Ford Ka 1.2 Titanium (2010)

autoreview

Ford Ka 1.2 Titanium (2010)

Signalement

UitvoeringKa 1.2 Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Ka Titanium

  • 1.500 km

Na diverse verslagen op Autoweek.nl over de Ford Ka te hebben gelezen ben ik eind april toch overstag gegaan. Maar eerst nog wel met enige emotie afscheid genomen van mijn zwarte Fiesta Classic 1.3 8V (2002) die 8 jaar lang als een trouwe kameraad voor mijn deur geparkeerd stond. Net als vele anderen was ook ik zeer gecharmeerd van de wegligging en het prettige bochtenwerk. Maar ja, geen airco, geen electrisch bedienbare ramen en een sterk verouderd koetswerk uit de jaren '90 gingen me toch een beetje tegen staan. De Fiesta was in vergelijking met de huidige modellen spartaans van aard. Je kon er altijd van op aan, dat wel, maar over comfort dat meer bij deze tijd hoorde beschikte hij jammer genoeg niet.

Dus ging ik enkele weken geleden op zoek naar een (wederom) zwarte Ford. Echter ging dat nog niet zonder slag of stoot. Want hoe mooi de advertenties van de dealers rondom Amsterdam er ook uit zagen, geen van hen had een zwart exemplaar (met kenteken) op voorraad. Bestellen was het devies, maar dan gold de reguliere prijs uit de brochure. Oftewel een meerprijs van EUR 2.000. en dat vond ik toch net iets te veel van het goede. Het viel me wel op dat de Ford mensen bij deze grote dealers niet echt de moeite wilde doen om me bij mijn zoektocht te helpen. 'Ga maar kijken bij een kleine collega of die nog wat heeft staan', was het devies. Zo gezegd zo gedaan kwam ik uit bij mijn oude dealer in 't Gooi. Daar waren gelukkig nog diverse zwarta Ka's in Titanium uitvoering beschikbaar. Voor mijn oude Fiesta kreeg ik bovendien, ondanks het hoge kilometrage, een prima prijs. De deal was toen binnen 10 minuten gesloten en ik kon mijn nieuwe wagen 2 weken later op komen halen. Misschien zijn anderen langer bezig met het uitzoeken van een auto. Ik daarentegen hou meer van het snelle zaken kunnen doen. Als de prijs maar gunstig is plus een prettig contact met de verkoper, dat zijn voor mij de belangrijkste aspecten bij het aankopen van een nieuwe auto. Wikken en wegen doe ik gewoon thuis achter de laptop met een lekkere espresso.

De 14 dagen waren voorbij en ik ging vol enthousiasme de nieuwe Ka ophalen. Altijd een mooi moment! Maar de pret ging na zo'n 150 km al een beetje weg. Het bleek dat mijn remlichten bleven hangen, gevaarlijk voor de medeweggebruikers en voor mij een grote kans op een bekeuring van de platte pettenbrigade. Terug dus naar de Ford garage bij mij in de buurt om dit na te laten kijken. Het bleek dat de remschakelaar een defect had en vervangen moest worden. Lang leve de samenwerking tussen Ford en Fiat! Helaas moest ik 2 dagen wachten tot het onderdeel arriveerde, maar ja je wil toch prettig en ongestoord rijden, dus enig geduld was noodzakelijk.

Eenmaal de auto weer in mijn bezit was het tijd geworden om de Ka voor een paar leuke ritten mee te nemen. Tja en dat was in het begin best wel even wennen. De vorige Ka/Fiesta schakelden anders en voelden al gelijk van het begin af aan meer solide. Deze nieuwe generatie Ka bezorgt je dat gevoel daarentegen niet direct. Even aftasten in de bochten, nadenken bij het schakelen, de toerenteller goed in de gaten houden, de bochtjes niet te krap nemen en opletten bij het in- en uitvoegen op de snelweg zijn de dingen waar je in het begin echt op bedacht moet zijn. Maar als je eenmaal die 1e fase door bent gekomen is het rijden in de Ka wel een feestje. Ik heb de wagen nu 3 weken in mijn bezit maar denk geen enkel moment meer terug aan de Fiesta uit 2002. Gelukkig heeft ie nu al een nieuwe eigenaar gekregen dus hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken!

Zoals anderen ook al op deze website hebben genoemd voelt de hele Ka als een hogere klasse aan. De prettige zit, het soepele schakelen, het mooi ogende dashboard, de grote spiegels, het prima stuurtje, alles is gewoon af bij deze auto. Maar dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht, want al meer dan 25 jaar is dat één van de bekende visitekaartjes van Ford. In vergelijking met de Panda, die binnenin qua layout meer in de richting komt van de Ka dan broerlief 500, is de Ford veel luxer aangekleed. De parelmoer accenten die standaard in mijn Titanium (en de huidige Titanium X) zijn gemonteerd vallen iedereen op die in de 'cockpit' een kijkje komt nemen. Alleen dat al was voor mij reden genoeg om nooit, maar dan ook nooit, voor een Trend versie (of de nieuwe Cool&Sound uitvoering) te kiezen. De mat witte inleg in deze modellen doen namelijk wel erg goedkoop aan. Ze hadden deze wat mij betreft beter in zijn geheel weg kunnen laten!

Verder had ook ik geen mogelijkheid om de Ka nog meer aan de binnenkant aan te kleden. Het connectivity pakket heb ik bijvoorbeeld niet, maar de knoppen op de radio zijn best goed te bedienen, dus kon ik die EUR 350 in mijn pocket houden. Hetzelfde geldt voor de velgen. Bij mij geen lichtmetaal, maar de standaard doppen op het staal die er bijzonder goed uitzien. Ook daar heeft Ford goed op gelet waardoor ik een bedrag van EUR 600 kon uitsparen. Uiteraard moet iedereen de aankoop van optie's voor zichzelf weten, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit soort zaken de inruilprijs op de lange termijn niet echt positief beïnvloeden. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de betrouwbaarheid van de auto en die is, als ik de reviews over de Panda en de 500 bekeken heb, goed tot zeer goed. Jammer is wel dat mijn Ka slechts 2 airbags kent. Zijn opvolger, de nieuwe Titanium X versie heeft ook zij-airbags meegekregen. Misschien is dat (i.c.m. lichtmetalen velgen en privacy glass) wel de grootste reden waarom Ford in de eerst 4 maanden van dit jaar een 'oude' partij Ka-tjes met duizenden euro's korting nog aan de man wilde brengen. Hoe dan ook, ik ben zeer blij met de deal die ik bij mijn dealer heb kunnen afsluiten. Geen enkel huidig aanbod komt ook maar een beetje in die richting.

Tip: Ford komt iedere zomer weer met goede aanbiedingen. De kans is dus groot dat ze vanaf eind mei/begin juni weer nieuwe Ka's afgeprijsd in de markt zetten. Hou de huis-aan-huis bladen, de Autoweek occasion pagina's en de website van Ford zelf dus regelmatig in de gaten om een lekker laag geprijsde (al dan niet geregistreerde) Ka te kunnen aanschaffen. Let wel op dat het om een goed aangekleedde uitvoering gaat. Zo is het nieuwe instapmodel (v/a zo'n EUR 9.000) met de naam Ka Limited, zoals de naam al zegt, slecht uitgerust (geen airco, geen electrische ramen/spiegels, geen mistlampen, geen boordcomputer, kleinere banden, minder fraaie wieldeksels, etc.). Oftewel je gaat met dit model weer een stuk terug in de tijd, waarbij ook een veel lagere inruilwaarde de pret in de toekomst flink kan drukken.

Zijn er dan nog minpunten te noemen over deze auto? Natuurlijk zijn die aanwezig, zij het in zeer beperkte mate. Ik mis onder andere wat handige opbergvakjes. In de portieren kun je wat kwijt en natuurlijk in het dashboardkastje, achter de stoelen tref je nog wel in beide exemplaren een paar zakken, maar verder is het hiermee allemaal erg karig gesteld. Ook de 2 bekerhouders kunnen een paar stevige flessen/bekers helaas niet huisvesten. De ventilatieroosters zien er met die ronde vormen erg grappig uit. Maar je luchtverfrisser kun je er niet op vastklikken. Ik heb dus maar tijdelijk een kitscherige denneboom aan mijn achteruitkijkspiegel gehangen om de (sterke) geur van het nieuwe kunsstof te neutraliseren. Net als de vorige Ka zijn de veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar. Kinderen of minder lange personen die voorin zitten kunnen dan last krijgen van het voelen van de gordel in de hals. Bij de automaterialenzaken zijn om dit probleem op te lossen voor een paar euro speciale gespen verkrijgbaar om de gordel lager te kunnen positioneren. Verder had Ford aan de binnenkant van de achterklep wel een mooie handgreep kunnen monteren. Nu hangt er een textiele lus aan die hopelijk van een genoeg stevige kwaliteit is gemaakt. We zullen zien hoe lang deze goed zal blijven.

Kortom, tot dusver geniet ik elke dag weer van deze 2e generatie Ford Ka. De auto biedt een waanzinnige prijs/kwaliteit verhouding. Wie voor de keuze staat tussen een (veel) duurdere Fiat 500 of de Ford Ka Titanium hoeft volgens mij niet echt lang na te denken. Gemakshalve noem ik de Panda maar even niet, omdat deze in een toch wat lagere klasse moet worden ingedeeld. Wil je voor het imago gaan en heb je daar duizenden euro's meer voor over, dan ben je bij Fiat's modewagentje aan het juiste adres. Kies je voor een betere wegligging, een luxe interieur en nog heel wat euro's in je portemonnee om andere leuke dingen mee te doen dan biedt Ford met de nieuwe Ka het beste aanbod!

Ka wordt zuiniger

  • 2.000 km

Na 2.000km is de Ka zoals ik had verwacht voordeliger in het gebruik geworden. De eerder door mij genoemde 1:16,3 heb ik helaas nog niet kunnen halen. Wel bleef de teller staan op 1:15,9. Als dat voorlopig zo kan blijven dan ben ik daar wel redelijk tevreden mee. Ik merk wel dat de tankinhoud van de KA zeer gering is met die 35 liter. Plus het gele lampje gaat al branden als er nog zo'n 6-7 liter benzine aanwezig is. In vergelijking met mijn eerdere Ford sta ik nu dus (voorlopig nog ) gevoelsmatig sneller bij het pompstation. Zal mij benieuwen als straks de temperaturen hoger worden en de airco aan zal gaan. Zal het verbruik dan afdalen naar 1:12 - 1:13? Iemand die daar het afgelopen jaar ervaring mee heeft en bereid is om deze info met anderen te delen?

Daarnaast ben ik wel zeer tevreden met de tripcomputer die de Ka Titanium biedt. Als je in het menu de teller op 'Huidig Verbruik' laat staan ga je toch een beetje anders rijden. Het lijkt wel een sport te worden om de benzine consumptie continu zo laag mogelijk te houden. Je wordt bovendien als je met je auto in de stad bent er zeer van bewust hoe onzuinig het rijden daar is. Niet al te veel toeren maken bij het optrekken (tot max. 2700 toeren en dan schakelen) is dan ook het devies. Toegegeven, het gaat allemaal wel een beetje ten koste van het sportieve gevoel, maar ook daar valt na verloop van tijd denk ik best wel mee te leven.

Verschillend brandstofverbruik

  • 3.000 km

Allereerst wil ik de lezers van mijn review bedanken. Binnen anderhalve maand zijn mijn bevindingen al bijna 1.000 keer bekeken. Ik hoop dat alle info waardevol genoeg is voor een ieder die op het punt staat een Ford Ka aan te schaffen. Uiteraard zal ik updates blijven geven over deze auto. Ik denk dan met name aan de kosten voor de 1e beurt (duurt misschien nog wel even), het verbruik en andere zaken die met het rijgedrag van de auto te maken hebben.

In een andere test las ik dat de auto na een x-aantal kilometers soepeler ging rijden. Ik merk dat ook. Schakelen, optrekken en sturen het gaat allemaal prettiger. Misschien komt dat door gewenning, maar ik denk eerder dat het ligt aan de motor en de grip van de Michelin banden. Het enige waar ik nog steeds niet helemaal aan kan wennen is de dode hoek. Zowel links als rechts krijg ik bijna kramp in mijn nek van het omkijken. De dikke B-stijlen en de omhoog oplopende achterramen zorgen voor een stuk minder zicht. Met name bij het invoegen blijft het goed opletten. Dat in combinatie met het relatief weinig snelle optrekken van de auto maakt het rijden op drukke gedeeltes van de snelweg ietwat minder relaxt. Afstand bewaren en goed om je heen gaan kijken is iets wat ik nog steeds blijf doen.

En dan het verbruik, dat valt me tussen de 2.000 en 3.000 km een beetje tegen. Lag ik eerder steeds op koers met 1 op 16, de laatste keer zakte het naar 1 op 14,5. Kan gelegen hebben aan wat meer stadskilometers, een lagere bandenspanning en een enkele keer heel even de airco aan hebben gehad. Maar ik had toch verwacht dat dit alles mee zou vallen. Helemaal door het gebruik van de Shell v-power benzine. Klopt de belofte van deze benzinemaatschappij wel? Of moet ik gewoon nog even geduld hebben, d.w.z. enkele duizenden kilometers meer gaan rijden, om er uiteindelijk echt van te kunnen profiteren? Ik zal het zien, in ieder geval ben ik nog steeds niet uitgekeken op de allerkleinste telg uit de Ford familie. Dus wie er ook in wil gaan rijden, doe dat gerust en wellicht zien we elkaar dan binnenkort op de A10 of een andere plek in Amsterdam. Even een kort lichtsignaal geven of toeteren mag!

Ka na 5.500 km

  • 5.500 km

Het is alweer drie maanden geleden dat ik mijn Ka heb aangeschaft. Nog steeds ben ik er zeer tevreden mee. Het verbruik is nu redelijk stabiel. Afhankelijk van de hoeveelheid kilometers op de snelweg staat de teller momenteel op 1:16, af en toe heb ik zelfs 1:16,5 kunnen halen, maar dat is volgens mij dan ook echt de max. Dus geen lampen aan, spaarzaam zijn met de airco en de snelheidsmeter niet al te vaak boven de 120km/u laten komen.

Stiekem controleer ik overigens regelmatig het aanbod van nieuwe Ka's hier op autoweek.nl. Het valt me op dat er zeer veel Cool & Sound Ka's (bijna 200) bij de dealers staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Bovendien is het zeer opvallend dat Ford nu sowieso EUR 1.500 registratiekorting geeft, daar waar je eerder nog een auto van 11 jaar of ouder moest inruilen om voor deze bonus in aanmerking te komen... Soms loont het dus om niet bij iedere marketingactie direct toe te slaan! De Titanium X uitvoeringen worden daarentegen veel minder aangeboden. Jammer, want juist deze versie biedt om heel eerlijk te zijn veel waar voor zijn geld. Ook ben je dan verzekerd van een ietwat neutralere bekleding van de stoelen. De C&S variant kent een bloemmotief en daar moet je maar net van houden. De mannen onder ons zullen denk ik van deze print een stuk minder gecharmeerd zijn! Jammer dus dat Ford niet een andere type stoelbekleding heeft gebruikt. Aan de andere kant maakt dat de keuze voor een Titanum X Ka wel een stuk makkelijker.

En nu op naar de winter!

  • 11.000 km

6 maanden na aankoop en 11.000 kilometer verder. De Ka is nog steeds een betrouwbare partner op vier wielen. Wel is het brandstofverbruik een stuk omhoog gegaan. Maar ja wat wil je met donkere en koudere dagen. De verlichting en het gebruik van de airco om de ruiten te ontwazemen hebben zo hun prijskaartje. Gemiddeld krijg ik er daarom 15,4 km uit per liter benzine (V-power). Niet erg slecht, maar ook weer niet heel erg voordelig.

Onlangs heeft Ford de Fiesta in de aanbieding gezet. Voor zo'n EUR 11.000 heb je er al eentje waarbij airco, electrische ramen en spiegels en een radio met cd standaard zijn. Geen verkeerde prijs in verglijking met die van de Ka Titanium X. Plus het feit dat je dan wel over een echte Ford motor beschikt. Daar staat dan wel weer een hogere wegenbelasting en autoverzekering tegenover. Kan me dan ook heel goed voorstellen dat wie op het punt staat een nieuwe kleine Ford aan te schaffen EUR 1.000-2.000 meer wil uitgeven voor de Fiesta. Persoonlijk zou ik, als ik de keuze had, daar ook voor opteren. Je hebt net iets meer ruimte, betere stoelen, het schakelen is wat soepeler en de mogelijkheid om tegen meerprijs een vijfdeurs auto te hebben. Aan de andere kant ziet de Ka er wel weer een stuk kekker uit. Kortom, eerst maar even een tijdje genieten van mijn huidig exemplaar. En wie weet stap ik nog wel over zodra Ford de Fiesta een nieuwe voorgevel zal geven. Zou me niets verbazen als dat begin 2012 al het geval zal zijn als ook de nieuwe Focus weer een tijdje leverbaar is.

Oh ja, mocht er nog iemand zijn die winterbanden voor zijn of haar Ka heeft aangeschaft, voel je dan geheel vrij om deze info met anderen te delen ajb!

Eerste euvel dient zich aan

  • 16.000 km

Na 16.000 km heb ik gelukkig een zeer goede indruk gekregen van de Ford Ka. Over de rijeigenschappen ben ik wel tevreden. Iets minder vind ik het geluid in de auto als de kilometerteller boven 120 km/h komt. Bij 3500 en meer toeren is er erg veel lawaai. Minder prettig dus als je op de snelweg een lange rit aan het maken bent. Het verbruik blijft een beetje tegenvallen. Door veelvuldig gebruik van de airco voor ontwazeming van de ramen en de gewone verwarming heb ik de afgelopen periode 1:15 gereden.

Eerder merkte ik overigens dat wanneer je de blower aan had gezet er heel even een benzinegeur je tegemoet kwam. Vorige week bleef die geur bestaan waardoor ik mijn dealer maar even hiervan op de hoogte heb gesteld. Het bleek om een bekend euvel te gaan. Namelijk het poreus worden van de carterslang. Gelukkig kon deze na het maken van een afspraak binnen 15 minuten en onder de garantie vallend worden vernieuwd. Heb je dus ook een Ford Ka uit 2009 tot half 2010, bel dan gerust met je ford verkoper om de slang ook kosteloos te laten vervangen, bij een komende beurt bijvoorbeeld. Scheelt een hoop nare benzinegeur in je auto. Nu nog 4.000 km tot de eerste onderhoudsbeurt in zicht komt. Met een beetje mazzel zullen de kosten hiervan niet meer dan 200-250 euro bedragen.

2 jaar verder, een update

  • 40.000 km

Na ruim een jaar geen review meer te hebben gegeven leek het me weer eens tijd om mijn bevindingen met jullie te delen. Geen bericht is goed bericht zegt men. Of dat ook geldt voor de Ka? In redelijke mate wel.

Naast de 2 jaarlijkse beurten die ik heb laten uitvoeren (kosten resp. ongeveer 200 en 275 euro) heb ik een aantal extra uitgaven moeten doen. Tijdens de 2e onderhoudsbeurt kwam ik erachter dat de voorbanden (Michelin af-fabriek) iets meer dan 2mm profiel hadden. Ook de remblokken waren al aan vervanging toe. Verbazing bij mij alom, helemaal omdat ik met eerdere auto's veel langer heb gedaan met de zwarte ronde rubbers. Maar ja, veiligheid boven alles en een extra investering moeten doen van 350 euro om alles te vervangen.

Een klein gebrek ondervond ik met de verlichting van de middenconsole en dan met name die rondom de verwarmingsknop (A/C) welke meer dan regelmatig begon te haperen. Gelukkig wilde mijn garage deze kosteloos vervangen tijdens de 2e servicebeurt. Coulance, want normaliter viel deze reparatie niet onder de fabrieksgarantie. Wie dat overkomt is aan beurt, want voor het plaatsen van een piepklein lampje moet het halve dashboard gedemonteerd worden. Erg onhandig bedacht door die Italianen die ook verantwoordelijk zijn voor de zusterwagens als de Panda en 500.... Reken hierbij met gemak op ongeveer 30-45 minuten werk om een minuscuul lampje van 1-2 euro te kunnen plaatsen.

Over lampen gesproken, vandaag kreeg ik in het dashboard de melding dat een remlampje het begeven had. Welke stond er niet bij, maar uiteindelijk ging het om het linker exemplaar. Wederom had het vervangen hiervan wat voeten in de aarde. Maar liefst 6 schroeven dien je open te draaien om daarna met enige kracht de hele achterlicht unit los te koppelen. Best wel een lastig klusje voor wie niet heel handig is. Voor de wat oudere dames met een Ka onder ons wellicht iets wat niet te doen valt. Wederom is een rit naar de garage dan voor velen de enige optie met alle bijbehorende arbeidskosten. Tip: vraag in een dergelijk geval een handige buurman of collega om dit voor je uit te voeren. Wil die vast wel doen in ruil voor een lekker appeltaartje van de Albert Heijn of zo ;)

Tot slot nog even een laatste opmerking over het gebruik. Gemiddeld kom ik momenteel uit op 1 op 16,7 kilometer per (dure) liter benzine (Shell V-Power). Wat dat betreft ben ik meer dan tevreden. Trouwens ook over de algehele prestaties van deze mini Ford. Met mij hopelijk nog ruim 100.000 andere Ka bezitters van het nieuwe type. Ben wel benieuwd of er nog een face-lift komt van het huidige model. Wellicht na de introductie van de nieuwe Ford Fiesta later dit jaar?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.