Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe Focus

  • 8 km

De zoektocht.

"Eindelijk" een leaseauto, maar welke gaat het worden?

Wij hebben heel veel verschillende auto's gehad door de jaren heen, maar geen band met een merk opgebouwd.

Budget voor een "normale" auto, met als eis dat het een stationwagen moest zijn.

Vele merken vielen af i.v.m. de beperking in het aantal merken. Vanuit de maatschappij blijven er 5 over namelijk:
VW, Toyota, Ford, Renault en Peugeot.

De lokale dealer van Renault had behoorlijk veel leveringsproblemen i.v.m. de problematiek in Japan, waardoor die al weg viel. Peugeot reageerde overal heel langzaam op (proefrit aanvraag duurde 3 weken voordat er een reactie kwam!) en de modellen spreken ons niet aan (nieuwe 508 out of reach).
Toyota heeft geen serieuze stationwagens, waardoor Ford en VW over blijven.

Op naar de dealers. Bij VW prima ontvangen en het zag er prima uit, totdat de eisen m.b.t. de accessoires op tafel kwamen...
Toch nog maar bij Ford kijken.
Een proefrit later, 2 dealer bezoeken en de beslissing was gemaakt. De nieuwe Ford Focus.

De uitrusting was wel een issue.
De First Edition zoals ze bij de dealer staan zijn behoorlijk aangekleed, met het inparkeren, keyless entry enz. enz., waardoor onze keus eigenlijk de First Edition zou zijn, wat een Titanium is met een paar leuke features als half leren interieur.
Helaas, de First Editions zijn niet uit te rusten met andere accessoires. Een beslissing van Ford die zelfs voor de dealer onbegrijpelijk is. Geen automatisch inparkeren, geen navigatie enz. enz.

Op TV wordt er veel geadverteerd met eigenlijk alle opties die de First Edition niet heeft, dus toch maar de Titanium zonder de 17inch en halfleren interieur.

Deze versie is standaard heel compleet, waardoor er verder niet veel opties bij hoefden. Het easy driver pack (active city stop, inparkeren, parkeersensoren voor en achter en inkopbare spiegels) en privacy glas met een satin zilveren dakreling en de koop werd gesloten.


Het ophalen.

Wat een bak, schitterend stond die daar in de etalage. Trots als een pauw erna kijken en genieten.
Shit, wat zit daar nu op. Is het een slecht gepoetste plek? Neen, een lakbeschadiging. Erg jammer, maar gaat onder garantie opgelost.
De verkoper rijdt de wagen naar buiten en ik kan het meenemen.
Heerlijk, wat rijdt de wagen soepel. Het is in eerste instantie wennen hoe die onder die 1200 toeren niets doet en dan de turbo erin komt, maar ruim voldoende power erin.

Enige tijd later.

Nog steeds erg tevreden over de wagen. Het verbruik zit rond de 1 op 16,5 wat ik persoonlijk niet erg vind, maar wat wel fors afwijkt van de specificaties. Het stadsverbruik (meest ongunstige waarden) ligt hoger dan wat ik gecombineerd haal.
Verder nog een rammeltje onder het dashboard vandaan die ik wel laat zitten tot de eerste onderhoudsbeurt.
De wagen is o.a. door de uitrusting erg fijn om in te rijden. Goede stoelen, de BT radio doet het prima en door flink wat bass eruit te filteren klinkt het best aardig.
Het start-stop systeem ben ik niet echt wild van. Vorige wagen liet ik altijd nadraaien om de turbo e.d. te laten koelen. Nu kom van de snelweg af, staat stil voor het stoplicht en het ding slaat af...(Navraag bij de garage geeft geen hoop bij toekomstige reparaties, want zij vonden het maar gek dat je eebn turbo wilde laten koelen.)
Helaas is deze optie niet standaard uit te schakelen en de enige optie is bij elke rit handmatig een knop te bedienen.
De active city stop werkt ook. Er schoot een fietser voorlangs waar ik strak achter zat en de wagen besloot ineens daarvoor te stoppen. Best een gekke gewaarwording als je zelf ineens flink wordt afgeremd terwijl je zelf de boel onder controle hebt.

De waardering zet ik overal op 4 sterren, want alle categorien scoort de wagen goed op.
De verbruikskosten kan een issue zijn als je van de fabriekopgave uitgaat (gem. 1 op 23) en dan 1 op 16,5 rijdt.

Nog steeds dik tevreden!

  • 53.000 km

Ondertussen dermate veel km-ers erbij gezet dat het tijd werd voor een update.

In de tussentijd heeft de auto geen gebreken gehad en bevalt nog steeds erg goed.
Wel een aantal schades door vliegend en lopend wild, maar dat is hersteld en ziet er weer prima uit.

Er is ondertussen een afneembare trekhaak geïnstalleerd en dat werkt idem probleemloos.

Vanuit de dealer is er tevens een ecu update geweest, waarmee het verbruik beter lijkt te zijn.
Eenmalig zelfs 1 op 21 gehaald!
Helaas blijkt aan de pomp dat de boordcomputer enthousiaster is dan de gereden km-ers, maar ach, werkelijk verbruik zit nu op gemiddeld 1 op 18. T.o.v. voorheen toch weer een verbetering.

Slechts 1 nadeel te noemen bij warm weer.
Er lijkt dan spanning opgebouwd te worden in het dak, waardoor bij het wegrijden dit 1 of 2 keer een "krak" geeft.

Alweer bijna inleveren :(

  • 162.000 km

Ondertussen ruim 3 jaar verder en 160k op de teller staan.
Het is en blijft een erg fijne auto die goed stuurt en verder heel voorspelbaar is.

Helaas her en der wat herstelwerkzaamheden gehad, waardoor bepaalde delen los zijn geweest e.d., maar dat heeft gelukkig niet tot geleid dat de wagen is gaan kraken.

Tot dusver aan niet verwachte reparaties: 1 keerring bij 107k op de teller.
Bij de 160k is de distributie vervangen e.d., maar tot dusver alleen regulier onderhoud en gewoon geen rare fratsen.

Afgelopen zomer voor het eerst met wat gewicht erachter gereden. De wagen mag maximaal 1200kg slepen, wat die met enorm veel gemak doet.
Die 115pk diesel sleept een sleurhut zonder problemen mee door de Alpen en dat is wel heel erg fijn dat dit zo makkelijk gaat.

Deze auto is voor mij heel betrouwbaar gebleken en ik hoop dat de volgende weer zo mag zijn.

Enige dingetje wat me de laatste tijd iets vaker gebeurt (als ik dan toch iets wil zeuren): na het drukken op de startknop gaan alle lampen aan, gloeit die voor, maar slaat die niet aan. Door nog een keer te drukken (als in uitgaan) en dan te starten gaat die wel aan.
Lijkt alsof de startmotor niet geactiveerd wordt na een x aantal handelingen. Misschien dat een update dit oplost. Kost me +/- 5 sec extra als dit fenomeen zich eens voordoet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.