Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Van Avensis naar Focus: een stap vooruit?
- 158.000 km
Na vijf jaar in een Toyota Avensis uit 2006 begon het onderhoud flink in de papieren te lopen. In combinatie met het hoge verbruik en het verplicht tanken van E5, werd het tijd om verder te kijken.
Ik ging op zoek naar een jongere auto met wat meer comfort en opties kwam uit bij een Ford Focus 1.0 Ecoboost uit 2014. Titanium-uitvoering, 158.000 km op de teller, eerste eigenaar en altijd keurig bij de dealer onderhouden. Klinkt degelijk, toch?
De proefrit beviel goed, dus ik heb de knoop doorgehakt. Voor €500 werd de distributieset vervangen en ik nam een aflever- en garantiepakket van zes maanden erbij, ook €500.
En toen begon de ellende.
De riem vervangen bleek een flinke klus voor de garage. Twee dagen werk – wat dus totaal niet opwoog tegen wat ik ervoor betaalde. Maar goed, riem, olie en toebehoren werden netjes vernieuwd. Na vier weken kon ik de auto ophalen.
De eerste rit naar huis… meteen een waarschuwing: lage bandenspanning.
Blijkbaar was dat vergeten bij de afleverbeurt. Zelf maar even opgelost.
Twee weken later: storingslampje van het motormanagement. Garage gebeld, even kijken, reinigingsmiddel erin, en het advies om wat eerder te tanken en door!
Enkele weken daarna: opnieuw het storingslampje én weer lage bandenspanning. Terug naar de garage. Diagnose: de katalysator was versleten. Gelukkig viel dat onder de garantie. Ook een band kreeg een nieuw ventiel.
Vier weken later werd de katalysator vervangen. Eindelijk leek alles in orde.
Helaas, dat bleek schijn.
Een maand later weer problemen met de bandenspanningssensoren (TPMS). Sensor vervangen, maar nog tijdens de terugrit floepte het lampje weer aan. De melding kwam en ging, dus ik ben het maar gaan negeren. Inmiddels was ik al vier keer terug geweest en liep de garantie af.
Eén jaar verder. APK na 17.000 km bij mijn vertrouwde garage waar ik al 10 jaar kom.
Ik verwachtte een kleine beurt, oliewissel (vanwege de natte riem) en het vervangen van de sensoren. De rekening viel tegen: nieuwe remschijven en -blokken vóór, alle TPMS-sensoren vervangen, plus wat klein onderhoud. Totaal: bijna €1.200.
En jawel hoor: op weg naar huis begon de auto te bonken en trillen. Wegenwacht erbij: wielbouten niet goed aangedraaid. Boos gebeld met de garage, wat me duizend maal excuses én twee flesjes wijn opleverde. Sympathiek, maar liever had ik goed werk gezien.
Ben ik blij met de auto? Tja... even de balans opmaken:
Pluspunten:
- Gemiddeld verbruik van 6,1 liter per 100 km is prima
- Stuurt lekker en ligt goed op de weg
- Genoeg ruimte voor drie personen
- Pittige motor met verrassend veel trekkracht voor een 1.0 – zeker bij normaal gebruik voldoende vermogen
Minpunten:
- Stoelen zijn aan de harde kant
- Dashboard steekt uit bij het rechterbeen
- Koppelingspedaal is zwaar
- Elektronica lijkt gevoelig
Tot slot:
Binnenkort gaan we op vakantie met de Focus. Na jaren zorgeloos rijden in een oerbetrouwbare Avensis moet ik toegeven: ik heb spijt van deze aankoop. Maar goed, wie weet draait het nog bij. Wordt vervolgd..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.