuwd wat dat van de winter word.

Een jaar verder en eerste beurt achter de rug

  • 13.500 km

Inmiddels heb ik de auto een jaar in bezit, en vandaag was de eerste beurt. Geen bijzonderheden. Behalve dat preventief de carter onluchtingsslang is vervangen. Dat is een aktie van Ford, de huidige willen nog weleens gaan lekken. Gelijk de ruitenwisserbladen door anderen laten vervangen, huidige krasten vanaf het begin nogal.
Totale kosten van de beurt: 253 euro.
Verders nog steeds uiteraard erg tevreden. Als je een beheerste rechtervoet heb, kan je heel zuinig rijden.
Slechtste soore is geweest 1 op 13, beste score is 1 op 20. We hebben inmiddels bij Autohal een cruise-control van Gold laten inbouwen ( 600 euro). Deze voldoet prima.

Na dik twee jaar

  • 32.000 km

De Ford Ka bevalt nog steeds erg goed. Er hebben zich in het afgelopen jaar geen bijzonderheden voor gedaan. Auto rijd prima, is redelijk zuinig ( 1 op 16 is goed haalbaar). Heeft inmiddels bij 30.000 km een grote beurt gehad. Geen bijzonderheden. Banden hebben nog voldoende profiel.
De bedoeling is door te rijden tot 4 jaar,en dan in te ruilen

na dik drie jaar

  • 45.000 km

Enkele weken geleden in juli heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Nodig waren twee nieuwe voorbanden en 4 remblokken. Totaal 668 euro. Verder zijn er geen bijzonderheden te melden. Auto wordt doordeweeks iedere dag gebruikt voor woon-werk verkeer. We hebben besloten om voorlopig er mee door te rijden.

Vier jaar, eerste APK

  • 52.000 km

Gisteren is de Ka naar de garage geweest voor :
1) grote beurt
2) wissel winter naar zomerbanden
3) APK

Volgens garage waren schokbrekers aan vervanging toe, anders afkeur APK. Lijkt me eerlijk gezegd achteraf bijzonder gezien km stand. " Ja, meneertje, dat komt door veel rijden over drempels"
Ook de ruitenwisserbladen moesten vervangen worden, terwijl we die het vorige voorjaar hebben laten vervangen. Kosten € 680,-
Daarnaast moest de linkerdraagarm vervangen worden.
Beetje vreemd allemaal.
Rijd nog steeds doordeweeks woon/werk verkeer. Geen bijzonderheden, gemiddeld gebruik 1 op 16.
Doen komend voorjaar voor de tweede keer mee met de Ford Ka meeting. Erg leuk ! Met 40 Kaatjes een (puzzel) rit rijden.

Ingeruild

  • 60.780 km

Besloten de Ka in te ruilen voor een nieuwe. Er zat een grote beurt aan te komen en de distributieriem was aan vervanging toe. De inruil was goed ( 1000 euro/jaar afschrijving) . Daarnaast konden we een nieuwe kopen met fikse korting omdat die al op kenteken staat ( van dec 2014). We gaan wederom voor een Ka. We zijn er tevreden over. Voor zijn klasse een van de grootste, zeker de kofferbak. Redelijk zuinig ( woon/werkverkeer 1 op16 ) .
De nieuwe word geleverd 23 januari.
Wederom een Titanium X uitvoering maar nu in Paarlenmoer wit kleur.

Er volgt wel weer een nieuwe revieuw, de nieuwe heeft start/stop systeem.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.