Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 4.318 km |
Ford Focus Clipper, een langverwachte keuze
- 257 km
Dag allemaal,
Een paar maanden terug besloten we voor de Ford Focus Clipper te gaan in de kleur Lunar Sky. Hieronder vindt u mijn huidige bevindingen van de auto alsook het verbruik enzovoort. Met der tijd zal dit ook geupdatet worden naargelang de kilometers vorderen.
12-10-2012
[b]Eerste indruk[/b]
De auto rijdt heel goed, ondanks het feit dat 100 pk misschien weinig lijkt, vind ik toch dat ik vlot met het verkeer mee kan en dat ik voorlopig niets te kort schiet.
[b]Uitrusting[/b]
In de titanium heb je al een hele waslijst aan opties inbegrepen zoals de cruise control, donkere koplampbehuizingen en ga zo maar verder. Een GPS ontbreekt raar genoeg in elk mogelijk pakket en moet je dus apart in een optiepakket nemen. Hier zaten de GPS, kaar van West-Europa, parkeersensoren en de metaalkleur bij.
Automatische koplampen zitten ook niet inbegrepen in de Titanium versie en we hebben dus ook geopteerd deze niet te nemen.
De auto ziet er goed afgewerkt uit en is dat ook.
[b]Geluid[/b]
Ford slaagt erin een zeer stil interieur te hebben waardoor rolgeluiden en motorgeluid echt niet als storen ervaren worden. Met de ecoboost moet je zelfs enorm goed luisteren om de motor nog maar te horen.
[b]Verbruik[/b]
Het moment waarop de meesten die deze korte review lezen waarschijnlijk wachten, het verbruik.
Wel voor een benzine valt dat nu zelfs al behoorlijk mee. We kregen de auto van de dealer en die was erin geslaagd 14L/100km te rijden. Na de eerste 250 km kan ik jullie al vertellen dat het verbruik nu gemiddeld 7,9l/100km is en dat het nog zakt. Op de autosnelweg verbruikt de auto volgens mij ongeveer 6-6.5L gemiddeld. Niet slecht he!
Ik verwacht dat het verbruik dus nog zakt naar 6L naargelang de kilometers vorderen.
Indien jullie nog vragen hebben -> aarzel dan niet om ze hieronder te stellen.
Tot binnenkort voor een update!
Nog steeds even tevreden
- 1.598 km
Nu de auto bijna aan 1600km zit is het tijd voor een kleine update, hieronder mijn bevindingen:
Hij ligt super in de bocht en de wegligging is gewoon fantastisch, zoals ik reeds in het vorige updateje gepost had vind ik dat ondanks 100pk vrij ligt is de motor goed meekan op de autosnelweg, als ik iemand voorbij moet steken heeft hij een klein aanloopje nodig maar na 3000 toeren heb ik nog steeds voldoende koppel. (Ik heb de indruk dat het koppel zelfs nog wat stijgt als hij hoger in zijn toeren zit, ondanks de turbo)
Als ik de autosnelweg neem (voorlopig nog korte stukken omdat hij nog niet voorbij de 2000km zit) rijdt ik regelmatig toch 130 op cruise control, dan zit hij rond de 3000-3200 toeren, echter hoor je daar niets van in de cabine met de radio op. Als de radio afstaat hoor je gewoon een lichte grom, die me eigenlijk wel kan bekoren (dat geluid van de 1.0 3-pitter heeft echt wel zijn charme hoor!)
GPS werkt naar behoren en het is erg leuk dat ze (Nederlandse vrouw in een Belgische auto) de TMC informatie leest iets voordat je bij 1 van die punten voorbijkomt. Instructies zijn duidelijk en kun je ook lezen op het scherm tussen de tellerpartij aan de hand van pijlen en de afstand (vaak wordt de straatnaam ook vermeld).
Ook het multimediasysteem is zeker leuk. iPod ingeplugd en je hebt eigenlijk geen iPod meer nodig, de geluidskwaliteit is zeer goed op de standaardradio (en luidsprekers).
Het verbruik kunnen jullie nakijken op de vebruiksmonitor. De auto geeft wel meer aan, maar dit komt vooral door de kleine afstanden die gereden worden die het verbruik even de hoogte in jagen en eigenlijk een vertekend beeld tonen.
De volgende update zal er komen na de kleine check op 2500km, tot binnenkort!
Verbruik daalt gestaag
- 4.318 km
Dacht dat ik best nog eens een update kon plaatsen.
Ik kan heel kort zijn, het verbruik daalt bij iedere tankbeurt een beetje meer (verbruiksmonitor heb ik opnieuw gestart aangezien hij al lang niet meer geüpdatet was.
Het rijcomfort van de auto is ook nog altijd top en tot nog toe zijn we van kwaaltjes gespaard gebleven. De GPS werkt nog steeds goed, een tip is wel van niet direct bij het opzetten van het contact de GPS raad te plegen aangezien de auto nog niet de tijd gehad heeft het SD kaartje te lezen.
Vaak krijg ik dan een error met: SD kaart niet leesbaar, maar even uitdrukken en er terug insteken lost het op. Gouden tip is dus: Bij contact aan even een paar secondjes wachten voor je de GPS wil gebruiken.
We hebben bij een kleine aanrijding wel een zwaktepunt ontdekt van de focus knipperlichten in de spiegels. Bij een aanrijding van 50km/h (spiegels geraakt) was ons glas incl lampje stuk, de tegenpartij (een volvo v60) had niet meer dan een klein 'schaafwondje' op zijn knipperlichtglas in de spiegels.
Kortom kan ik nog steeds concluderen dat we tevreden zijn van de aankoop. Nogmaals een kleine tip: indien je eens graag het volledige koppel en de paardenkracht van de motor benut trek je best eens door tot boven de 3000 toeren. Dan is de motor minder laks dan in de lagere toerentallen, ik moet daarbij natuurlijk niet zeggen dat de auto dan meer verbruikt.
Op de autosnelweg kan hij nog steeds goed mee met het verkeer en de geluidsisolatie vinden we nog steeds prima, aangezien je aan 130km/H (3200 toeren) bijna niets hoort van de motor. Het verbruik valt aan die snelheid ook goed mee, op een plat stuk geraak je makkelijk aan 6L, gemengd met dalende en stijgende stukken weg kun je wss wel aan 6.5L/100km geraken!
Volgende update zal gepost worden rond de 10.000km of na het eerste bezoekje qua onderhoud op 5000km. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.