Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 42.820 km |
De eerste kilometers
- 83 km
Net mijn nieuwe Focus bij de dealer op gehaald.
De kleur is Lunar Sky en heeft als optie het driver assistance pak. Daarnaast zijn de ramen voorzien van folie, in deze lease uitvoering was privacy glas helaas geen optie. En als laatste nog een trekhaak (zonder afneembare kogel).
Enkele dingen die me nu al opvallen tov de vorige focus :
- Hij is stiller.
- Hij lijkt feller te zijn. Deze heeft 6pk meer. Vooral wegrijden uit stilstand gaat veel spoeler.
Het meest vreemde is dat de bluetooth voice control in het Nederlands is in de vorige was dit engels. De nederlands taal was trouwens ook een verrassing voor de verkopende dealer. Moet wel zeggen dat alles in het nederlands wel even wennen is, als je 4 jaar in het engels met je auto hebt gesproken.
Alle waarderingen staan in het midden. Deze zal ik later aanpassen, als ik iets meer heb gereden.
Nog wel even iets waarom ik de ford heb gekozen. Mijn werkgegever houdt een 5 merken beleid. (Toyota /Lexus, Renault , Volkswagen/Seat/Skoda, Ford, BMW/Mini).
Daarnaast mogen de auto niet meer uitstoten dan 120gr.
Van het het lijstje bevielen me maar 3 auto's (andere auto waren te duur of hadden te weinig baggage ruimte (Lexus 200h)). Dit waren de Renault Megane, Skoda Octavia en de Focus.
Skoda Octavia vind mijn vrouw niet mooi, dus afgevallen.
Renault Megane, heerlijke reisauto. Maar tov de Focus duurder (de 14% was er toen nog niet) met de opties die ik er in wilde hebben. Het schilde niet erg veel maar alle beetjes helpen.
De ford kende ik natuurlijk al, en heeft voorruit verwaming. Ik begrijp nog steeds niet dat andere merken die niet hebben.
Toen bleek dat Ford een speciale lease focus uitbracht was de keuze snel gemaakt.
Ik moet zeggen dat als de Megane 14% er was geweest ik ook zonder probleen de Megane had gekozen. Is ook een geweldige auto. (Heb in die auto een noodgedwongen proefrit van 1400km gemaakt).
De gadgets (Groot licht automaat en lane assist)
- 110 km
De Titanium zit vol leuke gadgets en van deze dingen is de grootlicht automaat. Wat inhoudt dat als het donker is en geen tegenliggers en weinig straat verlichting is het groot licht vanzelf aangaat.
Overdag is dit natuurlijk niet te testen, dus net even een stukje wezen rijden. En een donkerstukje opgezocht. En het werkt inderdaad.. Bij het kruising waar ander verkeer rijdt gaat het netjes uit. Wel gemerkt dat het echt donker moet zijn, bij normale straatverlichting gebeurd er niets.
Dan de lane assist, deze heb ik net uitgeprobeerd op de snelweg. De optie gekozen dat er actief wordt ingegrepen gekozen en rijden maar. Met 120 km/h op een leeg stuk snelweg (ja ze bestaan) naar de middenstreep gestuurd en het stuur zeer voorzichtig losgelaten. En de auto stuurt netjes terug, daarna kreeg ik wel de melding dat ik stuur moest vastpakken.
Het systeem grijpt alleen in bij rijbaan verandering zonder dat er richting wordt aangeven.
Ik zal proberen om regelmatig de andere gadgets te beschrijven en mijn meinig over deze dingen te geven.
Tot nu toe ben ik alles alleen aan het uitproberen, ik kan me nog geen echte mening over het nut of nutteloosheid van de gadgets vormen.
De eerste 500KM
- 504 km
Zo de kop is er af. De eerste 500KM staan op de teller.
Een klein probleempje met de linkerachter deur. Daar moet ik echt opletten dat hij ook dicht is. Regelmatig doe ik hem dicht en sluit hij niet lekker. Binennkort even na laten kijken.
Wat me nog wel is opgevallen is deze auto moet voorgloeien. Bij de vorige Focus heb ik nooit hoeven voorgloeien (ook niet met -14).
Auto is echt stil, het gebrom zoals de vorige Focus had is helemaal weg. Soms denk ik dat in een bezine rijdt.
Waar ik nog wel een moet wennen is het grote aantal knoppen. Wat ik niet handig vind (of ik moet er aanwennen) is de positie van de volume knoppen. Deze zitten nu op het stuur, bij de vorige zaten ze achter het stuur wat iets handiger in de bediening vond.
Binnenkort iets over het navigatie systeem. Daar heb ik (en de collega die meereed) veel plezier aan beleeft..
De eerst 6000 KM
- 6.013 km
Zo de eerste 6000 km staan op de klok, en de eerste deuk zit er ook in.. Mijn eigen stomme schuld had een boompje over het hoofd gezien. De parkeer sensor had hem wel gezien, maar ik had meer aandacht voor de melding van de parkeersensor aan de voorkant.. (stond een auto).
Nou ja, het lijkt allemal mee te vallen, zal binnenkort wel door de lease maatschappij naar een schade herstel bedrijf worden gestuurd.
Nu even verder over de auto, het is en blijft een heerlijke reisauto, stoelen zitten er goed. Geen enkele rugklachten na lange ritten.
Het verbruik ligt rond de 5.8/100 (bijna alleen snelweg).
Ik heb alleen soms "ruzie" met de naviagatie, deze staat ingesteld op het zoeken naar alternativie routes als er file staan. Op zich heel handig, maar ik heb al meerdere keren gehad dat ik ergens de snelweg werd afgestuurd en dan boven op het viadcut weer de snelweg opmoest. Zal wel sneller zijn maar niet mijn stijl van rijden. Het meest bont maakte hij het pas door me van de snelweg of te sturen, en na 2 KM de opdracht te geven om te keren en op dezelfde plek de snelweg weer op te gaan. Hiervoor moet ik nog een keer terug naar de dealer voor uitleg.
Dan het lezen van verkeersborden, dat werkt prima, het komt wel eens voor dat hij de borden leest van de parallelbaan. (rond utrecht en den-bosch). Dan krijg je 80 of 100 te zien terwijl je echt harder mag.
Ik vind het wel jammer dat hij geen matrix borden leest, kan er ook mee te maken hebben dat ze geen rode rand hebben. In duitsland hebben de matrix borden dat wel, dat moet ik daar dan nog eens uitzoeken.
Er is nog wel iets vreemds rond de 120KM op de cruise control. Als deze snelheid is bereikt schokt (houdt de auto even in) de auto even. Ik heb al van meerdere mensen (enkele van mijn collega's hebben dezelfde auto) deze zelfde klacht gehoord. Ook een dealer vraagje dus.
Update Verkeersborden
- 6.390 km
Nog even een update over het lezen van de verkeersborden.
Ik ben niet naar Duitsland geweest, maar op de ring rond Antwerpen. Daar hebben ze ook matrix borden met een rode rand.
En deze matrix borden worden prima gelezen. Het zou dus handig zijn dat we in Nederland ook matrix borden gaan gebruiken met een rode rand, zodat de Focus ze ook netjes kan lezen.
De eerste 10.000 KM staan er op
- 10.157 km
Zo de eerste 10.000 KM staan op de teller.
En de eerste schade is hersteld.
Het "schokje" bij de 120KM wordt meegenomen bij de eerste volgende beurt (zal niet meer zolang duren). Moet wel zeggen dat het minder vaak optreed.
Verder niet veel meer te melden, het verbruik is nu stabiel op 5.7/100, bij 90% snelweg.
Er is nog wel 1 ding dat ik vervelend vind, de plaatsing van de 12v aansluiting in voorin. Deze zit net achter de versnellingspook, waardoor de oplaadkabel van de telefoon soms in de weg zit. Misschien iets voor de facelift om de 12v weer in het dashboard te plaatsen.
Nu op naar 20.000 KM en de eerste beurt.
Korte update
- 16.603 km
Gisteren 3 nieuwe ruitenwissers op de auto later monteren. De oude begonnen strepen te trekken.
Het "schokje" bij de 120 is verdwenen.. Geen enkel idee wat de oorzaak is geweest, bij een collega die ook last had van dit fenomeen was het ook weg. Misschien een kwestie van inrijden ??
Verder nog steeds erg tevreden met de auto, het verbruik is gedaald naar 5,3/100.
De eerst onderhouds beurrt
- 20.256 km
Defocus heeft zijn eerste onderhoudsbeurt (20000 KM) gehad.
Naast de normale dingen die bij een onderhoudsbeurt horen is de lekkage ook opgelost. Ja een lekkage, vorige week zag ik water langs het middenconsole druppelen aan de passagierkant. Het hele tapijt aan de passagiers kant bleek ook vochtig te zijn. Verklaart ook de muffe lucht die sosm in de auto hangt. Tijdens de beurt is hierna gekeken, en het bleek dat er een slang van de airco verstopt zat en geknikt was. Dat is allemaal verholpen, dus hopen dat het niet meer weer optreed. Ik hou het wel in de gaten.
Als leenauto tijdens de beurt een Fiesta mee gehad, en oh was ik blij dat ik mijn Focus weer terug had.
Verder geen bijzonderheden. En op naar de 40000 KM.
Een update
- 32.000 km
Alweer ruim 32000KM op de klok en nog steeds zeer tevreden met de Focus.
Wel is de auto nog een keer naar de dealer geweest ivm een lekkage, er liep water de auto. Dit bleek te liggen aan een (bekend) probleem in het kachelhuis, waardoor condens water de auto in kwam.
Alleen heb ik nog wel last van een hardnekkig probleem dat soms de centrale deur vergrendeling niet werkt.. Oplossing is de noodsleutel pakken, maar is niet handig als je net met de boodschappen in de hand staat.
Het ligt niet aan de sleutel, want de reserve sleutel heeft hetzelfde gedrag.
Hiervoor ga ik binnenkort eens contact met de dealer opnemen. Zal waarschijnlijk een moeilijk probleem worden om op te lossen, aangezien het soms maar optreed.
In September naar Italie geweest en het is een verrukking om over de duitse autobahn te rijden, bij 150km/h is de auto nog steeds stil. Een heel verschil met het vorige model.
Dan nog een gadget update : de grootlicht automaat. In Nederland gaat hij bijna nooit aan, te druk en te veel licht.
Maar op de terugweg 's morgens erg vroeg vanuit Italie (04:00) ging op de autostrada netjes waar het kon het grootlicht aan. Dus steeds een goed zicht. Wel even de automaat op gevoeligste stand gezet omdat anders de automaat iets te laat uit ging en ik tegenliggers aan het verblinden was.
De volgende update bij 40K na de beurt.
Weer eens een update
- 42.820 km
Inmiddels is de Focus al weer een jaar oud en heeft hij de 40K beurt gehad. Bij deze beurt niets vreemd gevonden.
Wel wat kleine problemen gehad met de auto. 1. de voorruit verwarming, de ruit werd niet helemaal schoon. Oplossing ruit vervangen (onder garantie).
2. Met enige regelmaat gaan de deuren niet open met de afstandbediening. Oplossing noodsleutel. Het ligt niet aan de sleutel want ik heb het met de reserve set. Dealer wacht op een oplossing van Ford.
3. Deze heb ik nu 2 keer gehad. Na een telefoontje (met de carkit) reageerde het voice control systeem niet meer (dus ook de carkit), ook viel USB audio uit. Oplossing, contact uit en 5 minuten wachten daarna werkt het weer.
Het laatste, maar dat ben ik nog aan het bekijken heb ik het gevoel dat nadat de vooruit is vervangen de grootlicht automaat een stuk (minder) gevoeliger is geworden. Op verlichte snelwegen (wel zonder tegenliggers) gaat het groot licht soms spontaan aan.. Ook in een woonwijk (genoeg straatverlichting) gaat hij soms aan.
Inderdaad soms dus niet altijd.
Ik hoop dat er snel een software update komt (ik heb vermoeden dat de 4 dingen vooral software dingen zijn) en dat de problemen zijn verholpen.
Verder nog steeds een fijne reisauto.
Op naar de 60K beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium ST Line Navi LM Clima Afn. Trekhaak Dealer onderhouden
- 2012
- 175.180 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Edition Plus start stop 2e eigenaar dealer onderhouden airco cruis parkeer sensor trekhaak
- 2014
- 123.772 km

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost Trend Navi Cruise PDC Inruilkoopje
- 2012
- 197.400 km