Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 700 km |
Eerste ervaring
- 700 km
In april 2014 moest de Fiesta naar de werkplaats voor zijn jaarlijkse servicebeurt. Hierbij was het mogelijk om een leenauto mee te krijgen, aangezien mijn vrouw deze voor haar werk nodig heeft. De leenauto was een Ford Focus Wagon met de welbekende 1.0 Ecoboost motor met 125PK.
Over de auto (motor, binnen-en bagageruimte) was zij zo enthousiast dat ik eropuit werd gestuurd om bij de dealer een offerte op te laten maken. Tijdens het opmaken van de offerte zelf ook maar een proefrit gemaakt. De motor is verslavend: bij constante snelheid heerlijk stil, bij optrekken toch wel een echt sportief, roffelend geluid.
Ik zal hier niet de hele onderhandelingsgeschiedenis vermelden, maar uiteindelijk is het een Ford Focus 1.0 Wagon Edition geworden in de kleur Candy Red met 100PK. Als optie is de auto voorzien van het Technology-pakket (navigatie, parkeersensoren achter en SYNC) en een vaste trekhaak.
Omdat de auto op voorraad bij de dealer stond, kon ik de auto na 2 weken ophalen. De eerste rijervaringen zijn erg positief: de rijgeluiden zijn minimaal en de motor reageert lekker op het gas. Je kunt lekker soepel inhalen, en de auto stuurt lekker strak. De audio is prima, maar de relatie met de navigatie is nog wat koel: al een paar keer meegemaakt dat hij mij een andere kant op stuurde, terwijl ik het toch bij het goede eind had. Misschien een kwestie van de instellingen veranderen.
Het SYNC werkt trouwens erg goed: even de telefoon koppelen en met je stem bel je iedereen op die in je telefoonboek staat. De verstaanbaarheid is erg goed, het volume van de audio past zich direct aan.
De eerste tankbeurt trouwens ook gehad: een verbruik van 1:15,7. Dit zal zich na verloop van tijd nog wel verbeteren verwacht ik.
Het grootste compliment gaat naar de motor: zuiniger dan de 1.2 die ik in mijn vorige Fiesta had (82pk-versie) en veel soepeler, met name bij de lage toeren. De schakelindicator is trouwens wel wat enthousiast: bij constante snelheden, waarbij het toerental onder de 2.000 zit, is de motor wat brommerig. Boven de 2.000 toeren gewoon heerlijk stil. Dan maar even niet naar zijn 4, maar lekker in zijn 3 lagen staan.
Bij de betrouwbaarheid heb ik 3 sterren gegeven, omdat ik hier eigenlijk nog niets over kan zeggen. Maar gezien de ervaring met Ford zal dit wel snor zitten.
Een foto zal binnenkort geplaatst worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.