Ford Ka 1.2 Titanium (2009)

autoreview

Ford Ka
Ford KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord Ka

Signalement

UitvoeringKa 1.2 Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 30.000 km

Nadat ik slechts een half jaar met mijn Volkswagen Golf had gereden, moest ik helaas op zoek naar een nieuwe baan. De nieuwe baan was direct gevonden, helaas wel veel verder weg (ik reed +/- 7000 km per jaar; nu rijd ik +/- 30.000 km per jaar). Ondanks dat mijn Golf een uitstekende auto was, werd het benzineverbruik mij toch te gek (auto liep ongeveer 1:11). Na lang twijfelen ben ik dan toch maar opzoek gegaan naar een kleinere zuinigere auto. Een Toyota Aygo, Citroën C1 etc. vielen al snel af, deze gaven mij met testritten het gevoel dat ik met een kart reed. Bij een garage zag ik op een gegeven moment een Ford Ka staan, zwart met alle opties (ook leren bekleding en Panoramadak). Deze was helaas al verkocht. Bij een garage een paar straten verder hadden ze mijn huidige auto staan. Toch wel een stoer dingtje. Na een testritje en onder het genot van een bakkie koffie aan het onderhandelen geslagen. Toevallig had de garagehouder een klant die een soortgelijke golf zocht. De inruilprijs was aanzienlijk hoger dan ik had verwacht en de deal was dus ook snel gemaakt.

Mijn eerste indrukken van de auto zelf:
De auto rijd vrij pittig, het verbruik op de eerste kilometers is ongeveer 1:16. De voorruitverwarming is erg handig (ook met condensvorming). De geluidsinstallatie is zeer goed te noemen voor zijn segment (inclusief subwoofer onder de bijrijdersstoel!). De auto staat op 16 inch velgen met platte bandjes, dit komt het comfort en het rijgeluid niet ten goede (maar goed, dit is ook niet te vergelijken met de Golf). Al met al zijn de eerste indrukken goed! Zodra ik er meer mee gereden heb zal ik een update plaatsen!

De eerste beurt

  • 48.000 km

Een half jaar en 18.000 km verder is het tijd voor een kleine beurt (bij aflevering heeft de auto een grote beurt gehad). De beurt zelf was standaard, geen bijzonderheden gevonden (voor de beurt wel, zie onderstaande). Nieuwe olie, nieuwe filters en that's it! Kosten € 90,00, mijn inziens geen schokkende bedragen.

Dan even een update van de auto zelf:
Na een tijd met de auto gereden te hebben is het makkelijker om een goed oordeel te geven. Het blokje loopt inmiddels soepel (denk dat de snelweg hem ook wel goed heeft gedaan). Het nieuwe rijden heb ik inmiddels onder de knie, verbruik ligt nu gemiddeld op 1:19. De stoelen zitten fijn, alleen de zittingen zijn wel vrij kort (ben zelf 1.90 m), denk dat bij wat minder lange mensen dit wel mee zal vallen. Wat mij wel erg opvalt is dat de auto niet van drempels houdt, ik schaaf bij elke drempel met de onderlip over de grond (ook in zijn 1). De auto is niet verlaagd, de vering en ophanging zijn prima in orde. Het interieurgeluid is inmiddels aanzienlijk minder geworden (rijdt nu op winterbanden).

Bijzonderheden:
Op weg naar huis vanaf het werk had de auto er geen zin meer in. Midden op de snelweg hield de auto er mee op (motor, electronica), met wat stuurmanskunsten heb ik de auto aan de kant gekregen. Na een kwartier wachten op de ANWB startte de auto ineens weer. Wel ben ik direct naar de garage geweest, tot op heden is het nog altijd niet duidelijk wat het is geweest (het is ook niet meer teruggekomen). Het vreemde van het geheel is dat de helft van de interieurverlichting was doorgebrand. Hopelijk blijft het hierbij. Op naar de volgende 18000 km!

Zomerbandjes (en kleine storingen)

  • 52.000 km

Vandaag de zomerbanden op de auto laten leggen. De voorbanden waren (na +/- 35000 km) op. 2 nieuwe banden besteld, de zomerset er maar meteen op laten leggen. Auto oogt weer een stuk sportiever, zeker na een half jaar op gitzwarte stalen velgen te hebben rondgereden..

Dan de auto zelf. Ondanks de beurt sputtert hij soms tegen, of hij slaat helemaal niet aan. Als hij vervolgens wel aanslaat, stoot hij een blauwe walm uit. Ook stottert hij wanneer de motor stationair draait. Het lijkt ook alsof de motor zo nu en dan "zweet". De garage heeft alles nagekeken maar heeft niets kunnen constateren. Even in de gaten houden dus...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.