Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf73.457 km
KM-stand laatst143.167 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 115.595 km

Sinds december 2015 heb ik een nieuwe baan, incl een leaseauto. Eerst als tijdelijke auto een Ford Focus 2.0 TDCi Titanium, en sinds 8 januari de Ford Focus 1.6 Econetic Lease Titanium, een pool auto die tot feb 2017 nog in de 14% categorie valt.

Ik kreeg de auto met 73.584 km op de teller, en we zijn dus nu 8 maanden en 42.000 km verder. Voor mijn werk rij ik behoorlijk veel en was bang dat ik veel last van mijn rug zou krijgen als ik een willekeurige auto toegewezen zou krijgen, maar gelukkig is dat niet aan de orde.

Eerst maar eens een algemene indruk. Komende van een tijdelijke auto met de gefacelifte neus (en interieur) is het wel een stap terug. Het huidige model met de Aston Martin neus is veel aansprekender, ook is het dashboard rustiger van de facelift.

Deze auto is het standaard model met geen extra opties, afgezien van de navigatie. Er zitten dus ook wieldoppen onder, en er is gekozen voor een basislak, kleur wit... Helemaal niet mijn smaak, maar goed, voor een jaartje rijden is het nog te overzien.

Stoelen:
Zitten erg goed, deze uitvoering heeft "sportstoelen" en zitten uitstekend. Met lendesteun en hoogte verstelling is een goede zitpositie snel te vinden. Ik moet regelmatig naar Duitsland voor trainingen en rij dan het hele stuk in 1x, 5 uur achter elkaar, en dat zonder rugklachten. Dat is een behoorlijk compliment, bij vorige auto's kon ik soms niet langer dan een uur in de auto zitten.

Nadeel; De bestuurderstoel heeft al lichte slijtageplekken op de wangen, met 115.000 km en bijna 4 jaar ervaring vind ik dat persoonlijk te snel. De vulling is nog wel gewoon stevig, in snelle bochten blijf je ook goed zitten, je schuift niet van je stoel af.

Motor:
Onder de motorkap de bekend 105 pk 1.6 eco dieseltje. Komende vanuit de 2.0 diesel is dit wel een behoorlijke terugval, vooral met tussensprints, maar na een week weet je al niet anders meer. De motor draait rustig zijn toeren en motorgeluid heb je haast niet onder het rijden (constante snelheid). Wel een probleem gehad met de motor, maar daar kom ik later op terug. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1 op 21, wat ik persoonlijk erg netjes vind. Daarbij rij ik bijna altijd de maximale toegestane snelheden waar mogelijk. Zie de verbruiksmeter. Gelukkig zit er een behoorlijke tank onder (55 liter) waardoor je 1000 km op een tank relatief gemakkelijk kan halen, dat scheelt weer tijd te verdoen aan de pomp.
De motor start altijd zonder problemen, het is een geautomatiseerd proces, er zit nl. een startknop in. Tot op heden nog geen enkele keer een drup olie bij te hoeven gooien.

Wegligging:
Daar kan ik kort in zijn, het is algemeen bekend dat ze een zeer goede wegligging hebben, ik was daar sceptisch over, eerst zien (meemaken) dan geloven. Maar daar is geen woord over gelogen, een bocht inzetten en zonder te corrigeren strak en hard de bocht door. Heerlijk. Tot op heden de best sturende auto tot nu toe waar ik in gereden heb.

Navigatie:
Gebruik ik zelden. Scherm is veel te klein en druk, en de kaarten veel te oud. Zelf gebruik altijd Google Maps.

Geluid:
Het standaard geluidssysteem met 4x speakers in de deur en 2 tweeters bij de spiegels presteert goed, in menig andere auto klinkt het standaard systeem een stuk minder. Bas is goed en vervormt weinig bij hogere volumes. Ook de hoge tonen blijven strak. Bluetooth streaming werkt naar behoren, net zoals muziek afspelen van een USB stick, al worden grotere USB sticks niet ondersteund. De radio heeft helaas geen DAB+. De carkit werkt redelijk, al klagen veel mensen over het achtergrond lawaai bij het bellen, er zit dus niet of nauwelijks noise cancelling op.

Climate control:
Deze werkt uitstekend, de auto wordt snel koel bij 30+ graden buiten temperatuur. De witte lak helpt daar natuurlijk ook bij.
De voorruit verwarming is echt ideaal, maar in de donkere dagen is de extra reflectie van de lampen op de gloeidraadjes af en toe wel vervelend. Daarentegen is de ruit binnen enkele minuten ontdooit.

De regensensor werkt uitstekend, nooit geen behoefte om de instelling te wijzigen. Net zoals de lichtsensor, deze is niet te gevoelig (bij viaducten). Helaas zit er geen dagrijverlichting op, dus ik rij bijna altijd met lichten aan. De achterlichten zijn LED en dat staat hem goed.
Tot op heden 1x dimlicht vervangen. De lichtunit moet daarvoor verwijderd worden, maar dat is een werkje van 1 minuut, 2 torx schroeven verwijderen en de unit is eruit.

Onderhoud:
Elke 20.000 km wil de auto een beurtje, en dat laat ie ook melden met een ping als je de auto start als je over zijn kilometers heen bent. Een beurt elke 20.000 km is in mijn ogen te vaak, en zou meer dynamischer afgeregeld moeten worden. Met mijn jaarkilometrage sta ik 3x per jaar bij de dealer.

Storingen:
De linkervoorraam liet een behoorlijke irritante piep horen bij het bedienen. Dat bleek een versleten raamgeleider te zijn, deze heeft de dealer vervangen. Helaas was het geluid na enkele weken weer terug, dit keer wel zachter, ik laat er nu niks meer aan doen.

Bij ca. 110.000 km kwam er een melding dat ik direct naar de garage moest. Bij een herstart was de melding weg en na aflezen via de OBD2 poort waren er geen storingen meer zichtbaar (voor mij althans).

Bij 115.002 km ging het motorlampje branden. Gelijk via de OBD2 adapter uitgelezen en daar kwam code p2463 uit, problemen met de roetfilter. Gelijk een afspraak gemaakt met de dealer, weinig zin om later in de week in de noodloop over de snelweg te rijden.
Bleek dat de inspuiting defect was voor de regeneratie. Deze is vervangen en het roetfilter is weer geregenereerd. Hulde voor de Ford dealer Broekhuis in Harderwijk voor het snel oplossen van het probleem.

Al met al een fijne en redelijk betrouwbare auto om te rijden. Waarschijnlijk gaat ie met 125.000 km met pensioen, ik hoop dat iemand in NL nog veel kilometers erbij gaat zetten.

Persoonlijk ga ik niet meer voor de Ford Focus, ik wil een ander merk proberen. Waarschijnlijk ga ik voor de Renault Megane Estate GT-line. Bijzonderheden van deze Ford ga ik tot de wissel bijhouden.

Verklaring waarderingen:
Comfort: Helemaal in mijn straatje, niet te week en niet te hard, goed bochtgedrag en stabiele wegligging. Stoelen van goede zitcomfort.

Prestaties: Voldoende, het is en blijft een eco dieseltje, voor dagelijks gebruik in Nederland meer dan voldoende. Bij inhalen moet er wel 1 of 2 versnellingen teruggeschakeld worden.

Betrouwbaarheid: Voldoende, toch in deze 8 maanden / 40.000 km wel enkele probleempjes gehad.

Gebruikskosten: Goed, verbruikskosten zijn redelijk laag door zijn zuinig gedrag, maar onderhoudskosten iets hoger door de 20.000 km beurten.

Tussenstand

  • 129.217 km

Door een wijziging van leasemaatschappij moet ik nog even wachten met het uitzoeken van een nieuwe auto. Ondertussen al bijna 130.000 km op de teller, tijd voor een update.

Eigenlijk geen bijzonderheden, verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 20/21, al is deze nu wel gedaald door de overgang naar het koudere weer en de winterbanden. Helaas is 1 winterband een beetje gecupt, waardoor er veel extra herrie de auto binnenkomt.

Olie heb ik nog nooit aangevuld, ook niet deze periode.
De auto heeft bij 128.000 zijn 125.000 beurt gehad, zonder bijzonderheden.

Een nadeel van de eco diesel, bij -5 wordt de auto nauwelijks warm, soms duurt het 30/40 km voordat de koelvloeistof meter in het midden staat. Zo gauw je in de file staat daalt deze bijna direct richting de 60 graden.

De verwarmbare voorruit is daarentegen weer ideaal, zou eigenlijk alle fabrikanten moeten implementeren. Binnen 2/3 minuten is de hele voorruit ijsvrij. De achterruit verwarming en spiegelverwarming werken goed.

Wel af en toe problemen met het entertainment systeem, laatste keer kwam er geen geluid meer uit de speakers, ongeacht de bron (ook carkit/parkeersensoren). Even de auto kort uitzetten werkt ook niet, het systeem schakelt pas uit wanneer de deur open gaat en de auto afgesloten wordt.
De volgende dag getest, geen problemen meer.

Idem voor de linkerportier raam, de auto stand voor sluiten werkte niet meer, naar beneden wel. Na 2 dagen was de functie vanzelf weer terug.

Tot zover de update, de volgende keer hoop ik de afsluitende rapportage voor de overgang naar een andere auto.

Laatste week

  • 142.199 km

Over een week kan ik mijn nieuwe auto ophalen, dus het einde komt in zicht van deze Ford Focus.

Als ik hem inlever heb ik er bijna 70.000 km erop gezet in 13 maanden tijd.
In die tijd heeft hij mij geen enkele keer laten staan.
Even een opsomming met de positieve en negatieve punten:
+ Zeer fijne rijdersauto. Heerlijke wegligging, ik snap nu waarom de Focus de standaard is.
+ Goede stoelen. In de titanium zitten de "sport"stoelen, ik kan uren in de auto zitten zonder een centje pijn. De zijdelingse steun is goed.
+ Standaard geluidssysteem is goed, de bas is wel iets overheersend, deze had ik op -1 staan. In mijn ogen was de verhouding dan een stuk beter.
+ Verbruik. Ik kom uit op 1 liter op 20.76 km, zowel met zomer als winterbanden. En de maximale (GPS) snelheid aanhoudend. Ook regelmatig naar Duitsland geweest waar de snelheid tussen de 130 en 145 km/u lag.
+ De wegklapbare trekhaak. Heb hem weinig gebruikt (mag maar 300 kg trekken), maar met een druk op de knop valt de haak onder de bumper vandaan. Ideaal.
+ Parkeersensoren (voor en achter) reageren vlot en adequaat.
+Voorruit verwarming. Wat een luxe bij de winterdag. Geen gehannes met een deken op de ruit, gewoon motor starten, verwarming aan en binnen 2 minuten een ontdooide voorruit. Wat wel opvallend was, bij het inschakelen van de voorruit verwarming liep de verbruiksmeter 0,3 liter/uur op! Is een stevige verbruiker... Dat zal ook wel de reden zijn dat deze automatisch uitschakelt na 5 minuten.

- Uiterlijk... De gefacelifte versie heeft een veel betere smoel dan deze. Ik moest deze oprijden (pool auto), en als je dan een witte auto (basislak) met wieldoppen krijgt... Als autoliefhebber doet dat pijn :P.
- Interieur begint wat ouderwetser aan te doen, klein schermpje voor de navi/radio. Ook het gebrek aan DAB is een gemis. Ik rij door heel NL heen, en er zijn veel plekken waarbij de FM dekking wegvalt.
- Na 4 jaar en 142.000 km beginnen de eerste kraakjes in het dashboard en deuren te komen. Nog niet echt vervelend, maar je merkt dat het wat ouder begint te worden.
- Navigatie is erg druk, vooral op het inimini schermpje. Navi heb ik zelden gebruikt, gebruik altijd Google Maps.
- Bij temperaturen onder de nul graden is het erg moeilijk om de auto op temperatuur te krijgen, vooral als je snel in de file staat.

Motorisch geen enkele problemen gehad (afgezien van het regeneratie probleempje). Tussen de beurten (elke 20.000 km) geen olie bijgevuld. Schakelen ging ook altijd zonder problemen, al is de koppeling wel redelijk zwaar, vooral bij langdurig file rijden.
Wel is het blokje niet de snelste, is ook uiteraard een eco variant, dus in lage toeren geeft hij niet veel vermogen terug aan zijn baasje. Beetje roeren in de bak zorgt ervoor dat je nog redelijk goed mee kan komen.
Daarnaast ligt de kofferbak ook helemaal vol, zal tussen de 100 en 150 kilo zijn, dus dat sleep je wel elke keer mee. Zal ook van invloed zijn op de optrekbaarheid.

De tank van 55 liter is ook prettig, 1000 km op 1 tank is goed te doen. Straks een auto met een 45 liter tank, dat wordt vaker tanken...

Afsluitend; Een heerlijke rijdersauto, heb er met plezier in gereden. Ik hoop dat hij een goed baasje vindt. Met ruim 140.000 km op de teller moet hij zeker nog wel goed te verkopen zijn in NL.

Ingeleverd

  • 143.167 km

Vandaag ingeleverd met een kilometerstand van 143167.

In totaal 69.582 km gereden in bijna 14 maanden tijd. Het gemiddelde verbruik was 1 op 20.76.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.