Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Edition Pl |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Inrijden nummer 4
- 1.800 km
Dit is mijn vierde Ford Focus, na twee types 1 (fase 1 en fase 2) en een type 2 (Fase 2). Ik heb de Focus dus zien evolueren in zijn 3 (of 5) gedaantes en moet zeggen dat er veel veranderd is in al die jaren. De Focus is allang niet meer de lichtvoetige bochtenvreter, veel meer een berekende bochtentemmer.
Ten opzichte van de vorige Focus is de auto compleet vernieuwd, op de spiegels na. Was de Focus 2 nog een evoluering op de Focus 1, deze Focus 3 is volledig nieuw. De carrosserie lijkt niet meer op de eerste twee en de auto is veel forser, als is de binnenruimte niets groter. Dat valt in eerste instantie niet op, maar wanneer de auto naast je huis op de oprit staat lijkt het toch heel wat meer dan de vorige. Er zitten veel details aan de buitenkant van de auto. Heel veel design en als je daar eenmaal op gaat letten wordt het eigenlijk steeds mooier. Wat dat betreft was de vorige versie gewoon saai. Zaken zijn ook degelijker uitgevoerd, al vind ik het vreemd dat afluitstrips soms over elkaar heen vallen. Blijkbaar toch een bezuiniging. Het is wonderbaarlijk dat Ford zo'n auto voor vrijwel dezelfde prijs kan maken als de vorige. De afwerking is veel en veel beter geworden en je hebt gewoon veel meer auto voor je geld.
Deze versie is een Econetic Edition Plus, die vrijwel gelijk staat aan de Titanium, met als verschil dat er een Business Pack 2 bij in zit. Dat betekent navigatie, Sync (spraakcommando's in het Nederlands) en Autoparking. Dat laatste is een leuke gimmick, maar vaak ook erg handig. Het gaat namelijk om het inparkeren aan de passagierskant en de auto is dan vrij onoverzichtelijk. Het systeem werkt feilloos, maar parkeert de auto wel lijnrecht achter een andere auto, dus als die scheef staat komt de Focus dat ook. De navigatie werkt prima, met een Vlaams accent, maar de straatnamen worden wel uitgesproken en het systeem is snel. Sync is leuk, maar veel meer dan voice controlled bellen zullen de meeste mensen er niet mee doen. Wel erg handig is dat je bij deze versie niet meer gesproken namen hoeft op te slaan in het geheugen, zoals bij de Focus 2 en de eerste versies van de Focus 3, en dat het in het Nederlands is. Verder gaan de lampen automatisch aan, passen de ruitenwissers de intensiteit van het wissen automatisch aan de regenval aan en is er gescheiden airco, die erg goed werkt. De standaard audio is bovendien al zeer acceptabel, veel beter dan de vorige, met veel bas en volume en verder helder geluid. Goed gedaan. De duurdere Sony optie zou ik zelf niet nemen. Het dasboard zelf is druk en ziet er futuristisch uit, maar je went er heel snel aan. Zaken zitten gewoon waar ze altijd zaten. Alleen de achterwisser is even zoeken en heeft een gek knopje. Het bedienen van de audio op het stuur is niet altijd handig, omdat je hand van het stuur moet. Dat moest bij de vorige ook, maar nu is het toch wat omslachtiger. Het geluid van de audio is erg goed in te stellen. De cruise control werkt erg lekker, maar reageert lang niet zo snel als die op de Focus 2. Het gaat allemaal geleidelijk en dat is in wat drukker verkeer niet altijd handig. Maar ja, misschien moet je het dan ook niet gebruiken.
Opvallend aan deze Focus is het licht. Wat een lampjes zitten er in deze auto! Van 2 erg felle LED binnenlampen (bij donker is het alsof de disco gaat sluiten!) LED (rood) sfeerlampjes in de hele auto, dubbele verlichting bij de make-up spiegel,verlichting in de deuren bij uitstappen, de bagegeruimte, follow me home onder de spiegels tot aan grote achterlampen aan toe. Het is een baken van licht als je de auto stopzet in de nachtelijke uren.
Qua rijden vallen er ook al wat zaken op, hoewel de auto nog niet helemaal is ingereden. Deze versie heeft een 1 liter driecilinder motor met turbo die het tot 125 pk schopt, c.q. 170 Nm (200 Nm bij planken). Ondanks het feit dat dat dus een minimotor is klinkt de motor zeer volwassen. Als je hem al hoort. Want de motor is behoorlijk goed gedempt. Tussen de 1500 en 2000 toeren moet je je best doen om hem te horen en dat is wel het toerengebied waarin je vaak zult gaan rijden. Stationair is een warme motor al helemaal niet te horen, maar het zou ook kunnen dat hij daadwerkelijk uitstaat, want er zit een start/stop functie op. Die functioneert bij mij overigens uitstekend. De boordcomputer geeft steeds aan wanneer het handig is om te schakelen en als je je daaraan houdt schakel je bij 2000 toeren al door om op 1400 uit te komen. Dat is een heel verschil met de vorige! Die maakt bij 100 km/u al 3000 toeren. Deze motor zit dan op iets van 2400. Gek eigenlijk, voor zo'n klein motortje. De turbo zorgt er steeds voor dat er trekkracht is en die is er al vanaf 1400 toeren. Je kunt dus 'schakellui' rijden. Ik zeg er wel bij dat de auto dan allesbehalve sportief rijdt.
Sowieso is deze Focus vooral een comfortabele auto. De communicatie met de weg is veel minder dan bij de vorige versies en je rijdt heel vaak op de instrumenten. Doe je dat niet dan zit je zo hoog in de toeren. Het sturen voelt ook anders. Dit komt door de elektrische bekrachtiging, die verder prima werkt, maar je voelt de weg er niet meer mee. Sturen gaat moeiteloos en het is fijn dat Ford de besturing aanpast naar de snelheid. Al deze zaken zorgen er wel voor dat je je in deze auto wat verder af voelt staan van alles: van de weg en bochten, omdat de Focus alles comfortabel oplost, van de buitenwereld, omdat je weinig hoort en de Focus alles lijkt te willen overnemen en van de auto zelf, omdat je rol toch wat wordt gereduceerd tot opvolger van tips en orders. Doe je dat, dan rijdt je in een zuinige (ik ga het verbruik alhier bijhouden, maar het is na twee tankbeurten 1:15), comfortabele, luxueuze en goed afgewerkte auto. Volwassenheid heeft zijn voor- en nadelen en die zijn overduidelijk bij deze auto.
Voor nu een heerlijke wagen en we zullen zien hoe hij zich gaat houden in het dagelijks gebruik en op de Europese snelwegen.
Vakantie-ervaringen
- 11.000 km
Inmiddels de Focus ingereden en mee op vakantie genomen. Duidelijk is geworden dat de motor voldoende kracht heeft voor hoge snelheden en steile bergweggetjes in de Ardeche. Was het in de vorige Focus nog terugschakelen geblazen, in de 1.0 turbo hoef je eigenlijk nooit lager dan de derde versnelling en optrekken op de snelweg in zijn 6 is ook probleemloos. Dit alles kost alleen wel erg veel brandstof.
Conclusie is voorlopig dat de auto best zuinig kan rijden (al haal ik niet meer dan 1 op 15), maar dat gas geven en veel remmen veel extra brandstof kosten. De boordcomputer zit er daarbij standaard ongeveer 0,3 liter per 100 kilometer naast.
Qua bergruimte valt de auto mij mee en verder is het een perfect rijdende auto. Voor Franse weggetjes is hij alleen wel iets te strak geveerd, maar dat zal voor de meeste auto's gelden.
Problemen: geen, alleen schade gehad en dit is goed verholpen via Wensink in Zwolle.
Alweer tijd...
- 46.000 km
Na 46.000 km is het bijna alweer tijd om afscheid te nemen van de Focus. Een goede deal gekregen bij Wensink voor een nieuwe Focus. De update met de nieuwe grille en dashboard.
Na 46000 km kan ik stellen dat ook deze Focus weer een toonbeeld van degelijkheid is, maar in dit geval is ook niet anders te verwachten. Hij is dik twee jaar oud en zit nog in de garantie.
Wat is bevallen: het sturen en rijgedrag van de auto, het comfort en de connectiviteit. De auto communiceert letterlijk en figuurlijk goed en Sync is erg handig. Ben benieuwd naar Sync 2. De stoelen zitten erg goed en de auto is rustig, sportief en het is steeds weer een genot om in te rijden.
Wat is minder bevallen: weinig. Het verbruik valt, gezien alle beloften, wat tegen. Normaal kom ik op 1:15,5. Doe ik mijn best dan is het 1:16. Daarbij rijdt ik qua tijd 50/50 snelweg en stad en op de snelweg netjes. Op 80 km wegen valt me wel op dat de boardcomputer niet boven de 4,5 l/100km komt, dus mensen die daar vaak rijden zullen veel betere waarden kunnen halen. Je kunt best zuinig, maar de auto nodigt daar niet zo voor uit. De 125 pk's willen graag los.
De audio klinkt goed, maar kan niet heel hard. Dat wil zeggen dat de woofers het niet aan kunnen. Overigens valt mij op dat via Bluetooth streamen een erg goed geluid geeft.
Problemen: katalysator bleek kapot. Werd door een monteur gezien en is onder garantie vervangen.
Verder weer een genot geweest om in te rijden en ik zie uit naar de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.