Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
Een eerste indruk
- 250 km
Sinds 1 week in het bezit van deze auto.
De review van HBB69, zie
http://www.autoweek.nl/autoreview/38057/ford-focus-wagon-10-ecoboost-125pk-econetic-edition-pl
is erg herkenbaar.
Helemaal eens met die review.
Wat mij tot nu toe bijblijft is de 'trekkracht' in de 2e versnelling met lage toeren: het geeft mij een gevoel alsof elk moment de motor kan afslaan.
Tenzij je wat meer met 'slippende' koppeling gaat rijden.
Daarnaast heb ik het idee dat de "stop/start" functie, in het geval je bij een stoplicht stilstaat waarbij de motor uitgezet wordt, niet consistent zijn werk doet.(vereiste: de auto moet stilstaan, en in z'n "vrij" staan. En zodra je de koppeling intrapt wordt de motor automatisch gestart).
Wellicht hebben andere Focus-rijders soortgelijke ervaringen.
Verder erg tevreden over de geluidsdemping van de motor.
Na de vakantie-periode
- 8.000 km
De auto is nu ruim 2,5 maand in bezit. En vanwege de vakantie naar Noorwegen (auto+boot)zijn er aardig wat kilometertjes bijgekomen.
Voldoende reden om weer wat ervaringen te delen.
Motor: erg stil, waarschijnlijk mede als gevolg van de goeie isolatie. Af en toe het 3-cyl. geronk tijdens het optrekken, geeft ook wel een lekker gevoel hoor.
Snel doorschakelen, bij 1500 toeren.
En omdat je al gauw aan die 1500 toeren zit is het soms makkelijker om regelmatig versnellingen over te slaan (van 2 meteen naar 4, en van 4 meteen naar 6).
Daarna op de cruise controle en 'tuffen' maar....
De 6e versnelling heeft weinig trekkracht, dus liever 2000 toeren in de 5e versnelling dan 1500 toeren in de 6e.
Even versnellen tijdens het inhalen gaat als een tierelier, wat dat betreft een prima motortje !.
Verbruik: momenteel gemiddeld 1 op 16-16,5
Erg tevreden over, maar het kan volgens mij nog beter.
In Noorwegen zelfs gemiddelden van 1:21 (volgens de boordcomputer. Maar ja, daar mag je maar max. 80 km/uur dus lekker tuffen in de 6e versnelling met de cruise control).
De gemiddelden worden waarschijnlijk gedrukt door airco, allerlei electr.app. zoals 12V-koelbox, Nintendo's etc.
Ruimte: bagageruimte heeft me positief zeer verrast, zoveel als er mee kon.
Comfort: we hebben toch de nodige uurtjes doorgebracht in deze auto, maar de stoelen zaten (en zitten nog steeds) erg comfortabel, goeie steun etc.
Sensoren (verlichting, regen, parkeren) werken prima.
Stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat alles lichtjes verloopt.
Al met al word je een beetje 'luie' chauffeur in deze auto :-)
Navigatie doet ook goed zijn werk. Tevens navigeren via GPS-coord.
Radio/CD/Aux (USB-stick): prima geluidje via de boxen. Volume wordt dynamisch bijgesteld naar gelang de snelheid van de auto. Soms iets 'te' fanatiek.
Tanken: Ford adviseert max. 2 klikken tijdens het tanken. Ik vraag me af hoeveel liter ik dan echt tank bij een volle tank...
Detail: na elke tankbeurt 'fluctueert' de waarde van "totaal aantal kilometers dat gereden kan worden met een volle tank". Ik vraag me af hoe dit berekend wordt..
De ene keer zou ik 1055 km kunnen rijden, een volgende keer 917 km, en na een derde tankbeurt nog 'maar' 865 km .
Het enige wat ik echt mis is de opbergruimte binnenin.
Weinig vakjes/bakjes/klepjes, en dat was bij mijn vorige auto, Toyota Corolla Verso, wel anders. Dus regelmatig zit ik te zoeken naar ruimte waar ik iets kan wegstoppen.
Hoe gaat het momenteel...
- 22.000 km
zo, ik heb de auto nu bijna een jaar in m'n bezit.
Ik kan niet anders zeggen dat dat ik heel tevreden ben met deze Focus.
Prima rij-eigenschappen, rijdt voor mijn gevoel lekker comfortabel (mede door de cruise control).
Af en toe het automatisch inparkeren gebruikt, blijft een leuke bezigheid (vooral voor de kinderen).
Algeheel verbruik is momenteel 1 op 15 (gedurende 22000km), ik vind dat best wel OK.
Zelf had ik gehoopt op 1:16-1:17, maar ik denk dat gebruik van airco, de bredere banden etc. het verbruik hebben beinvloed.
(top)snelheid is prima in orde: een korte versnelling tijdens het inhalen is geen probleem. De turbo doet prima zijn werk.
De eerste controle-beurt, na 20.000 km, stelde niet zoveel voor.
Ik kan niet anders concluderen dat het een hele fijne auto is om in te rijden.
"Na anderhalf jaar in gebruik te hebben.."
- 39.000 km
Auto is inmiddels 1,5 jaar oud.
Sinds mijn vorige update (april 2015) zijn weer de nodige km's verspijkerd, tijd voor een nieuwe update.
Inmiddels staat de teller op 39.000 km.
Het algehele gemiddelde verbruik kunnen jullie bekijken op mijn verbruiksmonitor: 1 op 14,8
Ik had het iets zuiniger verwacht, maar ik ben niet ontevreden. Wellicht hebben de bredere banden ermee te maken waardoor het verbruik minder gunstig uitkomt..
Verder in deze periode geen noemenswaardige dingen meegemaakt, binnenkort tijd voor de 2e beurt.
- bij lagere toeren reageert de motor wat traag, pas vanaf +/- 2000 toeren doet de turbo zijn werk (terugschakelen dus, als je wat tempo wilt houden)
- verder prima motortje ! Ten aanzien van gunstiger verbruik: op tijd doorschakelen (1500 tpm), en zoveel mogelijk de cruise control gebruiken (ook bij lagere snelheden)
- stoelen zitten nog steeds prima, ook op de langere afstanden (zomervakantie naar het zuiden danwel noorden)
- navigatie: wisselend tevreden over. 'reageert' soms wat laat op afwijkende routekeuzes.
- onnodig onderhoud: niet gehad.
Ik ben echt heel tevreden over deze auto.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.