Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2014)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2014)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst3.200 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk

  • 3.200 km

Na bijna 8 jaar trouwe dienst afscheid genomen van onze Ford Focus Rally Edition. De auto heeft zeer goed voldaan, maar wat wordt de opvolger ?
Audi A4 Avant ?, schitterend model om te zien maar de reviews waren niet altijd overtuigend. Verschillende keren proefgereden maar ik mis toch wat rij beleving. Instap laag dus als senior wat moeilijker in en uitstappen. Auto is 20 cm langer dan oude Focus en wat moeten wij (kinderen zijn bijna uit huis) met zo'n grote bak. Wat mij wel opviel een stille auto, maar de kofferbak valt ontzettend tegen: onze Berner moet wel meekunnen.

De Ford Focus 1.6 Ecoboost gereden zowel in hatchback en station uitvoering. Kon niet echt slagen de middenconsole zat wat dichter toe naar mijn rechter knie, de motor vond ik wat tam, een proef ex. van de dealer ga je toch niet uitproberen ?.

Toen proefgereden in een wit exemplaar, wat een plaatje. Titanium uitvoering met alles erop en eraan alleen al ruim 1 jaar oud. Maar met 18 inch velgen vond ik deze niet lekker rijden. Auto was nogal wat zoekerig op de snelweg. Nee dit exemplaar wordt het niet. Dan bij garage van Leussen te Ommen staat nog een ex. in het wit, ik ben verkocht. Onderhandelingen gestart op zaterdag en maandag erop beklonken.
Zaterdag erop de auto keurig afgeleverd, maar .... (komt later).

Uitvoering is het oude type, het nieuwe type heeft een wat minder speels uiterlijk en de motor is ipv 1.6 nu een 1.5 geworden en verder ben ik niet zo weg van een touchscreen, waardoor ik bewust gekozen heb voor het oude type. Inruil over weer ? 8 jaar dan zullen die beide types mekaar niet zoveel ontlopen.

En dan hoe voldoet zij (ja ik vind het een zij in deze prachtige sjieke kleur) ? Wel eerst rustig aan gedaan. 500 / 600 km in wisselende toeren ingereden. En dan wat een trekkracht !!, abnormaal wat zo'n turboblok(je) presteert. In elke versnelling blijft ie trekken, in een woord geweldig. Zuinig ? wel dat valt nog niet mee. Mijn rechtervoet is hier natuurlijk ook debet aan maar tov de oude valt zij mij tegen, 1 : 12. Maar .... (komt later). Motor moet ik eerlijk toegeven presteert beter dan de oude vooral de trekkracht in de lagere toeren. In het optrekken van 0 - 100 kan ik nog niet zeggen dat zij bakken sneller is dan de oude, daarin ontlopen ze mekaar tot nu toe niet veel. In de topsnelheid kan ik (helaas) de oude Ford F Rally E. (nog) niet bijbenen, maar ja de nieuwe moet nog ingereden worden.

Wegligging is een stuk beter dan de vorige terwijl de reviews op internet dit anders beweren. Komt misschien ook omdat de oude al 180.000 km had gereden, maar de nieuwe vind ik stabieler ondanks de elektrische stuurbekrachtiging. Ook stabieler met de caravan die ik naar de stalling heb gebracht. Al met al een grote vooruitgang.

Tjonge en wat een luxe, rondom raambediening, een complex dashboard maar na een weekje stoef oefenen (bijna) alles onder de knie. Vind het nu inmiddels een plezierig bedieningspaneel, had alleen de stuurbediening van de telefoon links ipv rechts willen hebben. Met je linkerhand stuur je altijd de rechter vaak niet. Dus bij telefoonbediening zou dat wat makkelijker in mijn beleving kunnen zijn.

Maar .... nog maar een dag in gebruik, lege accu ! In een week tijd 3 x een lege accu ! ANWB laten komen om auto te starten, maar dealer heeft dit keurig opgelost door na 1 week een nieuwe te monteren, hulde !

Zuinig ?, wel dat viel de eerst 3000 km nogal tegen. En wat vreemd was, het leek dat de wielen niet goed uitgebalanceerd waren. Daar mijn ervaring met uitbalanceren en het uitlijnen bij de dealer of bandenboer niet naar mijn tevredenheid gebeurde, naar de uitlijnspecialist Lammert van der Meulen in Dokkum. Lammert heeft ook de vorige Focus uitgelijnd die daarna veel zuiniger liep, 1 : 13 ipv 1 : 11,5. De uitlijning van vooral het rechter achterwiel leek nergens op. Heenreis over weggetjes van 60 - 80 km, 1 ; 13,9 terugweg zelfde route ruim 1 : 15,1. Of dit een voorbode is weet ik niet maar het lijkt bemoedigend. Auto is nu ook veel rustiger geworden op de snelweg, en de wegligging is rechtuit veel stabieler geworden. Ook geen problemen meer dat de wielen achter niet goed uitgebalanceerd waren, het uitlijnen heeft dit ineens opgelost.

Kleur is wit, is Frozen White ...., zij is al tig aantal keren gewassen. Wat een prachtige kleur. Nadeel ?, wel 't is net hoe je het bekijkt nu wordt zij ten miste geregeld gewassen, met de hand en regenwater uit onze regenbak, lekker zacht water.

Alhoewel de Audi A4 Avant het eerst zou worden (prijsverschil met inruil ongeveer € 6.000 tov Ford Focus) ben ik toch blij dat ik gebleven ben het "oude nest".

UPDATE : Al ruim 22.000 km verder

De kilometers vliegen voorbij en zo ook de 1e beurt, € 189,--. Dat is goedkoper dan de oude FF !! Voldoet ie ? Ja, maar ik blijf de bediening op het stuurwiel onlogisch vinden: de opname telefoon etc doe je in praktijk met je met je linkerhand want die heb je aan het stuur en niet je rechterhand. Vreemd.

Verbruik valt dat tegen wel dat is hoe je het bekijkt vaak worden er korte ritjes gedaan, en dan blijft het verbruik schommelen om de 1:11,5
maar de auto is wel getunend waar ik graag gebruik van maak.

Tuning laten doen door Unlimited Tuning. Op de testbank gaf ie aan ruim 145 pk voor tuning, na tuning bijna 192 pk ! 0-100 gaat ie ruim onder de 8 sec, top boven de 230 km. Trekkracht onvoorstelbaar vooral vanaf de 3e versnelling, koppel ruim 300 nm.

Wegligging is comfortabeler dan de oude FF, maar op hoge snelheid is de auto wel wat windgevoeliger dan de oude. Iemand ervaring met verlaging en of 18 inch velgen ?

Interieur, stoelen zitten wat krap vooral de opstaande wangen vind ik niet echt lekker zitten. Deze zomer als wij op vakantie gaan (Noorwegen ?) afwachten of ie net zo lekker zit als de oude FF. Stoelen geven wel meer zijdelinkse steun dus dat is iets beter. Verder hadden de zittingen iets langer mogen zijn.

Bediening van radio, telefoon etc. vind ik heerlijk alhoewel in diverse tests daarover geklaagd word. Maar in de nieuwe heb je een touchscreen waar je allerlei vieze vingerafdrukken op krijgt, vind ik vies. Het navigatie systeem gebruik ik veel, maar er gaat niets boven TomTom, welke ik gebruik op mijn Iphone 6, die ingebouwd is m.b.v. een brodit houder.

Winterbanden gewisseld naar zomerbanden, wegligging is strakker geworden dus de instabiliteit is beter geworden.

Op naar de volgende beurt !

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.