Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Fijne zuinige rijdersauto
- 78.000 km
AANSCHAF
Met de wens voor een kleine startte ik in 2013 op voorhand de zoektocht naar een opvolger voor onze VW Polo. Met de Polo was niks mis (niets mee gehad), maar alleen wat klein voor alle babyrommel.
Eerst een shortlist gemaakt van auto's: ik heb gekeken naar een VW Golf Variant, Ford Focus Wagon en een Renault Megane Break. Ondanks de fijne motor (1.4 Tce) viel de Megane vanwege zer slechte betrouwbaarheidservaringen met Franse auto's af. Testritten gemaakt in Golf 1.2 tsi en Focus 1.0 Ecoboost. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Focus, vanwege de uitrusting, de wegligging en de prachtige deal. Gezien de tsi-problemen gelukkig niet voor de Golf gekozen.
RIJDEN
Ik moet zeggen dat ik van tevoren sceptisch was over een 1.0 liter 3 cilindermotortje (oke, met turbo) in een Focus Wagon. Echter, de motor is mij zeer goed bevallen. Het is gewoon een hele fijne motor. Hij pakt mooi op, en trekt tot aan 6000 toeren prima door. Het is zeker geen strepentrekker, maar doet het prima. Ook op lange vakantieritten. Wel heeft de motor typische kleineturboeigenschappen: afremmen op de motor doet de auto nauwelijks en bij de trekkracht bij lage toeren denk je "nu komt de echte kracht", maar dan gebeurt er niet veel meer. Het verbruik is fantastisch geweest. Gemiddeld rijden we 6,3 liter per 100 km. Bij weinig snelweg 6,0. Op vakanties 6,9. Prima getallen dus. Bij echt jakkeren (op vakantie was het 38 graden met mistral tegen) wordt hij wel onzuinig (8,0). De top was (netjes in Duitsland) 205. In Duitsland merk je wel dat je vermogen tekort komt. Bijzonder is dat de motor heel snel warm wordt, soms al in een paar minuten rijden. Met flink doorhalen heb je een mooie driecilindersound.
De wegligging van de Focus is top. Veel grip en minirotondes neemt hij met gemak. Dit onderstel kan makkelijk veel hogere vermogens aan. De besturing is precies en lekker stevig. Beladen blijft de auto neutraal, alleen mis je dan wel wat vermogen. De auto blijft ondanks het sportieve onderstel heerlijk comfortabel. Je voelt wat je doet, maar met comfort. De 16 inch (17 inch ook leverbaar) dragen daar vast aan bij.
INTERIEUR
Tja, hier koop je geen Ford voor. Mijn 207 uit 2007 was van binnen chiquer. Veel hard plastic en vooral onhandige vormen. Naast de bijrijdersstoel zit een soort schoor / verbinding die ervoor zorgt dat je de stoel zover mogelijk achteruit wil zetten. Zeer handig. Daarnaast een brei aan knopjes. Uiteindelijk vind je je weg er wel in. De klokken zijn daarentegen wel mooi en overzichtelijk.
De uitrusting van deze Focus was top voor een middenklasser in 2012. Automatische airco, navigatie, cruise control, uitgebreide boordcomputer, interieurverlichting (rood...), aardige stereo met usb, voorruitverwarming, stemcommando's, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel (fijn), mistlampen voor. Prima. Het instellen van het navigatiesysteem gaat niet heel handig. Het is namelijk geen touchscreen alles moet per letter ingevuld worden.
Tegenvallend vind ik de stoelen: ik vind de zittingen wat kort, maar vooral teveel gekanteld, waardoor ik op lange zitten teveel moet verzitten. Helaas is kantelen geen optie bij deze stoelen. Na 2,5 jaar nog steeds geen fijne zithouding gevonden. De beste zithouding is de stoel ver achteruit zetten. Dat geldt voor mij ook voor de bijrijdersstoel. Alleen gaat het lastig als je kleine kinderen hebt met omgedraaide kinderstoeltjes.
De ruimte binnenin houdt verder niet over voor een station, mede door het bijzonder vormgegeven dashboard. De kofferruimte is voldoende. Er zijn een boel opbergvakjes: fijn is het grote vak onder de middenarmsteun voorin, de grote portiervakken en de prima bekerhouders.
KOSTEN
Verbruikskosten vallen dus erg mee. Onderhoud is voor deze Focus goedkoper bij de Forddealer dan de Polo bij VW was. Dat verbaast me. Sowieso erg tevreden over de Forddealers (Nijmegen en Den Bosch). Coulant geweest met een kapotte aandrijfas, ondanks meer km's toch onder garantie vervangen. De aandrijfas was overigens stuk vanwege een gescheurde aandrijfashoes.
Nu net een andere auto gekocht: het viel mij op hoeveel verschil er in de prijzen zat bij inruil (ik zocht een Mazda 6 of Mondeo). Tussen de hoogste en laagste zat maar liefst 3500.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.