Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 81.961 km |
Gezocht: 14% auto die je met plezier kunt rijden
- 5.900 km
Na meer dan een jaar wachten was het dan zo ver: ik mocht m'n "eigen" leaseauto uitzoeken. Niks mis met een Prius: een zuinige en betrouwbare wagen voor lange afstanden. Heel goed in het van A naar B brengen van z'n inzittenden. Het is alleen geen auto waarmee je met een grote glimlach op je gezicht over bochtige weggetjes rijdt, daar is hij gewoon niet voor gemaakt. Gezien de privé situatie moest het een 14% auto worden om meer geld voor andere dingen over te houden. Gebruikskosten krijgen dus 5 sterren, want hij is zelfs goedkoper dan de Prius was.
Na eerdere uitstekende ervaring met de Ford Focus II fase 1 (enige auto tot dusver die me in bijna 4 jaar rijden nooit heeft laten staan) en de bijbehorende dealer Crum Houten stond de Ford hoog op het lijstje. Proefrit gemaakt in zowel de Renault Mégane en de Ford Focus, en ik was er gauw uit: het wordt weer een Ford. In oktober mocht ik de Focus bestellen en begin januari stond er een Econetic Lease Titanium in de kleur Lunar Sky bij de dealer op aflevering te wachten. Het optielijstje voor de lease-variant is vrij beperkt, dus ik heb het gehouden op het easy driver pakket (bijna het volledige pakket aan veiligheidsopties), de light upgrade (o.a. xenon-verlichting) en een echte thuiskomer i.p.v. de bandenplakset. Lichtmetaal is geen af-fabriek optie, maar kan eventueel wel geleverd worden. Omdat ik niet zo veel tijd doorbreng met het kijken naar m'n velgen heb ik daar niet voor gekozen. Lunar Sky is een vrij lichte kleur waardoor de "prachtige" standaard wieldoppen ook niet heel erg afsteken.
Xenon kan ik kort over zijn: wat een bak licht geeft dat! Je krijgt er bochtenverlichting bij (verwerkt in de koplamp-units, dus niet met de mistlampen), nuttig als het erg donker is. De submarine lights kun je nu ook van kleur en intensiteit veranderen. In het easy driver pakket zit ook automatisch groot licht. In het algemeen doet dat z'n werk, maar als je kunt ook als bestuurder het groot licht nog aan en uit zetten. Het gebeurt nl. nog wel eens dat het een tegenligger te laat ziet. I.c.m. xenon voegt het naar mijn mening sowieso niet zo veel toe: je ziet al meer dan genoeg.
Belangrijkste eigenschap van de Focus is toch wel het rijplezier. Direct, scherp en communicatief, maar zonder onconfortabel of zenuwachtig te worden. Eén van de eerste dingen die ik gedaan heb is met een grote grijns over een bochtig dijkweggetje rijden. Met de 105PK diesel trek je geen klinkers uit de straat, maar het is zeker geen behelpen met 240nm koppel bij 1500tpm. Doortrekken in de versnellingen heeft dan weer niet zo veel zin, maar schakelen gaat makkelijk en precies. Vanaf 100km/u kan de motor ook in de 6e versnelling steilere hellingen aan zonder terug te hoeven schakelen. Ook op hogere snelheid (Duitsland) blijft de auto stabiel op de weg liggen totdat je de top van 188km/u op te teller bereikt. Zijwind merk je voornamelijk doordat de koets wat rolt, niet doordat je continu moet corrigeren. Qua stoelen waren die in de Focus II voor mij al prima, maar de sportstoelen in de III (standaard in de Titanium) zijn nog een tandje beter. Voor de stoelen hoef je niet te stoppen op lange einden.
En dan de gadget factor. Automatisch inparkeren is best handig. Als er een gaatje gevonden wordt is het stuur los, om je heen kijken en gas/remmen bedienen. Fluitje van een cent, doe je zelf meestal niet veel beter. Het systeem houdt niet van in flauwe bochten parkeren (stoeprandje...) of als het erg krap is tussen twee rijen auto's (vindt gewoon geen gaatjes). Dan kun je wel weer vertrouwen op de parkeersensoren rondom. Zicht naar achteren is vrij beperkt, maar de sensoren lossen dat probleem wel op.
Verder is er nog lane-assist. Dat zou gewoon verplicht gesteld moeten worden op alle auto's, inclusief vrachtwagens. In de normale stand trilt het stuur als je zonder richtingaangeven een streep overschrijdt, maar het systeem kan ook actief de auto binnen de lijntjes houden. Als je erg vaak de lijntjes op een botte manier overschrijdt geeft het je ook een melding dat je eens koffie moet gaan drinken.
Active city stop heb ik gelukkig nog nooit echt hoeven te gebruiken. Als je op een gesloten slagboom afrijdt kun je het al wel in actie krijgen: vol in ankers en een melding op het centrale display. Het schijnt wel alleen op reflecterende oppervlakken te reageren, dus voetgangers en fietsers hebben nog steeds pech.
Ook lekker comfortverhogend bij dit weer is voorruitverwarming. Snel een ontdooide ruit (net de tijd om de zijruiten te krabben) en je kunt je voorruit ook ontwasemen bij 1 graad boven nul. De spiraaltjes in de ruit moet je wel tegen kunnen, want het levert mooie lichteffecten op.
Hebben we nog de Ford Power Button over. Mooie naam voor sleutelloos starten. Sleutel in je zak houden en op de startknop drukken. Voorgloeien gaat automatisch en de motor start als hij daarmee klaar is. Jammer dat keyless entry geen optie is op de lease-variant, daarmee zou het systeem pas echt nuttig worden. Nu stap je toch al met de sleutel in je handen de auto in en uit, waardoor de meerwaarde van de startknop wat dubieus is.
Het interieur is behoorlijk op orde. M'n grootste klacht is het gebrek aan makkelijk bereikbare bergruimte voor kleine dingen. De enige vakken die in aanmerking komen zijn de twee bekerhouders en een klein vakje naast de 12V aansluiting. Armsteun kan een hoop in, maar is geen optie om wat uit te pakken tijdens het rijden. Zelfde geldt voor het vak met klep onder het stuur, want als daar wat uit valt ligt het onder je pedalen. Gelukkig kun je wel je zonnebril kwijt in de daarvoor bestemde houder.
En ja, er zijn een hoop knopjes, da's zeker. De belangrijkste knoppen weet ik ondertussen wel blind te vinden. De overige knoppen bedien je alleen bij lage snelheid of stilstand, dus da's niet zo'n probleem. Sync voice control helpt wel wat bij de bediening van audio en telefoon. Het is wel handig om de gebruiksaanwijzing even te lezen, want er zijn meer stemcommando's te geven dan het systeem aangeeft. Navigatie is wisselend briljant en onbeholpen. De kaart is echt noodzaak zo hier en daar, vooral op de wat moeilijkere knooppunten. Als het systeem niets zegt terwijl je een wisselstrook op rijdt betekent dat bijvoorbeeld meestal dat je in moet voegen. De "hier links aanhouden" op de parallelbaan van de A2 bij Maarssen heb ik ook maar genegeerd: die vangrail ziet er toch niet zo heel aantrekkelijk uit om doorheen te rijden. Daarentegen heeft het systeem me prima op plek van bestemming in Zwitserland weten te brengen, met een mooi bergweggetje op de koop toe.
Kofferruimte is goed gevormd en naar mijn idee wat hoger dan bij de Focus II. Kan best een hoop in. De ruimte rond het reservewiel hebben ze onbenut gelaten, maar onder de mat achter de achterbank zitten wel weer wat vakken voor dingen als de gevarendriehoek en een tweede sleepoog.
Brandstofverbruik dan, de reden waarom deze auto in de 14% categorie valt. Tja, wat zal ik zeggen. Als ik erg m'n best doe zie ik af en toe heel even 4,1l/100km op de (wat optimistische) boordcomputer als gemiddelde staan. Net "iets" meer dan de 3,4l/100km die Ford als gemiddelde opgeeft, laat staan de 3,1l/100km die ze opgeven voor snelwegverbruik. De Skoda Superb die ik ooit gereden heb was niet veel onzuiniger, maar wel een stuk groter en zwaarder. Ben dus blij dat ik de brandstof niet hoef te betalen, waardoor dit voor mij geen invloed heeft op het aantal sterren voor kosten... In de verbruiksmonitor staat de teller nu op 5,2l/100km sinds ik de Focus gekregen heb. Nou is het wel vrij koud geweest sinds ik 'm rij (voorruitverwarming gebruikt en start/stop doet het niet onder 0 graden) en ik heb me in Duitsland 1500km lang niet bijzonder ingehouden. Gaat dus wel weer naar beneden bij het dagelijkse tripje met 100km/u door de trajectcontrole op de A2. Lang leve de cruise-control.
Qua betrouwbaarheid kan ik na bijna 6000km alleen zeggen dat alles het nog probleemloos doet. Zou ook wel erg slecht zijn als dat niet zo was...
Verkouden
- 12.004 km
Net over de 10.000 km begon de auto te klagen over een motorstoring. Voor het gevoel geen wijziging in het gedrag, dus nog geen paniek. Na opnieuw starten bleef de melding even weg, maar zodra de snelweg bereikt werd kwam hij weer direct terug. Toch de dealer maar even gebeld dat ik die middag langs zou komen. Computer meldt een roetfilter dat niet meer ontroet wordt. Stekkers allemaal losgemaakt en weer vastgezet, foutmelding gereset en opnieuw proberen. Helaas was dit niet de oplossing, dus opnieuw terug naar de dealer voor een uitgebreidere controle. Diagnose: kapotte sensor in het filter, en die sensor is pas rond week 20 verkrijgbaar. Doorrijden is geen probleem, melding kan ik bevestigen en negeren. Alleen bij vermogensverlies toch even langskomen om het roetfilter onder handen te nemen. Wordt vervolgd dus...
Hoest, proest en weer gezond verklaard
- 14.800 km
Na dik 3000 km had het roetfilter het toch helemaal gehad, waardoor nu het motorstoringslampje permanent ging branden. Tijd om bij de dealer langs te gaan dus, waar de computer bevestigde dat het roetfilter tot de nok gevuld was. Gelukkig niets in het rijden gemerkt, de diagnose-systemen doen goed hun werk.
Kapotte sensor was nog niet geleverd, maar de dealer besloot om de sensor uit een andere Focus te transplanteren. Vervangende auto werd gauw geregeld, want er was geen garantie meer dat de Focus bleef rijden. Na het weekend werd de auto gerepareerd en mocht ik 'm weer ophalen.
Ze hebben gelijk een beschadigd paneel in de deur vervangen. Gevalletje eigen schuld: plank overheen geschuurd... Focus is dus weer helemaal gezond verklaard. Hopelijk nog vele probleemloze kilometers!
Vakantie weer gehad
- 31.306 km
Deze vakantie naar Bosnië geweest, een trip van bijna 1600km enkele reis. Met z'n drieën gereden en de heenrit zonder overnachting gedaan. Terug zijn we via Oostenrijk en Zwitserland gereden, met elke keer een stop van één of twee dagen. Het blijft een vreselijk fijne reisauto! En met z'n drieën ruimte zat voor bagage en om te zitten. We zijn alledrie niet extreem groot, dat helpt uiteraard wel. 4000km in twee weken was geen enkel probleem.
105PK blijkt niet te weinig. In Duitsland kun je best meekomen, zeker omdat het redelijk druk was en je toch niet veilig 180 kon rijden. Even op z'n tijd terugschakelen voor de extra duw in je rug en gaan. En op bergweggetjes moet je blijven schakelen, maar da's ook onderdeel van de lol natuurlijk! Verbruik heeft ergens tussen de 1:16 (lange file in Slovenië) en 1:20 (binnenwegen in Oostenrijk en Zwitserland) gezeten. Autobahn viel me nog alles mee, ergens rond de 1:18 gereden zonder echt rustig aan te doen.
Navigatie heeft zich ook keurig gedragen: tot de grens met Bosnië het niet één keer fout gehad. Wel wat terechte herberekeningen gezien wegens files en ongevallen, i.h.b. in Duitsland en Oostenrijk (rijd maar over de parkeerplaats, anders kom je er niet langs). Helaas doen ze dat in Slovenië slechter: 2 uur in de file staan, maar Truus weet van niets. En Bosnië zelf staat gewoon niet op de kaart, daar zullen we mee moeten leven. Verder diverse malen de navigatie gebruikt om zonder snelwegen van A naar B naar C te komen. We wilden immers van de omgeving kunnen genieten, en dat lukt het best als je niet op de snelweg rijdt. Aanrader als je geen haast hebt!
Airco doet het best redelijk na uren in de brandende zon (buiten meer dan 40 graden), al is het wel aardig voor de achterpassagier om ook de voetuitgangen aan te zetten. Dan komt er tenminste koude lucht uit die uitgang onder de stoel.
En dan natuurlijk bergweggetjes. Deze auto is voor twee dingen gemaakt: snelweg en bochtjes, da's wel heel duidelijk. Locals volgen is natuurlijk een probaat middel om met een redelijke snelheid over bochtige weggetjes te rijden. Die kennen de weg, weten waar je het best niet te hard kunt rijden en waar dat wel kan. Uiteraard wel zelf je kop erbij houden en geen onverstandige dingen doen, maar je merkt wel dat er maar weinig auto's zijn die makkelijk bij je weg rijden. De glimlach waarmee je achter het stuur zit is onbetaalbaar! :-D
Verder eigenlijk geen gekke dingen gehad. Onderhoudsbeurt is zonder bijzonderheden verlopen. Olie vandaag gepeild, verbruik is nihil. Enige puntje dat ik zo nu en dan merk is dat de motor een klein beetje stottert als je bijna op je constante snelheid bent. Dit gebeurt met de CC, begrenzer en met de voet, dus het ligt toch echt aan de motor/motormanagement. Software-update heeft niet mogen baten. Hopelijk komt er weer een nieuwe update bij de volgende beurt in december of januari.
Kortom, nog steeds een tevreden Focus-rijder.
Spinnend rechtdoor
- 52.000 km
Na de halve ton gepasseerd te zijn weer eens tijd voor een update. Met het warme weer in aantocht gaat het verbruik weer wat naar beneden. Of misschien dat een retourtje Frankrijk met gemiddeld 115 km/u wat mee te maken had.
Blijft een heerlijke auto voor in de bergen! Even wennen aan de lange versnellingen van de Econetic, want die merk je toch wel. Terugschakelen naar 1 om een haarspeldbocht te halen komt nog wel eens voor, en de 5 en 6 zijn werkeloos. Navigatie heeft wel een andere definitie van een "sportieve" rijder in de binnenlanden van Frankrijk. Wegen waar het toegestane maximum 90km/u is rekent de navigatie met gemiddeld zo'n 40km/u. Da's wel goed haalbaar, je rijdt zomaar 20 minuten van een uur reistijd af.
Navigatie blijft af en toe wel irriteren met laat aangeven wat de bedoeling is. Soms wil je gewoon eerder dan 2km van tevoren weten wat je volgende actie gaat zijn, zeker als je met 130 km/u in de beginnende spits rijdt. En neem de routewijzigingen in Frankrijk met een forse slak zout: in tegenstelling tot Duitsland is de verkeersinformatie niet echt te vertrouwen.
Daarentegen is het afspelen van 64GB aan muziek weer heerlijk: altijd muziek bij je die je bij het moment vindt passen.
Ook het elektronische sper aan de voorkant eens een uitdaging gegeven anders dan wielspin voorkomen in een bocht. Gezien het weer lagen de zomerbanden er weer onder, dus nauwelijks grip op sneeuw. En er ligt nu dus nog steeds zo hier en daar sneeuw in midden Frankrijk. Dus voorzichtig geprobeerd of we met één wiel in de sneeuw en één wiel op het asfalt toch naar boven konden tijdens een toeristisch rondritje. Sper gedraagt zich voorbeeldig en onder het genot van een wat zenuwachtig knipperend ESP-lampje rustig naar boven gereden. Geen probleem dus zolang je niet al te enthousiast op het gas gaat.
En problemen? Eigenlijk maar één klein dingetje, en dat is een resonerende plastic kap achter de spiegel. Maar het irriteert me nog net niet genoeg om langs de dealer te gaan. Misschien maar eens melden bij de 60k beurt.
Van beurt naar beurt
- 59.700 km
Laatst iets te vroeg de 60.000km beurt gedaan.
Weer dat lichte stotteren van de motor bij deellast gemeld. Lastig probleem, want het doet zich soms voor. Software update lijkt tot zover te helpen, ik heb het niet meer gevoeld. Hebben ze bij Ford toch dat lek boven gekregen.
En nu doen ineens de knoppen van de dashboardverlichting het. Gebruikte ze nooit (stond altijd op automaat), maar nu vond ik het ineens te fel. Verlichting past zich nog steeds automatisch aan, maar ik kan nu wel het basisniveau aanpassen. Standje "donker" blijkt prima voor mij.
Kap van de sensoren achter de spiegel trilt nu niet meer mee met wat hardere muziek. Zo hier en daar wat schuimpjes doet wonderen. Kan ik eindelijk weer trillingsloos naar muziek met een beetje bas luisteren.
Verder eigenlijk weinig te melden dan dat het prima km's zijn in 1 1/2 jaar. 80.000km ga ik hopelijk dit jaar niet meer halen, het gaat wel hard genoeg!
Saaie auto... En gelukkig maar!
- 81.961 km
Auto heeft net een beurt gehad, en er valt eigenlijk weinig spannends te melden. Beurt is bij de garage in Haarlem uitgevoerd, omdat dat qua tijd en plaats beter uit kwam. Verzoek gedaan om de software van de boordcomputer te vervangen, zodat je in plaats van de (deprimerende) gemiddelde snelheid de dagteller ziet, zoals dat in modeljaar 2014 gewoon is. Netjes uitgevoerd door ze. Nu staat ook de temperatuur op een andere plek en zijn de piepjes en klikjes wat minder nadrukkelijk aanwezig.
ESP gedraagt zich voorbeeldig bij wat gladdig wegdek, stukken netter dan bij de Focus II. Ook hier is het elektronische sper wel een voordeel, want er hoeft zelden op de achterwielen geremd te worden om de auto weer in het gareel te krijgen. Je merkt het dus eigenlijk alleen door teruggenomen motorvermogen en een knipperend lampje. En ik blijf een grote fan van voorruitverwarming...
Oh ja, een stukje schuim tussen het plastic van de kap achter de spiegel doet wonderen. Geen resonerend geluid meer. Weer rust in de auto...
Tot over 20.000 km weer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.