Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Een maandje rijden....
- 2.000 km
Zoektocht:
Inmiddels ben ik al een aantal jaar als ZZP-er aan de slag in het Bank- en Verzekeringswezen. Eigenlijk altijd 2e hands auto’s gereden met kilometervergoeding. Nu is dochter nummer 2 geboren en 1 van onze 2 golfjes was toch echt wel op. Bijna 300.000km op een golf 3 1.6i CL. Super goede auto, maar echt aan vervanging toe, althans te veel onkosten. Dus pappa stond voor de keuze, een goede ruime tweedehands of een leaseauto. Veel gerekend en afgewogen. Je koopt/leaset immers geen blik bonen. Even gekeken naar de wensen, ruim, station, liefst uit de Volkswagen Groep en het liefst geen lang leasecontract (immers we willen eigenlijk nog wel een 3e kind) en zo min mogelijk bijtelling. Veel geshopt bij shortlease o.a. Select Car Lease, Shortleaseland, Dealerleasing maar het lijkt wel of die gasten alleen maar willen schuiven. Ik mis de echte interesse. Bij S-point binnengestapt in Amsterdam. Gesproken met verkoper Dennis de Jager. Een topvent….eerlijk en betrouwbaar. Nam rustig de tijd en er bleek shortlease mogelijk voor bepaalde modellen via Leasepoint. Ik had graag de 14% Skoda Octavia Combi gereden. Die voldeed eigenlijk aan al mijn wensen. Het leasetarief was ook nog alleszins betaalbaar. Tja……het blijft calculeren in deze tijden. Meerdere offertes ontvangen en altijd supersnel. Complimenten voor Sybilla en Bianca van Leasepoint. Ik was bijna om…….
De keuze:
Uiteindelijk toch maar weer is gekeken op Leaseplandirect en daar kwam ik de Ford Focus Station Econetic Lease Titanium tegen. Een mondvol en dat zijn de opties van deze auto ook. Eigenlijk voldeed deze auto aan al mijn eisen (zie opties). Ze hadden een superactie in verband met jubileum en deze deal scheelde bijna € 200 p/m. Ik geef toe de auto heeft niet de ruimte van de Skoda, maar Ford is en blijft kwaliteit. Het is niet voor niets al tijden een van de best sturende auto’s in zijn klasse. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besteld. Op 29 november 2013 besteld en uiteindelijk geleverd op 23 december 2013. Pappa blij, mamma blij, oudste dochter superblij want pappa heeft eindelijk ook een mooie auto.
Opties:
•Kleur Lunar Sky (vind ik persoonlijk erg chique)
•Ultrazuinige 1.6 TDCi dieselmotor met 77kW (105pk)
•Geïntegreerd navigatiesysteem met 5 inch kleurenscherm (West-Europa)
•Bluetooth® en Voice Control
•Radio/CD-speler met 6 speakers
•USB-aansluiting voor iPod® / MP3-speler / USB-stick
•Active Park Assist
•Parkeersensoren vóór en achter
•Torque Vectoring Control
•Cruise Control
•Elektrische voorruitverwarming
•Elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels
•Regensensor
•Automatisch inschakelende dimlichten
•Mistlampen vóór
•Elektrisch bedienbare portierramen
•Dual Zone automatische airconditioning (DEATC)
• Ford Power Startbutton
•Hill Start Assist (HSA)
•Lendensteunverstelling op de bestuurdersstoel
•Armsteun in middenconsole
Zelf heb ik via Speurders.nl velgen met zo goed als nieuwe winterbanden 16 inch op de kop getikt (zie foto’s)
1e ervaring:
De auto is afgeleverd bij een vriend van mij. Die heeft een garagebedrijf en daar zijn de velgen er onder gezet. Pappa zo blij als een kind en uiteindelijk rijden maar. In 1e instantie het boekje er even bij gepakt, want de bediening is even wennen, maar uiteindelijk super logisch. Kreeg alleen mijn entertainmentsysteem niet aan. Dus ik naar de dealer…..moest je op de knop van de volume drukken ON/OFF, ja het staat erbij. Gelukkig bleek ik niet de 1e te zijn….:). Die dag alles maar even uitgetest en alles werkt en is best makkelijk in te stellen. Sommige dingen (waarschuwingen binnen navigatie o.a.) moet je even weten, dus gebruikershandleiding in pdf even rustig doorgelezen en wat gegoogled. Tja en wat moet je zeggen het rijdt super. Je hebt genoeg trekkracht. Het is geen stoplichtentrekker, maar daar neem je deze auto ook niet voor. Hij is allerminst langzaam overigens en je trekt hem lekker snel door vanwege het goede koppel . Je komt naar mijn idee niets tekort. Ga er dit jaar ongeveer 40.000 mee rijden en zal mijn ervaringen delen.
Verbruik:
Ik dacht dat je de auto rustig moest inrijden, maar dat schijnt achterhaalt te zijn. Het is beter om de auto rustig warm te rijden en af en toe op zijn staart te trappen, zodat hij beter loskomt. Anders schijnt je auto wat lui te worden. Ik begon op 8l/100 en is binnen maand gezakt naar 6,3l/100. Ik neem aan dat dit nog verder gaat zakken naarmate de auto echt goed loskomt. De fabrieksopgave is denk ik niet echt haalbaar, maar ja bij welke auto is dat wel. Op dit moment heb ik er 2000 mee gereden en still counting.
Wat valt op:
Positief - Ligt als rails op de weg. De zit is perfect (kom uitgerust uit de auto). Het entertainmentsysteem is prima en de kaarten van de navigatie zijn redelijk up-to-date (V3 SD kaart). De telefoon (SYNC) is super, ik versta de mensen goed en zij mij. Er is sprake van een ruime laadruimte en achterbank is makkelijk neer te klappen. De armsteun geeft genoeg steun en eronder zit een goed opbergvak, waarin ook de usb aansluiting zit. Voor- en achterruitverwarming doet zijn werk echt subliem. Stuur is handig (opties) en ligt erg prettig in de hand. Automatische ruitenwisser werkt super.
Minder positief - Last van windruis bij de bestuurdersportier (deur is bij dealer al een keer gesteld, maar heeft probleem nog niet helemaal verholpen. Ik heb ook last van koude lucht bij het stuur (koude handen). Dit laatste irriteert mij wel, omdat het uit de stuurkolom lijkt te komen. Dealer kon niets vinden (dit zie ik nog maar even aan). De climate-control maakt de auto wel lekker warm, maar lijkt soms wel af te koelen en dan geen warme lucht te blazen. Volgens de dealer functioneert het uitstekend (staat bij mij altijd op auto en beiden gescheiden op 22,5 graden). Ook dit maar is aankijken. Naden dashboard hadden wel iets beter mogen worden afgewerkt.
Conclusie:
Is het de perfecte auto….ehm nee. Is het een goede auto in deze uitvoering? Jazeker. Niemand zal dit een miskoop vinden. Ik ben zelf echt VolkswagenGroep minded, maar qua stuurervaring is deze Ford beter dan een Golf (buiten de Golf 7 misschien). Of ik weer voor een Focus zou gaan, hangt af van de minder positieve punten. Heb wel het gevoel dat de isolatie iets minder is dan een aantal anderen in zijn klasse. Ik zal proberen zo veel mogelijk te updaten!
5000 km
Tja wat moet ik zeggen. Het valt niet tegen, maar ook niet mee. Op zich bevalt de auto prima. Hij is afgeladen aan opties die allemaal functioneren. Ik heb de deur een keer opnieuw laten afstellen bij de bestuurderszijde, maar nog steeds wel wat last van windruis (laat ik nog wel een keer naar kijken bij de 1e beurt. Wat valt er dan tegen? Eigenlijk het verbruik. Voor een 14% auto vind ik hem helemaal niet zuinig. Ik rijd veel op de CC eigenlijk altijd op de snelweg. Dit zijn stukken van 120km en 130km/u. Het zijn ook vele lange stukken constante snelheid, maar mijn verbruik blijft rond de 6,5. Dit komt neer op 1 op 15,5. De golf 4 1.9tdi uit 2001 doet dat echt niet slechter. Ik had wel verwacht dat ik rond de 5,5 zou uitkomen, maar dit is echt een tegenvaller. misschien dat iemand hier een idee heeft?
Update na 16000
- 16.000 km
Sinds eind mei de zomerbanden. Deze zijn duidelijk zuiniger. Heb ook het gevoel (lijkt ook feitelijk) dat de motor meer "los" is gekomen. Verbruik zit nu meestal rond de hoge 4 en lage 5 t.o.v. de 6 die ik in het verleden wel is had. Dus dat is positief.
Verder ben ik nog steeds verdeeld over de kwaliteit. Is het slecht....nee helemaal niet zelfs, maar het is het gewoon net niet voor mijn gevoel. Van de navigatie tot de afwerking....het voldoet, maar meer ook niet. Af en toe trilt er wat in het interieur van de deur (en zo hard staan mijn radio echt niet op 10) en dat vind ik echt niet kunnen na 6 maanden. Ook vind ik de isolatie (buitengeluiden) niet echt goed te noemen. Het voldoet, maar dat heb ik zeker beter ervaren (o.a. Megane Estate en Golf beiden 14%). De deur is opnieuw afgehangen na een maand en was wel iets beter.
Was het geen leaseauto geweest met een voordelige deal van Leaseplan, dan had ik destijds voor een Skoda Octavia, Seat Leon, Megane of Golf gekozen in de 14%.
Positief: Wegligging, alles functioneert (opties), lekker rijgedrag en uitstekende stoelen.
Minder positief: Het geeft je voor een nieuwe auto geen premium gevoel en dat is jammer.
Nog steeds leuk...behalve kleine schade
- 31.000 km
Tja....na een lange tijd een update. Bij de leasemaatschappij is het gemiddelde verbruik 19,23 km/u per liter en ik doe 18.35 km/u per liter. Hou nergens in en veel op de cruise. Veel stukken 130 km/u gereden, dus volgens mij zeer netjes.
Alles werkt zoals je mag verwachten. Nog geen problemen mee. Af en toe is de navigatie de weg kwijt, maar dat is bij veel systemen die ingebouwd zijn niet anders volgens mij. Muziek en dergelijke worden keurig afgespeeld en klinken prima. Geen Bose of Infinity systeem maar standaard prima. Blijf echter wel last houden van een trilling in de deur bij bepaalde bastonen. Dat is wel irritant, omdat het geluid niet heel hard staat. Paneel lijkt niet helemaal lekker te zitten.
Bij inparkeren moest ik achteruit en iets te veel op de sensoren vertrouwd. Rij schuin omhoog en raakte een betonnen legosteen. Onderkant van achterbumper (plastic gedeelte) gekrast. Irritant...maar goed...eigen schuld.
Verder nog steeds tevreden, maar niet overtuigd om straks weer voor een Focus te kiezen.
Toevoeging
- 32.000 km
Vanwege een kleine schade rijd ik nu in een Volkswagen Golf Variant 1.2tsi, ik denk een Trendline met wat extra opties. Nu merk ik pas hoe goed het onderstel is van die Focus. Scherp waar het moet en zacht voor comfort....heel erg knap. In mijn leenauto zit ook het touchnavigatiesysteem van Volkswagen en ik moet zeggen dat ik af en toe terug verlang naar mijn Ford (en dat voor een fervente VW liefhebber). Mijn telefoon werkt veel makkelijk met het systeem van Ford dan Volkswagen (Galaxy S 5). Moest mijn telefoon zelfs anders instellen anders pakte het systeem mijn adresboek niet erg vaag. Ook de CC van de Ford is vele malen handiger (op het stuur) dan die van VW (op de pook). Nu al meerdere malen gehad dat ik richting aangaf waar dat niet nodig was. Komende week komt mijn Focus weer terug.....en ik zeg TOP!
Twee schades verder
- 39.500 km
Nou eindelijk weer is een update :). Toch leuk kleine kinderen op een kinderopvang en een basisschool. De 1e schade vorig jaar (zie eerdere review) helaas zelf veroorzaakt. Reed achteruit bij de kinderopvang en de parkeerplaats was een beetje aflopend. Dus kont stond iets omhoog en reed tegen een betonnen Dubloblok (heb er geen andere omschrijving voor), omdat de achtersensors helaas niet reageerden. Stom maar dacht dat ik al kon insturen....kras op de plastic onderbumper (Mijn eerste schade in 16 jaar autorijden).
Tweede schade afgelopen maand bij het wegbrengen van mijn oudste dochter naar de kleuterschool. Iemand reed achteruit tegen mijn voorbumper aan. Altijd lekker een diepe kras in de 1 jaar oude lak van je auto :) Ook deze overigens weer snel en keurig verholpen door Leaseplanservice Breukelen.
Je vraagt je misschien af....vanwaar de update? Nou daar kom ik nu. Ik ben van mijzelf een fervent Volkswagen rijder...niet dat ik iets tegen Ford heb/had, maar VAG groep trekt mij toch. Nu heb ik in een half jaar tijd als vervangingsauto een Volkswagen Golf station 6 en 7 meegekregen. Het viel mij tegen. Ooow ja? JA....whoooops dat was even slikken. De auto van het jaar valt tegen? Nou vond ik wel. Neem de Golf 7. OK ik kreeg een Trendline 1.2 Tsi met geen (luxe) of zo goed als geen opties mee, maar ik vond hem rumoerig. Veel buitenlawaai dat werd dus uiteindelijk binnenlawaai. De stoelen…..duidelijk minder dan in de Ford. Stuurgedrag, minder dan in de Ford. Het leek wel een vrachtVolkswagen voor mijn gevoel. De Focus stuurt strak in en stuurt vergeleken bij de Golf superlicht, maar geeft je absoluut geen weekgevoel. Je krijgt alles vanuit het stuur keurig door. Wel voelt de Focus zwaarder aan, maar dit is dan ook een diesel en zwaardere motor. Wat viel nog meer op? Nou de CC van Ford op je stuur is veel handiger dan de CC op je richtingaanwijzer. Gebeurde mij regelmatig dat ik richting aangaf en dat was zeker niet mijn bedoeling. Het went wel, maar is gewoon minder prettig. De laadruimte van de Golf 7 is dan weer wel ruimer, maar niet extreem. Is wat dieper dat merkte ik aan de kinderwagen. De afwerking van Volkswagen ligt wel duidelijk hoger dan bij Ford. Kon geen naad ontdekken die scheef zat bijvoorbeeld. Overigens vond ik ook die 1.2 Tsi echt een hele goede motor. Lekker venijnig torretje voor een 1.2. Je komt er in Nederland nergens wat mee tekort en is erg zuinig. Reed op een halve tank 400 km en ben geen superzuinige rijder.
Maar wat is dan kort overall de conclusie? Nou ik was superblij mijn eigen auto terug te hebben. IK? Blij met een Focus ten opzichte van een Golf? Dat deed even zeer…. Gelukkig maar heel even hoor en rijd gelukkig weer met een glimlach rond en zonder krassen. De Focus lijkt stiller dan die Golf 7, ondanks dat mijn auto op winterbanden staat. Misschien maar is een testrit maken in een luxere Golf 7 uitvoering?
En komend jaar…..nou 2016 komt er straks aan en pappa is alweer opzoek naar een opvolger. Weer een Ford Focus? Denk het niet aangezien die niet meer in 14% is te krijgen. Anders was dat zeker een kandidaat. Misschien een grotere auto met 20%, wie weet. Waar staat nu een date mee gepland? Nou….ik vind de 308SW een mooie auto en laat ik nou de info hebben ontvangen dat die weer 14% gaat worden van de zomer (dealer Nerfkens vertelde mij dit). Gaan we daar binnenkort maar is mee sturen.
Voorlopig rijd ik nog met een glimlach en zeer relaxt in mijn heerlijke Ford Focus. Mijn verbruik zit gemiddeld op 1 op 18,23, waarbij het gemiddelde verbruik volgens de Leasemaatschappij van dit model op 1 op 19,23zit. Overigens doe ik niet de zuinigheidstest met deze auto en trek lekker door daar waar mogelijk. Lekker rijden....VVVRRROOOEEEMMMMMMM
(wordt vervolgd)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.