Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 170.942 km |
Eerste kilometers
- 700 km
Op vrijdag 20 januari mijn nieuwe leaseauto mogen ophalen. Eind september mocht ik eindelijk een nieuwe leaseauto bestellen. Mijn vorige leaseauto heb ik maar een jaar gehad (occasionlease) maar was niet zo gunstig voor de baas omdat het een benzineuitvoering betrof waarmee ik in één jaar tijd bijna 60.000 kilometer heb gereden. Overduidelijk dat de nieuwe dus een diesel geworden is en ook duidelijk dat het een goed uitgeruste versie is geworden. Ten tijden van bestelling was net de Econetic Lease versie stilletjes gelanceerd (Ford deed nog heel geheimzinnig over de specs en ik mocht ook geen folder mee naar huis nemen....).
De goede, korte ervaring met mijn vorige Focus Wagon, maakte de keuze vrij makkelijk. Ik heb nog wel gekeken naar een Skoda Octavia, Astra Sports Tourer en Megane Estate, maar de Focus, en zeker in Econetic Lease uitvoering, was in alle opzichten beter. Dus die is ook maar meteen besteld.
Deze uitvoering van de Focus is een Titanium uitvoering met een paar extra opties die door Ford standaard gemonteerd worden. Duidelijkste voorbeeld daarvan zijn, automatisch inparkeren en een 5" inch navigatie systeem incl. bluetooth en voice control. Daarnaast wordt de econetic lease standaard geleverd met de 1.6 TDCi 115 pk diesel.
Eerst indruk
Bij het instappen is meteen duidelijk dat dit een goed uitgeruste uitvoering is, zeker ten opzichte van de Trend van de vorige generatie. De knopjes vliegen je om de oren, (vind ik geen enkel probleem) en ook de dubbele display in het dashboard (tussen de meters en boven het middenconsole) vind ik erg mooi en prettig. De auto rijdt heerlijk, op zowel korte ritjes, als lange (bijv, Zwolle-Den Haag v.v.) en is duidelijk stiller (nu nog met zomerbanden) dan zijn voorganger. Bij lage snelheden is goed schakelen wel een vereiste, bij hogere snelheden maakt het niet veel uit of je nou in zijn 5 of 6 zit.
Het verbruik, ten opzichte van mijn vorige Focus is duidelijk lager, 6L/100km gemiddeld ten opzichte van dik 8L/100km. Ik verwacht wel dat dit nog verder zakt, naar bijv. 5,5 gemiddeld.
Mijn gevoel zegt dat ik met deze auto prima, weer ruim 50000 km per jaar kan gaan rijden. Ik heb er zin in!
Wordt vervolgd.
Ervaringen na anderhalve week
- 2.200 km
De Focus bevalt nog steeds prima. Vooral het rustige rijgedrag, de rust in het interieur en de wegligging vallen goed in de smaak.
Het gemiddelde gebruik zit momenteel rond de 5,8l/100km wat ook prima is voor nu. (95% snelweg kilometers incl. file)
Verder bevalt de auto ook qua uitrusting, wat niet gek is, want alles, op lane-departure, BLIS, Active City Stop, en nog wat van die high-end assistent systemen na, zit er op.
De stoelen zitten werkelijk top (voorin zijn beide stoelen voorzien van lendesteun en hoogteverstelling), waardoor ik met gemak meer dan 300 kilometer per dag kan rijden voor mijn werk.
Momenteel zitten er ook winterbanden onder maar daar zie, hoor en voel je niks van!
Kortom, nog altijd een top keuze in deze klasse!
Nog altijd top (en dat zel wel zo blijven)
- 5.500 km
Auto bevalt nog prima. Gemiddeld verbruik is nog altijd dalende. Rijplezier is nog steeds even groot, zo niet groter. Het gemak en het plezier waarmee ik iedere dag weer 200+ kilometer rijd is echt top!
Heerlijke wagen, geen problemen tot dus ver. Enige punt is de navigatie, die hier en daar wat schoonheidsfoutjes kent maar in het algemeen prima werkt, met nauwkeurige aankomsttijden, 95% juiste verwijzingen (bij Utrecht wordt ik constant over de parallelrijbaan van de A12 gestuurd ipv de hoofdrijbaan....
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik weer deze auto kiezen. Maar dan wel in Candy Red!
Update
- 9.700 km
Na bijna 10.000 kilometer is er nog altijd niks aan te merken op de auto. Auto presteert gewoon goed, en zelfs beter dan verwacht. De motor is duidelijk los nu en lekker scherp. Het rijplezier komt ook terug in de gereden kilometers, dit zijn er per week duidelijk meer dan in mijn vorige Focus! Het gemiddelde verbruik ligt nu op zo'n 6 liter per 100 kilometer, bij 80% SNELweg.
Ohja, een kleine dingetje nog. Ik heb bij de bestelling de fout gemaakt geen keyless entry te nemen. Ik heb echter wel een power button. Dit heeft tot gevolg dat ik regelmatig uitstap en vergeet mijn sleutels mee te nemen, want die hoef je niet uit het contact te halen. Keyless entry zou dit irritatie puntje voorkomen hebben omdat je je sleutels dan echt niet meer hoeft aan te raken....
Bandenwissel
- 16.500 km
De banden zijn weer gewisseld. Benieuwd wat het met het verbruik doet. Tot nog toe ligt dat op zo'n 5,9 l/100km.
Bij de 20.000km beurt volgt een uitgebreidere review.
20K-beurt
- 21.229 km
Vandaag is mijn Focus voor het eerst terug geweest bij de dealer. Dit vanwege gepland onderhoud bij 20.000 kilometer.
Resultaat van het bezoek was, geen bijzonderheden. De auto is in het tijdsbestek van één uur doorgelicht en er zijn geen problemen geconstateerd. Wat ook wel terecht is want ik heb absoluut geen klachten over de auto.
De afgelopen 3,5 maand heeft de Focus mij geen moment in de steek gelaten. De auto presteert eenvoudigweg top.
Kortom ik ben nog steeds dik tevreden.
Een puntje van kritiek heb ik wel. Waarom moet er na 20.000 kilometer al een onderhoudsbeurt gedaan worden?! Heeft Ford geen vertrouwen in zijn product? Ik vind het echt onwijs vroeg. Ik mag hopen dat iedereen zijn 20.000 beurt enkel formaliteit is want het zou een schande zijn als er nu al slijtage/gebreken of mankementen geconstateerd zouden worden!
Op naar de zomer en dus naar een vakantie naar Zuid-Frankrijk. Ik heb nu al zin om te gaan want aan het vervoer zal het zeker niet liggen!
Het wordt saai
- 30.500 km
De Focus is na 30.000 kilometer, uiteraard, nog steeds zo goed als nieuw. Niks aan de hand, motor draait soepel (of eigenlijk steeds soepeler), schakelen gaat mooi strak en snel. Verbruik is 'mooi' laag op 5,5l/100km. Nog niks stuk gegaan, geen piepjes, kraakjes of wat dan ook.
De enige puntjes die er zijn aan te merken zijn;
- ruitenwisserbladen moeten vervangen worden
- steenslag schade in voorbumper, motorkap en voorruit.
Verder niks mis met deze fantastische wagen! Binnenkort op naar Frankrijk, en dan na terugkomst een (grote?) 40K-beurt plannen.
Grote beurt
- 42.000 km
Niks aan de hand. Olie en wisserbladen vervangen.
Moeilijker moet een grote beurt na 40.000 kilometer en 7 maanden niet zijn.
Op naar de 60.000 kilometer.
Winterbanden
- 45.000 km
Wat aan de vroege kant, maar ik had geen zin om in alle drukte een afspraak te moeten maken wanneer iedereen een bandenwissel wil.
De zomerbanden zijn na zo'n 30000 kilometer nog in prima conditie dus kunnen er in het voorjaar van 2013 weer zo onder.
Verder geen bijzonderheden.
Scheur in voorruit
- 55.000 km
Onlangs mijn voorruit laten vervangen ivm een scheur. Was ontstaan door steenslagschade. Helaas zat het putje op 1 millimeter van de rand van de ruit waardoor ik het niet op tijd gezien had. Maar nu is mijn voorruit wel in een keer verlost van alle kleine putjes die er na 10 maanden toch altijd weer inzitten.
Vervange overigens bij Autotaalglas, prima service!
Grote onderhoudsbeurt
- 61.000 km
Helemaal niks bijzonders. In twee uur tijd klaar (ik kon er prima op wachten dankzij eenw erkplekje in de showroom) en er waren nul mankementen.
De Focus bevalt nog altijd prima. Vooral de wegligging en het gemak waarmee bochten genomen kunnen worden vallen mij zeer goed in de smaak. Daarnaast heb ik nog geen enkel moment spijt dat ik niet de goedkopere, zuinigere 95 of 105 pk diesel heb gekozen (105 pk versie is ook pas later gekomen) want deze motor is gewoon weg heerlijk, volgende keer weer!
Nieuwe winterbandjes
- 67.200 km
Vandaag twee nieuwe winterbanden laten monteren. Het loopvlak van de twee voorbanden was in het midden van de band tot onder het minimum afgesleten. Geen idee of dat snel is of niet eigenlijk. Ik heb bijna 40.000 km met de banden gereden. De twee achterbanden zijn nog lang niet aan vervanging toe....
Verder geen vuiltje aan de lucht. We sparen rustig kilometers voor de volgende onderhoudsbeurt....
Bandenwissel
- 76.800 km
Winterbandjes eraf zomerbandjes erop. Alle banden nog prima op profiel. Wissel uitgevoerd door Kwik-Fit inclusief het schoonmaken van de ruiten, nieuwe ventieldopjes (slijten die dan?) en dat alles binnen 20 minuten. Top service weer!
Verder is de Focus nog altijd vrij van storingen of defecten. Zelfs alle lampjes zijn nog origineel. Op naar de 80.000 kilometer beurt.
Onderhoudsbeurt
- 79.864 km
Vandaag een vierde onderhoudsbeurt laten uitvoeren volgens het onderhoudsschema. Auto is overduidelijk nog in top conditie. Er zijn enkele remblokken vervangen en voor de rest was er niks mis met de auto. De gehele beurt duurde dan ook niet langer dan 2 uur. Top service weer bij Ford Wensink in Zwolle!
Honderduizendkilometer
- 101.897 km
Vandaag is mijn Focus een 100k beurt ondergaan. Geen noemenswaardig dingen te melden, opzich. Op voorhand had ik al aangegeven dat het rubber van mijn achterklep op een punt speling had, dit is keurig hersteld.
Ander issue is een lekkende aandrijfaskeerring (als ik het goed herinner). Deze zweet ligt. Dat is voor nu geen punt maar als er meer olie begint te lekken dient deze toch onder garantie vervangen te worden.
Verder is er niks geks geconstateerd en rijdt mijn Focus nog even prettig, zo niet prettiger als in het begin.
Volgende input zal wel een bandenwissel worden, ergens in November.
Bandenwissel
- 111.089 km
De bandjes zijn weer gewisseld. Profiel op beide setjes nog ruim voldoende.
Ik ben nog steeds van mening dat mijn Focus op winterbanden een tikje stiller is dan op zomerbandjes, maar dat kan perceptie zijn.
Een minpuntje ontdenkt na de zomer/wintertijd wissel. De opnemen/ophangen bediening op het stuur is niet/te weinig verlicht. Ik hang nu in het donker soms mensen direct op, ipv van op te nemen. En blijkbaar vergeet ik steeds welke knop opnemen is en welke ophangen...
Deze Focus kan nog wel een jaartje mee, Leasetechnisch. Technisch gezien kan hij zo nog wel enkele jaren mee volgens mij!
Onderhoudsbeurt
- 121.044 km
Auto is weer voor onderhoud geweest. Alles was dik in orde. Onder garantie is wel nog een onderdeel vervangen. Iets met een afdichtring van de versnellingsbak. Hiervan was bij 100K al geconstateerd dat deze zweten en nu is hij dus vervangen.
Verder rijdt hij nog altijd als nieuw!
Regulier onderhoud
- 141.172 km
Niks bijzonders. Alle standaard dingen gecheckt en waar nodig olie etc vervangen. Het begint saai te worden ;)
Parkeersensor vervangen
- 144.423 km
Een van de parkeersensoren aan de voorzijde had last van roestvorming onder de lak... Gevolg, niet kloppende alarmeringen voor obstakels. Gelukkig vandaag binnen een uurtje vervangen door de dealer. En door!
En weer een onderhoudsbeurt
- 161.000 km
Ook bij deze onderhoudsbeurt geen vuiltje aan de lucht. Enige punt was dat de dealer om 14:30 pas goedkeuring had van de leasemaatschappij om überhaupt de onderhoudsbeurt uit te mogen voeren. Dit omdat mijn Focus per 20 oktober aan het eind van zijn contract zou zitten. Binnen anderhalf uur was de dealer al weer klaar met het onderhoud, wederom een teken van een auto in topconditie!
En dan nu toch echt maar eens een nieuwe bestellen :D
Einde van een tijdperk(je)
- 170.942 km
Na ruim 170000 extreme fijne en bijna allemaal onvergetelijke kilometers, heb ik afscheid genomen van Harrison. Hij maakt plaats voor Bluebird, een Alorblauwe, Seat Leon ST.
Ik kan iedereen een Focus aanraden. Top auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 2.0 ST-2
- 2012
- 149.680 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Edition Plus | Climate Control | Cruise Control | Winterpakket | Parkeersensoren Achter + Voor | Dodehoeksensoren |
- 2014
- 140.505 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium O.a: Cruise, Clima, Navi, PDC, Rijklaar, Etc. All-in prijs!
- 2012
- 166.112 km