Ford Focus 2.0 EcoBlue 150pk ST Line Business (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 EcoBlue 150pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Als een trein
- 2.000 km
Op 30 augustus mocht ik m ophalen. Een auto van de baas, maar o zo leuk om te configureren. Ik moest eigenlijk een auto van de VAG-groep kiezen, maar bij inlevering van 10% van m'n budget mocht ik ook een ander merk kiezen.
Mijn eisen waren:
- minimaal 150pk en lekker veel trekkracht
- Betere rijeigenschappen dan m'n huidige auto
- Veel opties te configureren tegen een lage extra prijs
De Leon is te anoniem en blehhh, de Golf te wazig en niet uitgesproken, de Audi te weinig voor het geld en de skoda rij ik nu en rijden in de octavia is alsof je op een walvis zit als je door de bocht gaat..
Ik was al aardig gecharmeerd van de Focus. Vooral de ST-line. Lekker laag en sportief. Ik vond m zo mooi dat ik m heb gekozen zonder een proefrit :-) . Ik heb ooit de eerste generatie gereden en die reed al heerlijk.
Dat betekent dat het 1 grote verrassing zal worden als ik hem op zou halen. Ik heb deze op 15 mei besteld en dus heel wat maandjes moeten wachten.
Maar wat is ie mooi Focus 2.0 EcoBlue 15pk 370nm handgeschakeld. B&O geluidsinstallatie met DAB+, comfortpack en winterpack. Wel weer even wennen om te schakelen na een DSG-automaat, maar dat doet ie voortreffelijk.
Nog niet heel veel ervaringen, maar ik zal op een rij zetten wat ik ervan vind
- mooie donkere bekleding. Ik heb geen privacyglas, omdat ik dit er niet meer inkreeg omdat ik qua lease al aan de max zat. Het valt echter niet op omdat de auto van binnen al heel donker is. Top!
- Heerlijk veel trekkracht, alhoewel ik moet wennen aan de korte eerste versnelling, maar ik weet 100% zeker dat dit komt door de ervaringen met de DSG in mijn vorige auto :-)
- Man o man. wat gaat deze auto als een trein door de bocht! Geen krimp geeft ie. Moeiteloos messcherp te plaatsen. Deze auto haalt het slechte in me naar boven haha. Vooral met de stand op 'sport'. Ik heb nog geen ervaringen met de ECO, maar dat zal ik wel gaan inschakelen zodra ik gewend ben geraakt aan het kartauto-gehalte van deze bak.
- Stuur- en stoelverwarming nog niet getest. Volgt wel als het wat kouder wordt.
- Fijn de elektrische handrem en de start-stopknop. Ook de keyless entry is super relaxed. Ook apple carplay werkt moeiteloos.
- Hill-assist ook erg comfortabel! Je hoeft bij een stoplicht op een lichte helling niet meer je voet op de rem te houden.
- lane departure warning is wel handig. Ik kan me hier echt niet aan irriteren. Wel fijn dat ie laat merken dat je de lijn dreigt te overschrijden zonder knipperlichtgebruik.
- De auto is zoooo stil. Veel fijner dan de 2-liter dieselroffel van de vorige octavia..
- Supermooie donkere velgen in 17"
Irritante dingetjes zijn er ook:
- M'n skoda reset de dagteller als je een tijdje stilstaat. Ik vind het fijn dat je kan zien hoe lang je onderweg bent en dan in je navigatie kan zien hoe lang je nog moet rijden. Bij het forenzen kan ik dan snel inschatten hoe lang mijn totale rijtijd duurt. Hier doet ie dat niet en moet ik iedere keer omslachtig de rijtijd resetten.
- het erg flimsy achterwisserbediening. Ik zie dit snel kapot gaan. Je moet iedere keer aan een klein knobbeltje frunniken.
- Start-stop werkt niet met ingedrukt koppeling. Dat deed m'n BMW 1-serie eerder wel. Je moet echt ontkoppelen naar neutraal en dan doet ie wat.
- verbruik is nu nog hoog 1 op 16,1. Komt wel door m'n sportieve rijstijl. Maar dat zal wel verbeteren in 4000km hoop ik, als de motor echt los komt.
- De LIMIT-functie voor snelheidsbegrenzing (wel handig bij al die trajectcontroles in Rotterdam en Utrecht) werkt intelligent zegt ie. Hij let op de borden en je kan bijvoorbeeld een 5km afwijking instellen. Nu ziet ie bij de 100km-trajectcontroles op de a12 in Utrecht de 80km borden op de parallelweg en de limit wordt pardoes op 80 ingesteld en de auto remt direct af, met paniek voor mij en m'n achterligger :-)..
- er zit een irritante ruis bij m'n rechtervoorwisser bij hogere snelheden. Vooral als de wind van de zijkant komt. Wellicht even naar laten kijken..
- Als je in het donker hebt gereden en je zet de motor uit bij aankomst, dan is de felle LED interieurverlichting wel erg confronterend.. Maar zal wel wennen worden..
- Ik heb moeite met het geluid van de B&O. De geluidsinstallatie van de Skoda vond ik beter en dat was zo'n beetje de standaardversie van VW. Het geluid is overweldigend in basverrijking als je van hiphop, dance en techno houdt (luister ik ook wel naar). Maar bij gitaar rock of jazz is ie echt ondermaats en ik krijg m niet echt lekker afgesteld. Klinkt een beetje schel en blikkerig.
- Sync3 werkt naar behoren, alhoewel CarPlay of android echt de interface is wat je gebruiken moet. Het design van sync3 doet een beetje begin jaren 00 aan.
Al met al ben ik erg blij met m'n keuze en zoek ik iedere keer een reden om weer in de auto te mogen stappen.
ik zal een update plaatsen rond de winter. Dan zal ik wel zo'n 15.000 op de teller hebben staan.
Groet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 125PK TITANIUM AUTOMAAT APPLE/ANDROID TREKHAAK WINTERPACK LED-PAKKET PRIVACY-GLASS
- 2019
- 87.658 km

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue ST Line Business Navigatie, Elektr. haak, Climate,
- 2019
- 108.156 km

Ford Focus Wagon 1.0 125pk EcoBoost Hybrid ST Line Stoelverwarming / Navigatie / 17 inch / LED
- 2022
- 44.029 km