Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 EcoBoost 182pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
De eerste kilometers
- 68.028 km
Wat moeten we zeggen over deze Ford focus mk3?
Ten eerste is het voor mij nog elke kilometer genieten van het koppel wat in dit 1.6l blok zit. na 10 jaar een 1.8 120pk gereden te hebben is dit een behoorlijke stap vooruit. Dit genieten betaald zich terug in het brandstofverbruik wat een tikkie aan de hoge kant is, maar met het bekender worden met de auto verwacht ik dat het wel iets zuiniger kan. Al haal je de fabrieksopgave nooit.
Van buiten vind je hem mooi of niet. Eigen mening telt. Dus, ik vind hem geslaagd. Van binnen is hij door de eerste eigenaar goed onderhouden. Pluspunt zijn de naar onze mening betere stoelen dan de cmax. Beide voorstoelen zijn verstelbaar. (niet alleen de rugleuning)
De automatisch dimbare binnenspiegel hadden we al. Net als de voorruitverwarming. De ingebouwde navi niet. Al is de autosoftware van tomtom nog niet zo ver als de 'losse' modellen. Dus gewoon de tomtom go gebruiken. Cruise control bediening zit goed. Maar de bediening van de radio moet met de rechterhand, en dat is even wennen. Verder zit alles daar waar je het verwacht en de uitgebreide sony radio is snel te overzien. De in vele kleuren instelbare binnenverlichting is een leuke bijkomstigheid. Ook de stoelverwarming zal in de winter best aangenaam zijn. De half leren bekleding word flink warm in de zon.
Door de 17inch banden is de auto bij spoorvorming een beetje zoekerig en moet je flink tegensturen. Het stoere rijgedrag van de Focus mk1 en mk2 is bij de mk3 eenn stukje minder. Strak genoeg, maar het randje is eraf.
Ook een reden om voor deze auto te gaan is het koppel, om iets meer te kunnen met de caravan in de bergen. We waren met een 1.6 150pk ook tevreden geweest, maar deze 180pk kwam op ons pad. Na de zomer één uitgebreide review over de eerste vakantie met caravan.
Eerste 'minpuntje' waardoor de auto terug moest naar de dealer, de vergrendeling voor de versnellingspook voor de achterversnelling was eraf gesprongen. Deze lag ergens onder de middenconsole. Verholpen door Ford in de garantie.
Het volgende probleem was de kachelmotor. Zomaar vanuit het niets was er een diepe brom tijdens het voluit koelen of verwarmen van de auto. Op onderzoek uit geweest en na het halve dashboard aan de bijrijderzijde te hebben verwijderd bleek de boosdoener een eiken boomblad te zijn die op de één of andere manier toch langs het interieur filter is gekomen. Direct ook maar een nieuw interieur filter geplaatst omdat de oude die erin zat wel erg smerig was. Had eigenlijk bij aflevering moeten gebeuren. En omdat we zo lekker bezig waren ook direct de bougies ook maar vervangen. Omdat het een import wagen betreft kan ik de onderhouds historie niet opvragen bij ford NL. En alle papieren die bij de auto zijn van de vorige eigenaar staat eigenlijk alles wat vervangen was. Behalve de bougies. Dit zou betekenen dat die nog nooit vervangen waren. Nu bij 66309km toch maar uit voorzorg gewisseld.
04-08-2020
De eerste kilometers met de caravan erachter zitten erop. Na eerst een Focus 1.8 hatchback, een Focus 1.6 station, een Focus c-max 1.8 dan nu deze 1.6 station met turbo. Alle auto's hadden dezelfde caravan erachter. Wat een wereld van verschil deze turbomotor. Duitsland en Oostenrijk lijken wel vlak. Op de vlakke weg rijdend in de 5de versnelling loopt hij makkelijk 95-100km/u. Kom je echter een helling tegen met een behoorlijk stijgingspercentage dan ga je terug naar de 4de versnelling en je gaat gewoon met 95-100km/u omhoog. Is het verbruik ook naar. Gemiddeld 12ltr op 100km. Maar toch altijd zuiniger dan zijn voorganger. De gemiddelde snelheid over de totale reis ligt wel beduidend hoger.
Mochten er vragen zijn over deze Ford focus mk3 dan stel ze gerust in de reacties.
Goodyear
- 72.000 km
Sinds begin december heb ik Goodyear vector 4 seizoensbanden gemonteerd op de Focus. Wat een verschil qua wegligging met de oude Michelin zomerbanden. Ook het rolgeluid is beduidend afgenomen. Dus stiller geworden. Het brandstofverbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven. Al met al na 3 maand en één goed pak sneeuw heb ik geen negatieve gevolgen van deze band kunnen bespeuren. In de sneeuw in combi met traction control totaal geen problemen ondervonden met wegrijden en wegligging.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.