Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 135.339 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Zuinig en luxe
- 152.005 km
Na een fiasco met een BMW e91 316i (alles ging kapot aan dat ding) moest ik snel een andere auto hebben. Wat voor mij prioriteit heeft zijn de volgende zaken:
- Rijke uitrusting
- Zuinig
- Ruim, ivm de kids
- Betrouwbaar
- Rijeigenschappen
Aangezien ik in het verleden al meerdere malen een Ford Focus had gereden en deze auto's over het algemeen een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben viel mijn oog op een Focus uit 2013, 1.6tdci econetic 105 pk. Het betreft een lease titanium edition en dat betekend simpelweg dat de auto voorzien is van vrijwel alle denkbare opties.
Wat mij tevens over de streep trok was het zuinige verbruik (rond 1:20) en de daarbij horende actieradius. Met normaal rijgedrag 50/50 binnen/buiten bebouwde kom red ik makkelijk 850-900 kilometer op een tank. Rijdt ik iets meer snelweg is 900 plus vrij gemakkelijk haalbaar. Zie hiervoor de gebruiksmonitor.
Afgelopen jaar heb ik de auto gebruikt voor woon/werk verkeer en de nodige vakanties. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het rijgedrag.
Wat mij wel begon te irriteren is het feit dat de auto niet echt een snelheidswonder is. Uiteraard wist ik dat van tevoren maar vooral inhaalacties op de snelweg duurden eeuwen voor mijn gevoel. Mede daarom begon ik de optie van tuning te overwegen.
Begin december 2018 heb ik dat uit laten voeren, inclusief een vermogingsmeting voor en na. Gelukkig bleek dat het een gezonde motor betrof want standaard werd er 108 pk en 277 Nm uitgeperst. Na de nodige software aanpassingen kwam het vermogen uit op 145 pk en 320 Nm aan koppel.
Nu enkele weken later merk ik dat de dip in de eerste versnellingen weg is en dat de auto beduidend sneller is geworden. Verbruik zou dalen maar voorlopig is dat gelijk gebleven. Aankomend jaar volgen nog twee updates betreffende bijzonderheden. Al met al ben ik zeer tevreden met deze Ford Focus
tevreden
- 159.500 km
Inmiddels zijn we 6 maanden en kleine 9000 km verder. Nagenoeg geen bijzonderheden te melden. De rubbers aan de onderzijde van de beide voorportieren lieten los. Dit heb ik zelf eenvoudig kunnen verhelpen door ze weer vast te lijmen. Schijnt een bekend euvel te zijn bij deze generatie focus.
Voor de rest is het buiten de uitstekende rijeigenschappen een vrij saaie auto qua bijzonderheden. Tot nog toe gaat er simpelweg niets stuk. Moet wel zeggen dat ik de standaard navigatie van Ford niet meer gebruik. Is zeer verouderd en updaten kost 350 euro aldus de dealer. Google-maps op de smartphone is een uitstekend alternatief en kost mij geen extra centen.
Eind dit jaar na de apk volgt een nieuwe update.... zou namelijk niet weten wat ik er nu nog over moet schrijven....
Probleemloos
- 165.000 km
In het afgelopen halfjaar weer 6000km op de klok gezet. Vrijwel geen bijzonderheden te melden op een kapot stadslichtje na. Direct maar allebei vervangen omdat ze vaak vlak naar elkaar stuk gaan.
Afgelopen december een grote beurt met APK gehad. Geen bijzonderheden te melden.
Kortom: zeer tevreden en we gaan er weer een jaar tegenaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.