Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst2.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is eraf...

  • 2.000 km

Omdat 'down-sizing' helemaal in is anno 2013, ruilde ik onlangs mijn vijf jaar oude Mondeo in voor deze lichtvoetige heilige koe. Minder ruimte en minder PK, maar ook minder brandstofverbruik, en een lagere KM-prijs zo was de gedachte. Bovendien, een Mondeo is uitermate praktisch maar 95% van de tijd vervoer je toch alleen maar lucht.

Dit exemplaar stond in de bekende voorraad en zeg zelf, het sportpakket staat hem prima. Zelf aangevuld met wat styling opties in het interieur en het ziet er allemaal lekker vlot uit. Jammer dat keyless entry optie ontbrak, maar de inruilprijs maakte veel goed.

Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en kan de eerste tussenbalans worden opgemaakt.

De auto rijdt conform verwachting. De aandrijving is prettig, de besturing erg direct, en bochtenwerk wordt met speels gemak genomen. De brede sloffen en grote velgen hebben effect op het comfort maar dat is zeker niet storend. De motor zelf is even wennen. Ooit reed ik een Escort XR3i met 105 PK en vond dat heel wat, nu voelt 125 pk toch wat bescheiden. Waarschijnlijk ben ik gewoon verwend met de stevige diesel en dito koppel uit de Mondeo, want je moet deze eenliter motor gewoon flink toeren laten maken om het tempo erin te krijgen. Dat betekent dus ook veel schakelen want in z'n 3 door de bocht is uit den boze. Gelukkig schakelt de bak erg prettig en kun je met de bekende pink ieder verzet opzoeken.

De verlichting is top! De Xenon-verlichting biedt je in deze donkere dagen veel licht en de meedraaiende koplampen zijn verdraaid handig. Het automatisch uitgaan van de koplampen na 20 seconden lijkt handig, maar menig medemens komt je achterna en waarschuwen dat je lichten nog branden. Zelf uitdoen is daarom nog handiger.

Automatisch inparkeren is een leuke gadget maar niet meer dan dat. Bovendien, zo groot is de auto nou ook weer niet, dus wie een beetje ruimtegevoel heeft kan het prima zelf.

Minder gecharmeerd ben ik van het instrumentarium. Begrijp me niet verkeerd, alles werkt naar behoren maar het kost me nog steeds moeite instellingen aan te passen. Als je de motor start moet je eerst 2 schermpjes wegdrukken voordat je een radiozender kunt selecteren. De Bluetooth en USB ondersteuning maakt weer een hoop goed, maar in volgende modellen mag dit echt wel wat beter. Of wellicht word ik te oud voor zoveel knopjes -;)

Het verbruik valt me alleszins mee. De teller staat na bijna 2.000 kilometer op 6.8 gemiddeld per 100 kilometer en daar kan ik mee leven, zeker gezien de relatief veel korte ritjes die ik tot nu toe heb gereden.

Over duurzaamheid en veiligheid valt niet veel te melden...kortom, wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.