Ford Focus RS (2010) #3

autoreview

Ford Focus RS (2010)

Signalement

UitvoeringFocus RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf90 km
KM-stand laatst22.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus RSII Ultimate Green

  • 5.200 km

De zoektocht:
Op internet zag ik 2 Ford dealers staan met een RS in de kleur Ultimate Green.Dit is voor ons eigenlijk de enige kleur die bij deze heel bijzondere wagen past. 2 jaar geleden zagen we hem al op de autorai staan en konden we onze ogen al niet van hem afhouden. En nu stond hij bij 2 dealers in Venray en Eindhoven. Eindhoven viel al gauw weer af: Er was al 6000 KM gereden met de RS. Proefritjes in een RS dan weet je het natuurlijk wel(Netjes 50 km p/u in z'n 6 en eerst heel zorgvuldig warm rijden :-)
Venray bleef wat ons betreft dus als enige over:op weg naar limburg.Na een beetje onderhandelen een mooie prijs gekregen en de deal was rond.

Ophalen van onze droomauto:
Het grote wachten op het ophalen leek een eeuwigheid te duren maar 23 April 2011 was het dan toch echt zover (Niet volgens Autoweek want ik kon bij het invullen van deze review alleen maar kiezen uit 2009 en 2010)Uitstekende aflevering van de dealer van Haren uit Venray Ons enthousiastme werkte aanstekelijk want ze vonden het zo te zien echt leuk de auto aan liefhebbers af te leveren. Er werd alle tijd genomen door de verkoper en elk detail van de auto werd uitgelegd.

Rijden:
We reden weg en op de snelweg begon het al:al die hoofdjes in auto's die omdraaien en hun nekken verrekken om de RS te kunnnen zien. Een grote Ford F150 pickup kwam naast ons rijden en breed glimlachend een duim omhoog van de eigenaar.(5 minuten erna weer hetzelfde met een andere medeweggebruiker.) Naast het rijden in de RS is de positieve aandacht van alle medeweggebruikers werkelijk hartverwarmend.

Geluiden:
Het begint eigenlijk al met het indrukken van de startknop, de motor slaat aan en een mooie donkere brom vult de auto.Bij het loslaten van het gas ontsnappen de geluiden van de dump valve en waan ik mij in een WRC rallycar geweldig...Bij constante snelheid in één keer het gaspedaal naar de bodem drukken en je hoort geluiden uit je uitlaat komen die normaal gesproken worden geassocieerd met een gevechtvliegtuig uit de 2e wereldoorlog...Je begrijpt dat de autoradio niet vaak meer aangaat

Verbruik:
Eigenlijk valt dit mij enorm mee. Tot nu toe heb ik nog nooit minder dan één op 9 gereden en de eerste 5200 KM heb ik 1 op 9,5 gereden en dat is voor een 2,5 Liter 5-pitter met 305PK echt top..

Focus liefhebbers:
Al snel na de aanschaf van de RS zijn we lid geworden van de Focusclub.nl een forum waar focus liefhebbers elkaar ontmoeten en ervaringen delen. Autospots, technische oplossingen voor grote en kleine probleempjes en natuurlijk de meetings waar we elkaar ontmoeten en elkaars auto's bewonderen.Echt een aanrader om even op de site te kijken..Op één van de foto's bij deze review sta ik naast een witte en blauwe RS op onze jaarlijkse BBQ met de focusclub

Comfort:
De Recarostoelen zitten fantastisch..Zelfs voor mij als herniapatiënt.Na lange ritten kom ik fit de auto uit. Op wegen met slechte bestrating voel je wel dat de vering redelijk strak staat maar aangezien ik meestal op asfalt rijd heb ik daar weinig last van.

Problemen:
Tot nu toe niet veel. Het afdekplaatje van mijn koplampsproeier is er onderweg afgevallen. Mijn duurste auto ooit en er vallen gewoon dingen af :-)
Gelukkig gered door mijn dealer en heel keurig onder garantie opgelost.

De bekeuringen:
Tot nu toe slecht één: Ik ben door rood gereden (zelf vond ik het meer een oranjetint maar meneer agent dacht daar anders over) We werden aangehouden en alsof de bekeuring €180,- + €6,- administratiekosten al niet erg genoeg was zei de agent:mooie ST meneer..

Ervaring to nu toe:
Één groot feest: geweldige geluiden, beangstigend versnellen bij gasgeven, uiterlijk een brute verschijning, waanzinnig leuke reacties van kleine kinderen (mamma kijk dat is een racewagen) tot de bejaarde medemens en alles wat daar tussen in zit, Mensen die foto's staan te maken van onze auto terwijl we terugkomen bij onze auto en voorbij rijdende auto's waarin jonge meiden vanaf de achterbank met hun mobieltjes aan het fotograferen zijn. Elke dag is een feestje en wanneer ik gestresst van mijn werk kom is een ritje in de RS vaak genoeg om weer met een enorme glimlach naar huis te gaan. Ik besef dat ik een bevoorrecht mens ben om in deze bijzondere auto te mogen rijden...

Klapband en een dagje naar de dealer

  • 9.000 km

Een paar maanden terug was er spontaan een afdekkapje van mijn koplampsproeier van de auto af gevallen.(m'n duurste auto ooit en er vallen zomaar onderdelen af :-)De dealer had bij het vervangen van het kapje van mijn koplampsproeier een kleur groen gebruikt die enorm afweek van de rest van de auto.Na een afspraak gemaakt te hebben om de kapjes opnieuw te laten spuiten had ik beide kapjes achter gelaten bij mijn dealer.Eindelijk was het zover, op naar de dealer in Venray om de gespoten kapjes weer in de bumper te laten monteren..

Maar op de heenweg bijna bij de dealer haal ik een auto in en ineens een enorme mega knal..gevolgd door de melding in mijn display: Bandenspanning controleren..
Gelukkig vlak bij een benzinestation dus snel de parkeerplaats opgereden.
Lekke band links achter en helemaal plat. Even FORD Assist bellen (binnen een uur kunt u de ANWB verwachten) en wachten in de kou. 1,5 uur later komt de wegenwachter en de RS gaat op de krik.. Een enorm gat in de band. Er wordt een prop in de band gepropt.. en de band wordt weer opgepompt..Aan de binnenkant bij de deur staat de vereiste bandenspanning en bij het lezen hiervan verschijnt er een glimlach op het gezicht van de ANWB-er vereiste spanning tot 240 km p/u en vereiste spanning voor boven de 240 km p/u dat maakt hij niet elke dag mee

Verder naar de dealer..11 uur kom ik aan. De gespoten kapjes worden gemonteerd maar een band voor een RS op voorraad hebben ze niet. De werkplaats gaat bellen naar omliggende bandenboeren om toch nog vandaag een band te kunnen monteren..Ondertussen wordt mijn stoelbekleding gerepareerd (was op 2 plaatsen los gaan zitten) Bij het openen van mijn achterklep door een monteur een enorm oempf geluid en wat blijkt: de gasveren moeten vervangen worden. Je raad het al niet op voorraad maar één van de verkopers rijdt naar boxmeer (hun andere vestiging en sloopt er 2 uit een wagen uit de showroom om ze in de te plaatsen)

Ondertussen half 3 komt de werkplaatsmedewerker naar mij toe met de mededeling dat de band om 4 uur in hun vestiging aankomt (na het horen van de prijs kunnen ze meteen hun AED apparaat op mij uitproberen kolere wat een dure schoenen voor de RS.)

Half 5, band gemonteerd, bekleding gerepareerd, kapjes gemonteerd en met speciaal verbeterde klemmen vastgezet.(hij is weer helemaal groen..en weer zo goed als nieuw) en nieuwe gasveren gemonteerd.

In de showroom nog een leuk gesprek gehad met een man van 77 jaar hij had 43 jaar bij deze dealer gewerkt en kwam daar af en toe nog een bakkie doen. Was weer een lekker daggie vrij maar dan heb je ook wat
__________________

Het eerste onderhoud en aanvullende ervaringen

  • 16.500 km

De eerste onderhoudsbeurt

De dealer uit Venray heeft de RS een eerste onderhoudsbeurt gegeven. Naast het verversen van de speciale olie (speciaal is volgens mij gewoon een ander woord voor: duur) ook de bandjes van voor naar achter gewisseld. Er waren namelijk al wat millimeters af gesleten. Hm… hoe zou dat nou komen. Verder onder garantie een stukje losgelaten bekleding op de bestuurdersstoel opnieuw vastgelijmd. Ik heb 6,5 uur bij de dealer gezeten voor de beurt, banden wisselen en de bekleding. De dealer begreep het geloof ik niet helemaal toen ik achteraf vertelde dat ik dat een beetje lang vond 6,5 uur. Wanneer de RS 2 jaar oud wordt is het tijd voor 4 nieuwe banden. Bij de Forddealer vragen ze €400,- voor één band (nee ik maak geen typefout daar staat echt een 4) Gelukkig een tip gekregen van een andere RS rijder voor een adresje waar ik €250,- voor één band betaal. Terwijl de Ford dealer mij uitlegde dat ze niet konden concurreren met de bandenboer omdat die in grotere hoeveelheden kan inkopen. Ach als ik voor één band €250,- betaal dan zal dat denk ik nog wel meevallen.

Het verbruik

Ondanks dat de tankbeurten elkaar sneller opvolgen dan ik zou willen mag ik niet klagen. Ook de afgelopen maanden nooit minder dan 1 op 9 gereden en de lange ritten soms 1 op 10,5 gehaald. Ach.. Soms een dagje op de fiets naar het werk: Goed voor mij en weer een dagje later tanken. Het immens dagelijks genieten van de RS is het allemaal meer dan waard. Wanneer je er voor kiest om naar een bijzonder en ver land op vakantie te gaan of om te eten in een exclusief restaurant ben je ook niet verbaasd wanneer de rekening een beetje hoger uitvalt.

De gewenning

Omdat ik elke dag in een bijzondere auto rijdt betrap ik mezelf erop dat ik het soms als gewoon ga zien. Ik kan me voorstellen dat je dat raar vind wanneer je dit leest. Maar door de manier waarop anderen dan weer dagelijks op mijn auto reageren besef ik iedere keer weer dat ik in iets bijzonder rijdt en geniet ik toch weer van de RS als op de dag dat ik hem voor het eerst ging ophalen

De leuke momenten

Vandaag reden we terug naar huis na een bezoek aan mijn schoonmoeder in het verzorgingstehuis waar zij woont. Meestal word je niet vrolijk van dit soort bezoeken maar dankzij de RS komt opvrolijking soms toch weer uit onverwachte hoek. Een Opel corsa met 4 zeer enthousiaste jongens haalt ons in ondertussen hun nek verrekkend van het achterom kijken. De corsa blijft voor ons rijden en de jongens achterin gebaren heftig of ik ze even wil inhalen. De RS iets laten afzakken 2 versnellingen terug en volgas passeren, in de corsa zag ik alleen nog maar 4 maal een glimlach van oor tot oor geweldig!!!

De toekomst

Voor het eerst in mijn leven ruil ik mijn auto niet in na een jaar. (Ja luxeprobleem ik weet het) Ik ben van plan de RS standaard te laten:niet opvoeren, geen andere velgen of RVS uitlaat van één of ander sportmerk dat denkt iets beters te kunnen fabriceren dan het origineel. Wanneer ik de RS ooit ga inruilen is een standaard wagen meer waard en gewilder bij de meesten. Daarnaast vind ik het gewoon een kunstwerkje dat helemaal af is. Op de nachtwacht teken je er ook geen zonnetje bij om hem mooier te maken.

Fast-car-festival 2012 circuit zandvoort

  • 17.750 km

Zondag 17 Juni 2012 op het fast-car-festival 2012 geweest op het circuit park Zandvoort.
Hoe dichter we bij het circuit kwamen hoe meer leuke hot hatches we tegen kwamen op de openbare weg.(Ford mustang(shelby), Mitsubishi lancer evo, Nissan skyline).
Eenmaal op het circuit aangekomen mochten we met onze vrijkaarten (we waren deelnemers van het turtle wax show en go onderdeel)het terrein op en werden we naar het hoofdpodium op het heineken paddock geleid. (zie vernieuwde foto's bij de review)Zaterdag 5,5 uur gepoetst om een zo mooi mogelijke auto te kunnen showen.(Nu nog steeds spierpijn van het poetsen) Naast onze RS deed er ook nog een mooie blauwe RS mee dus de snelle mooie fordjes waren goed vertegenwoordigd.Helaas niets gewonnen (top 3 bestond uit extreem getunde mooie projecten) terwijl onze RS-en standaard klassieke schoonheden zijn :-)Voor de rest een topdag gehad.Alles was uitstekend verzorgd en een aanbeveling om komende jaren op je agenda te zetten.Als ik alleen al terug denk aan de geluiden van alle vol accellerende sportauto's krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht.
Op verschillende paddocks stonden merken bij elkaar. (de audi's, subaru's, VW's, Nissans etc..)Naast de "gewone" jongens ook ferrari's, Lamborghini, audi R8 enz.. Zie voor een mooi foto verslag:http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=27856

RS wordt vervangen door een ST

  • 22.500 km

Vandaag de knoop doorgehakt en de RS ingeruild voor een nieuwe Ford Focus ST in de kleur tangerine scream (ST3 pakket)Ik heb 1,5 jaar enorm genoten van de RS maar soms moet je naast emotie ook je verstand gebruiken.De inruilprijs was zodanig dat ik deze echt niet kon negeren.De reden dat ik naar andere auto's ben gaan kijken was naast een financiële ook een gezondheidskwestie.Na mijn herniaoperatie moet ik ervoor zorgen dat ik altijd in een goede autostoel zit. De RS heeft een hele goede stoel maar omdat de kuipstoelen hoge zijwangen hebben klim je niet zomaar gemakkelijk in de stoel. (herkenbaar voor andere RS-rijders) Daarnaast heeft de RS een prima wegligging maar gaat het niet gepaard met enorm veel comfort. Ik heb enorm genoten van de RS en het was een voorrecht om hem te bezitten maar het is nu
tijd voor een volgende eigenaar die er hoop ik net zoveel als ik van zal gaan genieten.Zodra ik de ST heb en voldoende KM's heb gemaakt zal ik een uitgebreidde review plaatsen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.