Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2011)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

150 pK Ecoboost here we come!

  • 350 km

Op 17 augustus is mijn nieuwe Ford Focus Wagon III Titanium 1.6 Ecoboost op kantoor afgeleverd. Als voorloopauto had ik ook al een nieuwe Ford Focus III Wagon, maar dan een 1.6 VTI Trend.

Ik heb met deze voorloopauto 8000 km gereden en dus het nieuwe model Focus al goed kunnen uitproberen. De voorloopauto was een Wagon, 1.6 TI-VCT met 105 pK in de Trend uitvoering. De Trend uitvoering is al compleet, maar de 1.6 TI motor mist vermogen.
Mijn nieuwe auto is een Titanium met de 1.6 Ecoboost motor van 150 pK. De stap van Trend naar Titanium is niet zeer groot. Extra tov de Trend heeft de Titanium o.a. 16" lichtmetalen velgen, LED-achterverlichting en mistlampen. Mijn auto heeft als extra accessoires nog het Easy Driver Pack (navigatie, parkeersensoren), een zilveren dakreling en een reservewiel (waarom is dit tegenwoordig een optie?).
De stap van de 1.6 TI-VCT naar de 1.6 Ecoboost is echter een hele grote stap. Ik moet nog voorzichtig zijn, want de motor moet nog ingereden worden. Maar in alle versnellingen voel je het verschil in vermogen! Met name in de 3e versnelling, wat een acceleratie. En ben je op snelheid, zet hem in de 6e versnelling. Dan heb je opeens een automaat. Je kan 80 km/h rijden en optrekken tot 180 km/h, zonder tussentijds te hoeven schakelen.

Kortom een complete en comfortabele auto. Eerst maar eens kilometers maken, voor een volgende review.

  • 5.600 km

Na vijf weken en ruim 5000 km. verder, een update over mijn nieuwe Focus.

Na 1000 km. kon ik eindelijk vol gas rijden.
En dan blijkt het grote verschil met zijn (langzamere) broer 1.6 i.
Met de turbo heb je veel meer vermogen en een hoger koppel.
Een tussensprintje of een inhaalactie is een eitje. Wat een vermogen, 150 pk. En je schijnt deze turbo-motor te kunnen tunen tot 200 pk! Ben benieuwd hoe de auto dan reageert.....

Deze Titanium is zeer luxe. Als optie zitten er navigatie op en een chromen dakreling. De zwarte lak, samen met de 16" lichtmetalen velgen en de chromen strips langs de ramen, is een chique combinatie.

Enkele plus- en minpunten.
Pluspunten:
- Zeer soepele motor.
- Comfortabel rijden (hij glijdt over de weg, was een opmerking van collega's)
- Design, dit is het eerste model van Focus dat ik mooi vind en met mij velen.
- Titanium versie is zeer luxe en uitgebreid.

Minpunten:
- Verbruik is hoger dan verwacht, nu 7,3 liter/100 km. Ter vergelijking, in 1,6i was verbruik 6,5 liter/100 km.
- Navigatie is niet up-to-date. Bijv. N48 bij Ommen of A2 bij Utrecht/Den Bosch/Eindhoven. En soms worden rotondes niet herkend en word ik de foute richting opgestuurd.

Waar ik echt nog aan moet wennen is de rode led-verlichting in de auto. Waarom niet blauw, net als de dashboard-verlichting?

Kortom, een zeer comfortabele auto, voor veel veilige en snelle kilometers.

Winterbanden en verbruik

  • 18.000 km

Inmiddels 4 maanden een zeer tevreden rijder in de nieuwe Ford Focus. Begin november zijn de winterbanden in een razend tempo gemonteerd. Vier banden gewissels op de originele velgen in 20 minuten! Het zijn de Continental Wintercontact banden.
Ik merk weinig verschil in het geluid. Alleen het sturen gaat wat zwaarder, alhoewel ik daar nu na een maand weinig meer van merk.
Positief is dat na de montage van de winterbanden het verbruik is afgenomen. Het schommelt nu tussen 6,9 en 7,0 liter per 100 km.

Bijzonderheden de afgelopen maanden:
- Centrale deurvergrendeling werkte een keer niet. In de afstandsbediening zit een sleutel. Hiermee heb ik de deur geopend. Is bij één keer gebleven.
- Afentoe zit de SD-kaart los. Vergrendeling kan beter.

Verder alleen maar zeer positief over deze 150pK Ecoboost.
Fijne, luxe en comfortabele reisauto.
Ik zie hem nog steeds niet veel rijden.
Een collega heeft offerte gevraagd en er zit inmiddels 5 maanden levertijd op de Ford Focus! Dat is natuurlijk jammer, want dan zien we voorlopig ze nog niet veel rijden.

update na 8 maanden

  • 38.000 km

Het is weer even geleden dat ik een laatste review heb geschreven. Daarom na ruim 8 maanden rijden een update.

Eigenlijk er is weinig veranderd de afgelopen maanden.
De auto rijdt nog steeds super! Ik ben ontzettend tevreden.
De enige positieve verandering is dat het verbruik heel langzaam naar beneden gaat. Het verbruik sinds deze week is nu 6,9 liter per 100 km.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.