Ford Ka 1.2 Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Nieuwe Ford Ka
- 635 km
De nieuwe Ford Ka is een Fiat 500 voor Ford fans. Waar de Ka in uitblinkt t.o.v. andere auto’s in deze compacte klasse is het goede rijgedrag, de zeer complete uitrusting en hoge afwerkingniveau voor een lage prijs en het grote aantal kleur- en interieurcombinaties. Daarbij zijn er ook nog drie speciale uitvoeringen mogelijk die de auto heel opvallend maken: digital, grand prix, en tattoo. Speciaal voor het jongere publiek. De hoge zit, de comfortabele vering en de makkelijke instap met de grote deuren, alsmede de zeer lichte besturing, maken de nieuwe Ka echter ook heel geschikt voor senioren.
De oude Ford Ka was een Ford ontwerp en werd gemaakt in de Ford fabriek in Valencia, Spanje. Waarschijnlijk dat ze daarom al in de showroom roestten (mijn 1999 Fiesta die uit de Ford fabriek bij Keulen kwam had na 11 jaar nog totaal geen carrosserieroest!). Deze nieuwe Ka is een Fiat met een Ford badge en wordt gemaakt in de grote en moderne Fiat fabriek in Polen waar ook de nieuwe Fiat 500 en de nieuwe Fiat Panda vandaan komen. De nieuwe Ka heeft vrijwel hetzelfde onderstel (iets aangepast door Ford) en 1.2 benzinemotor, maar een eigen carrosserie en interieur.
De nieuwe Ka ziet er van voren uit als het kleine broertje van de nieuwe Fiesta en van opzij en van achter lijkt hij op de nieuwe Opel Corsa. Het is een kort, wat bol en hoog model met dezelfde dashboard indeling met hooggeplaatste pook, ventilatie e.d. als de Fiat 500/Panda. Optiepakket A met donkere achterramen en 15 inch lichtmetalen velgen met lage en brede banden (195/50) staat de auto zeer goed (de basisvelgen zijn stalen 14 inch en 15 inch met kunststof deksels, de lichtmetalen 16 inch velgen zijn de speciale Ford ST velgen), net als de hardere kleuren (ik heb dive, een soort staalblauw). Ook in wit, zwart, of zilvergrijs komt het model goed uit. De drie specials (digital, grand prix, en tattoo) zijn buitengewoon opvallend en fraai!
De twee grote zijdeuren zijn bijzonder degelijk uitgevoerd en sluiten als kluisdeuren. De rest van de auto doet juist weer vrij licht en goedkoop aan (m.n. het lichte en slecht sluitende deurtje van het dashboardkastje). De harde plastics zijn van een mooi patroontje voorzien, maar ze hebben wel een beetje goede cockpitspray nodig om een satijnglans te krijgen. De dashboard uitvoering met parelmoerlak op de centrale console en op de deurgrepen is een absolute must. Het geeft de auto een heel luxe uitstraling!
De stoelen zijn zoals we van Ford gewend zijn: stevig, met voldoende steun, en ook geschikt voor langere afstanden. De hoge zit maakt instappen makkelijk en geeft een goed overzicht. Vóór is voldoende ruimte voor mensen tot ca. 1,85 m en achter tot ca. 1,75 m. De achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar en de achterklep kan nu ook met de afstandbediening worden ontgrendeld. Dat is handig, want bij mijn oude Fiesta kon je de achterklep niet openen zonder eerst de motor af te zetten en met de contactsleutel de klep te ontgrendelen. De bagageruimte (224 liter) is opvallend ruim voor zo’n compacte auto. Klap je de achterbank neer (747 liter) dan kan je er zelfs een liggende koelkast in vervoeren.
Het plastic stuur ziet er wat goedkoop uit, maar is goed van vorm en voelt zacht aan. Een leren stuur (optie) is aan te raden want dat is iets dikker en minder glad. Kies dan gelijk voor het bluetooth connectivity pakket (met stuurbediening en stembesturing van radio/CD/mp3-speler en mobiele telefoon). De radio zit vrij ver van de bestuurder en de minuscule knopjes zijn erg lastig te bedienen, terwijl vette vingers op dit gladde deel van de middenconsole goed zichtbaar blijven. Zoiets geeft een autoleven lang ergernis! Het connectivity pakket is overigens een fabrieksoptie die naderhand niet meer is in te bouwen. Dus koop je een goedkopere en snel leverbare voorraadauto dan zit het er meestal niet op. Gelukkig heeft de standaard radio wel automatische volumeregeling (snelheidsafhankelijk). Ook heeft hij automatische filemelding en uitgebreide instelmogelijkheden, incl. equalizer met presets. De geluidskwaliteit met de 6 HiFi-speakers en subwoofer is opvallend goed. Overigens vergelijkbaar met het uitstekende 4-speaker Ford systeem uit mijn 1999 Fiesta.
De zeer grote zijspiegels vallen ook direct op (elektrisch verstelbaar en verwarmd). Die zijn wel nodig ook, want het zicht naar achter is heel beperkt. Je denkt bij het achteruitrijden al gauw dat je er bijna op zit, maar dan blijkt er nog zeker een halve meter ruimte te zijn (parkeersensoren achter zijn een optie). Ook de gestroomlijnde neus is lastig te overzien, maar je laat ook hier eerder meer ruimte dan te weinig. De koplampen hebben een prima lichtverdeling, heel egaal en helder. Veel beter dan bij mijn oude Fiesta. Je kan er ook makkelijk bij om een lampje te verwisselen (en in de wielkasten zit een luikje voor de mistlampen).
De uitrusting is verder zeer kompleet met o.a. ABS (ESP is optie), airco (handbediend, automatisch is optie), buitentemperatuurmeter, elektrische ramen en spiegels (ook el. verwarmd), zeer uitgebreide tripcomputer, snelheidsmeter met geluidsindicatie voor ingestelde maximum snelheid, toerenteller, motortemperatuurmeter, ‘follow me home’ automatische verlichting, voorstoelen met geheugenstand, instapverlichting, koplamp hoogteverstelling, automatische knipperlichten na noodstop. De ruitenwissers vóór zijn van verschillende afmetingen en van het ouderwetse ontwerp. Ze zijn van mindere kwaliteit en de dealer moet ze meestal bij de eerste beurt al vervangen. Daarbij zijn ze erg prijzig. Beter is om ze zelf te vervangen door moderne flatblades. Die wissen beduidend beter. Bij keuze tussen een bandenreparatieset (spuitbus met latex) of een thuiskomertje altijd voor het thuiskomertje kiezen. De latex oplossing is duur, want je moet na gebruik zowel de speciale reparatieset als de kapotte band vervangen (reken op samen minstens 175 euro). Bij het thuiskomertje kan je de lekgereden band nog laten repareren met een prop. Dat is veel goedkoper.
De nieuwe Ka is comfortabel afgeveerd en de 10 cm hogere carrosserie heeft de neiging tot schommelen, maar de wielen blijven wel goed in contact met de weg. Je kan snel een scherpe bocht door zonder dat de auto erg overhelt. De passagier moet zich wel aan de deurgreep vasthouden, want een dakgreep ontbreekt. Ook lange bochten zijn met hoge snelheid heel stabiel te nemen. Toch is het weggedrag niet zo goed als bij de oude Ka. Die had het zeer stabiele en stug afgeveerde onderstel van de Fiesta MK4/MK5 (1995-1999/2002). Samen met de oude 1.3 achtklepper Endura motor, die zijn maximum koppel al bij 2500 toeren had, maakte dat van de oude Ka een echte kart. De nieuwe Ka heeft een heel ander karakter.
Dat geldt ook voor de bediening. De nieuwe Ka heeft een elektrische stuurbekrachtiging (snelheidsafhankelijk) en die gaat zeer licht. De auto reageert wel zeer direct op stuurbewegingen, maar de tegendruk is gering en niet te vergelijken met de oude Ka. Je corrigeert al gauw te veel. Dat maakt de auto wat nerveus. Hetzelfde geldt voor de pedalen. Die gaan bijzonder licht in vergelijking met de oude Ka. Vooral het gaspedaal geeft nauwelijks tegendruk, dus je krijgt op lange ritten vaak kramp in je been omdat je de gasvoet niet op het pedaal kan laten rusten. Het probleem daarbij is het instellen van de juiste zitpositie. Het stuur en de bestuurdersstoel zijn beide in hoogte verstelbaar, maar omdat het gaspedaal enigszins scheef rechts voor de bestuurder zit en er links naast het koppelingspedaal een verhoogde voetensteun zit is het vinden van een goede afstelling, die je geen kramp geeft in je benen, niet zo eenvoudig. Ook grijpt de koppeling vrij abrupt aan. Het is dan zaak om het gas goed te doseren om soepel te kunnen wegrijden en soepel te kunnen opschakelen. In het begin slaat hierdoor de motor regelmatig af, of schiet door tot in het rode toerenbereik. De neiging tot bokken is ook vrij groot. Verder is ook de hogere plaatsing van de versnellingspook (op het dashboard) even wennen. De bak schakelt zeer licht, maar niet erg precies. Schakelen moet dus voorzichtig en met gevoel gebeuren. De achteruit met vergrendeling is wel een flinke verbetering t.o.v. de bak uit mijn oude Fiesta. Die liet zich zeer moeilijk in de achteruit zetten (soms was zelfs tussengas en het even laten opkomen van de koppeling nodig).
De oude 1.3 achtklepper Endura motor van Ford was zeer degelijk, maar ook erg rauw en onzuinig. De Fiat 1.2 achtklepper multipoint injection FIRE motor uit de nieuwe Ka loopt soepeler en is zuiniger (hoewel niet bijzonder zuinig, de fabrieksopgave van gemiddeld 1 op 20 is eerder 1 op 16). Hij is voldoende krachtig voor de lichte Ka, maar als de motor hard moet werken laat hij zich meer horen dan de oude 1.3 Endura. Bij 120 km/u in zijn vijf draait de Fiat motor ca. 3400 toeren. Het geluid blijft dan binnen de perken, maar een lange vijfde of zesde versnelling (overdrive) was stiller en zuiniger geweest. Er is ook op hoge snelheid vrijwel geen windgeruis, maar wel bandengeluid. Ford monteert standaard Continental banden en mijn ervaring is dat die ook vrij rumoerig zijn. Op mijn 1999 Fiesta hadden ze nogal last van ‘cuppen’ (zaagtandslijtage) waardoor ze steeds erger begonnen te brommen en ik ze voortijdig heb moeten vervangen voor Michelins. Die waren muisstil. Op de nieuwe Ka heb ik ook weer Michelins laten zetten. Zo stil als mijn oude Fiesta is de nieuwe Ka echter niet. Ik heb overigens de indruk dat de 1.2 Fiat motor beter loopt op BP Ultimate benzine (98 RON) dan op de standaard Euro 95. Hebben meer mensen die ervaring?
Handleidingen nieuwe Ford Ka:
http://www.nl.ford.be/FordService/Gebruikershandleidingen
AANDACHTSPUNTEN:
- Het kunststof gootje onder de ruitenwissers watert slecht af. Het water dat er in blijft staan spat al gauw op tegen de voorruit. Hier is weinig tegen te doen. Extra gaatjes boren moet aan de dealer worden overgelaten i.v.m. garantie.
- De textielbekleding van de stoelen is gevoelig voor watervlekken. Door de terugwijkende daklijn vallen regenwater en sneeuw bij geopende deuren al gauw op de bekleding. Voor alle zekerheid de stoelen met een waterafstotende spray (laten) behandelen.
- De Fiat 1.2 FIRE motor heeft last van slangen van mindere kwaliteit. Zo wordt de carterslang (van ca. 20 cm lengte links onder het luchtfilter) al gauw poreus of vertoont scheuren. Je ruikt in de auto dan een olie- of benzinelucht als de aanjager aan staat. Ook wordt het brandstofverbruik hoger. Als de slang is vervangen is het probleem weg. Als er veel korte stukjes met de auto worden gereden, waardoor de motor niet goed op temperatuur komt, hebben sommige slangen de neiging te verstoppen. Betere kwaliteit benzine en regelmatig een grote trip lossen dit probleem op.
- In 2009 was er in Duitsland een terugroepactie voor een productieserie waarbij een bout in de remankerplaat van de trommelremmen achter niet goed was vastgezet. Dat is een riskante zaak, want als de achterrem vastslaat bij 120 km/u leidt dit vrijwel zeker tot een total loss en tot doden of zwaargewonden. Bij alle nieuwe Ka’s kunnen de remmen gaan piepen als de auto een nacht lang buiten heeft gestaan. Door het vocht is er dan een dun roestlaagje op gekomen dat je eerst voorzichtig moet wegremmen. Mijn oude Fiesta had hier ook last van.
Eerste aanvulling
- 1.167 km
Ik heb nog een paar kleine punten als aanvulling voor geïnteresseerde kopers. De auto blijkt bij het inrijden al snel van karakter te veranderen. De koppeling grijpt na verloop van tijd steeds minder abrupt aan en het bokken in de eerste versnelling neemt ook sterk af. Ik ben van gematigd enthousiast steeds enthousiaster aan het worden. De Ka rijdt steeds beter!
Wel is het gevoel van degelijkheid dat ik bij mijn oude Fiesta had wat minder. De hele auto is een stuk lichter (tot en met de fragiele knoppen voor de verwarming en stengels aan het stuur aan toe). Vooral de aandrijftrein (koppeling en bak) voelt minder degelijk aan (in mijn 1999 Fiesta was na 150.000 km de originele koppeling nog prima in orde). De tijd zal leren hoe deze onderdelen zich houden, maar het lijkt mij raadzaam ze steeds voorzichtig te behandelen en niet te zwaar te belasten.
Een typisch probleem dat iedere nieuwe Ka rijder tegenkomt zijn de voorste veiligheidsgordels. De gesphouders staan niet op steeltjes, zoals bij de meeste auto’s, maar zijn ingebouwd aan de zijkant van de stoelen. Je steekt de gesp er heel gemakkelijk naast als je niet er naar kijkt en het uitsluitend op het gevoel doet. Hij blijft dan toch zitten, want hij klemt tussen de gesphouder en de stoel. Toch zit hij niet goed vast en dat is gevaarlijk. Gelukkig geeft het waarschuwingslampje op de dash het aan als een gordel niet goed vastzit. Let ook op de harde klik die de gesp moet geven!
Eerste beurt
- 8.200 km
De eerste beurt (na 1 jaar of 20.000 km) is een kleine beurt die voornamelijk bestaat uit een oliewissel en het vervangen van het oliefilter, plus enkele technische controlepunten (zie de Ford servicesite). Ford adviesprijs is 201 euro, maar de Ford dealergarage deed het voor 180 euro.
- Ford servicesite (VIN-nummer invoeren)
http://www.etis.ford.com/
- Ford NL adviesprijzen
http://tinyurl.com/onderhoudsschema-Ford-Ka
Een enkele oliewissel kost bij Ford overigens 105 euro maar na enig onderhandelen doet men het ook voor 85 euro (Kwik-Fit concurrentie betaalt zich uit!). De synthetische 5W40 olie die Ford gebruikt kost ca. 15 euro per liter (3 liter nodig) en een oliefilter van 6 euro kost bij Ford 10 euro (alles incl. BTW).
Ford heeft standaard 5W30 synthetische olie, maar in de 1.2 benzinemotor moet absoluut 5W40. Die is dikker bij hoge temperatuur. De Fiatmotor verbruikt dan vrijwel geen olie. Officieel gaat er de Italiaanse Selenia K in, maar Shell Helix Ultra voldoet ook.
Bijzondere punten:
- De beruchte carter ontluchtingsslang werd onder garantie vervangen door een nieuwe.
- De originele ruitenwissers hoefden nog niet te worden vervangen. In het begin waren ze zeer stug en schraperig (gepiep!) maar nu zijn ze goed ingesleten en wissen geluidloos en zonder strepen. Vervanging door Ford is prijzig (55 euro) dus een nieuwe set flatblades (35 euro) die je zelf kan monteren is aan te raden.
- Interieurfilter (microfilter) laten zitten (pas 8000 km gebruikt). Kan bij de tweede beurt worden ge-upgrade naar het speciale geurfilter.
- Zelf vooraf alle vloeistoffen bijvullen en deze check laten overslaan scheelt in de kosten van de beurt.
- De reden van het eerder genoemde dichte afwateringsrooster is nu duidelijk geworden. Er onder zitten de voorste veerpoten. Dit is afwijkend van andere auto’s, want daar zitten de veerpoten gewoon onder de motorkap. Daar zitten ze lekker droog en bij de nieuwe Ka niet! De bovenkant van die veerpoten bestaat uit een stalen schoteltje met daarin een draadeind met borgmoer. In dat schoteltje blijft het regenwater staan en dat zorgt voor een roestend draadeind. Als de veerpoten ooit moeten worden vervangen zitten ze dus vastgeroest. Ik heb het opgelost door alles goed te ontroesten, in te smeren met vaseline en er een plastic kapje overheen te klikken. Dat moet ze droog en roestvrij houden.
- Lakcontrole stelt niets voor! Alle carrosseriedelen werden voor OK afgevinkt, terwijl de motorkap enkele steenslagputjes heeft, de achterklep een kleine kras heeft en bij een portier de lak in het midden tot op de zinklaag is weggeschraapt door een andere deur (hier wreekt zich het feit, dat de nieuwe Ka geen stootstrippen op de deuren heeft!), evenals bij de onderrand van het portier dat een keer een hoge stoep heeft geraakt. De lak van de Ka is overigens van topkwaliteit. Superstrak en hoogglanzend met een keiharde toplaag waarop je nauwelijks krasjes ziet. De auto hoeft daardoor niet wekelijks gewassen te worden. Wel vogelpoep direct verwijderen.
De Ka was ingereden bij ongeveer 6500 km. Dat merkte je duidelijk aan de soepeler lopende motor (met mooi brommetje!).
Ik ben steeds enthousiaster geworden over de nieuwe Ka. Hij heeft een prima wegligging en je kan er vlot mee rijden (motor op toeren houden want onderin is niets), terwijl het verbruik binnen de perken blijft (ca. 1 op 16). De 1.2 motor kan voor 300 euro ook worden gechipped naar 80 pk. Iets om in gedachten te houden voor na de garantieperiode.
Het enige waar ik maar niet aan kan wennen en wat mij erg irriteert is het gehobbel in de stad. Mijn 1999 Fiesta had hier totaal geen last van. Misschien dat ik t.z.t. andere veren en dempers laat monteren om dit probleem op te lossen.
BELANGRIJK!
Wees uiterst voorzichtig als je met de nieuwe Ka een stoepje neemt, in de buurt van hoge stoepen parkeert, of over richels rijd!
De wielkasten aan de voorkant hebben een voering van harde kunststof die tot onder de carrosserie naar omlaag loopt. Daartussen bevindt zich een rechte spoilerstrip van zwarte kunststof die onder aan de bumperspoiler is bevestigd en naar beneden uitsteekt. Als je de Ka met de neus naar een hoge stoep parkeert, bestaat de kans dat je het onderste stuk van de wielkastvoering en de zwarte spoilerstrip er af rijd.
Bij mij is het onderste stuk van de linker wielkastvoering een keer afgebroken toen ik een stoepje nam om in een parkeerhaven te komen. Daarbij werd ook de zwarte spoilerstrip gedeeltelijk losgetrokken. Die zit met stalen krammen onder aan de kunststof voorbumper vast dus die moest ik weer vastmaken om te voorkomen, dat hij helemaal afbrak tijdens het rijden.
Mijn Ka is een gewone Ka, dus met een verlaagde uitvoering loop je extra risico op schade. Goed opletten dus!
Tweede beurt
- 20.000 km
De Ka is nu 2 jaar oud en heeft de winter doorstaan zonder een storing. De standaard ruitenwissers zijn vervangen door de Aerotwin flatblades van Bosch (AR 605 S, 34 euro per set). Prima spul, wist geluidloos en goed! De ielige uitlaat heeft een verchroomd uitlaatsierstuk gekregen (van Conrad, 10 euro). Eenvoudig en licht, maar toch stoer. En de vlekkerige bekleding is afgedekt met een goed passende stoelhoezen set van Lidl van het Duitse merk Walser (www.walser-clix-airbag.net). In zwart met een blauwe middenbaan en veel mooiere kwaliteit dan de oorspronkelijke bekleding. En dat voor maar 15 euro! De tweede servicebeurt was buitensporig duur (ruim 300 euro). Daarvoor zijn alle filters vervangen, de motorolie, de vier bougies en de remolie (moet elke 2 jaar). Ook werd daarvoor de roestige bevestiging van de voorste veerpoten ontroest en getectyleerd. De Michelin banden zijn nu half versleten en gaan in totaal zeker 40.000 km mee. Verder nog steeds veel plezier van de Ka. Zeer betrouwbare en lekker rijdende auto.
Ford Ka 1.2 Titanium (2010) plussen en minnen:
+ prima rijgedrag (rijderauto)
+ betrouwbaar
+ comfortabel (ook op lange ritten)
+ makkelijke instap
+ ruime bagageruimte (achterbank in gelijke delen neerklapbaar)
+ geen olieverbruik
+ prima lak (keihard en spiegelglad, lak op kunststof bumpers wel erg kwetsbaar)
+ korte draaicirkel
+ veel kleuren en uitvoeringen (ook custom specials)
+ prima geluidinstallatie
- hakerige versnellingsbak
- onoverzichtelijke achterkant (parkeersensoren zijn must)
- vlekkerige bekleding (Scotch Guard of stoelhoezen gebruiken)
- vochtig interieur (aanjager en airco op max)
- piepende ruitenwissers (flatblades gebruiken)
- roestende veerpoten (door dealer te verhelpen)
- geheugenstand stoelen erg stroef (omgeklapte stoel niet met 1 hand weer terug te schuiven)
- hobbelig in de stad (door korte wielbasis icm vering; andere veren en dempers gebruiken?)
- geen 2-DIN radio mogelijk (dus geen ingebouwd scherm voor nav, achteruitrijdcamera, video etc)
- geen dakgrepen
- geen stootstrips
Derde beurt
- 45.000 km
Omdat we niet zo tevreden waren over de service van Ford, zijn we voor de derde beurt naar een Alfa Romeo garage gegaan. De nieuwe Ka heeft immers een Fiat motor en ook het onderstel is vrijwel geheel voorzien van Fiat onderdelen. De olie werd ververst (dit keer met de originele Selenia K olie), remblokken, bougies en filters vervangen, en de voorbanden werden verwisseld met de nog nauwelijks gesleten achterbanden. Er werden verder geen defecten geconstateerd. De prijs van de beurt was niet duurder dan bij Ford.
Betrouwbaarheid en verbruik
- 60.000 km
De Ka heeft nu 60.000 km gereden en het benzineverbruik is gedaald van 6,2 liter/100km (1 op 16) tot 5,7 liter/100km (1 op 17,5). De auto blijkt zeer betrouwbaar te zijn. Het enige onderdeel, dat sinds de aanschaf in 2010 is gaan haperen is de schakelaar van de verlichting in de bagageruimte. De Michelin banden gaan veel langer mee dan gedacht. Over 2 maanden (bij de eerste APK) zullen ze moeten worden vervangen.
Eerste APK + eerste bandenwissel
- 70.000 km
Bij de eerste APK bleek, dat de banden aan vervanging toe waren. De vier brede (195/50) Michelin Pilot Exalto PE2 banden hebben met maar liefst 70.000 km onze verwachting overtroffen. Door het wat hardere rubber zijn ze zeer slijtvast. En als ze eenmaal iets zijn ingereden kleven ze aan de weg, bieden veel comfort en zijn zeer stil. Ze zijn daarom vervangen door eenzelfde set (ca. 400 euro). Verder had de 4 jaar oude Ka geen mankementen. We rijden er nog altijd met veel plezier in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.