Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
EcoBoost of Ecoboom
- 155.000 km
Ik houd het kort. De auto beviel prima. Rijdt goed. Zuinig. Fijn motortje. Comfortabele goede stoelen. Eigenlijk alleen maar pluspunten. Totdat .....de beruchte problemen de kop op staken. Koelvloeistof problemen en oververhitting. Omdat ik het vermoeden had dat er mogelijkerwijs motorschade was ontstaan heb ik de auto verkocht met 155.000 km op de teller, eigenlijk met tegenzin. Voor mij nooit meer een Ford. Ik begrijp ook totaal niet hoe de Ford ingenieurs de motor zo hebben kunnen ontworpen.
Gezien de terechte opmerkingen op mijn iet wat kort door de bocht review. Licht ik graag eea toe.
De problemen ontstonden op weg naar Italië voor vakantie. Het was 30+C. Hoewel ik de motorisch zwakke punten kende heb ik tijdens de vakantierit nietsvermoedend een rustpunt opgezocht. Hier aangekomen hoorde ik een geluidje, ik kon het in eerste instantie niet plaatsen. Het bleek uit het motorcompartiment te komen. Het was een borrelend geluid en dusdanig hevig dat ik het buiten de auto kon waarnemen. Ik heb de auto 30 min laten koelen voordat ik de motorkap durfde te openen. Toen ik deze opende was er op delen van het blok vloeistof zichtbaar en het reservoir borrelde nog steeds. Ik probeerde voor mijzelf te herleiden wat hier aan de hand was en meende dat het langs het overdrukventiel moest zijn gekomen. We hebben nog een uur gewacht. En zijn verder gereden nadat de motor was afgekoeld en ik het reservoir had bijgevuld. Overigens stond er nog een focus met een geopende kap op dezelfde parkeerplaats. Tijdens de verdere reis heb ik extra rustig gereden om de auto niet te overlasten. Eenmaal aangekomen heb ik de volgende ochtend eens beter naar de motor gekeken. Mij viel op dat de koelvloeistof bruin van kleur was. En dat er een halve liter olie moest worden bijgevuld. Dit deed bij mij een alarm afgaan. Overigens , het bijzondere is dat ik de hele reis de temp naald op het dashboard nooit hoger heb waargenomen dan ongeveer 90C. Normaal dus. Ook bijzonder, daar waar mijn vorige auto’s na een rit altijd nog luid stonden na te koelen deed deze auto dat geheel niet. Ik ben naar de dichtstbijzijnde garage gereden. Alles uitgelegd en zij stelden mij gerust dat er echt niets aan de hand was. Ik was natuurlijk nog steeds ongerust en kon mij niet vinden in de analyse. Dus de anwb bellen. Deze hoorde het verhaal aan, lang verhaal kort, en vertelde ook eigenlijk hetzelfde. Bepalend was de koelvloeistof temp meter, dat deze niet abnormale temp heeft geregistreerd. Ik had er nog steeds geen vertrouwen in. Overigens werd mij uitgelegd dat de bruine kleur weleens roestvorming zou kunnen zijn die onder hoge druk los komt en wordt rondgepompt. Ja ja het zal wel dacht ik. Eenmaal thuis heb de koelvloeistof vervangen en de auto verkocht. Deze hele ervaring was voor mij een dooddoener. Mijn eigen analyse: de temp meter meet alleen de koelvloeistoftemp op een bepaalde locatie, deze locatie zou niet in het blok kunnen zijn waardoor er onterecht continu 90C wordt geregistreerd. Ik denk dat het blok langere tijd overhit is geweest, de onderdelen zijn gaan uitzetten waardoor er olie bij de koelvloeistof terecht is gekomen. Vandaar het olieverlies en de bruine kleur. Oftewel motorschade. Het verkopen, of inruilen bleek nogal lastig. Iedere verkoper keek moeilijk op het moment dat ik vertelde dat er een 1.0 EcoBoost in de auto lag.
Oh vergeten te vermelden. Het borrelen zou zijn ontstaan vanwege lucht dat in het koelsysteem aanwezig zijn zijn geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.