Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Fors docus wagon Edition plus
- 9.500 km
Op 21 november heb ik mijn nieuwe focus opgehaald. Het is een ink bleu edition plus station uitvoering.
Aangezien er een nieuw facelift model is staan er bij de verschillende dealers ford modellen die met een behoorlijke korting verkocht worden.
Mijn inruilauto was een Seat Ibiza st spaardiesel waar ik 3,5 jaar met tevredenheid in gereden heb. Maar de tijd verstrijkt, de kinderen worden groter en groter en zo ook de wens voor een andere auto.
In mijn zoektocht had ik eigenlijk maar een kort wensenlijstje.
Meer ruimte en betere zitplaatsen op de achterbank
Minimaal dezelfde comfort verhogende zaken
En een motor die vloeiender en soepeler zijn werk doet.
En een aanslag op mijn budget waar ik niet meteen zweetdruppels van op mijn voorhoofd krijg
De eerste kilometers
Na anderhalve week staat de teller op ongeveer 700 kilometer. Tijd voor een eerste voorzichtige evaluatie.
De eerste kilometers zijn voor de helft stadskilometers en een retourtje Zwolle - Rotterdam. Wat opvalt is de aangename rust die heerst. De motor hoor je amper en de 6 bak draagt bij dat bij 135 km per uur amper geluiden binnen komen. Het geluid dat je hoort wordt volledig veroorzaakt door de banden afrol.
Bij 120 km/u is het toerental ongeveer 2600.
Het schakelen gaat nog trefzekerderer dan bij de Seat al het geval was en de positie van de schakelpook is iets hoger dan ik gewend was, maar na de eerste week waren wij hier al aan gewend.
Over de motor is al veel verteld en ik kan het helemaal beamen. De 1.0 125 pk pakt vanaf zeer lage toeren al gretig op en de auto vraagt erom dat je lager dan 2000 toeren al overschakeld. Als je het advies opvolgt zit je bij 70 km/u al in de 6e versnelling.
Met 30 de rotonde over en daarna vloeiend accelereren gaat top dit in tegenstelling tot onze voorganger, en dat met een kleiner blokje.
Het totaal verbruik is volgens de boordcomputer uitgekomen op 1:16,5 dit zal met de rekenmachine in de hand bij de pomp vast iets hoger uitvallen maar dit vind ik voor nu prima. Uiteraard is rijstijl erg belangrijk. Alle huidige auto's zijn volledig op het nieuwe rijden ingericht. Lang laten uitrollen, motor uit bij stilstand en een fleuren rechtervoetje.
Het verschil met de Seat is niet eens zo heel groot maar ook daar gold dat de rijstijl de grootste factor was voor het verbruik. Oh ja, die liep ongeveer 1:20 gemiddeld
Het interieur is druk en s'avonds prachtig licht blauw verlicht. een nieuwe ervaring is de aanwezigheid van sfeer verlichting. Op verschillende plekken straalt een zacht rode gloed. Erg mooi.
De ruimte is in vergelijking tot zijn voorganger royaal en mijn dochter zit achterin op een wolk ( haar woorden😄)
Het met knoppen bezaaide dashboard is wel even wennen en ook de voice control moet even doorgrond worden. Dit gaat niet intuïtief maar vraagt echt een korte studie. Een voorbeeld is het zoeken van muziek op de USB stick. Bij de Seat oersimpel en hier.... Tja, tips en trucks zijn welkom😊
De wegligging is erg vertrouwenwekkend, rechtuit stabiliteit is groot en en drempels worden comfortabel overwonnen.
Samenvattend kan ik zeggen dat de ford ons tot nu meer dan goed bevalt. Over betrouwbaarheid etc kan ik natuurlijk nog niet veel melden en waarderingen over comfort en prestaties waardeer ik met als referentiepunt mijn vorige auto.
Ik wil er geen gewoonte van maken om wekelijks mijn bevindingen te melden maar zal dit beperken op momenten dat er iets gebeurd is of wij 10.000 kilometer verder zijn (ik reken op dat laatste 😉)
31 augustus 2015 en 9500 kilometer verder.
Ruim 9 maanden en bijna 10dkm verder een korte update van onze focus.
De auto bevalt nog net zo goed als dag 1. Er is in de tussentijd niets negatiefs gebeurd. Alles functioneert naar behoren. Inmiddels is de voicecontrol en ik vriendjes geworden. Duurde even..maar uiteindelijk doorgrond. Gisteren nog een hardloopwedstrijd gehad op paleis Soestdijk en daarvoor de navigatie gebruikt. Zoals bekend is de bediening iets omslachtig maar maakt dit zeker goed met de duidelijke aanwijzingen op het scherm en tussen de klokken. Erg prettig in gebruik.
Op andere reviews lees ik wel eens opmerkingen over de onrust met sturen. Dit herken ik helemaal niet. De auto rijd zeer strak en ontspannen, ook op de snelweg hoef ik eigenlijk nooit correcties uit te voeren. Het verbruik blijft schommelen tussen de 6 en 6,8 liter per 100 kilometer. Lijkt mij prima en ben er eigenlijk niet zo mee bezig. Achter bovengenoemde relaas sta ik nog steeds achter al heb ik 2 zaken waar ik kritisch op ben en mij afvraag of andere focus rijders deze herkennen.
1. De auto is zeer stil. Maar op de snelweg overheersen het afrolgeluid van de auto. Gisteren bij 120 kon ik nog prima de medelijdenswaardig op de achterbank verstaan en zij mij ook. Maar het geluid is zeker aanwezig. Komt dit door de afwezigheid van wind en motorgeluid? Kortom herkenbaar?
2. De luidsprekers zijn oké maar vooral bij het luisteren van de radio klinken ze wat dof. Ook het basgeluid is nou niet iets waar ik enthousiast over wordt. Dit was in mijn vorige auto beter. Herkenbaar?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren