Ford Focus (2019) #2

autoreview

Ford Focus (2019)

Signalement

Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf60.472 km
KM-stand laatst62.900 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 60.900 km

Vorige week krijg ik eindelijk het telefoontje dat mijn Ford Focus klaargemaakt zou worden voor aflevering! De auto is gekocht in Monster bij de Ford dealer, onwijs nette zaak waar transparantie vooraan staan.

Voor aflevering kreeg de auto nog zijn 60.000km beurt, waar je van de dealer een mooi rapport krijgt inclusief foto's wat ze allemaal vervangen en gecontroleerd hebben.

Dat is met vertrouwen en goede moed je nieuwe auto ophalen! petje af, mag ook wel is gezegd worden dat er nog steeds dealers zijn die focus-sen (Ha-Ha Focus) op de klant een goed gevoel geven.

Voor het ophalen werd er netjes een video gemaakt van de auto waarin ze alles uitleggen, waardoor je eventueel op een gewenst moment alles nog terug kan kijken over je auto. Scheelt je weer door een handleiding bladeren.

Maar genoeg over de dealer en de randzaken, je bent hier om wat over de auto te lezen.

De Focus is een 125pk 8traps automaat in de ST-Line uitvoering. In mijn ogen echt onwijs prachtige auto in het zwart in combinatie met de 18inch velgen.

Vooral de ruimte in de auto is voor mij een verademing, ik heb vrienden die normaal met hun hoofd altijd tegen een dak aanzitten of hun knieën in je rug boren als ze plaatsnemen op de achterbank, maar bij de Focus heb je daar geen last van! Kleine side note, ik ben zelf 1.78m.. dus ook geen gigant, maar toch een positieve ervaring.

Mijn eerste indruk bij het wegrijden richting huis, was voornamelijk de rust in de auto, weinig geluid van buiten en geen aanwezig motorgeluid te horen.

De automaat rijdt soepel, in de normale modus wel wat rustig, in Sport merk je dat die veel sneller oppakt en reageert. Eco daarentegen is echt een heel stuk milder, heb ik dan ook alleen gebruikt in de file om wat relaxer mee te rijden in de drukte.

Wel merk je bij het afremmen dat de automaat zoekt naar de juiste versnelling, waardoor je met afremmen naar stilstand soms wel de versnellingen voelt, verder tijdens het rijden ervaar ik dat dan weer totaal niet, maar over een x aantal kilometers kan ik daar vast meer over zeggen.

De auto heeft zijn visitekaartje ook al afgegeven op het gebied van zijn veiligheidssystemen, tijdens de rit naar huis gisteren dacht een auto op de middelste baan even snel en zonder knipperlicht naar mijn baan te schuiven, voordat ik überhaupt kon reageren, verminderde de Focus al snelheid waardoor je niet plotseling een noodstop maakt en ook de achterligger niet aan een hartaanval helpt zoals sommige Tesla's wel is presteren.

Nog even een kleine gadget voor de "nerds" onder ons, de Ford App werkt fantastisch met de auto alvast laten starten, daardoor heerlijk instappen in een opgewarmde auto! Stoelverwarming staat dan aan, je stuur is al licht verwarmd en je voorruit is eventueel ontdooid als het gevroren heeft.

Al met al komt het er op neer dat ik de eerste 500km heb genoten. Voor de gene die opzoek zijn naar een auto in het C segment, plan is een proefrit, het zal je waarschijnlijk verbazen.

Ik zal regelmatig een update geven, vooral met de veranderingen van seizoen straks. Voor nu bedankt voor het lezen!

Ciao.

2000 KM update

  • 62.900 km

Daar zijn we dan, 2000KM verder en best snel voor een volgende update.
Toch wil ik wat ervaringen met jullie delen.

Algemene indruk van de auto is nog steeds onwijs goed.
De wegligging is top, de rust in de cabine is heerlijk en de ruimte verbaasd mij nog steeds elke keer.
Stoelen zitten goed ook na lange ritten, de climate controle regelt de tempratuur in de auto zoals het hoort, je merkt er eigenlijk niks van als hij op automatisch staat. Daar heb ik wel andere ervaringen mee gehad..

Dus al met al nog steeds blij met mijn keuze, maar toch moet je ook de minpunten kunnen benoemen. Die som ik hieronder graag even voor jullie samen.

Gisteren had ik mijn eerste storing, ook gelijk een serieuze.
Bij het stoplicht trok de auto voor mij niet op, waardoor de auto uit zichzelf ingreep voordat ik dat kon doen. Resultaat een noodstop, waar leek alsof de automaat uitviel.. heel vreemd gevoel en gelijk een storing over dat de drive modus niet mogelijk was en pre-collision niet meer werkte.

Na de auto uit te zetten en paar minuten wachten was de storing weg, de Dealer waar ik de auto gekocht heb gaat er naar kijken. Blijkt wel een issue te zijn die vaker voorkomt.

Dan wil het graag hebben over het gebruik, ik las eerder van een Puma gebruiker hier op autoweek dat het verbruik zo tegen viel. Daar verbaas ik mijzelf ook wel over. Ik kom na de 2000km op een gemiddelde verbruik van 13,3, daar waar ik niet als Max Verstappen over de weg scheur, vind ik dat best een tegenvaller voor een 1.0 ecoboost 8traps automaat.

Moet ik wel zeggen dat dit mijn eerste automaat is, dus kan goed liggen aan het feit dat ik daar nog aan moet wennen om zo min mogelijk over response te creëren. Daar betrap ik mijzelf soms wel op, dat je het gas dan net te ver indrukt en dus gaat de auto terugschakelen.

Mijn laatste punt waar ik nu momenteel beetje in dubio zit, is het vermogen. In de auto ligt een 1.0 met 125pk en dat is voldoende, maar ik merk dat de auto soms wat vermogen tekort komt. Voornamelijk met oppakken in combinatie met de automaat, het even snel in of uitvoegen of nog even gasgeven om een stoplicht te halen. De reactietijd kan je wat verlagen door de sportstand te gebruiken, maar ik zit er zelf aan te denken om te gaan tunen, dan wel met een tuning op maat.

Mochten jullie hier ervaringen mee hebben bij deze Focus? hoor ik dat graag!

Conclusie na 2000KM samengevat, nog steeds happy en tevreden met wat puntjes die de pret niet mogen bederven! bij de 10.000km kom ik weer bij jullie terug.

Ciao.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.