Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium (2012)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg prettig: 182 pk 2012 Focus Wagon - UPDATE

  • 30.000 km

UPDATE 23 November 2012: Scroll naar beneden


April 2012

Review 2012 Ford Focus Wagon 182 pk benzine

Midden april: eindelijk mijn Focus kunnen ophalen na 4 en een halve maand levertijd. Ik heb de 182 pk benzineversie gekozen om te leasen.

Uitrusting

Ik heb een Platinum met light upgrade pack (LED dagrijverlichting en xenon), metallic lak, parkeersensoren achter, inklapbare spiegels, keyless entry, privacy glas achter, radio met USB en Bluetooth voor de telefoon. Kleur: Lunar Sky (mooi!). Ik heb gewoon de 16 inch velgjes gehouden: 17 of 18 inch is mooier, maar in combinatie met de extra lease-kosten voor winterbanden en een hogere geprognotiseerde bandenslijtage (want veel pk’s) werd me dit te duur. Ik heb overigens bewust niet voor een ingebouwd navigatiesysteem gekozen. Voor mij is een super-navigatiesysteem dat precies doet wat ik wil belangrijker dan het mooiere design van een ingebouwd systeem. Mijn Laguna had een TomTom ingebouwd systeem, maar dit was bij lange na niet zo goed als mijn eigen TomTom (de Live 1005 – aanrader!), dat mij feilloos en super accuraat om files heen stuurt en voor flitskasten waarschuwt. Als er een nog beter systeem op de markt komt (TomTom natuurlijk) dan upgrade ik direct en verkoop ik mijn ‘oude’ systeem – en dat gaat niet met een ingebouwd systeem.

Ik lease de auto zakelijk en rijd ongeveer 80.000 km per jaar. Benzine is een bewuste keuze geweest: ja, diesel of gas rijdt voordeliger. Maar als je rond de 80 duizend km per jaar in je auto doorbrengt, is rijplezier essentieel en persoonlijk vind ik benzine-pk’s prettiger dan diesel (hoewel je als lease-rijder vaak niet veel keuze hebt). Bovendien rijd ik veel in het buitenland, op plekken waar diesel- en benzineprijzen elkaar niet veel ontlopen. Daardoor neemt het voordeel van diesel, waarvoor je natuurlijk wel de hoge Nederlandse wegenbelasting betaalt (ook al rijd je veel in het buitenland) af, want een vol tankje is dan al snel duurder (Engeland bijvoorbeeld). Als lease-rijder wordt je in feite ook nog prive bestraft om in de Focus diesel te rijden: ik betaal nu 20% bijtelling (bizar maar waar met 182 pk) terwijl ik voor de diesel toch even 5% extra mag aftikken. Benzine is en blijft duurder, helemaal bij de hoeveelheid km’s die ik rijd, maar alles overwegende neem ik de extra brandstofkosten graag (zakelijk) voor lief.

Design

Ik heb de wagon en ik vind de auto mooi geproportioneerd. Ik moest even wennen aan de korte neus, totdat je ziet dat de neus niet kort is, maar de voorruit erg plat ligt en verder naar voren doorloopt dan bij mijn oude auto, een Laguna. Het dashboard loopt dan ook erg ver naar voren door – mooi, voelt erg ruimtelijk. De heuplijn die bij het voor- en achterspatbord wordt onderbroken en iets lager over de deuren doorloopt vind ik wat gekunsteld, maar zeker niet storend: er is duidelijk zorg besteed aan het design.

De neus vind ik zeer geslaagd en i.c.m. de LED dagrijverlichting een mooie aanblik geven. De kont (van de wagon) vind ik erg mooi - wel een beetje 'hoog' op de poten, maar dat is meer een optisch effect door het kunststof randje onder de achterbumper. Dit vind ik minder mooi maar is denk ik een typisch facelift itempje over een paar jaar. Al met al is de auto zeer strak en dynamisch vormgegeven. Ik vind het zeker geen mix van stijlen van diverse continenten zoals vaak gesuggereerd toen deze auto in aantocht was. Aan de marketing-uitingen in andere markten (bijvoorbeeld in de VS) zie je dat deze auto als Europees (lees: Duits) design wordt vermarkt en ik denk dat men hiermee de spijker op de kop slaat. Maar dan wat spannender dan de Duitse tegenhangers VW en Opel.

Interieur

Ik heb de Sony radio overwogen, maar ik vond het glimmende zwart niet mooi en de outlay van de knopjes erg druk. Het dashboard is misschien niet conventioneel, maar absoluut niet onhandig of druk, het is gewoon even wennen maar verder bijzonder gebruiksvriendelijk. De radio in mijn Focus (de Ford radio met USB en Bluetooth) is netjes in de algehele stijl van het dashboard geintegreerd. Okay, ik was al wat aan deze stijl gewend aangezien mijn vrouw een Fiesta (2010) rijdt met een soortgelijke dashboard-styling.

De auto is fraai afgewerkt met mooie materialen en nette stoelbekleding. De tactiele ervaring (‘hoe voelt het aan’) is zeer geslaagd – ik kan alleen maar bevestigen wat je in de tests al eerder las: het voelt allemaal als een klasse hoger. De deuren vallen dicht als een kluis. Knopjes voelen prettig aan. Het stuur is heerlijk dik. Ik vind de pookknop wat klein aanvoelen, maar dat is maar net waaraan je gewend bent. De stoelen verdienen trouwens extra lof: die zitten niet alleen erg goed, maar worden ook door iedere passagier als ‘erg lekker’ bestempeld en al eens vergeleken met Recaro stoelen. Dan doe je duidelijk iets goed. Stevig, maar comfortabel en met bakken zijdelingse steun – voelt aan alsof je in een volbloed sportwagen onderweg bent. Die stoelen alleen al nodigen uit tot het nodige gooi- en smijtwerk, want ze houden je perfect op je plek.

Motor

Ik heb de auto inmiddels goed ingereden (veel toerenwisselingen en veel schakelen werden mij aangeraden door de dealer: niet overdreven voorzichtig doen, maar ook niet in het rood jagen). Nou, ik kan berichten dat dit een bijzonder prettig blokje is. De krachtafgifte is zeer constant. Het is onvoorstelbaar dat dit blok slechts 1.6 liter meet. Het koppel komt helemaal onderin het toerenbereik op z’n piek. Als het koppel het dreigt af te laten weten komt de turbo erin: en die trekt er lekker aan! Helemaal tot bovenin het toerenbereik sleurt hij er enorm op los. Ik vermoed dat dit blok specifiek is ontwikkeld om met een turbo door het leven te gaan, anders wil je het koppel niet zo vroeg z’n piek laten bereiken lijkt mij. Maar in deze combinatie is het perfect op elkaar afgestemd. Het resultaat is een super smeuig blok dat gewoon van onderin tot bovenin in 1 lange lijn doorsleurt.

Zo kun je lekker lui in z’n 3 een bocht nemen en met 900 toeren doodleuk gas geven zonder dat het blok protesteert. Als je daarentegen goed wilt opschieten (wanneer is dat niet?) kun je vanaf 1500 toeren laagvliegen tot aan 6000 toeren, dan wordt het tijd voor de volgende versnelling en sleurt het blok er wederom vrolijk op los. Inhalen is iedere keer weer een feest, zowel op provinciale wegen als op de snelweg. Op de snelweg invoegen? In z’n 4 doortrekken naar 150 en alles blijft achter. Maar ook in z’n 6 bij 130 gas geven (op de Autobahn uiteraard...) resulteert in een zeer vlotte accelleratie en 1 lineare ruk naar 200+. Die lineaire krachtontwikkeling is ook erg fijn bij stoplichtsprintjes... Een paar dagen geleden wilde een Alfa GT Coupe laten zien wat’ie waard was bij het stoplicht. Jammer voor hem, maar toen hij opschakelde (en dus even terugviel) om weer in z’n ideale toerengebied terecht te komen, bleef mijn Focusje nog een tijdje doorsleuren. Toen ik naar 4 schakelde had de Alfa al opgegeven. Blijft leuk – boys will be boys.

De bak schakelt zeer prettig, zeer precies en zonder haperingen. De stuurbekrachtiging is welliswaar elektrisch i.p.v. hydraulisch, maar hoewel ik wat verschil voel met de focus II die ik in 2005 enkele maanden reed, geeft hij voor de sportief georienteerde bestuurder meer dan voldoende feedback en levert geen vaag gevoel op. Niets op af te dingen. De zit achter het stuur is zeer prettig: je kunt lekker laag zitten (ik ben tamelijk lang). De ergonomie is erg goed en je hebt het gevoel dat de cockpit goed om je heen gebouwd is. De led-verlichting in alle ‘holtes’ in het interieur is grappig en geeft wat mij betreft geen kitscherig effect. Het maakt het interieur een prettige plek om ’s nachts in te vertoeven.

Onderstel

Ik kan niet anders concluderen dan dat Ford een perfecte balans heeft gevonden tussen comfort en sportiviteit. Bij drempels voel je dat hij stevig is geveerd, maar bij ribbels in de weg en slecht wegdek strijkt het onderstel alles glad. Ik ben serieus onder de indruk en ik heb al in zeer veel auto’s gereden. Meestal is het onderstel een compromis: sportief, maar compromisloos hard of juist luxueus maar niet sterk in bochtenwerk. Geen punt dus voor de focus.

Ruimte

Ik ben een klasse kleiner gaan rijden in ruil voor een berg pk’s en dat merk ik eigenlijk alleen op de achterbank. De Laguna die ik hiervoor reed was op de achterbank aanmerkelijk ruimer, maar op de voorstoelen merk je geen verschil, net als in de kofferbak (was ook een stationcar). Ik wist niet meer of de Focus bagagehaakjes zou hebben (zoals in de Laguna) dus ik was prettig verrast dat de Focus er geen 2 maar 4 heeft en ook nog 4 bevestigingsogen heeft zodat je alles goed kunt vastsjorren mocht je hier behoeft aan hebben. Vooral de haakjes zijn super-handig. Tassen boodschappen hangen gewoon op hun plek en vliegen niet door de kofferbak... ook niet bij stevig bochtenwerk.

Milieutechnologie

De elektrische stuurbekrachtiging werkt uitstekend. Het start-stop systeem werkt feilloos. Of ik ooit het verbruik ga halen dat de 20% bijtelling rechtvaardigt? Ik denk het niet. Ik lease geen 182 pk Focus om rustig te sudderen. Bovendien rijd ik veel in Duitsland en dan rijd ik op rustige stukken toch al gauw 180 – niet echt ideaal om brandstof te besparen. Nee, de milieutechniek vind ik knap, maar boeit mij vooral door de 20% bijtelling (let wel: mits voor 1 juli 2012 op kenteken) en is een logisch gevolg van de maatschappelijke ontwikkelingen. Ik zie teveel dingen als ik op reis ben (zware industrie in zich ontwikkelende landen bijvoorbeeld) om mij druk te maken om de fractie compensatie die mijn nieuwe auto eventueel zou kunnen bijdragen.

Veiligheidstechnologie

De Focus komt erg goed uit de NCAP botsproeven en voelt ook aan als een bijzonder veilige auto, een cocon van dikke balken (je ziet ook de zeer dikke/brede stijlen en dorpels) en de gebruikelijke airbags. De veiligheidssystemen waarmee Ford adverteert zijn natuurlijk schitterend (lane departure warning, noodstop systeem, etc.) maar aan mij niet besteed. Ik zou het prima vinden als het standaard op de Focus geschroefd zat, maar aangezien je er extra voor moet betalen heb ik deze links laten liggen. Hetzelfde geldt voor het inparkeersysteem. Mijn hemel, als je dat nodig hebt moet je wat mij betreft even je rijbewijs opsturen naar het CBR en nooit meer achter het stuur gaan zitten. Maar goed, leuk dat het er is.

Overall

Wat een fijn bakkie, deze Focus. De ruimte op de achterbank schiet wat tekort, maar als je 2 kleine kids hebt zoals ik, dan volstaat deze prima. Ruimte voorin: uitstekend. Formaat bagageruimte: uitstekend (wagon) en plenty bevestigingsmogelijkheden voor de bagage. Het 182 pk blok is bijzonder prettig en heeft een zeer prettige vermogensopbouw. De bak schakelt perfect, de zit is erg goed en het weggedrag is zeer aangenaam. Het onderstel is een goede mix van sportiviteit en luxe. Fijne materialen, fijne bijtelling en vooral heel veel lol van het vermogen.

Ik zal over een paar maanden een update geven, indien daarvoor interesse is.


UPDATE 12 Mei, 2012

Ik heb de auto nu dik 2 weken en heb er inmiddels 4.500 km op zitten. Even een paar korte indrukken:

- ik ben een paar dagen in de regio Lyon/Grenoble gezeten voor zaken (natuurlijk lekker de auto genomen) en de stoelen zijn op lange ritten inderdaad heerlijk (mede dankzij de lendesteun): stapte na 9 uur fris als een hoentje uit.

- de trekkracht van 110 naar 160 in z'n 5 is erg goed, met als gevolg dat ik bij mezelf waarnam steeds in 5 achter voorliggers te rijden om weg te kunnen planken als ze naar rechts gingen. Let wel: ik ben geen 'klever' en blijf keurig op afstand, want het moet natuurlijk wel veilig blijven. Maar ik moet af en toe echt bewust naar 6 schakelen - dit verklaart ook wellicht het vebruikscijfer voor een deel.

- dan het weggedrag op bochtige wegen: ik zat bij de uitlopers van de Alpen, en werd op weg naar een klant prompt door mijn TomTommetje over een paar bochtige Alpenweggetjes gestuurd. Geen idee waarom, dat ding lijkt mijn gedachten te kunnen lezen. :D En ook op bochtige bergweggetjes is dit onderstel echt heerlijk. Ik voel de auto wat bewegen over de wangen van de banden (de prijs die ik voor 16 inch betaal) maar de grip is enorm en van onderstuur heeft de Focus geen last bij accellereren uit bochten. Een beetje verantwoord gooien en smijten is met deze auto gewoon heel fijn...

- verder vragen een aantal mensen naar het verbruik, dus zie hier het gemiddelde verbruik over de eerste 4.5 duizend km's: 8,9 liter per 100, ofwel 1 op 11,2. Geen 1 op 16 dus, maar dat was ook niet te verwachten.

Aan de andere kant: ik heb jaren geleden een Subaru Forester Turbo gehad en daarmee presteerde ik het continue 1 op 7 te rijden. Okay, okay - die was zwaarder, had permanente vierwielaandrijving (dus wat vermogensverlies) en had de stroomlijn van een zeecontainer, maar toch vind ik 1 op 11 voor dit rijplezier niet echt slecht.

- Overall: tot zover is deze auto een schot in de roos.

Ik zal binnenkort weer een update geven, wellicht haal ik de 1 op 12 nog eens. ;-)


UPDATE 23 November, 2012

We zijn dik een half jaar verder dus het is weer eens tijd mijn ervaringen te delen. Ik heb wat minder gereden dan verwacht: de teller staat momenteel net over de 30.000 kilometer.

Uitrusting

Ik heb erg veel plezier van het uitrustingsniveau van de auto. De radio bijvoorbeeld: de eerste maanden liet ik die vooral muziek vanaf mijn smartphone draaien, maar sinds een paar maanden heb ik een 4GB USB stick in het dashboardkastje ingeplugd vol muziek en dat is echt super handig. De bluetooth functie icm mijn smartphone werkt ook voor telefoneren subliem. Ik hoor wel een licht ruisje over de speakers als de radio bluetooth verbinding maakt met m’n telefoon, dus die verbinding stoort het signaal naar de speakers. Maar het is niet irritant en als je rijdt neem je het niet meer waar.

De Keyless Entry is erg handig. Geen geklungel met sleutels, gewoon de deurgreep pakken en instappen. Op mijn vorige auto (Laguna Estate) liep je gewoon weg en sloot de auto zich vanzelf. Bij de Focus moet je even je hand voor een sensor houden in de deurgreep voordat de auto zich afsluit. Het Renault systeem is daardoor iets spectaculairder, maar ik kwam er diverse malen ’s morgens achter dat mijn auto de hele nacht had opengestaan en dat probleem heb je bij het Ford systeem gewoon niet.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze voor een losse TomTom. Als je de auto in grote steden parkeert moet je het docking station even buiten het zicht plaatsen, maar aangezien ik in een dorp woon en in grote steden meestal op bedrijfsparkeerplaaten sta, komt dit zelden voor. Het is natuurlijk een extra apparaat in de auto, maar nogmaals: het blijkt ook op de langere termijn voor mij een goede keuze.

Comfort

Ik rijd regelmatig lange ritten (1200 km in een stuk) en het comfort van de stoelen is voortreffelijk. Zonder problemen rijd ik lange afstanden. Op vakantie naar zuid Frankrijk waren de kids happy achterin (zijn nog jong, dus geen lange ledematen, anders voorzie ik wel problemen) en ook mijn vrouw voelt zich fit als ze uitstapt. Al met al: Duitse kwaliteiten qua zitcomfort.

Als we met de hele happy family in de auto zitten houd ik me wel een beetje in qua accelleratie (een heel klein beetje eigenlijk) om te voorkomen dat iedereen met nekproblemen uitstapt.  Nee, geintje natuurlijk – het is nog steeds geen Porsche...

Motor

Toen ik de vorige update schreef dacht ik dat het blokje inmiddels goed was losgereden. Toch kan het beter. Ik denk dat ik het volle potentieel van dit blokje pas tegen de 8 a 10 duizend kilometer ben gaan benutten. Regelmatig doorhalen naar 6000 toeren maakt de krachtbron echt wakker. Je voel in de laatste paar duizend toeren een extra duwtje in de rug: de turbo werkt dan duidelijk op volle kracht. Hiermee win stoplichtsprintjes makkelijk – doortrekken als de ander al moet schakelen. Dit blijft ontzettend leuk natuurlijk.

Je betaalt natuurlijk wel een prijs op lange ritten: omdat de tank gewoon klein is (45 liter gooi je in een lege tank) sta je op een rit van 1200 km gewoon 2 a 3 keer te tanken. Dat is niet echt handig, hoewel het in mijn geval niet slecht is gedwongen te worden even de benen te strekken. Toch was een grote tank prettiger geweest.

Ruimte

De kofferbak is echt voldoende voor een fatsoenlijke vakantie. In de zomer hebben we zonder moeite alles achterin gekregen: het afdekscherm kon gewoon dicht. Ik moet erbij zeggen dat wij geen kinderwagens hoeven mee te zeulen, en we zijn geen camping-gangers (niets mis mee hoor, maar niet mijn ding) dus dat scheelt tentmaterialen, bestek, handdoeken, etc. Kortom, als je niet met je halve keuken en badkamer onderweg hoeft voldoet de Focus stationwagon perfect. :D

Verbruik

Okay, okay – ik houd ervan aardig door te gassen en voor mij is ieder stoplicht een leuke aanleiding om het beestje weer eens flink op de staart te trappen, dus ik verwacht absoluut geen perfect verbruik. Zat ik na 4.500 km nog op een gemiddeld verbruik van 8,9 liter (1 op 11,2), ‘haal’ ik na 30.000 km een gemiddeld verbruik van 8,4 liter (1 op 11,9). Je kunt op 2 manieren naar het verbruik kijken. De voorgespiegelde 1 op 16 haal ik bij lange na niet, toegegeven. Maar uiteraard gaat men bij het vaststellen van die cijfers niet uit van mijn rijstijl – sterker nog, zoals we weten zijn die cijfers geoptimaliseerd voor een ‘net’ verbruik. Aan de andere kant vind ik krap 1 op 12 helemaal niet gek. Houd in gedachten dat ik ook veel in Duitsland rijd en daar tik ik regelmatig de 230 aan. Dat is natuurlijk rampzalig voor het gemiddelde verbruik. Ik ben dan ook zeer tevreden hiermee.

Winterbanden

Sinds een tijdje liggen de winterbandjes om de velgjes. Die zijn de reden dat ik voor 16 inch ben gegaan, want met 17 inch velgen icm winterbanden ging de leaseprijs mij teveel omhoog. Winterbanden zijn wat mij betreft een must. Maar los van mijn eigen voorkeur zijn ze gewoon verplicht in een aantal landen waar ik veel kom. Het weggedrag verandert natuurlijk met dit zachtere rubber en door het andere profiel (ik heb Conti’s) zonder ‘lengte-gootjes’ zoekt de auto wat bij stevig optrekken. Dat is even wennen maar als je erop bedacht bent niet erg. Zoals bekend heb je ook wat meer afrolgeluid, maar goed, daar liggen we niet wakker van.

Aanraders

Alles in ogenschouw genomen zou ik een ieder die een Focus aanschaft aanraden de volgende uitrusting te overwegen.

- Light Upgrade Pack: let’s face it – er rijden veel Focussen rond en het worden er alleen maar meer. Toch zie je zelden een Focus met de af-fabriek LED dagrijverlichting (en Xenon) rijden. Het is gewoon lekker dat je auto wat leuker smoelt. Bovendien is de lichtopbrengst van de Xenon verlichting fantastisch. Die technologie wordt toch steeds verfijnder en ik merk een groot verschil met bijvoorbeeld de Xenon op mijn Omega wagon 12 jaar geleden. Grappig detail: er zijn nog landen waar LED dagrijverlichting (ik bedoel dan de echte, niet die sneue halfslappe inbouwsetjes ;D) respect afdwingt. In Tsjechie gaan mensen daadwerkelijk aan de kant als je met 170 km/h achterop komt rijden op de snelweg. Het zal wel mijn perceptie zijn, maar dat gebeurde voor mijn gevoel stukken minder met mijn Laguna met halogeen dagrij-pitjes. Belangrijk? Nee. Leuk? Yep.

- Radio met USB en Bluetooth: gewoon doen. Het is super makkelijk, geeft je toegang tot je telefoongeheugen op het centrale scherm van de auto (en bediening op het stuur) en de USB ingang betekent eindeloos veel albums ‘at your fingertips’. Heerlijk.

- Keyless Entry: ik vind het een aarader, maar dit ligt echt aan hoeveel je de auto gebruikt.

- Hetzelfde geldt voor inklapbare spiegels. Handig onder bepaalde omstandigheden, anders overbodig.

- Privacy Glass achterin: ab-so-lute aanrader. Op vakantie in zuid Frankrijk met 32 graden en volle zon heb ik de kids geen enkele keer horen klagen over de temperatuur in de auto. Dat scheelt weer van die amateuristische zuignap Cars/Barbie schermpjes achterin. Ook handig dat mensen gewoon niet in de koffertbak kunnen kijken. Het glas laat genoeg licht door, ook ’s nachts. Alleen als de kids naar oma willen zwaaien bij het wegrijden, wel even het raam laten zakken...

- Zelfontdooiende voorruit: we hebben dit seizoen welliswaar nog geen vorst gehad (1 keer als ik dit schrijf) maar ik weet uit ervaring dat dit een fantastisch systeem is en dat ik hier veel plezier van ga krijgen de komende maanden. 15 Jaar geleden huurde ik een Focus type 1 in Finland, in de winter. Daar zat hetzelfde systeem op. ’s Morgens zat er een dikke laat ijs op het raam (geen rijp, maar helder ijs) bij -15 graden. Tegen de tijd dat ik de zijruiten had afgebikt was het ijs van de voor- en achterruit afgegleden. Het systeem kan de Nederlandse laagjes rijp/ijs dus met gemak aan en het scheelt gewoon gekluns ‘s morgens. Ideaal en een echte aanrader.

Zo, ik heb me weer aardig uitgeleefd denk ik – ik zie uit naar op- en aanmerkingen en zal rond de 60 duizend kilometer weer een update geven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.