Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf64.404 km
KM-stand laatst295.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 70.000 km

Heb jaren plezier gehad van een Focus Wagon 1.6tdci 109pk uit 2006. Begon met 93000km en heb hem ingeruild bij 250000km voor de 2.0 tdci 140pk uit 2012.

Tja, paar mindere zaakjes: Focuss 3 is een paar cm langer, heeft grotere draaicirkel en is van binnen wat kleiner.
Wat is beter: hij is ontzettend stil, enkel als motor koud is heb je de bekende PSA ratel, maar die is snel weg.
Over het vermogen heb ik het niet want dat is appels met peren vergelijken. Hij trekt wel lekker door.

Dan nog een vreemd zaakje waar ik nu na de eerste 6000 km maar niet aan wen. Die eerste versnelling bij vanuit stilstand wegrijden: Naarmate ik koppeling laat opkomen en lichtelijk gas geef, stijgt toeren ineens van 800 naar 1400 en valt dan weer weg, terwijl ik steeds verder gas in trap. Hierdoor is het ingewikkeld om soepeltjes weg te rijden. Van de 1 naar de 2 en verder is dit niet het geval.
Volgens Ford garage is dit normaal. Tja, blijft niet prettig.

Verder vind ik de 2.0 toch wel wat meer slurpen dan me eigenlijk lief is. Als ik als een dweil rij haal ik 5.3 op 100, maar een beetje sportiever zit snel op 6.3. Tja het is een 2.0, maar wel een veel aerodynamischer model dan de focus II.

Nieuwe update probeer ik na de 80000km beurt te geven.

Verbetering sinds nodige updates

  • 80.000 km

Bij 80.000 km beurt zijn de nodige software updates gedaan. Helaas weet ik niet precies welke, maar het euvel van niet soepel kunnen wegrijden is verdwenen gelukkig.
Beurtje was zo'n 400 Euri's.

Het verbruik blijft naar mijn gevoel te hoog, maar kan ook beetje aan bandentype liggen. Goodyear Vector all seasons 205/55/16, die al flink cuppen, vandaar het getril en geluid.

Deze zomer nog even oprijden en dan komen er Winterbanden op. Voorkeur op Pirelly Sottozero II, en volgende zomer Dunlop Bluresponse.

Voor de rest een heerlijke auto !

100.000km beurt nog steeds prettige auto

  • 100.000 km

Tja, weinig te melden 100.000km beurt gehad met enkel de remblokken achter vervangen. Wel heb ik de zwaar gecupte Goodyears vervangen door Dunlop Blueresponse 205/55/16.
Intussen Continental TS850 winterbanden 205/55/16. Maakt geen verschil in het verbruik.
Dit verbruik vind ik toch beetje teleurstellend 5.63l op 100km. Heb excellium of v-power geprobeerd, maar maakt geen verschil, du nu gewoon bij de lukoils, tamoils en tango's tanken.

Volgende auto overweeg ik automaat, maar dat duurt nog wel een kilometertje of 100.000. Moet deze motor met gemak aankunnen.

120000km beurt nog steeds prettige auto

  • 120.000 km

Had aangegeven dat het de laaste 5000 km lijkt alsof hij elke 100km aan het regeneren is, maar dat zou niet hoeven/kunnen met een onderhoudsvrije gecoate roetfilter. Toch merk ik (ook al rij ik als een dweil), dat de motor meer verbruikt als ik stilsta (normaal dan 0,5 l/u, maar dan 1,3 l/h) en ik hoor de ventilator voor in de motor blazen. Heel vreemd.

Bij de 120000km beurt hebben ze niets kunnen vinden. Auto is tiptop in orde. EGR niet ernstig vervuild (mede dankzij soms op a73 of net over grens eventjes 200 te klokken).

Vind wel kosten van de beurt aan de hoge kant, zonder reparaties €470,- !

Voor de rest een heerlijke auto. Zomerslofjes Dunlop blueresponse 205/55/16 er weer op. Ben ook zeer tevreden over de winterslofjes Continental T850 205/55/16.

Prima auto

  • 195.000 km

van 120.000 tot 195.000
een keer een spijker in een gloednieuwe band, radio steeds minder ontvangst, kabeltjes losgehaald en weer ingestoken, geen verschil. Dus naar Ford garage, bleek roest te zitten in antenne module op dak. 154 euri's lichter, ontvangst beter maar kan niet zeggen dat het aanzienlijk verbeterd is.
Intussen wat Diesel Forte of JLM DPF/roetfilter reiniger toegevoegd en merk dat motor daarna toch wel wat soepeler loopt.

hmmm, flinke kosten

  • 200.000 km

Dan komt het moment aan dat distributieriem vervangen moet worden bij 2 ton. Heb gevraagd of ze me de versnellingsbak ook willen flushen (reinigen) en daar komt aan het licht dat een O-ring bij de koppeling lekt.
Tja, dan zou ik toch ook druppeltjes olie op de oprit moeten zien. Nee dus. Offerte gehad voor 1500 euri voor vervangen van hele koppeling. Tja meneer, dit sluit allemaal zo nauw op elkaar aan en met 200dkm zou een koppeling vervangen moeten worden. Sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in.
Vervolgens zegt diezelfde monteur dat als ze de koppeling niet vervangen, ik dus ook de A1 certificaat verlies. Jaja, zal wel, stelletje geldkloppers. Koppeling doet het prima, nergens last van, dus heb niet het gevoel dat ie op zijn einde loopt.
Second opinion bij een vakgarage. Tja meneer, het is een franse motor en bak (PSA), die lekken wel eens een druppeltje, mag het met 2 ton op teller. Advies, wel distributieriem en grote beurt, maar niet de koppeling. Mocht ik problemen ondervinden met koppeling, dan kunnen we nog altijd kijken wat we doen.

temp sensor probleempje

  • 223.000 km

Heb nu 223dkm en nog geen problemen met koppeling. Heb nu wel een druppeltje olie op oprit, maarja ga echt ik geen 1500 euro spenderen aan nieuwe koppeling. Gewoon oliepeil in de gaten houden en bijvullen indien nodig. Hij koppelt nog prima. Een litertje olie is nog altijd goedkoper, opvangbakje op oprit en klaar.

Intussen wel een probleem gehad met de motortemperatuur, deze bleef in zomer en winter hangen op 75 graden en liep enkel bij de eerste kilometers op naar 90 graden en daarna weer terug naar 75 graden. Temp sensor kapot, 150 euri lichter.
Sinds vervangen thermostaat heb ik ook meteen gewisseld naar 2de hands winterbanden op stalen velgen (voorheen liet ik zomer en winterbanden monteren op de alu velg).
Nu is het volgende: mijn verbruik is aanzienlijk gestegen. Rijdend als een dweil kom nog maar net op 5.8. Waar zou dit aan kunnen liggen, aan de temp sensor of aan die beroerde winterbanden? Kan niet wachten tot de zomers er weer opgelegd worden. Zowieso voor mij nooit meer winterbanden in NL. Apr tot Nov zomerbandjes en van Nov tot Apr all seasons. Die hebben toch aanzienlijk meer grip in de merendeels natte koude weersomstandigheden in NL. Met sneeuw presteren ze vele maten beter dan zomerbanden (logisch), maar doen onder voor de winterbanden

Nog altijd een erg fijne auto, prima zit, voldoende ruimte, maar niet te groot. Hier en daar een rammeltje, maar mag het met deze kmstand.

gewoon doorhobbelen

  • 231.616 km

Tja, afgelopen half jaar wortel schieten op de oprit. Eigenlijk geen diesel nodig als je 13500 km rijd in een jaar. Maar goed, deze diesel van nu 8 jaar brengt geen drol meer op, dus zolang hij me niet laat staan blijf ik doorhobbelen.
Merk wel dat na de reparatie van de temperatuursensor, hij wat minder zuinig is, maar ach, bij 1x per maand tanken, zal me dat worst wezen.
Deze ford zit en rijd gewoon erg prettig!

nog eens gewoon doorhobbelen

  • 238.500 km

Zoals je ziet in meer dan een half jaar maar 7 duizend km verder. Tja, thuiswerken...
Nog even over gedacht om in te gaan ruilen, maar waarom?. Die paar keer dat ik op pad ging was wel meteen een ritje van 190 km enkele reis. Was even bang dat ie niet startte, had 4 weken stil gestaan (de korte stukjes met de Jazz hybrid 2011 gedaan).
Op startknopje gedruk, alsof je een traktor hoorde, maar doet het prima, binnen minuutje of 3 de snelweg opgedraaid, 110km/pu cruise control erop, en bij de afslag er pas weer af, hij rijdt gewoon lekker, zit prima, heerlijke wegligging, tja dieselprijs is nu ook om te huilen, maar 1x per maand tanken doet dan niet zo'n pijn.
Over een maandje, voordat we vakantierondje Nederland gaan doen, laat ik hem gewoon weer een beurt geven,. Wellicht even bandjes na laten kijken of die niet te oud worden,

Met baas overeengekomen om 2-3x pw op kantoor te zijn, de rest vanuit thuis, dus dan zitten we op zo'n 300 werkkilometers per week. Als het beestje in orde blijft, zie ik geen reden om hem weg te doen.

257000 en gewoon doorhobbelen

  • 257.000 km

En we zijn weer een jaartje verder, met maar weinig km's. Gelukkig maar want de prijzen zijn echt belachelijk.

Intussen klein kostenpostje gehad. Lekkende injector, waardoor de dieseluitlaatgassen van die cilinder onder de motorkap bleven hangen. Tijdens stilstaan wordt dan die lucht door de roosters bij de ruitenwissers aangezogen en de auto ingeblazen.
Niet normaal, jezelf beetje vergassen. Luchtcirculatie op standje "in de auto" zetten voorkwam dat de uitlaatgassen in de auto kwamen.

Gelukkig was de injector makkelijk eruit te halen (is nog wel eens een dingetje bij dieselmotoren), en voor €130,- was probleempje gefixt.

Het valt me op dat het (gecoate) roetfilter vaker regenereert, dus dat gaat ook nog wel een dingetje worden (vervangen is duur, schoonmaken ook duur, maar iets minder duur).
In Juni laat ik hem nog even snel APK keuren vooraleer de nieuwe regel voor apk keuring met werkend roetfilter van toepassing is (zie https://www.autoblog.nl/nieuws/roetfilter-verplicht-ter-voor-apk-eindelijk-859832#)

Voor de rest prima auto, zit fijn, rijdt fijn, doorhobbelen dus.

Oja, ter informatie, ik heb nog steeds de zogenaamde lekkende koppeling (zie review bij 200.000km) erin, en heb nog steeds geen oliedruppels gezien. Koppelt prima!

295000 verkocht

  • 295.000 km

Heerlijke auto , bij 290.000 met vlag en wimpel door de vernieuwde roetfilter test. originele EGR klep nog goed schoon. Komt oa vanwege langere stukken rijden, om de 20.000 km een flesje JLM diesel extreme clean of forte diesel treatment te gebruiken. Goed warm laten worden voor je volledig vermogen gebruikt. Op tijd zijn beurt bij een goede garagehouder laten uitvoeren.
Ik heb dit een hele fijne auto gevonden!
Aangezien ik meer van thuis ga werken, is 117euri wegenbelasting toch teveel.
Puntjes van aandacht na bijna 3 ton. Remschijven (zijn nog origineel), ophanging rammelt wat, koppeling slipt soms iets meer. Hoe lang zal het originele roetfilter nog meegaan? Je weet het niet.
Dus verkocht, en een andere 2de hands Focus 2015 wagon 1.5 ecoboost gekocht. ik blijf bij Focus, heerlijke auto
Moet heel erg wennen aan de benzinevariant, slaat sneller af, afremmen op de motor zit er niet meer in, iets minder soeplesse met schakelen, zal wel wennen zijn, rij al 20 jaar diesel. Zo lekker soepel.

Ik ga dus weer een nieuwe review starten van de nieuwe focus!!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.