Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Lease Titanium (2012)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Lease Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw speeltje

  • 250 km

Nog net op tijd voor de 20% bijtelling heb ik mijn Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Lease Titanium ontvangen. Ik heb de volgende exterieuropties erbij aangeschaft:
- Panther black
- zilveren dakrailing (vind ik mooi)
- 16 inch 5x2 spaaks lichtmetaal (1715341) met 215 x 55 banden Michelin Primacy HP

Uiteraard kun je na 250 km nog lang niet zeggen hoe een nieuwe auto bevalt. Wel kun je iets zeggen over de dingen die opvallen, zeker nu de herinnering aan de oude auto nog vers is.

De koppeling
Op het moment dat ik na een half uur rijden in mijn nieuwe auto in mijn oude stapte (om hem in te leveren) viel meteen op dat de koppeling veel lichter was. Zo leek het wel of de koppeling van mijn oude focus door mijn voet heen omhoog wilde komen.

Het zitten
Bij mijn oude focus was ik niet helemaal tevreden over de stoelen. Het waren sportstoelen die je prima op je plek houden, maar toch kreeg ik vrij snel last van mijn rug. In de nieuwe focus zijn de stoelen wat comfortabeler en kun je de lendensteun aanpassen. Ik heb daarnaast het idee dat ik lager in de auto zit, hoewel de stoel niet eens op de laagste stand staat. Nog steeds vind ik de stoelen niet optimaal zitten, maar vergeleken bij de vorige auto zijn ze een stuk beter geworden.

De rust
Tijdens het rijden merk je dat je van een sportief ingestelde auto naar een wat meer op comfort gerichte auto rijdt. Wat een rust. Niet alleen is de motor een stuk stiller, ook de afrol- en windgeluiden komen een stuk minder door.

De kofferbak
Die lijkt wat minder breed te zijn. Kon ik eerst naast mijn twee kratjes en een gereedschapskist nog een boodschappentas kwijt in de breedte, nu is de ruimte met de kratjes en gereedschapskist praktisch op. Ik gok dat het zo'n 10 cm scheelt. Niet schokkend, maar het valt wel op. Het systeem voor het afdekzeil is wel een stuk prettiger. Nu schuift het afdekzeil in een soort geleiderails.

Snelheidsmeter
De snelheidsmeter vind ik bij de nieuwe focus mooier, maar in praktijk is die slechter afleesbaar. Het verschil tussen 50 of 55 is praktisch niet zichtbaar. Met de cruisecontrol kun je wel tot op de km nauwkeurig je snelheid instellen, dat ga ik maar als work around gebruiken (ik rij sowieso veel op de cruisecontrol). Daarnaast heb ik een TomTom erbij aangeschaft, als ik die aan heb staan kan ik daar de snelheid wel op zien. Door de TomTom weet ik wel dat deze snelheidsmeter een kleinere afwijking heeft, zo'n 3 km/u (bij 120).

Motor
Bij de testrit viel me al op dat de motor wat "brommerig" is. Ik heb dit bij wel meer recente 1.6 turbo's gehoord. Het is even een wat ander geluid dan een atmosferische 2.0. Voor wat betreft souplesse merk ik niet zo'n verschil. De 1.6 turbo geeft (nog) geen echte duw in je rug, hij lijkt heel geleidelijk te versnellen. Wel merk je dat de auto grotere stappen neemt. Bij 120 in zijn 6 hoef je echt niet terug te schakelen, je zit zo op de 140.

Een kleine update

  • 1.717 km

Ik heb de focus nu ruim 3 weken in gebruik. Tijd voor een kleine update.

De missers:
- de bediening van de verlichting vind ik waardeloos. De schakelaar zit uit het zicht en is slecht bereikbaar. Daardoor kun je tijdens het rijden eigenlijk het licht niet wijzigen. Nu wil ik dat vooral als de verlichting nog niet automatisch aangeaat, maar ik toch dimlicht wil voeren.
- de ruitenwissers zijn van het slappe type. Met een beetje wind zwabberen ze over de ruit. Het wordt wel redelijk schoon, maar het ziet er niet uit. Daarnaast merk ik dat er nadat de wissers de hoogste stand bereiken er links op de voorruit erg veel water aan de wisser blijft kleven en vervolgens even op de ruit achterblijft.
- het systeem van de afstandsbediening. Binnen 3 weken ben ik al twee keer buitengesloten. Het systeem weigert. Alleen met de noodsleutel kom je dan binnen. Ik lees op internet dat dit vaker voorkomt, een naar de dealer voor een oplossing.
- de vloermatten. Haal je één keer de vloermat bij de bestuurder er uit, laten meteen de plastic ringen rond de bevestigingsgaten los. Erg goedkoop.
- de parkeersensoren. Ze doen het prima, daar niet van. Alleen, ze gaan pas aan nadat je de achteruit ingelegd hebt (heb het boekje er nog niet op nageslagen, dus ik kan iets over het hoofd zien.). Laat ik nu net altijd eerst naar voren moeten steken en daarna naar achteren. Naja, aan de voorzijde heb je in ieder geval goed overzicht.

Waar ik nog niet over uit ben:
- De snelle bochten. De auto gaat nog steeds met een behoorlijke snelheid de bocht om, alleen mijn vorige focus was veel communicatiever. Daarbij voelde je goed aan dat die ging uitbreken. Bij de nieuwe merk je vooral dat de wangen van de banden vervormen bij een snelle bocht, wat een beetje onrust opwekt.
- het remmen op de motor. Ik moet er enorm aan wennen dat deze auto zo weinig afremt op de motor, ook als je een of twee versnellingen terugschakelt.
- Brandstofverbruik. Twee dagen geleden 500 km gereden waarvan 90% cruisecontrol 120/ 130 (ongeveer 150 km legaal 130). Bij 120 gaf de boordcomputer 8,0 l/100km aan, bij 130 al 8,5 l/100 km (gemiddeld kwam het toch uit op 7,5 l/100km). Met mijn vorige focus reed ik in Frankrijk bij 130 echte km op de cruise control 7,3 l/100km. Ik heb het idee dat deze auto in een klein vermogensbereik erg zuinig is, maar daarbuiten niet. Maar goed, de verbuikswijzer van beide auto's is beschikbaar, dus dat wordt in de toekomst wel duidelijk.

Het goede nieuws:
- Ik heb mijn zit gevonden. En het zit heerlijk. Deze auto is zoveel confortabeler dan mijn vorige focus. Ik kan dat niet beschrijven, dat zou je eigenlijk zelf moeten ervaren.
- de motor. In de eerste en tweede versnelling vind ik hem niet zo erg krachtig, maar vanaf de derde merk je dat die er lekker aan sleurt. Regelmatig sla ik de 3e en 5e versnelling over. Je merkt dat vanaf 1500 toeren de turbo mee gaat helpen. Je kunt wel lager dan 1500 toeren gaan, maar dan bromt de motor meer en klinkt het of het niet van harte gaat.
- gadgets. Meerdere collega's hebben inmiddels meegereden. "wat een lichtjes, knopjes, e.d.". Leuk om te horen.
- de radio/ het geluid. Bij de testrit vond ik dat er veel te veel bas/ middentonen in het geluid zaten. Als je die behoorlijk terugregelt, komt er een goed geluid uit de boxen. Hoge tonen klinken soms wat schel, maar over all is het prima. Redelijk vergelijkbaar met de vorige focus.

Het eerste half jaar

  • 10.000 km

Ik heb de focus nu een half jaar en inmiddels 10.000 km. Ik vind het nog steeds een hele prettige auto, hij heeft een veel betere balans tussen sportiviteit en comfort dan mijn oude focus. Voor dagelijks gebruik bevalt hij prima.

Wat blijft mij nu bij na het eerste half jaar:
- veel rijplezier.
- de sleutel/ afstandsbediening blijft van tijd tot tijd weigeren.
- gunstig brandstofverbruik, zeker i.c.m. de vele kleine ritjes (< 4km) die ik praktisch dagelijks rijd.
- het koppel zakt na 3500 toeren te veel in.

Om op dat laatste punt door te gaan, na 3.500 toeren zakt het koppel in en na 4.000 toeren heeft het voor het gevoel geen zin meer om in 3, 4, 5 of 6e versnelling door te trekken. Waar het bij de oude atmosferische 2.0 een feest wat om terug te schakelen naar 4.000 toeren, is dat bij deze focus niet het geval. Goed, in de praktijk maak ik er niet zoveel gebruik van, maar zo af en toe mis ik wel de lol die de oude focus op dat punt bood. Ik heb in deze geen glimlach als een klein kind meer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.