Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Trend (2011)

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Trend (2011)

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Trend
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

De eerste kilometers

Na bijna 5 en een half jaar in de Focus II gereden te hebben is ie eindelijk binnen. De nieuwe Focus wagon Trend 1.6 ecoboost.

Waarom deze keuze?
Voordat ik tot deze keuze gekomen ben heb ik me verdiept in meerdere auto's. Mijn werkgever stelde als eis dat het een benzine-uitvoering moest zijn. Ik had de keuze uit Ford Focus (limited oud model en nieuw model), Ford C-max, Ford Mondeo, Opel Astra, Zafira en Insignia en Peugeot 308. De C-max viel af doordat deze geen 20% bijtelling uitvoering heeft met benzinemotor. De Mondeo is te groot en te duur. De Zafira vind ik oerlelijk en niet nodig, de Insignia vind ik niet mooi en te groot en te duur. De Peugeot 308 heb ik nog wel overwogen, maar vind ik ook niet mooi, de facelift vind ik overigens zeer geslaagd. Wel is de 308 erg ruim, maar helaas niet met 20% bijtelling uitvoering in benzine. De Astra heb ik ook wel naar gekeken, maar die is er alleen met een 100 pk benzinemotor met 130 Nm, waar je dus geen worst mee uit de boerenkool trekt. Zeker met belading is dit geen reële optie. Verder was ik na de proefrit in de C-max overtuigd dat het een Ford moest worden. Na de proefrit in een Grand C-max Ecoboost 150 pk, een C-max 105 pk, een C-max 115 pk Diesel en een Focus ecoboost 150 pk was ik er uit. Het moest een Focus wagon Ecoboost 150 pk worden. Dit omdat die motor zo fenomenaal veel trekkracht heeft, soepel, snel en stil is, en omdat er mogelijk ook nog 1500 kg mee getrokken kan worden. De 105 en 125 pk versie kunnen maar 700 en 800 kg trekken.

Omdat ik het sportonderstel van de vorige auto vooral in het begin te hard vond (icm verzwaarde vering) heb ik de Trend Sport uitvoering niet gekozen, maar voor de Trend uitvoering gekozen. Van het geld wat ik uitspaarde heb ik de bluetooth radio en een seat pack besteld. De cruise control wordt bij mijn werkgever standaard meebesteld.

Inmiddels heb ik er ruim 2100 km mee gereden en ik denk dat ik wel vriendjes ga worden met deze auto.

Deze Focus voelt aan alsof je 2 klassen hoger gezet wordt tov de vorige. Deze voelt degelijk aan, kraakt niet, rammelt niet, lekt geen water via de dakantenne of achterklep. De deuren sluiten als een kluisdeur, vergelijkbaar met de Golf, wat toch wel als standaard in deze klasse gezien wordt. De vorige Focus (van 2006)vond ik een prima auto, maar voelde niet zo degelijk aan en qua afwerking liet Ford daarbij nog wel wat steken vallen. Toch was het een prima auto, ruim, compleet en op de snelweg een lekkere stille motor.

Nu de nieuwe, de motor loopt zijdezacht en laat alleen bij flink gas geven een sportieve brom horen. Bij rustig rijden blijft de motor op de achtergrond. Het wind en bandengeruis is veel stiller geworden en de wegligging is erg goed, niet helemaal vergelijkbaar met de vorige omdat die een sportonderstel en verzwaarde vering had, maar zeker zo goed.
Ik rijd vlot, maar ben zeker geen scheurijzer, maar toch is het leuk om een of andere tupperware auto bij een stoplichtsprint de achterkant van de Focus te laten zien, dat kan ook met deze motor.

De ruimte is in mijn beleving een fractie minder dan de vorige Focus. Deze Focus is langer, 1 cm smaller en iets lager dan de vorige Focus. De kofferbak is een fractie groter, maar dat is amper merkbaar. De ruimte op de achterbank is ongeveer gelijk gebleven, alleen zitten 3 volwassenen achterin met de schouders tegen elkaar doordat de lijn van de auto wat eleganter is en minder hoekig. De vorige Focus was in mijn beleving daarin ruimer.

Voorin is het dashboard wat meer om je heen gebouwd waardoor je het gevoel hebt minder ruimte te hebben.

Hoe dan ook, deze auto heeft een veel sierlijker lijn dan de vorige en de reacties van iedereen zijn dan ook positief. Deze auto oogt luxer, terwijl de vorige meer opties had.

Ik heb nog niet alles uit kunnen proberen, maar ik begin aan alle knoppen en functies te wennen en de auto heb ik inmiddels om mij heen ingericht zoals ik dat handig vind. Deze Focus heeft minder bakjes of minder grote bakjes, maar alles heeft zo'n beetje een plekje gekregen.

Het start/stop systeem werkt prima. Bij het stoplicht de motor uit de versnelling en de koppeling op laten komen en de motor slaat uit (dit hangt wel af van buitentemperatuur, motortemperatuur, airco aan of uit en vast nog wel meer parameters). Ook in de file is hiermee prima te werken, afhankelijk van eigen inzicht. Het verbruik is tot nu toe redelijk tot goed te noemen en varieert van 1:12,4 tot 1:14,4. Dit is niet gek, gezien er ook wat geprobeerd en getest is.

De bluetooth radio met carkit en aux aansluiting dmv jack plug en USB aansluiting werkt perfect, hier heb ik geen spijt van. Het geluid is prima en met de carkit is het veilig en comfortabel telefoneren. De knoppen hiervoor op het stuur zitten prima in handbereik en ook de cruise-control is prima te bedienen. Handig is de speed limiter, waarmee een maximale snelheid in te stellen waardoor je niet te hard gaat rijden, want de auto gaat niet harder dan ingesteld, behalve als het gaspedaal diep ingetrapt wordt.

De stoelen (incl. seat pack) zitten voor mij heerlijk.

Verder heeft de Focus mooie led interieurverlichting met leeslamp functie voor. Helaas geen leeslampjes achter, maar dat er nu wel verlichting achterin zit is een hele vooruitgang.

Ik ben behoorlijk positief over deze auto, het lijkt wel alsof ik een autoverkoper ben, maar dat ben ik niet.

Even de plus en minpunten op een rij:

Pluspunten:
+ comfortabel weggedrag
+ Goede stoelen (in ieder geval met seat pack)
+ fijne radio (bluetooth)
+ Erg fijne soepele, stille en snelle motor
+ In Trend uitvoering toch redelijk compleet
+ Start/stop systeem werkt prima en geeft een redelijk verbruik.

Minpunten:
- Ruimte interieur, is ruim voldoende, maar had meer verwacht, dat is de prijs die betaald wordt voor de chique lijn.
- veel opties zijn niet los bestelbaar, alleen in pakketten of in de luxere uitvoeringen, dit zal ongetwijfeld nog wel veranderen als de Focus langer op de markt is

Op het moment dat ik wat meer tijd heb en meer ervaringen heb met deze Focus zal ik deze review regelmatig updaten.

M.vr.gr. Bierbengel

Inmiddels gewend

Ik ben inmiddels gewend aan de auto. In het begin vond ik de auto behoorlijk soepel geveerd, mijn gedachte ging weer naar de Golf IV die ook behoorlijk soepel geveerd was. Nu het kouder wordt wordt de vering weer wat strakker.

Het viel me op dat de oude Focus een fractie strakker en preciezer stuurde (komt o.a. doordat die een sportonderstel en verzwaarde vering had), maar de nieuwe is ook wel een stuk comfortabeler. Ook toen ik pas weer een stuk in een Focus oud model 115 pk benzine reed viel het me op dat deze strakker stuurde. Die Focus had hydraulische stuurbekrachtiging en niet electrisch, maar wat een geluid, trillingen en rammels in het oude model.

Ik heb geen spijt van deze keuze. De motor is heerlijk soepel, het leek wel alsof deze bij 6000 km ineens een stuk soepeler werd, zal dit in de computer softwarematig begrensd zijn tijdens de inloopperiode???
Bij de bekende kruissnelheden heerst o.a. door de 6-bak een heerlijke rust in de auto.
Bij vlot rijden komt er een sportieve brom uit de uitlaat bij doortrekken in de toeren.

Verder is de trend auto een lekkere auto, en ziet er ook niet kaal uit (behalve dan de ontbrekende mistlampen). Ook het interieur ziet er luxe uit, zelfs in de trend, komt waarschijnlijk o.a. door mooie materialen en het met leer beklede stuurwiel. Het interieur staat toch echt op een hoger plan als de Astra, ik heb laatst meegereden in een Astra, en het dashboard/ interieur is minder afgewerkt en de zgn. sfeerverlichting doet goedkoop aan, ik mis een leren stuur bij de Astra, en op de Astra zit een zielige claxon, maar de Astra heeft ook wel pluspunten t.o.v. de Focus.

Het start/stop systeem gebruik ik regelmatig, maar niet als ik weet dat het stoplicht niet zo lang duurt. Werkt prima, maar als je vooraan staat toch maar de motor laten lopen om vlot weg te komen.

Mijn verbruik is tussen 1:13,5 en 1:14,5 best netjes, vind ik.

De bas van de radio is erg overheersend en heb ik weer wat terug gezet, staat nu op -4 ofzo.

De gordelpiep heb ik uitgezet, dit kan door de gordel 9x binnen een bepaalde tijd in en uit de houder te halen, de portieren moeten gesloten zijn en de auto op contact gezet.

Inmiddels heeft een collega precies dezelfde auto, zelfde kleur, uitvoering en opties en een andere collega een titanium wagon met 105 pk in het wit, ook mooi. Wel leuk om te kijken en te vergelijken.

Ik heb begrepen dat de Trend Sport (die ik eerst wilde bestellen) inmiddels uit de prijslijst verdwenen is en dat er allerlei pakketten gewijzigd zijn en dat er een econetic lease versie is, gunstig voor de leaserijder.

Fijne reisauto

Afgelopen weken weer flink wat kilometers gemaakt met de Focus en de auto bevalt erg goed. Inmiddels heb ik bij carkitstunter.nl een Brodit Proclip dashboardmount besteld en gemonteerd op het rechter ventilatierooster in het middendeel van het dashboard. Er zijn 3 dashmounts voor verschillende plaatsen voor dit model Focus beschikbaar, 1 als A-stijl houder en 2 op ventilatierooster in het middendeel van het dashboard. Hierop heb ik de houder voor de Tomtom XL live gemonteerd zodat deze niet meer op de voorruit zit. Zie hier de link:
Zie ook de foto.
Het enige wat me stoort aan de auto is de lage kracht van de gasdrukveren van de achterklep waardoor ik de achterklep altijd een behoorlijk handje moet helpen bij het openen van de achterklep. Ook mis ik de voorruitverwarming bij bevroren of beslagen ruiten. Verdere updates volgen.

Alweer een jaar verder

Het is alweer een poos geleden dat ik een update van deze Focus heb geplaatst. De auto bevalt goed en er is weinig op aan te merken. Ik heb het idee dat de auto wat betrouwbaarder is dan mijn vorige Focus. Wat als minpunten opvallen is de grote draaicirkel wat ik merk als ik in wil parkeren. Ook zit er een vrij grote dode hoek in de A stijl, waardoor vooral naar rechts een fietser oid snel over het hoofd gezien wordt. Gelukkig is dit nog nooit verkeerd afgelopen, maar het is wel extra opletten. Ook is deze auto lager en loopt deze boven smaller toe dan de vorige, waardoor 3 volwassenen op de achterbank met de schouders tegen elkaar aan zitten. Dit was bij de vorige echt ruimer.
Als pluspunten kan ik de motor het het comfort noemen. Ook de afwerking voelt lekker degelijk aan. De auto rijdt heerlijk en de radio met bluetooth werkt perfect.

Update na ruim 4,5 jaar

Inmiddels gaat deze auto al weer ruim 4,5 jaar mee. Tot nu toe zonder grote problemen en naar tevredenheid.

Problemen:
Deurrubbers portier rechtsachter waren los gegaan. Deze zijn door de garage vervangen of opnieuw vastgekit.
Gasveren tbv achterklep gaven weinig druk waardoor de achterklep niet makkelijk open ging. Deze zijn vervangen en het probleem is opgelost.
Vanaf dat de auto ongeveer 3,5 jaar was doet het Start/stop systeem het niet meer. De garage geeft aan dat er waarschijnlijk een accu vervangen moet worden en dat het systeem dan weer werkt. Ik heb dit echter niet meer laten vervangen.

Op dit moment is het besteltraject van de nieuwe auto in gang gezet. Waarschijnlijk wordt de opvolger een Peugeot 308 SW HDI 120 pk (diesel) of een 1.2 puretech 110 pk (benzine).

Bij nieuws volgt er weer een update!

PRIVATE LEASE Ford Focus