Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst163.433 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 900 km

Vorige week was het eindelijk zo ver om de nieuwe Ford Focus Wagon op te halen bij de dealer. Door leveringsproblemen van de speciale buitenspiegels met dodehoek-signalering (BLIS) werd hij ca. een maand later geleverd.

De auto is met de volgende opties en accessoires geleverd:
Light Upgrade Pack
Driver Assistant Pack
Lak Frozen White
lichtmetalen velgen 7,0x17 inch , 5x2-spaaks design (1710606)
Individual full BSK, wagon
Antislipmat, wagon (1710940)
ClimAir zonneschermen, Wagon, complete set - 5 stuks (1744535)
Dorpellijsten, verlicht, voor set van 2, met Focus logo (1742729)
Pookknop, styled, verlicht, 6-bak, gemonteerd (1729817)
Pioneer luidsprekers speaker full upgrade (1479486)
Bagagenet, oprolbaar, wagon (1725131)
Aansluitkabel Ipod (1529487)
Achterbumperbescherming (1709550)
Hoofdsteun.TV Entrypack

Reden van keuze:
Mijn vorige auto betrof een Volkswagen Golf VI Bluemotion. Vergelijking maak ik dan vooral met deze vorige auto.
De reden dat ik koos voor de Focus is de lage bijtelling (14%) en dat het een stationwagen betrof. De vorige auto kreeg ik in 2009 toen ik nog geen kinderen had. Aangezien ik nu 2 kinderen heb , was een station-uitvoering eigenlijk een must.
De andere optie was een Renault Megane, maar ik vond de Focus mooier afgewerkt. Verder staat de Ford bekend als een van de beste qua wegligging.
Laatste reden is dat het toch een Duitse auto is (gebouwd in Saarlouis), maar dat laatste is alleen een gevoel.

De eerste indruk is als volgt:
Prestaties:
Deze zijn vergelijkbaar met de Golf. Beide hebben lange versnellingen om zo zuinig mogelijk te zijn. De Focus heeft een 6-bak die daardoor iets pittiger oogt.
Qua wegligging is de Focus iets harder geveerd (misschien ook deels door de 17 inch wielen) en door het tractiesysteem (Ford Torque Vectoring Control) neigt hij iets minder onderstuur te hebben in de bochten.
De stuurbekrachting is ook iets beter geregeld zodat hij zeer licht stuurt in de bochten en iets zwaarder op de rechte snelle stukken (de balans hierin is gewoon beter)

Comfort:
Werkelijk alles zit erop!
De speciale extra's:
Dodehoek-signalering (BLIS) -> ideaal op de snelweg, want hij herkent andere weggebruikers die ca. 3 sec. in je dodehoek blijven
Verkeersbordenherkenning: in het algemeen inhaalverboden en max. toelaatbare snelheid indien de borden een rode rand bevatten.
Active city stop: noodstop-systeem onder de 30 km/u. Deze heb ik vandaag getest bij de slagboom van het kantoor (iets te dicht de neus onder de slagboom en hij trap vol op de rem!)

Verdere ideale gadgets die opvallen:
Ford Sync: werkelijk alles is spraakgestuurd (audio/telefoon/navigatie/airco) en in het Nederlands! Alles werkt vrij interactief (als je op de voice-command knop drukt dan geeft de auto al de opties aan in het display). Verder is een goede handleiding meegeleverd waar alle mogelijkheden instaan. Stap bij stap kom je zo achter alle mogelijkheden van dit systeem.
Verder werkt het systeem ideaal om audio te streamen via Bluetooth en/of USB.
Ik heb het getest met een iPhone 4S en via USB zijn alle titels zichtbaar in het display. Zelfs met Spotify werkt het, zolang je binnen dezelfde playlist blijft. Daarna dien je iPhone weer opnieuw aan te sluiten omdat hij het daarna niet meer weet (heeft iets met USB-indexering te maken). Dit wil ik nog even kortsluiten via de dealer. BT werkt ook voor audio, echter dan geen titelnummers zichtbaar.

Betrouwbaarheid (voorlopig gemiddeld):
Nog geen oordeel na 1 week rijden. Enig nadeel is dat de beurten om de 20000 moeten (dit was 30000 bij de Golf). Er gaat daarom ook geen special longlife olie in (scheelt wel weer in de kosten op de korte termijn).

Gebruikskosten (voorlopig gemiddeld): Nog geen oordeel na 1 week rijden. Ik zal mijn oordeel ook alleen beperken tot verbruik aangezien het een lease-auto betreft.

Update

  • 18.000 km

Even een tussentijdse update:
Na 18000 km blijft het een heerlijke auto. Het verbruik ligt bij mij gemiddeld op volgens de boordcomputer op 5.8 l/100km (1:17). Dit is bij 80% snelweggebruik.
Enige minpuntje is de 6-bak, waarbij de 5e versnelling eigenlijk niets voorstelt.
Eigenlijk gebruik je die alleen bij rijden op 80km wegen. Bij 100 km wegen kan je gewoon van 4 naar 6 schakelen. Maar ja dit moet je voor overhebben om 14% bijtelling te hebben. Als je op tijd terugschakelt heb je wel genoeg vermogen.

Tot dusver nog geen mankementen gehad, afgezien van een lekke band. Het is wel behelpen met een reparatiesetje. Enige andere optie is een thuiskomertje, maar daar mag je ook maar 80 km/u mee.

Tenslotte is het een heerlijke familieauto, ideaal om met 2 kleine kinderen (2j en 0.5jaar) op vakantie te gaan. Stoelen zitten veel beter als mijn vorige auto (VW Golf Highline).

Na de eerste garagebeurt (30.000 km) zal ik weer een update geven.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 20.000 km

Vandaag eerste onderhoudsbeurt gehad. Geen opmerkingen/mankementen.
Ik moet er vooral aan wennen dat onderhoudsinterval op 20000 km staat. Dit was voorheen 30000 bij mijn vorige auto (VW Golf VI).
Ik kreeg een benzine-versie van de Focus Wagon mee als vervangende auto.
Het viel me op dat de muziektitels bij deze wel te zien waren in het display van de navigatie als ik nummers via BT afspeelde. Dit is niet het geval bij mijn auto.
Ik ga dit even navragen bij de dealer (misschien een update?).

Na de eerste winter

  • 55.000 km

Hierbij weer even een update van mijn gebruikerservaring.

Een winter op winterbanden gereden.
Een onderhoudsbeurt gehad bij ca. 40.000 km.
Geen speciale dingen gevonden tijdens de beurt, echter na een tijdje kwam er een zingend geluid vanaf de voorbanden. Dit werd steeds erger. Na de winterbandenwissel naar de zomerbanden bleef dit geluid aanwezig.
Bij navraag bij de bandenleverancier werd gemeld dat de achterbanden gecupped waren. Dit schijnt vaker voor te komen bij auto's met voorwielaandrijving en minder gewicht bij de achterkant (lege kofferbak).
Na het monteren van 2 nieuwe achterbanden bleef het geluid echter bestaan.
Ik ben hierom nog een keer teruggegaan en toen de nieuwe achterbanden omgewisseld met de voorbanden. Toen het geluid nog steeds aanweizig bleef ben ik naar de dealer gegaan.
Het euvel bleek een versleten wiellager aan de linkervoorwiel te zijn en dat al bij 55000 km. Wiellager is vervangen onder de fabrieksgarantie.
Auto rijdt (weer) voortreffelijk.

Update

  • 113.000 km

Hierbij even een korte update na 113000 km. Na de vakantie hoorde ik weer een bekend zingend geluid bij de banden. Gezien de vorige ervaring leek het weer op een kapot wiellager. En inderdaad na bij de delaer langs geweest te zijn, bleek nu het wiellager rechtsvoor versleten te zijn. Tevens zijn er 3 nieuwe banden gezet (de 4e was eerder vervangen a.g.v. lekke band).
Afgezien van bovenstaande ben ik nog zeer tevreden over de Focus.
Wel heb bij vervanging van de lekke band een reserveband geregeld (helaas een thuiskomertje, maar in ieder geval beter dan die deo-busjes).

Inleveren auto

  • 163.433 km

Morgen wordt mijn auto opgehaald na ruim 3.5 jaar trouwe dienst. De volgende auto wordt weer een Volkswagen. Ik was tevreden over de Focus, maar keuze was vooral gemaakt door de lage bijtelling (14%) ten tijde van de aanschaf. Ik kon toentertijd daardoor alleen kiezen voor de Ford Focus Wagon of een Renault Megane Estate.

Hierbij kort de plus- en minpunten van de Ford Focus:

+ wegligging en stuurgedrag
+ betrouwbaarheid (vrijwel geen olieverbruik tussen de beurten door. Ik heb een 5 liter oliebusje gebruikt voor de hele looptijd). Eigenlijk geen mechanische problemen gehad afgezien van de wiellagers.
+ Carkit (met spraakbesturing) en BT-connectiviteit (Spotify) werkte uitstekend.

- het blijft een lelijk plastic dashboard met matige afwerking (dat kunnen ze in Wolfsburg beter)
- de navigatie was eigenlijk bij aanschaf al ouderwets en achterhaald (klein scherm en erg traag). Kaart-updates (SD-kaart) vond ik te duur (via de telefoon goedkoper, meer functionaliteiten en een net zo groot scherm)

Ik kijk uit naar mijn volgende auto en zal hier t.z.t. weer een review voor maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.