Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 65.265 km |
KM-stand laatst | 143.900 km |
Nieuwe aanwinst
- 65.900 km
Na ruim 2½ jaar met de Punto gereden te hebben was ik toe aan wat anders, het begon te kriebelen. Vanwege mijn hobby, ik speel bastuba, wilde ik graag (weer) een stationwagon. Verdere eisen: relatief jong, luxe, comfortabel, zuinig, goed rijgedrag, weinig km, trekhaak, geen wit/grijs/zwart. Uiteindelijk dus uitgekomen bij deze Focus. Bewust voor een benzine gekozen; mijn woon-werk-rit blijkt net niet ideaal voor een diesel (hij regenereert net als ik de snelweg af ga).
Ik zat te dubben tussen de 1.0 Ecoboost 125pk en de 1.6 Ecoboost 150pk. De laatste is lastig te vinden in NL en redelijk prijzig. De 1.0 Ecoboost 100pk had ik al eens gereden en vond ik net iets tekort komen. De 1.0 Ecoboost 125pk rijdt heerlijk. Verrassend pittig voor een 3 cilinder en ook soepel. Wat een verademing na de 1.3 multijet in de Fiat. De eerste tank heb ik een verbruik van 1:14,5 gescoord. Niet heel denderend, maar ook niet slecht.
De Focus is uitgerust als Titanium, met het navigatiesysteem als optie. En voorzien van de heerlijke voorruitverwarming. Wel bijzonder aan deze auto is de aanwezigheid van een elektrisch wegklapbare trekhaak. Klap je 'm weg, dan zie je niet dat er een trekhaak op zit.
Net als bij mijn vorige auto's zal ik hier ook wat bevindingen bijhouden.
Ervaringen na 2 maanden
- 69.750 km
Inmiddels is de Focus ruim twee maanden in mijn bezit. Nog steeds erg blij met de auto. Wát een fijn ding. Lekker ruim, comfortabel, en een heel fijn motortje.
Zo'n driecilinder met turbo en dan toch 125pk, ik was benieuwd en iets wantrouwend. Maar wat een fijn blok. Gek genoeg heel soepel en daarnaast stil en zuinig. Het is ook een sport om zuinig te rijden. Ik haal nu steeds zo tussen de 1:16 en 1:17.
Overigens rij ik nu op winterbanden die een centimeter smaller zijn dan de zomerbanden. Komende zomer staat ie echter op nog bredere zomerbanden; mooie originele Ford velgen met bijbehorend breder rubber. Niet goed voor het verbruik, wel voor de looks!
Sja, wat valt er nog meer te vertellen? Iets wat me wel op viel; op de achterbank is ie niet heel ruim. Als er iemand achterin zit, moet de bestuurdersstoel omhoog, omdat anders de uitsparing voor de knieën (in de rugleuning) te laag zit. Iets anders, maar het gaat ook over het interieur: er zit linksachter nog steeds een gek rammeltje. Gordel, of achterbank misschien? Moet dat nog steeds eens lokaliseren!
7 maanden in bezit
- 79.600 km
Nog steeds net zo blij met de auto als bij de vorige update. Onder garantie zijn twee punten aangepakt bij de leverende dealer: de achterruit is vervangen omdat de verwarming niet goed werkte en alle portierrubbers zijn opnieuw vastgezet. Op dit moment heb ik alleen het probleem dat de claxon soms niet werkt...
Maar het blijft een fijne auto die me goed past. Stuurt heerlijk strak, het driecilinder motortje is lekker stil maar ook pittig genoeg. Op de Autobahn gaat ie met gemak 190, al wordt ie dan wel héél onzuinig. Over het verbruik gesproken: ik zit nog steeds zo tussen de 1:16 en 1:17. Prima dus.
Anderhalf jaar in bezit
- 99.900 km
Inmiddels bijna een ton op de teller. Auto bevalt nog steeds uitstekend. In november een beurtje gedaan, dus hij kan er weer even tegen aan. Best saai, helemaal geen op- of aanmerkingen! Hij doet het nog steeds fantastisch en ik vind 'm nog steeds heerlijk rijden. Verbruik is zo'n 1:15 a 1:16. In stadsverkeer en op hoge snelheid wordt ie onzuinig, rij je altijd 80/90 op provinciale wegen dan is 1:18 met gemak haalbaar.
Onlangs even naar Duitsland geweest en dan valt ook op wat een power dat onwijs kleine blokje heeft. Stukken 180 rijden is geen enkel probleem. En als je 'm doorhaalt in de toeren gaat ie ook echt lekker. Normaliter begon ik na een jaar al over een opvolger te denken. Als ik er nu eentje zou moeten noemen: dezelfde, maar dan van na de facelift! Gewoon omdat die net ietsjes mooier is. Maar tot die tijd bevalt deze uitstekend!
Saai: nog steeds top
- 125.000 km
Na ruim een jaar is het weer tijd voor een update, maar eigenlijk is er verdomd weinig te melden.
In november hebben we weer het jaarlijkse beurtje gedaan (ik rij normaliter zo'n 24.000km per jaar). Daarbij hebben we gelijk de remblokken+schijven rondom vervangen. En dat is direct het meest spannende. Elke keer dat ik in de auto stap ben ik er blij mee: comfortabel, zuinig, sportief; hij heeft het allemaal. Echt sportief is het niet (daarvoor heb ik nu een Fiesta ST erbij), maar de Focus stuurt en schakelt gewoon enorm fijn, dus dat bedoel ik bij deze auto met 'sportief'.
Nu we 100km/u mogen zit ik qua verbruik op 1:16,5.
Onlangs heb ik nog een half-lederen interieur gemonteerd. Stoelverwarming moet nog aangesloten worden, ik heb nog een ander stuur liggen, de DAB-antenne moet nog aangesloten. Maar hij is compleet zo.
Start/stop werkt haast nooit meer, dus ik denk dat ik nu toch echt een andere accu ga monteren voordat de winter komt.
Opvolger? Iets anders is de meerprijs nu niet waard, vind ik. Als ik er nog twee jaar mee door rij staat ie op 175dkm en de grootste afschrijving heb ik al gehad. Ooit in de toekomst wil ik wel een KIA Proceed, maar tot dan blijf ik lekker met mijn Focus rijden.
Koelvloeistof issues
- 129.000 km
Inmiddels is de stoelverwarming aangesloten. Ik was er nooit zo'n fan van, maar deze verwarmt vooral de onderrug en dat is heerlijk!
Ik merkte dat het koelvloeistofniveau daalde. Na wat zoeken vonden we een leidingbreuk in de slang bovenaan, notabene al een verbeterd exemplaar (dit blok staat bekend om issues aan het koelsysteem).
De weken erna viel me op dat er nog steeds iets aan kvs verbruik was. Weer onder druk gezet en toen zag ik nog een lekkage; bij een aansluiting naar de kachel. Gelukkig aan de goede zijde van het schutbord. Een iets versleten rubber afdichtringetje was de oorzaak. Die heb ik vervangen en toen geen problemen meer gehad. Wel stopte de accu er precies op dat moment bij. Nu stond ie toch al thuis in de garage, dus dat kwam eigenlijk mooi uit. Liever hier dan op een regenachtige avond onderweg. Het was nog de originele accu, dus het mocht wel eens. Met de nieuwe accu (ook even de auto laten weten dat er een nieuwe accu in zit) doet ook het start-stop systeem het weer. Dat was alweer meer dan een jaar geleden dat dat gewerkt had.
Binnenkort weer de winterbanden erop. Dit keer nieuwe Conti's op de originele 16 inch velgen.
Bevalt steeds beter
- 133.500 km
De laatste tijd komen er weinig kilometers meer bij. Wellicht dat dat ook de reden is dat ie steeds beter bevalt: elk ritje geniet ik er weer van! En het is, na de Kever, ook de auto die ik het langst in bezit/gebruik heb. Zelfs de twee leasers die de revue zijn gepasseerd heb ik minder lang gehad dan de ruim 3,5 jaar die ik nu al met de Focus stuur. En de Focus mag ook nog wel even blijven.
Onlangs heb ik 'm laten chippen, vooral de koppeltoename in het middengebied is enorm fijn. En met een gemeten verbruik van 1:16,5 kan ik ook niet zeggen dat ie onzuiniger is geworden. Wat misschien ook scheelt is de nieuwe 'turbo recirculatie klep'. Dit membraam is standaard van kunststof, maar ik heb een exemplaar van Turbosmart gemonteerd. Die heeft een messing membraam waardoor ie iets vlotter schijnt op te pakken.
Verder liggen de DAB antenne en een achteruitrijcamera klaar om in te bouwen. De Focus blijft dus wel even!
Geen bericht is goed bericht
- 140.004 km
Dit begint echt een heel saaie review te worden. Gewoon omdat de auto goed bevalt en ook geen steken laat vallen. Maar wat is dat fijn!
Na het chippen heeft ie op de tussensprintjes net wat meer power, waardoor dat feilloos gaat. Helemaal goed!
APK was ook weer een formaliteitje, en de winterbanden zitten er weer onder. Had wel even oorlog met de slotmoeren...
Binnenkort eindelijk de DAB activeren en een achteruitrijcamera installeren. Natuurlijk zit ik wel eens naar wat anders te kijken, maar er moet gewoon veel te veel geld bij voor iets wat in basis eigenlijk alleen iets nieuwer is. En met de kilometers die ik nu maak, duurt het nog lang voordat deze op is. Dit jaar zo'n 11.000km, dus dat stelt niks voor.
Verbruik: nog steeds zo rond de 1:16,5. Op langere stukken haal ik gemakkelijk de 1:17.
Focus is niet meer
- 143.900 km
Motorstoring, geen vermogen meer, rook, brand. Dat is een beetje het verhaal, en ook het einde van de Focus.
Erg jammer, want zoals je hierboven leest beviel ie uitstekend!
Nu moest er dus iets anders komen. Ik had weer voor een Focus kunnen gaan, maar ik vind het ook wel leuk om weer eens wat anders te proberen. Dus het is wat anders geworden, een Golf in dit geval.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.