Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Eerste indruk
- 300 km
Voor:
Prettige vlotte motor, auto doet solide aan, schakelt prettig/direct, stuurt prettig.
Tegen:
Motor maakt wat meer geluid dan tijdens de proefrit is opgevallen; stuurt prettig maar moet in sommige situaties veel corrigeren; stoel zittingen korter dan ik gewend was;
Eerste verbruikscijfers
- 1.500 km
Ik heb net een rit afgelegd met een verbruik van 4,8l/100km. :) Bij 8 graden en droog. 8 stoplichten, 3 km snelweg (95km/h), 2 km 88 km/h, 4 km 65 km/h, rest stad/stoplichten. Totaal 25 km.
Het verbruik is op de boardcomputer dus werkelijk 5,1l/100km.
Wat opvalt is dat hij in zijn 3, maar zeker in de 4e en 5e versnelling trilt onder de 1750 toeren. Verkeert afgesteld??
Wel trekt de Focus nog prima vanaf 1500 toeren. Heerlijk motortje. Het start/stop systeem werkt prima. Stuurt als een lichte auto, heel direct.
Op winterbanden, helaas nog zonder tpms ventielen dus voor iedere start een irritante melding.
Ik wil nog dagrijverlichting op de auto monteren, iemand een tip?
Vakantie ervaringen
- 13.073 km
M'n 999 cc-tje heeft naar volle tevredenheid gefunctioneerd, een paar punten:
- 2500 km gereden naar Italie en vv. verbruik ongeveer 1:14 (7 l/100km) met airco vol open 124km/h op de cruisecontrol, een dakkoffer van 500l en vol belading (5 pers).
- in Nederland op de snelweg naar Zeeland met 124km/h op de cruisecontrol (zonder airco en zonder dakkoffer) verbruikt de auto een nette 5,7 l/100km (1:17,5)
- geen druppel olie verbruik
- tijdens een ritje in de oostenrijkse bergen is het moeizamer, zowel stijgen als dalen is het flink toeren maken.
- op de snelweg is het een heerlijke auto; er is geen helling die je noodzaakt terug naar de 5 te schakelen; de stoelen zaten na 1400 km nog prima en ik kwam ontspannen uit de auto.
Verbruik gedaald
- 13.400 km
Ik heb net voor de 2e keer de rit zoals eerder genoemd nu afgelegd met een verbruik van 3,9l/100km op de BC.
Bij 30 graden, droog, 8 stoplichten, 3 km snelweg (100km/h), 2 km 88 km/h, 4 km 65 km/h, rest stad/stoplichten. Totaal 25 km.
Prettige auto met nog prettigere motor
- 35.000 km
Deze week de 40k/2jaars beurt laten doen. Ik heb maar meteen de banden tmps ventielen erin laten zetten (140 euro totaal bij Ford).
Ik stap iedere dag met plezier in de auto. Toch zal ik een paar minpuntjes opnoemen:
- vergeleken met de buitenmaten is de auto van binnen niet erg ruim. Dan doen de Skoda Octavia en Peugeot 308sw beter.
- De motor (100pk) is wat zwak bij volle bepakking.
- De brom die je hoort onder de 1700 tpm. De boordcomputer adviseert je toch te schakelen naar onder de 1500 tpm.
- Ventilatie op de zijruiten is niet voldoende.
- De navigatie, het blijft behelpen. Soms laat ie me kilometers omrijden.
- De integratie met Spotify. Ja een spotify app is aanwezig maar werkt niet bepaald perfect met meerdere telefoons.
- Het meer verbruik bij ingeschakelde airco is +1l/100km.
Afscheid van de Ford
- 96.000 km
Deze Focus heeft is altijd een maand geleden prima auto gebleken zowel kwa betrouwbaarheid, rijplezier en kosten.
Maar toen bleek dat de distributieriem vervangen moest worden, de banden vervangen 10 jaar oud waren, de turbo op zijn eind liep en ik de deuk in het dak wilde laten repareren (dakpan tijdens storm) dat er wel heel veel kosten aan kwamen, totaal 5000 euro.
Dus de auto verkocht en heeft uiteindelijk nog maar 2135 euo opgebracht.
Motorisch nog prima en wanneer dat allemaal hersteld is kun je er vast nog jaren mee rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.