Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl (2014)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl (2014)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf57.766 km
KM-stand laatst74.697 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto!

  • 58.320 km

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van deze Focus! Wat een heerlijke auto! Natuurlijk heb ik nog te weinig kilometers gereden om goed te oordelen, maar even een start.

Onze Focus is een 1.0 Ecoboost Edition Plus wagon met oa de volgende standaard uitrusting:
- ecc
- cruisecontrol
- navigatie
- Sync
- uiteraard voorruitverwarming
- pdc voor en achter
- automatisch inparkeren

Een dergelijke Focus stond al een aantal jaren op ons wensenlijstje en het is hem dus geworden!

Ons exemplaar gevonden bij Ford Utrecht. Hij popte op tussen de exemplaren uit 2013 op de zoekmachines. Er stonden twee indentieke Focussen, voormalig shortleaseauto's van Ford Utrecht. Omdat deze intern waren doorgeschoven voor de verkoop kon men er prijstechnisch veel mee. Scherpe prijs en veel inruil voor mijn Fiat Grande Punto.
De deal uiteindelijk tegen dezelfde voorwaarden ( maar in de praktijk veel beter afgeleverd) via mijn eigen dealer gedaan; Fiat dealer Alblas Auto. Zij hebben de Focus geleverd en krijgen hem in onderhoud.

Eerste indrukken:
De 1.0 125 pk Ecoboost heeft niet voor niets zoveel prijzen gewonnen. Stil, zuinig, soepel.
Het rijden is erg prettig; de 3 cylinder roffelt alleen met flink accelereren. En dan nog zeer aanvaardbaar. Schakelen, sturen (was de City stuurbekrachtiging van Fiat gewend) gaat heel prettig. De auto wil wel heel snel opgeschakeld worden; met 60 in de 5 rijden gaat me wat te ver.
Het verbruik wijkt uiteraard enorm af van de fabrieksopgave van 1:19. Ik houd iedere tankbeurt bij en een echt resultaat daarvan kan ik natuurlijk nog niet meten. De boordcomputer geeft gemiddeld 1:14,2 aan. Dit vind ik erg netjes voor dit formaat auto. De Punto haalde dit niet!
Ik rijd dagelijks een mix van snelweg, file en stadsverkeer, dus niet slecht dit verbruik.

De Focus heeft vele snufjes en functies die ik nog niet allemaal heb geprobeerd, maar het meeste is ingesteld en ervaren. Ik heb nog bonje met de regensensor en geluid bij de navigatie, maar een avondje met het instructieboekje in de auto zitten doet wonderen.
De parkeersensoren zijn erg prettig. Toch wel erg handig!
Sowieso was een stel sensoren achter een eis, deze heeft ze voor en achter.

Dan de ruimte; enorm, zeker als je een Punto gewend bent. Een bezoek aan de bouwmarkt zonder de auto hoeven te verbouwen is erg prettig. Vrouwlief heeft me al Ikea opdrachten gegeven in de wetenschap dat ik nu niet meer vloekend een kast in de auto probeer te proppen.

En waar hij echt voor bedoeld was behalve als speeltje voor mij, doet hij ook goed: veilig en ruim vervoer voor ons gezin.

Een paar nadelen die ik nu ervaar:
- de verlichting; de automatische verlichting werkt echt alleen goed als het vrij schemerig is of erg bewolkt. En hoe dit afstemt met de regensensor is mij nog niet duidelijk. Ik wil altijd met verlichting aan rijden en als je de automatische stand gebruikt rijdt je grotendeels zonder licht. Uiteraard kun je de lichten gewoon aanzetten, maar ze gaan niet vanzelf uit! Dat was in de Fiat erg prettig!
- de parkeersensoren voor gaan niet vanzelf aan. Als je dat verwacht en erop rekent, is het even schrikken. Maar het is wel logisch; je zou anders gek worden van het gejengel bij ieder stoplicht. De sensoren zijn erg precies afgesteld. Van de bloemetjes op de oprit beginnen ze te piepen.
- geen elektrisch inklapbare spiegels. Dit had ik graag gehad; handig op onze smalle oprit en op parkeerplaatsen. Maar dat zit alleen op de Titanium.
- geen privacyglas achter. Dit vind ik mooi en functioneel. De Fiat had dit wel.
- bellen via Sync is niet foutloos; ik moet vaak meerdere opdrachten geven voor er daadwerkelijk gebeld wordt. Het lijkt wel of Sync mijn accent niet verstaat..... Had ik in de Fiat ook, dus wie weet!

Maar goed. Dit zijn geen schokkende zaken.

Binnenkort volgt een completere review. Hopelijk heb ik dan het automatisch inparkeren ook uitgeprobeerd.

Kleine tussenstand.

  • 61.167 km

Tijd voor een volgende kleine tussenstand van de Focus. We hebben nu een kleine 3000 km met de auto gereden. Wat een fijne auto!
Op vakantie naar Belgie de Focus flink volgepakt. Wat een verademing vergeleken met de Grande Punto. Ruimte zat over. Ook met belading voldoende trekkracht over in de Ardennen.
Het verbruik schommelt nu rond de 6,7 liter op 100 km, ruim 1:14,9 dus volgens de boordcomputer. In werkelijkheid zal het dus iets minder gunstig zijn, maar ik ben er dik tevreden mee.

Een aantal opvallende dingen na iets meer dan 2 maanden:
- de gescheiden airco is minder uitgebreid dan bij Fiat; temperatuur is welliswaar apart in te stellen, maar niet waar de lucht geblazen moet worden
- de verlichting blijft opvallend. Altijd automatisch met licht aan rijden kan dus gewoon niet bij deze uitvoering. Een collega die een Focus uit 2013 heeft gehad herkent dit ook.
- het start/stop systeem werkt niet; het is bij mijn auto altijd uitgeschakeld en welke instructie ik ook volg, ik krijg het niet ingeschakeld en werkend. Op forums lees ik wel dat het een erg gecompliceerd systeem is dat zeer omslachtig werkt en er eigenlijk voor de vorm op zit, lees bijtelling. Ik zal het waarschijnlijk weinig gebruiken maar ik wil gewoon dat het werkt.

Verder:
Sync en ik hebben onze ruzie bijgelegd; door zachter te praten worden mijn commando's wel uitgevoerd. In de praktijk gebruik ik nu alleen het bellen.

Het automatisch inparkeren is nog doodeng! Heb dingen graag zelf in de hand.... Heb al een paar keer ingegrepen omdat de Focus voor mijn gevoel wel erg dicht langs een andere auto draaide. Ik blijf het wel proberen.

Ik heb een paar keer gehad dat de parkeersensoren uitvielen nadat ik de knop had ingedrukt t.b.v. de sensoren voor. Was wel even schrikken de eerste keer; de radiodisplay floepte weer aan terwijl ik akelig dichtbij de trekhaak van onze Clio zat. Heb het een paar keer gehad, komt het weer voor dan laat ik het toch eens nakijken.

Wat de motot betreft. Een 3 cylinder heeft uiteraard een typisch geluid, maar bij het optrekken klinkt het soms alsof er ergens iets los zit. Herkent iemand dit??

Al met al: een zeer tevreden en trotse Focus bezitter!

Update

  • 67.993 km

Tijd weer voor een update. Er zit nu na iets meer dan een half jaar 10000 km op. De Focus is nu exact 3 jaar oud.

De Focus bevalt nog steeds supergoed! Het verbruik volgens de boordcomputer is nu gemiddeld 1:14,5. Ik weet dat sommigen hier dat absoluut niet zuinig vinden, maar ik ben er best tevreden mee. Ik sta dagelijks in de file en rijd ook stadskilometers.
De Focus staat nu op winterbanden.

De aandachtspunten die ik in de vorige update noemde zijn intussen door Alblas Auto goed opgelost, voor zover nodig in samenwerking met de lokale Ford dealer.

De Focus is een dagje naar de Ford dealer geweest die hem goed uitgelezen heeft; wat de parkeersensoren betreft kon niets geconstateerd worden. De verlichting is softwarematig ingesteld op volautomatisch. De knop heb ik nu meestal in de autostand staan. Het viel me vanmorgen wel op dat de mistverlichting dan niet ingeschakeld kan worden. De knop moet dan op de stand van het dimlicht gezet worden.
De Ford dealer constateerde dat het start stopsysteem niet werkte door een of een onvoldoende accu (moet meer dan 80% zijn) of een kapotte sensor. Nogmaals, tijdens de proefrit deed het systeem het al niet, Ford Utrecht waar de auto ingekocht is heeft dit m.i. enigzins verdoezeld.

Alblas Auto gaat voor kwaliteit en ze hebben daarom de sensor preventief vervangen. Sindsdien werkt het systeem goed, al moet de motor wel goed warm zijn en de airco etc niet te vol aan staan. Ik gebruik het toch wel regelmatig.

Ik laat de auto waarschijnlijk voorzien van een trekhaak voor een fietsendrager. Ik las op forums dat het aan te bevelen is tegen een geringe meerprijs, de software te laten aanpassen om de werking van de parkeersensoren niet te beinvloeden. Iemand daar ervaring mee?

Tot zover!

Een jaar in bezit

  • 74.697 km

De Focus is nu iets meer dan een jaar in ons bezit. Tijd voor een update. Ik ben nog steeds supertevreden over de Focus!

We hebben ruim 17000 kilometer gereden. Het gemiddelde verbruik ligt nu volgens de boordcomputer op 1:15,1. Ik rijd voornamelijk in de auto, het dagelijkse traject bestaat uit 12 kilometer snelweg, stad en langzaam rijden dus geen slechte score. Uiteraard ook de nodige gezinskilometers, veel snelweg.

Sinds het start/stop systeem hersteld is door Alblas Auto werkt het feilloos.
Sync werkt niet altijd soepel. Spraakopdrachten worden niet altijd meteen begrepen.
Het valt me op dat er in een jaar tijd geen enkele lamp kapot is gegaan.

Alblas Auto heeft recent een kleine beurt uitgevoerd volgens Ford specificaties en met originele onderdelen.
De remblokken voor en achter zijn in overleg met mij vervangen omdat het twijfelachtig was of ze dit nog een jaar zouden uithouden. Verder zijn de wisserbladen voor vervangen.
Geen goedkope beurt, vooral door de man uren.
Ik voorzie dat volgend jaar zomer in ieder geval 2 banden vervangen moeten worden.

Er zitten helaas wat kleine oppervlakkige krasjes op de auto, de waslaag is er uiteraard af, dan is er wel iets te zien.
En onlangs heeft er duidelijk iemand tegen mijn voorbumper gezeten. Ik denk dat ik hem binnenkort een keer in de was zet, dan zal er vast veel niet meer te zien zijn.

Forza Focus!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.