Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf40.830 km
KM-stand laatst8.388.607 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het geld een goede auto

  • 8.388.607 km

Heb afgelopen half jaar 15.000km voor de zaak in een Ford focus wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic titanium gereden. Heb een goed beeld van deze auto gekregen en wil graag puntsgewijs mijn ervaringen delen.

Belangrijk om te weten is, dat ik van huis uit een echte BMW-rijder ben. Echter realiseer ik me dat dit auto's van een andere klasse zijn, en ik zal deze auto dan ook niet beoordelen op basis van mijn eerdere ervaringen in BMW's.

Om met de deur in huis te vallen; voor het geld is de Ford een goede auto. Mijn Ford was volgeladen met diverse opties, dit maakte de auto voor mij een stuk leuker.

Exterieur: de focus is bruin/grijs van kleur. Een fijne kleur voor degene die niet graag poetst, je ziet het niet zo snel als de auto vies wordt.

Interieur:

Fijne stoelen, materiaalgebruik is niet verkeerd voor een auto in deze prijsklasse. Als je de achterbank platgooit heb je een zee van ruimte.

Het dashboard; tja daar moet je van houden, wat een verschrikkelijke chaotische bende is het op dit dashboard!! De bediening van telefoonboek en navigatie met de pijltjestoetsen is ronduit irritant, een draaiknop (zoals te vinden in diverse Duitsers) had de bediening beslist kunnen verbeteren en versnellen. Verder is het Sync systeem van Ford bijzonder traag, dit is iets dat op den duur gaat irriteren. Verder heeft de navigatie me in het buitenland regelmatig door voetgangersgebieden geleid en naar onjuiste adressen gestuurd. Hier wordt je echt niet blij van als je onderweg bent naar een afspraak. Wat erg goed werkt is de interactieve berekening van de route, die constant rekening houdt met filevorming, werkt goed. Wel jammer dat dit soms elke 5 minuten wordt omgeroepen door de dame in de navigatie.

Het zicht rondom is (met name ter hoogte van de achterportieren en achterkant van de auto) slecht te noemen.

Heel vreemd, als ik een harde schijf op de Usb aansluiting voor het afspelen van muziek, duurt het bijna 10 minuten voordat de bestanden kunnen worden afgespeeld, en gaat de kachel van de ford volle bak warme lucht blazen met een ingestelde tempertauur van 20 graden. De eerste keer dat me dit gebeurde ben ik gestopt om te kijken of de auto wellicht in brand stond, zo heet werd het in de auto.

Stoelverwarming: Ik een heb een lederen interieur, prachtig en een aanrader. De stoelverwarming is echter een flop; het duurt erg lang voordat de stoel op temperatuur is (zeker een minuut of 10, de ergste kou is dan sowieso al wel van het leer af door het zitten). Eenmaal geactiveerd is de hoogste stand zeer warm, en schakel je liever over naar de lagere stand (die voor mij dan weer iets te koud is, het zou fijn zijn als daar een stand tussen had gezeten).

Armsteun: De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaal, jammer, normaal gezien wel enigszins op te vangen met de stoelverstelling maar daar kom ik later op terug.

Stoelverstelling en zithouding: Als ik de afstand tot de pedalen juist in stel (ben nogal lang) dan moet ik de stoel erg rechtop zetten om nog prettig bij het stuur te kunnen. Het stuur is niet ver genoeg axiaal te verstellen om een fijne zithouding te vinden. Om langere ritten gaat deze rechte zithouding irriteren, dus moet de leuning naar achter. Keerzijde is dan, dat de stoel in zijn geheel naar voren moet (om nog prettig bij het stuur te kunnen), en de positie t.o.v. de pedalen niet meer prettig is. Ik heb de hoogte van de stoel afgesteld zodat de hoogte van de armsteun prettig was, de omgekeerde wereld lijkt me, maarja je moet wat.
Klein puntje van aandacht; na 500km rijden voel je duidelijk dat de voering in de uitsparing van de deur waar je je arm plaatst te dun is, zo vanaf 800km gaat je elleboog echt zeer doen. Verder heerlijk kilometers vreten in de ford, je kunt makkelijk 1000km per dag maken.
Het interieur is fijn kraakvrij, kunnen vele (duurdere) VAG auto's wat van leren.

Verwarming: De voorruitverwarming van Ford is met het winterse weer echt een geweldige uitkomst, nooit meer die vooruit krabben, superfijn. De verwarming van de auto zelf is echter wel een hekelpunt. De auto blaast pas warme lucht na 10 kilometer rijden. Dacht eerst aan een kapotte thermostaat maar dit is volgens de Ford dealer normaal omdat deze motoren zo zuinig zijn en geen warmte meer afgeven. Er zijn winterpakketten te krijgen waarbij de motor wordt voorverwarmd voorafgaand aan de rit, ben je een koukleum; neem dan zeker dit winterpakket want je zult het koud krijgen in deze auto. Ik heb me beholpen met een action kacheltje in de 12v aansluiting, moet toch eigenlijk niet kunnen in zo een nieuwe auto.

Motor en bak: De motor is voor een 1600 ecodiesel verassend vinnig en trekt er goed aan, vooral in het toerengebied van 1500 tot 2500 is de motor erg rap. De bak is erg lang; waarschijnlijk om goed van deze motorkarakteristiek gebruik te kunnen maken. Keerzijde hiervan is wel dat je veel moet schakelen om vlot te rijden. Op de snelweg terugschakelen naar 4 bij inhalen is geen uitzondering, en schakellui in zijn 3 een rotonde rijden is er ook echt niet bij, onder die 1500 toeren is de motor namelijk echt niet wakker. Van een diesel verwacht je een bijzonder hoog koppel vanaf het stationaire toerengebied, dus fijn filerijden en wegrijden. Kom je met deze Econetic van een koude kermis thuis, wil je vlot optrekken dan moet je echt eerst toeren maken. Lijkt me slecht voor de koppeling, mezelf er dan ook maar bij neergelegd dat het gewoon geen rappe auto is. Jammer maar snap dat dit met de ecotuning te maken heeft.
De bak schakelt overingens heerlijk zacht en trefzeker, perfect.

Op cruisesnelheid is de motor heerlijk stil, lekker voor lange stukken snelweg.

Onderstel; rijbeleving, stuurgevoel:
Zeer goed onderstel in deze Ford. Stuurt voor een station bijzonder scherp. Onderstel is dynamisch, maar niet hard te noemen. Gewoon een lekker sturende auto. Je moet wel houden van de manier waarop Ford de stuurbekrachtiging heeft ingeregeld, deze is namelijk erg soepel waardoor je weinig feedback van het onderstel in je stuur hebt, sonde want met een iets zwaarder afgestelde stuurbekrachtiging zou de auto veel meer gevoel krijgen, het onderstel verdient dit!

Het verbruik was gemiddeld 1 op 19, mijn kortste ritten zijn 20km, mijn gemiddelde rit over deze periode was ongeveer 80km lang.

Verder is de tank aardig klein, waardoor je geregeld moet tanken, op langere ritten soms even onprettig.

Heb een mankementje gehad, de buitenspiegel verstelde zichzelf iedere keer bij het inklappen, en was daarna niet meer elektrisch te verstellen. Dit probleem werd onder garantie verholpen, maar het leveren van het onderdeel duurde 6 weken... dat is lang rijden zonder buitenspiegel en levensgevaarlijk soms.

Opties:
Deze auto heeft verschikkelijk veel opties meer er zijn er twee die ik erg heb gemist:

- Xenon koplampen (het lichtbeeld van de gewone koplampen vind ik op onverlichte wegen echt niet voldoende)
- voorverwarming van de motor, (volgens mij te krijgen in een winterpakket). De auto blijft 's ochtends zeer lang koud en dit is voor mij echt een grote irritatie geweest. Ik heb nog nooit autogereden met mijn jas aan, maar in deze Ford moest ik eraan geloven. Vind ik echt niet kunnen in zo een nieuwe auto.

Conclusie:

Misschien ben ik wat kritisch geweest, maar vind dat je alles moet zien in het perspectief waarin het staat. Daarom blijf ik bij mijn volgende conclusie: Voor de prijs waarvoor de Focus in de boeken staat, krijg je een flinke auto, met een fijn onderstel, fijne stoelen (verstelling wat minder maar kan persoonlijk zijn) en een leuke uitstraling.
Links en rechts heeft de auto echter wat rare fratsen, en daar irriteer ik me dan mateloos aan tijdens het rijden. De slechte kachel is gewoon not done in zo een nieuwe auto.

Voor mij is het duidelijk, de Ford is 'preiswert' maar gewoon niet mijn auto.


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.