Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
De kop is eraf...
- 2.000 km
Omdat 'down-sizing' helemaal in is anno 2013, ruilde ik onlangs mijn vijf jaar oude Mondeo in voor deze lichtvoetige heilige koe. Minder ruimte en minder PK, maar ook minder brandstofverbruik, en een lagere KM-prijs zo was de gedachte. Bovendien, een Mondeo is uitermate praktisch maar 95% van de tijd vervoer je toch alleen maar lucht.
Dit exemplaar stond in de bekende voorraad en zeg zelf, het sportpakket staat hem prima. Zelf aangevuld met wat styling opties in het interieur en het ziet er allemaal lekker vlot uit. Jammer dat keyless entry optie ontbrak, maar de inruilprijs maakte veel goed.
Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en kan de eerste tussenbalans worden opgemaakt.
De auto rijdt conform verwachting. De aandrijving is prettig, de besturing erg direct, en bochtenwerk wordt met speels gemak genomen. De brede sloffen en grote velgen hebben effect op het comfort maar dat is zeker niet storend. De motor zelf is even wennen. Ooit reed ik een Escort XR3i met 105 PK en vond dat heel wat, nu voelt 125 pk toch wat bescheiden. Waarschijnlijk ben ik gewoon verwend met de stevige diesel en dito koppel uit de Mondeo, want je moet deze eenliter motor gewoon flink toeren laten maken om het tempo erin te krijgen. Dat betekent dus ook veel schakelen want in z'n 3 door de bocht is uit den boze. Gelukkig schakelt de bak erg prettig en kun je met de bekende pink ieder verzet opzoeken.
De verlichting is top! De Xenon-verlichting biedt je in deze donkere dagen veel licht en de meedraaiende koplampen zijn verdraaid handig. Het automatisch uitgaan van de koplampen na 20 seconden lijkt handig, maar menig medemens komt je achterna en waarschuwen dat je lichten nog branden. Zelf uitdoen is daarom nog handiger.
Automatisch inparkeren is een leuke gadget maar niet meer dan dat. Bovendien, zo groot is de auto nou ook weer niet, dus wie een beetje ruimtegevoel heeft kan het prima zelf.
Minder gecharmeerd ben ik van het instrumentarium. Begrijp me niet verkeerd, alles werkt naar behoren maar het kost me nog steeds moeite instellingen aan te passen. Als je de motor start moet je eerst 2 schermpjes wegdrukken voordat je een radiozender kunt selecteren. De Bluetooth en USB ondersteuning maakt weer een hoop goed, maar in volgende modellen mag dit echt wel wat beter. Of wellicht word ik te oud voor zoveel knopjes -;)
Het verbruik valt me alleszins mee. De teller staat na bijna 2.000 kilometer op 6.8 gemiddeld per 100 kilometer en daar kan ik mee leven, zeker gezien de relatief veel korte ritjes die ik tot nu toe heb gereden.
Over duurzaamheid en veiligheid valt niet veel te melden...kortom, wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.